کودککودک و سبک زندگی

تربیت جنسی کودکان | روش های تربیت جنسیتی کودک

تربیت جنسی کودکان یکی از اصول تربیتی بوده که والدین و یا نهادهای آموزشی باید به آن بپردازند. در بسیاری از موارد این خود کودکان هستند که در این مورد کنجکاوی کرده و سوالاتی را با شما مطرح می‌کنند. اما اگر اینگونه نبود؛ بهتر است والدین در سن مناسب برخی از مسائل را با آنان در میان بگذارند. ارائه اطلاعات درست به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با آنان صادق بود. بسیاری از والدین در این مورد نگران و دغدغه مند هستند. برخی دیگر این موضوع را به شخص دیگری واگذار کرده و یا از صحبت کردن در مورد آن سرباز می‌زنند. در این مقاله به راه‌های صحیح صحبت کردن در مورد این موضوع و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

تربیت جنسی کودکان

جالب است بدانید که کنجکاوی کودکان در مورد مسائل جنسی، بخشی از فرایند رشد طبیعی آنهاست و والدین نباید در این مورد خشمگین و یا نگران شوند. تربیت جنسی کودکان نیز از این رو اهمیت دارد که آنها را از بسیاری از خطرات حفظ می‌کند. در واقع این موضوع به معنای ایجاد شناخت، احساس ارزش، بروز رفتار مناسب و قدرت تصمیم گیری است.

مطرح کردن این مسئله در فضایی امن و راحت، بسیار مهم است. به همین دلیل بهتر است خانواده در مورد این موضوع به کودک اطلاعات بدهد. در غیر این صورت کودک در معرض اطلاعاتی قرار خواهد گرفت که در مورد آنها مطمئن نبوده و حتی در آینده او نیز تاثیرگذار است.

روش های تربیت جنسی کودکان

روش-های-تربیت-جنسی-کودکان

بهتر است تربیت جنسی کودکان با روش های درست و اصولی انجام شود. اگر اطلاعات متناسب با سن آنها نباشد و یا کودک واکنش درستی دریافت نکند؛ احتمال بروز رفتارهای ناهنجار توسط کودک وجود دارد. استفاده از روش هایی که در این قسمت مطرح می‌شود؛ کمک بزرگی به والدین خواهد کرد.

💠آموزش مراقبت از بدن خود

در اولین قدم برای تربیت جنسی کودکان، والدین باید به فرزند خود بیاموزند که چطور از بدن خود در مقابل دیگران محافظت کند. همچنین دوست داشتن بدن و اهمیت دادن به آن، از دیگر مسائلی است که زمینه ساز مراقبت از بدن خواهد شد. آنان باید تفاوت لمس خوب و بد را به کودک آموخته و به حتی نباید اجازه دهند که کسی بدن آنها را تماشا کند.

طبیعی است که در سن کودکی، بسیاری از افراد تمایل دارند که کودک را در آغوش بگیرند و یا او را ببوسند؛ اما باید در این مورد از کودک اجازه گرفته و با اجبار این کار را انجام ندهند. در بعضی موارد این خانواده هستند که کودک را مجبور به این رفتارها می‌کنند و حتی در صورت امتناع کودک او را مواخذه کرده و یا آن را نشانه بی ادبی تلقی می‌کنند. اما همه این رفتارها باعث می‌شود تا کودک احساس امنیت نکرده و در مورد بدن خود بی اهمیت شود.

💠تربیت جنسی کودکان | حفظ حریم شخصی او

آموزش حریم شخصی به کودک یکی از اصول مهم تربیت جنسی کودکان است. والدین باید در هنگام ورود به اتاق آن‌ها در زده و از آنان بخواهند که این رفتار را انجام دهند. همچنین در صورت مشاهده آنان به صورت برهنه و یا انجام فعالیت جنسی، نباید واکنش شدید نشان دهند و آن‌ها را بترسانند. احترام به حریم خصوصی آنها باعث می‌شود تا  کودکان در این مورد حساس شوند و برای حفظ آن تلاش کنند. بنابراین در نوجوانی و جوانی نیز به خوبی از پس این کار بر خواهند آمد.

💠صادق بودن و ارائه اطلاعات درست

باید در مورد سوالهایی که توسط کودک پرسیده می‌شوند؛ با صداقت جواب داد. تربیت جنسی کودکان به معنی توضیح تمام جزئیات در مورد بدن زن و مرد و یا حتی شیوه بارداری نیست. بلکه در سنین مختلف باید این موضوعات را به روش های مختلفی مطرح کرد. برای مثال می‌توانید در ابتدا از توضیح تفاوت های حیوانی و گیاهی شروع کنید و یا در مورد سلول هایی سبب تشکیل لقاح می‌شوند؛ حرف بزنید. تمام این ها به آمادگی کودک نیز برای دریافت این اطلاعات بستگی دارد.

💠 تربیت جنسی کودکان | آموزش نه گفتن

نه گفتن یکی از مهارت های ضروری و بسیار مهم برای کودکان است. در مورد تربیت جنسی نیز، آنها باید بیاموزند که در صورت لزوم با صدای بلند و به صورت واضح نه بگویند. برای اینکار، والدین باید موقعیت های خطرناک را برای آنها شرح داده و در مورد اقدامات لازم توضیح بدهند. والدین نباید در این مورد زیاده روی کرده و در کودکان ایجاد ترس و اضطراب کنند. اما به طور کلی آموزش این اصول برای کودک واجب است.

💠کتاب خواندن و یا فیلم دیدن

اگر هنوز کودک در این مورد با شما حرفی نزده و یا خود شما نیز برای تربیت جنسی کوکان آماده نیستید؛ می‌توانید از برخی از محتواهای آموزشی کمک بگیرید. خواندن کتاب هایی در این زمینه و یا بخش کردن فیلم های آموزشی، کودک را برای پذیرش این موضوعات، آماده ترمی‌کند. بهتر است کتاب و یا فیلم ها را متناسب با سن او انتخاب کرده و یا در ارائه آنها به کودک زیاده روی نکنید.

اهمیت تربیت جنسی کودکان

متاسفانه امروزه موارد آزارجنسی کودکان رو به افزایش است. جالب است بدانید که بیشترین تعرض جنسی به کودکان، از طرف نزدیکان و افراد مورد اطمینان خانواده صورت می‌گیرد. به همین دلیل والدین باید تربیت جنسی کودکان را از سنین کم آغاز کرده و در مورد آن حساسیت به خرج دهند.

این موضوع باعث می‌شود تا کودکان حتی در غیاب والدین نیز بتوانند از خود محافظت کرده و یا دچار سردرگمی نشوند. علاوه بر این والدین باید به فرزند خود اطمینان دهند که در هر شرایطی از او مراقبت کرده و همچنین فضایی را فراهم کنند تا آنها با اطمینان خاطر در مورد مسائل مختلف صحبت کنند. برای دریافت مشاوره کودک به بهترین متخصصان ایران کلیک کنید.

سن مناسب برای تربیت جنسی کودکان

سن-مناسب-برای-تربیت-جنسی-کودکان

همانطور که گفته شد؛ سن تاثیر زیادی در تربیت جنسی کودکان دارد. اگر آنها اطلاعات را زودتر و یا دیرتر موعد دریافت کنند؛ آسیب های زیادی را تجربه خواهند کرد. نکته جالب اینجاست که رفتار جنسی آنها از لحظه تولد آغاز شده و تا پایان عمر ادامه می‌یابد. پس واکنش درست و همچنین ارائه اطلاعات به آنان اجتناب ناپذیر خواهد بود.

📌تولد تا دو سالگی

در این بازه زمانی بسیار طبیعی است که کودکان آلت تناسلی خود را لمس کرده و حتی در پسران نعوظ ایجاد شود. آنها احتمالا از برهنه بودن لذت بیشتری می‌برند و یا اندام های خصوصی والدین را نیز لمس می‌کنند. برای تربیت جنسی کودکان در این زمان، والدین باید حواس آنها را به موضوع دیگری پرت کنند و یا با لحنی آرام به آنها تذکر دهند.

📌دو تا پنج سالگی

در این سنین می‌توان به آنها در مورد روند تولید مثل، توضیح مختصری داد. همچنین آنها را با تفاوت های آلت تناسلی مردانه و زنانه آشنا کرد. انتخاب اسم برای اندام تناسلی نیز یکی از مراحل تربیت جنسی کودکان است که در این سنین والدین می‌توانند آن را به کودک توضیح دهند.

📌شش تا نه سالگی

در این مرحله، کودکان واکنش های مختلفی نسبت به مسائل جنسی نشان می‌دهند. آنها دوست ندارند که بدن والدین خود را به صورت برهنه ببیند و اصول اخلاقی برای آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به شکلی که حتی ممکن است از رابطه جنسی بترسند و یا آن را عملی نادرست بدانند. اما این مرحله در تربیت جنسی کودکان گذرا خواهد بود و والدین نباید از واکنش های کودک خود، نگران شوند.

📌ده تا دوازده سالگی

با نزدیک شدن به سن بلوغ، صحبت کردن با آنها در مورد این مسائل آسان تر خواهد بود. از طرفی آنان خود اطلاعات اندکی در مورد بدن داشته و از طرف دیگر هم به دلیل تغییرات هورمونی و خلقی که در این سنین تجربه می‌کنند؛ آمادگی دریافت اطلاعات را دارند. برای تربیت جنسی کودکان در این دوره باید در مورد خودارضایی و اصول رابطه جنسی و همچنین اهمیت بهداشت جنسی، توضیح بیشتری داد. برای اطلاع از روش های تخلیه میل جنسی نوجوان کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که تربیت جنسی کودکان، یکبار برای همیشه اتفاق نمی‌افتد؛ و آنها در سنین مختلف، با مسائل متفاوتی درگیر خواهند شد. به همین دلیل در صورت تکرار سوالات و یا کنجکاوی بیشتر در این مورد، نباید عصبانی شده و یا واکنش بدی نشان دهید. باید در مواجهه با این مسئله صبور بوده و اعتماد کودک را جلب کنید. حتی می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس کودک نیز کمک گرفته و روش درست این کار را بیاموزید. خود نیز در این زمینه اطلاعات خود را بالا برده و با آگاهی با کودک خود صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت جنسی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره