کودککودک و سبک زندگی

بهترین تعداد فرزند | 6 عامل موثر در انتخاب بهترین تعداد فرزند

بهترین تعداد فرزند برای هر خانواده بستگی به شرایط خانواده دارد. اگر از افراد قدیمی سوال کنید، بالای 5 فرزند را توصیه می‌کنند. اما اگر از نسل جدید تعداد فرزند را جویا شوید؛ 1 فرزند هم پیشنهاد نمی‌دهند. اجداد ما در خانواده هایی رشد کرده اند که تنها فرزندآوری برایشان مهم بود و اعتقاد داشتند که بچه خودش بزرگ می‌شه. و هر فرزند برای آنها یک نیروی کار بوده که نسل را ادامه می‌داده. اما امروزه نسبت به گذشته بیشتر به تربیت فرزند اهمیت می‌دهند.

به طور کل بهترین تعداد فرزند عرف مشخصی ندارد. و بستگی به شرایط زندگی هر خانواده ای دارد. این شرایط شامل وضعیت مالی، سلامت روان، موقعیت اجتماعی و … می‌شود. برخی از زوجین نیز ترجیح می‌دهند که یک فرزند داشته باشند و بقیه عمر خود را صرف رسیدگی و تربیت همان فرزند کنند. برخی نیز به دلیل اینکه فرزند بیشتر باعث سلب آرامش می‌شود؛ تک فرزندی را انتخاب می‌کنند. زمانی که برای فرزند آوری تصمیم می‌گیرید باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید. برای اینکه تصمیم درست تری داشته باشید از روانشناس مشورت بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین تعداد فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بهترین تعداد فرزند

بهترین تعداد فرزند چقدر است

تعداد فرزند عرف مشخصی ندارد و نمی‌توان برای همه خانواده ها یک تعداد معینی را داد. به همین دلیل بهترین تعداد فرزند به تصمیم گیری خانواده بستگی دارد. برخی از خانواده ها توانایی نگهداری از فرزند را ندارند. و برخی ترجیح می‌دهند که یک فرزند داشته باشند اما تمام انرژی خود را صرف او کنند. خانواده باید از شرایط خود راضی باشد و تصمیم بگیرد که با توجه به شرایط زندگی بهترین تعداد فرزند چقدر است.

هرگز برای تصمیم گیری راجع به زندگی دیگران نباید اقدام کنید. همه افراد نیز نیاز نیست که بچه دار شوند. هر زوجی با توجه به توانایی های خود برای این تصمیم بزرگ اقدام می‌کند. در این مقاله سعی کرده ایم بهترین تعداد فرزند را از جوانب مختلفی بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

عوامل موثر در انتخاب بهترین تعداد فرزند

برای انتخاب بهترین تعداد فرزند لازم است که برخی از عوامل را بررسی کنید. و قبل از فرزند آوری بهتر است که شرایط را برای تربیت فرزند آماده کنید. قبل از بچه دار شدن منطقی فکر کنید. انتخاب تعداد فرزند به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 شرایط مالی زوجین

یکی از عوامل مهم و اصلی در انتخاب بهترین تعداد فرزند، شرایط مالی زوجین است. خانواده قبل از فرزند آوری باید بررسی کند که  آیا از پس هزینه ها و رفع نیاز های فرزند بر می‌آید؟ نیازهای اولیه کودک شامل آموزش، پوشاک، خوراک، مسکن و … است. زمانی که شرایط مالی خوبی داشته باشید فرزند آموزش های بهتری را در کنار تربیت خواهد داشت. اما زمانی که وضعیت مالی خوب نباشد، تعداد زیاد فرزندان تنها باعث بروز مشکلات زیاد تر خواهد شد. و اثرات مخربی را بر جا خواهد گذاشت.

📌 شخصیت والدین | بهترین تعداد فرزند

نقش سلامت روان در خانواده باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد. والدین باید از لحاظ روحی و جسمی آمادگی تربیت فرزند را داشته باشند. تا بتوانند فرزندان متعادلی را رشد دهند. پدر و مادر در رفتار با فرزند باید صبور، بردبار، سالم، از خود گذشته و … باشند تا تربیت فرزندان به خوبی پیش برود. و قبل از فرزند آوری باید مشکلات شخصی و با یکدیگر را حل کنند.

📌 سازگاری با والدین

از دیگر عوامل مهم در انتخاب بهترین تعداد فرزند، سازگاری با والدین است. والدین باید با یکدیگر هماهنگ باشند و از فرزند حمایت کنند. پدر و مادر باید به یکدیگر علاقه مند باشند و در مسیر مشخص همراه با هدف یکسان قدم بردارند. تا در آینده علاوه بر مشکلاتی که با یکدیگر دارند؛ مشکلات بیشتر نداشته باشند. به همین دلیل سازگاری والدین با یکدیگر به سبک فرزند پروری هماهنگ نیز کمک می‌کند.

📌 اختلاف سنی فرزندان | بهترین تعداد فرزند

یکی از عوامل موثر برای بهترین تعداد فرزند، اختلاف سنی فرزندان است. برخی از خانواده ها قصد دارند تا در سن کم فرزند اول، فرزند دوم نیز متولد شود. اما برخی نیز ترجیح می‌دهند که تربیت فرزند اول را به کل انجام دهند و سپس فرزند دیگری بیاورند. به همین دلیل باید شرایط روحی و جسمانی خود و فرزند اول را بسنجید تا بتوانید تصمیم درست تری بگیرید.

📌 انرژی مناسب برای تربیت

برای انتخاب بهترین تعداد فرزند باید به انرژی خود توجه کنید. والدین برای تربیت فرزند به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل شاید از کار و موقعیت خود دور شوند. اگر برای تربیت فرزند خود وقت و انرژی کافی صرف می‌کنید؛ مشکل ندارد. اما اگر موقعیت کاری و شغلی خود را مهم تر از تربیت فرزند می‌دانید؛ هرگز بچه دار نشوید.

📌 سن والدین

اینکه شما سن بالایی داشته باشید اما فرزند بیشتری بخواهید منطقی نیست. سن بالا سلامت جسمانی کودک را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل اگر سن بالایی دارید برای فرزند آوری بیشتر اقدام نکنید. به طور کل بهترین تعداد فرزند بستگی به سن والدین نیز دارد.

مشکلات تک فرزندی | بهترین تعداد فرزند

مشکلات تک فرزندی

در قسمت قبلی مقاله متوجه بهترین تعداد فرزند شدید. اما در این بخش از مشکلات تک فرزندی صحبت خواهیم کرد. تک فرزندی همراه با معایت و مزایایی است که همیشه مورد بحث محققین بوده است. قبل از اینکه فرزند دوم را بیاورید، شرایط را بسنجید. اگر با وجود همین یک فرزند شرایط زندگی دشوار شده است و همیشه شما را با چالش روبرو می‌کند؛ برای فرزند دوم دست نگه دارید. اما تک فرزندی نیز مستثنی از معایت نیست. در این بخش مقاله برخی از معایب بزرگ تک فرزندی را اشاره کرده ایم.

🔻 آسیب های ناشی از قرار گیری در مرکز توجه

🔻احساس تنهایی

🔻ضعف در مهارت های اجتماعی

🔻ناتوانی در تقسیم کار با دیگران

🔻خودخواه و مغرور شدن

کلام آخر

همانطور که گفته شد بهترین تعداد فرزند عرف مشخصی ندارد. و هر خانواده با توجه به شرایط خود باید تعداد فرزندان را مشخص کند. برای اینکه شرایط خود برای فرزند آوری را بسنجید توصیه می‌کنیم که از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین تعداد فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره