روانشناسی و کودککودککودک و سبک زندگی

سوالات جنسی کودک

سوالات جنسی کودک بخشی از کنجکاوی آنان در مورد جهان اطراف و تلاش برای شناخت بیشتر از مسائل است. معمولا کودکان برای یافتن پاسخ آنها به سراغ والدین و یا معلمان خود رفته و در قدم اول اینگونه عمل می‌کنند. تربیت جنسی کودکان، از وظایف والدین محسوب می‌شود و آنان باید در مورد این مسائل با کودک خود صحبت کنند. گاهی اطرافیان واکنش خوبی نداشته و کودک را مجبور می‌کنند تا از روش های دیگر برای یافتن پاسخ سوال خود استفاده کند. بهتر است این موضوع را نادیده نگرفته و یا آن را به عهده فرد دیگری قرار ندهیم؛ بلکه با استفاده از روش های درست و در نظر گرفتن مسائل مختلف، بهترین واکنش را داشته باشیم. برای دریافت مشاوره جنسی در حوزه کودک کلیک کنید.

سوالات جنسی کودک

سوالات جنسی کودک معمولا به صورت ناگهانی و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. سوال پرسیدن در کودکان رفتاری سالم و طبیعی محسوب می‌شود و نشان از تفکر آنها است. اما اینکه چرا آنان در مورد این موضوعات، کنجکاو می‌شوند؛ تا حد زیادی به فرایند رشد آنها و همچنین محیط اطرافشان، بستگی دارد. والدین باید در مواجهه با چنین موقعیتی، سنجیده عمل کرده و شرایط را پیچیده نکنند. همچنین سن آنان را نیز در نظر گرفته و با آنان صادق باشند.

انواع سوالات جنسی کودک

انواع-سوالات-جنسی-کودک

معمولا سوالات جنسی کودک از چند موضوع خارج نیست. طبیعی است که آنان با دریافت اطلاعات مختلفی از دوستان و یا حتی رسانه در مورد مسائل جنسی گیج شده و به دنبال پاسخ هستند. والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که پاسخ به این سوالات در زندگی جنسی کودکان در آینده تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل باید در این مورد با حساسیت بیشتری عمل کند. برخی از سوالات رایج آنها شامل موارد زیر می‌شود.

⭕نامگذاری اندام تناسلی

آنها معمولا در نامیدن اندام تناسلی خود، دچار سردرگمی می‌شوند و احتمالا جزو سوالات جنسی کودک است. همه اعضای بدن اسم مشخصی دارند. اما برای اینکه کودک به این ناحیه اشاره کند؛ نمی‌داند باید از چه کلمه ای استفاده کند. برخی از والدین از کلمات نامشخص و عجیب غریبی استفاده می‌کنند که روش درستی نیست. والدین باید متناسب با سن کودک نامی راحت و حتی علمی استفاده کنند. حتی باید در مورد این ناحیه آموزش هایی نیز بدهند. برای مثال به فرزند خود بگویند که دیگران اجازه ندارند این ناحیه را لمس کنند و یا نباید آن را به فرد دیگری نشان داد.

⭕سوال در مورد نحوه تولید مثل

سوال کردن در مورد نحوه تولید مثل انسانها و حتی حیوانات از دیگر سوالات جنسی کودک است. والدین نباید از داستان لک لک ها برای پاسخ به این سوال استفاده کنند. چرا که آنان در آینده دچار تعارضاتی می‌شوند. آنها ابتدا می‌توانند تنها در مورد ترکیب سول های جنسی و ایجاد لقاح صحبت کرده و با گذشت زمان، جزییات بیشتری را به او آموزش دهند. در واقع نیازی نیست که در این مورد به صورت مفصل به او توضیح دهید. کودکان در این مورد با دریافت پاسخی هرچند کوتاه از طرف والدین، راضی خواهند شد.

⭕تفاوت های جسمانی

در برخی موارد آنها بدن برهنه فرد غیرهمجنس خود را مشاهده کرده و در این مورد کنجکاو می‌شوند. تفاوت های جسمانی بین بدن زن و مرد نیز از سوالات جنسی کودک است که باید به آن پاسخ داده شود. والدین می‌توانند برای توضیح این موضوع از تفاوت های گیاهی و جانوری صحبت کنند و همچنین از محتواهای آموزشی مثل فیلم و کتاب نیز کمک بگیرند. فراموش نکنید که همه این موضوعات تاثیر زیادی سن بلوغ، سلامت جنسی و همچنین جلوگیری از بروز سواستفاده جنسی در دوران کودکی، خواهد داشت.

چگونگی پاسخ به سوالات جنسی کودک

اینکه والدین در مواجهه با سوالات جنسی کودک، چگونه عمل کنند؛ دغدغه اصلی آنها خواهد بود. بسیاری از والدین از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده، واکنش های تند نشان می‌دهند و یا به طور کلی بحث را عوض می‌کنند. اما اینها راهکار موثری نیستند. والدین می‌توانند از روش های زیر برای پاسخ به این سوالات استفاده نمایند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

📌حفظ آرامش و خونسردی

در صورت مشاهده سوالات جنسی کودک در خانه و یا حتی مکان های دیگر، قدم اول خونسردی خود را حفظ کرده و حتی از او به خاطر روحیه پرسشگری تشکر کنید. سریعا جبهه نگرفته و دلیل ایجاد این سوال در ذهن او را بپرسید. برای او فضایی امن و آرام فراهم کنید تا بدون ترس و احساس گناه، سوالات خود را بپرسد. همچنین در این زمینه از همسر خود نیز کمک بگیرید. برای اطلاع از راه های مختلف ارتباط کلامی کلیک کنید.

📌صادق بودن

صادق بودن در مورد پاسخ به سوالات جنسی کودک، اهمیت زیادی خواهد داشت. والدین باید همه چیز را برحسب واقعیت و به درستی پاسخ دهند. نباید در این زمینه زیاده روی کرده و یا همه چیز را با جزییات بیان کنید. اما واقعیت را به طرزی بیان کنید که برای کودک قابل درک بوده و یا آزاردهنده نباشد. طبیعی است که شما نیز احساس شرم و خجالت داشته باشید؛ اما سعی کنید بر این حس غلبه کرده و منطقی برخورد کنید.

📌آموزش متناسب با سن

در تمام این مراحل برای پاسخ به سوالات جنسی کودک، سن او را نیز در نظر گرفته و آموزش های لازم را منطبق با شرایط سنی او بیان کنید. برای مثال نامیدن ناحیه تناسلی در سنین بالای شش سال با اسامی دیگر، دیگر ضرورتی ندارد. و یا در سنین دو سالگی نمی‌توان با کودک به راحتی صحبت کرد و از انتظار دریافت پاسخ را داشت. اگر آموزش ها متناسب با سن نباشند؛ کودکان علاوه بر سردرگمی، دچار مشکلات بیشتری می‌شوند.

اهمیت پاسخ به سوالات جنسی کودک

اهمیت-پاسخ-به-سوالات-جنسی-کودک

همانطور که بارها به آن اشاره شد؛ اهمیت پاسخ به سوالات جنسی کودک بسیار است. شاید بتوان گفت که بدون آن تربیت کودک، کامل نخواهد بود. البته میزان کنجکاوی کودکان نیز در این مورد متفاوت است. اما به هر حال والدین باید برای موقعیت های احتمالی آماده باشند. همچنین آماده سازی آنها برای شرایط مختلف نیز ضروری است. برای مثال اینکه چطور در مقابل غریبه ای که می‌خواهد بدن آنها لمس کند؛ رفتار کنند. یا در سنین بالاتر برای قاعدگی و یا رابطه جنسی آماده شوند. همه اینها مستلزم صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با کودک به روشی درست خواهد بود.

سخن پایانی

بدون شک، پاسخ به سوالات جنسی کودک از چالش های والدین محسوب شده و آنان همواره به دنبال راهکار برای این موضوع هستند. جالب است بدانید که والدینی که در این مورد کودک خود را سرکوب می‌کنند و یا این مسئله را نادیده می‌گیرند؛ در آینده باید منتظر بروز مشکلات زیادی باشند. چراکه اگر کنجکاوی کودک به روش درست برطرف نشود؛ پیامدهای بدی خواهد داشت. مشورت کردن با یک مشاور کودک، کمک زیادی به والدین خواهد کرد. همچنین همکاری والدین با یکدیگر نیز در این زمینه ضرورت خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوالات جنسی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه به سوال کودک در مورد نواربهداشتی پاسخ دهیم؟

بهتر است در ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و عصبانی نشوید. در قدم بعدی از او علت پرسش این سوال را جویا شوید. همچنین با توجه به سن او در مورد تغییرات بدنی در دوران بلوغ توضیخ داده و در نهایت نحوه استفاده از نواربهداشتی را بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره