اختلالات جنسیاختلالات روانی

بایسکشوال

بایسکشوال یکی از انواع گرایشات جنسی است. این افراد جزو جامعه LGBTQ  هستند و با هر جنسیتی، هم به هم جنس خود و هم به فرد غیرهمجنس خود، تمایل جنسی دارند. به طور کلی تمایلات جنسی، طیف وسیعی از گرایش ها و تمایلات را در برمی‌گیرد. برخی از افراد به راحتی آنها را بروز داده و در مورد آنها صحبت می‌کنند. اما برخی دیگر به دلایل مختلف، آن را پنهان کرده و یا اصلا در این مورد اطلاعات کافی را ندارند. نکته مهم اینجاست که این افراد، هیچ گونه اختلال روانی نداشته و از نظر جسمی نیز کاملا سالم هستند. این گرایش، انواع مختلفی داشته و به روش های متفاوتی می‌توان آن را تشخیص داد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بایسکشوال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

بایسکشوال

کلمه بایسکشوال، اولین بار در سال 1824 وارد فرهنگ لغت شد و به فردی اطلاق می‌شد که دارای اندام تناسلی مردانه و زنانه، به صورت همزمان است. به این معنا که چنین فردی دارای ظاهری کاملا زنانه است؛ اما آلت تناسلی مردانه دارد. اما در گذر زمان و شناخت بیشتر افراد از گرایشات جنسی، معنای این کلمه نیز دچار تغییراتی شده است. در سال 1950 معنی این کلمه به معنای امروزی آن تغییر کرد. مردان و زنان، هر دو می‌توانند بایسکشوال یا دوجنس گرا باشند. حرف B  در کلمه  LGBTQ مختص افراد بایسکشوال است. برای آشنایی بیشتر با دوجنسه ها کلیک کنید.

انواع گرایشات افراد بایسکشوال

گرایشات افراد بایسکشوال

در زبان فارسی، برای کلمه بایسکشوال، مترادف های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال چندجنس گرا، همه جنس گرا و دوجنس گرا و… از این قبیل هستند. اما این افراد نیز خود در گروه های مختلفی جای می‌گیرند. برخی از این دسته بندی ها، شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با گرایش جنسی ترنس ها کلیک کنید.

🔹دورانی

بایسکشوال دورانی، به فردی گفته می‌شود که به طور کلی علاقه به برقراری رابطه با غیرهمجنس خود را دارد. اما اگر فرد مناسبی را پیدا نکند؛ به سراغ همجنس خود خواهد رفت. برای این افراد برقراری رابطه عاطفی یا جنسی یا فرد همجنس، کار سختی نیست و مانند فرد غیر همجنس عمل می‌کنند. البته فراموش نکنید که این روابط نیز دارای قوانینی هستند و نمی‌توان هر رفتاری را از خود نشان داد.

🔹عاطفی

افرادی که بسیار به شریک همجنس و یا غیرهمجنس خود وابسته هستند و به او علاقه دارند؛ بایسکشوال عاطفی محسوب می‌شوند. اما به دلیل گرایش انعطاف پذیرخود، می‌توانند با یک فرد دیگر نیز وارد رابطه شوند. این کاملا بستگی به توافق و رضایت طرفین دارد.

🔹متناوب

گرایش بایسکشوال، به این معنا نیست که فرد باید تا پایان عمر با فرد همجنس و یا غیر همجنس خود ارتباط برقرار کند. در واقع آنان مجبور نیستند که یکی از دو گزینه را انتخاب کنند. آنها بعد از اتمام رابطه با یک فرد همجنس یا غیر هم جنس، می‌توانند با فرد دیگری فارغ از جنسیتش، وارد رابطه شوند.

🔹یکپارچه

بایسکشوال یکپارچه، فردی است که به صورت همزمان با فرد همجنس خود و فرد غیر همجنس خود، رابطه دارد. البته حتما باید در این مورد با افراد صحبت کرده و آنها را در جریان قرار دهد. چراکه اینکار نوعی خیانت محسوب می‌شود و باعث بروز آسیب به دیگران خواهد شد.

🔹نهفته

همانطور که از اسم این دسته بندی مشخص است؛ به معنای تمایل و گرایش پنهانی افراد به همجنس خود است. عمده افراد به غیرهمجنس خود علاقه دارند. جامعه نیز چنین انتظاری از اعضای خود دارد. به همین دلیل اینگونه افراد به دلیل فشارهای جامعه و خانواده، مجبور به پنهان کردن گرایش جنسی خود دارند.

علت بروز گرایش بایسکشوال چیست؟

از زمان تشکیل جامعه ال جب بی تی کیو و همچنین بروز گرایشات جنسی مختلف، همواره برخی از متخصص، در حال تلاش برای یافتن پاسخی به این سوال هستند. بایسکشوال بوده و یا داشتن هر گرایش جنسی دیگری، تحت تاثیر بسیاری از عوامل است و نمی‌توان علت مشخص و دقیقی برای آن در نظر گرفت. به طورکلی، دو عامل مهم در این زمینه، محیط و ژنتیک است. تغییرات هورمونی و همچنین وجود یک فرد بایسکشوال در خانواده، احتمال بروز چنین گرایشی را بیشتر خواهد کرد.

برخی از محققین جامعه شناس بر این باورند؛ که افراد در مقابل فشار های فرهنگی و همچنین نابرابری های فاحش میان زنان و مردان، چنین واکنشی از خود نشان می‌دهند. برای مثال برخی زنان برای نشان دادن قدرت و میل جنسی خود به جامعه، تصمیم می‌گیرند تا هم با مردان و هم زنان، رابطه جنسی و عاطفی داشته باشند. البته این یک باور قدیمی است. چرا که قطعا افراد بدون داشتن میل درونی و به صورت انتخابی، نمی‌توانند با همجنس خود وارد رابطه شوند.

تشخیص بایسکشوال بودن

برخی افراد برای تشخیص گرایش جنسی خود، سردرگم می‌شوند. در این زمینه تست های روانشناسی مختلفی وجود دارد که می‌توانند توسط خود شخص و یا روانشناس انجام شوند. همچنین علاوه بر انجام این تست ها داشتن جلسات مشاوره نیز بسیار موثر است. افراد باید به احساسات و رفتارهای خود در طول زمان توجه کرده و دلایل این هیجانات را نیز در نظر داشته باشند.

برای مثال ممکن است تمایل به همجنس خود فقط برای مدت زمانی کوتاه باشد. که در این صورت نمی‌توان فرد را در دسته بندی مشخصی قرار داد. و یا تحت تاثیر اطرافیان و یا رسانه ها به بایسکشوال بودن، علاقه پیدا می‌کند. در این شرایط خانواده و روانشناس می‌توانند کمک زیادی به فرد در زمینه شناسایی گرایش جنسی اش بکنند.

تفاوت بایسکشوال با هموسکشوال

تفاوت بایسکشوال با هموسکشوال

بسیاری از افراد گرایش بایسکشوال و هموسکشوال را یکسان در نظر می‌گیرند. اما افراد هموسکشوال تنها به افراد همجنس خود علاقه داشته و قادر به برقراری رابطه جنسی با افراد غیرهمجنس خود نیستند. اما بایسکشوال ها می‌توانند هم با افراد همجنس و هم افراد غیر همجنس رابطه برقرار کنند. حتی پرچمی که نشان دهنده این گروه ها هست نیز متفاوت است. پرچم بایسکشوال ها متشکل از سه قسمت و سه رنگ مختلف است.

جایگاه بایسکشوال ها در اسلام

تاکنون اسلام برای افراد بایسکشوال تصمیم خاصی اتخاذ نکرده است. اما از آنجایی که دین اسلام هم جنس گرایی را نمی‌پذیرد؛ احتمالا در مورد این گرایش نیز نظر مثبتی نخواهد داشت. اما به طورکلی ادیان مختلف موضع گیری های متفاوتی در این زمینه دارند که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. افراد زیادی در طول تاریخ، بایسکشوال بوده اند؛ که تاثیر زیادی در جوامع مختلف فرهنگی و هنری داشته اند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد؛ بایسکشوال یکی از گرایشات جنسی محسوب می‌شود که در آن افراد هم به همجنس خود و غیر همجنس خود میل جنسی دارند. این گرایش به دلایل مختلفی در افراد شکل می‌گیرد که برای تشخیص دقیق آن باید تست های مختلفی را انجام داده و از روانشناس کمک بگیرند. فراموش نکنید که این افراد هیچ گونه اختلال روانی یا جسمانی ندارند. اما احتمالا به دلیل تفاوتی که با دیگران دارند؛ فشارهای زیادی را تجربه خواهند کرد. توصیه می‌شود افراد برای جلوگیری از بروز پیامدهای ناشی از این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بایسکشوال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره