اختلالات روانیاختلالات شخصیت

اختلال چند شخصیتی | علائم ، نشانه ها و درمان اختلال چند شخصیتی

اختلال چند شخصیتی یکی از اختلالات تجزیه ای است که شاید نشانه ها و داستان‌های مبتلایان به این اختلال برای شما جالب باشد. فردی که اختلال چند شخصیتی دارد از هویت های دیگر خود بی خبر است. دچار سر درد و خستگی جسمی، اضطراب و استرس، فراموشی زمان و مکان و توهمات است. در این اختلال عموما اطرافیان متوجه تغییر شخصیت و رفتار‌هایی به دور از شخصیت اصلی می‌شوند و به دنبال راه چاره هستند. راه‌های درمان این اختلال دست یابی به ناخود‌آگاه و بررسی آن است. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با نشانه ها، علائم، علل و درمان این اختلال آشنا شوید. و برای ارزیابی خود مشاوره فردی دریافت کنید.

اختلال چند شخصیتی

اختلال چندشخصیتی یک اختلال تجزیه ای بسیار نادر است که فرد مبتلا حداقل دو تا چندین و چند هویت دارد و شخصیت ها رفتار را کنترل می‌کنند. هرکدام از شخصیت‌ها نام و ویژگی‌های رفتاری مخصوص به خود دارند. معمولا یکی از شخصیت‌های شبیه به شخصیت اصلی افسرده و وابسته است. شخصیت‌ها ویژگی های متفاوتی مثل: هوش، زبان های مختلف و حتی ویژگی های جسمانی متفاوتی دارند. افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی تا زمانی که در پروسه درمان قرار نگیرند از هویت‌های دیگر خود اطلاع ندارند. در ادامه علل، علائم و درمان اختلال چند شخصیتی را شرح دادیم.

علائم اختلال چند شخصیتی

نشانه ها و علائم اختلال چندشخصیتی از دوران کودکی آغاز می‌شود. معمولا والدین متوجه نشانه‌ها نمی‌شوند. و آن‌ها را بخشی از بازی فرزندشان می‌دانند. هر چند که خانواده یا خانه چند شخصیتی ها محیط مناسبی برای رشد کودک محسوب نمی‌شود. ما در ادامه بارزترین نشانه ها را نام برده ایم.

  • وجود علائم و رگه‌هایی از افسردگی
  • ضعف حافظه
  • سردرد و درد اعضای بدن
  • خستگی جسمی
  • وجود استرس
  • وجود اضطراب
  • سوءظن یا پارانویا
  • فراموشی زمان و مکان
  • اختلال در یادآوری اتفاقات
  • تغییر رفتار از نظر دیگران
  • تغییر احساسات از نظر دیگران
  • افکار خودکشی
  • بی نظمی در برنامه روزمره
  • داشتن توهمات

تشخیص اختلال چند شخصیتی

تشخیص اختلال چندشخصیتی تنها توسط متخصص روانشناس و روانپزشک امکان پذیر است. بنابراین از برچسب زدن به خود و دیگران خودداری کنید. اگر در خود یا دیگران نشانه ها و علائم اختلال چند شخصیتی را مشاهده کردید حتما به یک متخصص مراجعه کنید. برای تشخیص قطعی اختلال چند شخصیتی فرد باید حداقل چندین نشانه زیر را دارا باشد.

1- از اوایل کودکی آغاز می‌شود

برخی از افراد دارای این اختلال از ابتدای دوران کودکی از خود علائمی نشان می‌دهند، گاهی مانند یک بزرگسال رفتار می‌کنند، در مدرسه دوستان زیادی دارند، با آدم های زیادی ارتباط می‌گیرند. اما در شخصی اصلی، کودک در مدرسه دوستانی ندارد و با آدم ها ارتباط نمی‌گیرد.

2- احساس خستگی جسمی دارند

در اختلال چند شخصیتی فرد از وجود شخصیت‌های دیگر اطلاعی ندارد. شخصیت های دیگر آن مسافرت می‌روند، کار می‌کنند، با دوستان خود بیرون و کلاس می‌روند. بنابراین زمانی که فرد به شخصیت اصلی باز می‌گردد نمی‌داند چرا اما خسته است.

3- دچار ضعف حافظه

بیمار چندشخصیتی از کارهایی که شخصیت‌های دیگرش انجام می‌دهند اطلاعی ندارد و اگر نقاشی کشیده باشد به یاد نمی‌آورد که چه زمانی نقاشی را کشیده است.

4- سر‎درد‌های شدید

در اختلال چند شخصیتی، زمانی که فرد دارای 6 شخصیت می‌شود گاهی از همه شخصیت هایش کار می‌کشد. در این وضعیت مغز دائم در حال کارکردن و تجزیه و تحلیل است. بنابراین فرد دچار سر‌درد‌های شدید و از نظر خود بدون دلیل می‌شود.

5- شنیدن صداهایی در مغز

خانم آرامی که دچار ۳ شخصیت مختلف است (مرد آهنگر، نقاش حرفه ای، پسر شرور ) شاید هنگام انجام دادن کارهای منزل صدایی در سرش بگوید حیاط نیاز به قفسه زدن دارد، دیوار نیاز به نقاشی دارد و یا پسر شرور می‌گوید در خیابان دنبال بحث و دعوا با همسایگان برو.

6- فراموشی زمان و مکان

اگر یکی از شخصیت‌های فردی که دچار اختلال چند شخصیتی است عاشق سفر کردن باشد یا کلاس های مختلفی ثبت نام کرده باشد زمانی که به کلاس یا مسافرت برود و در حین انجام کار به شخصیت اصلی بازگردد زمان و مکان خود را فراموش می‌کند و سردرگم می‌شود.

7- اختلال در یادآوری اتفاقات

زمانی که یکی از هویت‌های فرد دچار اختلال چند شخصیتی سیگار کشیده باشد یا تمرین‌های موسیقی(گیتار) انجام دهد، پس از بازگشت به شخصیت اصلی با دیدن ته سیگار یا گیتار به یاد نمی‌آورد که چه اتفاقی رخ داده است.

8- بی‌نظمی در برنامه روزمره

فردی که دارای اختلال چند شخصیتی است شاید زمان عصبانیت یا ناراحتی تبدیل به شخصیت‌های دیگر بشود و زمانی که در حال انجام امور روزمره عصبانی یا ناراحت شود به هویت دیگر برمی‌گردد و در امور روزانه خلل ایجاد می‌شود.

علل اختلال چند شخصیتی

علل اختلال چندشخصیتی عموما به دوران کودکی و آزارهای جنسی و جسمی بر می‌گردد. خانواده هایی که به کودکان خود بها نمی‎دهند و آنها را در دوران رشد و تحولشان اذیت می‌کنند در آینده کودکانی دچار به اختلال چندشخصیتی خواهند داشت. زمانی که کودکان دچار ضعف عاطفی از طرف والدین و اطرافیان دارند به دنبال به وجود آوردن شخصیت دیگری هستند که رویدادهای دردناک آنها را به دوش بکشد.

باتوجه به اینکه آزار جنسیت مونث بیشتر است شیوع این اختلال در خانم‎ها با درصد بالاتری مواجهه است.

عوامل دیگری نیز در علل اختلال چند شخصیتی نقش دارند که عبارتند از:

_ تروما

_ استرس پس از سانحه (PTSD)

_ بد رفتاری

_ تنش در خانه

درمان اختلال چند شخصیتی

درمان اختلال چندشخصیتی به شیوه های مختلف روان درمانی، خانواده درمانی، شناختی رفتاری و دارو درمانی است. اما بهترین راه درمان برای اختلال چند شخصیتی رسیدن به ناخوداگاه و اتفاقات دوران کودکی مراجه کننده است که با هیپنوتیزم و روانکاوی به این مرحله از درمان می‌رسیم.

روانکاوی: روانکاوی یا روان‌تحلیل‌گری نوعی از روان‌درمانی است که در آن به ناخودآگاه مراجعه کننده دست پیدا می‌کنیم و فعالیت های مغزی فرد را بررسی می‌‌کنیم. در روانکاوی از تداعی آزاد، تحلیل خواب و رویا و … استفاده می‌کنیم.

هیپنوتیزم: در هیپنوتیزم درمانی، درمانگر از تلقین استفاده می‌کند تا به ناخودآگاه دسترسی پیدا کند. در هیپنوتیزم مراجعه کننده را به مرحله ریلکس کردن می‌رسانند و سپس تلقین می‌کند و شروع به صحبت می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت‌ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

 

 

 

 

 

ویژگی های فردی که اختلال چند شخصیتی دارد چیست؟

نشانه ها و علائم بسیاری نام بردیم که می‌توان به خستگی، سردرد، ضعف حافظه و فراموشی زمان و مکان اشاره کرد.

آیا افرادی که اختلال چند شخصیتی دارند درمان می‌شوند؟

درمان تنها به صورت کاهش شدت علائم است. درمان ها حتما باید با کمک رواندرمانگر صورت بگیرد. که در متن مقاله توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره