خانوادهزوج و خانواده

اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی

اختلافات خانوادگی در هر خانه ای رخ می‌دهند و دلایل مختلفی دارند. در یک خانواده که با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ افراد با علایق و نظرهای مختلفی وجود دارند. پس بروز اختلافات طبیعی است. اما نباید اجازه داد این چالش ها طولانی شده و اعضای خانواده به این گونه رفتار ها عادت کنند. اعضای خانواده باید به نظرات یکدیگر احترام گذاشته و گوناگونی را بپذیرند. اعضای خانواده با مشکلات پیش آمده، با روش های گوناگونی رفتار می‌کنند. آنچه اهمیت دارد؛ شناسایی علت اختلاف و جلوگیری از آن است. در این مقاله به بررسی انواع اختلافات خانوادگی، دلایل و راهکارهای متناسب با آن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاور خانواده کلیک کنید.

اختلافات خانوادگی

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر اختلافات خانوادگی به دلیل عدم شناخت کافی اعضا از یکدیگر رخ می‌دهد. اعضای خانواده باید از علایق و حتی مشکلات  یکدیگر باخبر بوده تا در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند. مشکلات در همه خانواده ها به وجود می‌آید ولی نکته مهم نحوه برخورد با آن است. همچنین برخورداری افراد خانواده از برخی ویژگی های اخلاقی نیز ضروری است. گذشت، ایثار، بخشش، توانایی حل مسئله و… برخی از این صفات هستند. برای اطلاع از ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

انواع اختلافات خانوادگی

انواع اختلافات خانوادگی

اختلافات خانوادگی فقط محدود به اعضای درجه یک نمی‌شود. مشکلات درون خانواده، انواع مختلفی دارد. مشکلات والدین با یکدیگر، فرزندان، والدین با فرزندان و بروز چالش هایی میان کل اعضای خانواده با اقوام دیگر، از اشکال مختلف اختلاف خانوادگی هستند. در این قسمت به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

🔴بروز اختلاف میان والدین

یکی از شایع ترین انواع اختلافات خانوادگی، بروز مشکلاتی میان والدین است. والدین معمولا به دلایل مختلفی مثل اعتیاد، مشکلات مالی، تغییر ناگهانی رفتار، خیانت و… با یکدیگر دچار تعارضاتی می‌شوند. این اختلاف گاهی به طلاق منجر می‌شود و در موارد دیگر به صلح می‌رسند. در این شرایط فرزندان ضربه روحی بزرگی می‌خورند و در آینده آنان نیز موثر خواهد بود. والدین باید مشکلات خود را قبل از فرزندآوری یا به صورت پنهان حل کنند.

🔴مشکلات بین فرزندان

وقتی خانواده بیشتر از یک فرزند داشته باشد؛ قطعا در مسائلی فرزندان با یکدیگر به مشکل خواهند خورد. مخصوصا اگر اختلاف سنی آنها زیاد بوده یا حس رقابت بین آنها زیاد باشد. در برخی موارد والدین باعث بروز این نوع از اختلافات خانوادگی میان فرزندانشان می‌شوند. البته معمولا با گذشت زمان و بالارفتن سن بچه ها، اختلاف نظر میان آنها کمتر می‌شود.

🔴والدین با فرزندان | اختلافات خانوادگی

قطعا اختلاف نسل و روش های تربیتی متفاوت، افراد را دچار مشکلاتی خواهد کرد. امروزه بسیاری از فرزندان به دلایل مختلفی با والدین خود دچار چالش هایی می‌شوند. قطعا والدین بهترین را برای فرزندان خود می‌خواهند؛ اما فرزندان نیز نظر متفاوتی داشته ومی‌خواهند همه چیز را تجربه کنند. این موضوع گاهی به ضرر فرزندان تمام می‌شود و آنها را دچار دردسر می‌کند. اما به هرحال باید با فرزندان مدارا کرده و از بروز اختلافات خانوادگی نیز جلوگیری کرد. برای آشنایی با ویژگی های والدین سخت گیر کلیک کنید.

🔴اختلافات خانوادگی با اقوام

گاهی اعضای یک خانواده با خانواده ای دیگر دچار اختلاف می‌شوند. این یکی دیگر از انواع اختلافات خانوادگی محسوب می‌شود. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که اعضای این دو خانواده سالهاست با یکدیگر قطع ارتباط کرده اند و رفت و آمد نمی‎‌کنند. در بیشتر موارد این مشکلات به دلایل بسیار کوچک و بی اهمیت رخ می‌دهند. به همین دلیل خانواده ها باید کدورت را کنار گذاشته و دوباره باهم ارتباط بگیرند.

دلایل اختلافات خانوادگی

اعضای خانواده ها به دلایل مختلفی با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند. البته این اختلافات خانوادگی با توجه به دلایل آنها، شدت های متفاوتی خواهند داشت. گاهی برخی مسائل دو برادر را برای همیشه از جدا می‌کند. در واقع هیچ موضوعی ارزش اینکار را ندارد؛ اما بعضی شرایط حساسیت بیشتری دارند. برخی از دلایل بروز اختلافات خانوادگی، شامل موارد زیر می‌شود.

🔸مشکلات عاطفی

🔸اختلاف در نحوه فرزند پروری

🔸عدم ارتباط موثر

🔸مشکلات مالی و اقتصادی

🔸اعتیاد و خیانت. برای راه های بخشش خیانت کلیک کنید.

🔸بهانه تراشی و حساسیت

🔸عدم تعادل بین زندگی شخصی و کاری

🔸دخالت های اطرافیان

🔸اختلال های روانی

برای رفع اختلافات خانوادگی باید چه کرد؟

راهکار مشکلات خانوادگی

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا دلیل بروز اختلافات خانوادگی را شناسایی کرد. در بیشتر موارد افراد فقط به دنبال یک مقصر هستند و نقش خود را در مشکل به وجود آمده، در نظر نمی‌گیرند. در قدم اول همه اعضای خانواده باید با یکدیگر همکاری داشته و با یکدیگر در این مسیر تلاش کنند. برای رفع اختلافات خانوادگی از راهکارهای زیر استفاده کنید.

📌گفت و گو با یکدیگر

گفت و گوی موثر و جویا شدن دلایل مختلف، یکی از موثر ترین راهکارها برای حل اختلافات خانوادگی است. بعضی از افراد اصول ارتباط موثر نمی‌دانند و تمام مکالمات آنها به دعوا ختم می‌شود. اما باید همه اعضای خانواده در این گفت و گو شرکت کرده و نظر خود را بیان کنند. لحن آرام و دوستانه و گوش کردن به تمامی نظرات، لازمه یک ارتباط خوب است. اگر مشکل پیش آمده میان فرزندان است؛ والدین می‌توانند آنها را راهنمایی کنند اما باید از نصیحت کردن بپرهیزند.

📌حل اختلافات خانوادگی با روش راه حل محور

سعی کنید در مورد اختلافات خانوادگی، راه حل محور باشید و نه مشکل محور. برخی از افراد در موقعیت پیش آمده، تمام تمرکز خود را معطوف به اتفاقات اخیرو اصل مشکل کرده و آن را مدام مرور می‌کنند. به جای اینکار افراد باید به دنبال راه حل بوده و در مورد روش های عملی بیاندیشند. در این زمینه باید منطقی فکر کرده و تمام راه های ممکن را در نظر داشته باشند. اعضا باید خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش در مورد مشکل پیش آمده، تفکر کنند. با این کار راه حل های بهتری را پیدا می‌کنند.

📌کمک گرفتن از مشاور خانواده

اگر با امتحان کردن تمام روش های بالا موفق به حل اختلافات خانوادگی نشدید؛ به مشاور خانواده مراجعه کرده و مشکل خود را با او درمیان  بگذارید. مشاور خانواده به حرف های تمام اعضای خانواده گوش کرده و با در نظر گرفتن اصل مشکل، بهترین راهکار را پیشنهاد خواهد داد. همچنین احتمالا تمریناتی را به تمام اعضا خواهد داد تا با کمک آنها ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند. در برخی موارد نیازی به مراجعه تمام اعضای خانواده به مشاور وجود ندارد. بلکه با درمان یک نفر، تمام مشکلات از بین خواهند رفت.

سخن پایانی

همه خانواده ها در برهه ای از زمان مشکلات مختلفی را پشت سر می‌گذارند. احتمالا مشکلات خانوادگی در این زمان تشدید می‌شوند. اما با تدبیر اعضای خانواده و همدلی آنها با یکدیگر می‌توان آنها را حل کرد. سعی کنید مشکلات خانوادگی را حل کرده و آنها را نیمه کاره رها نکنید. بسیاری از چالش ها موقت هستند و نباید در مورد آنها نگران بود. در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک گرفته و راهکارهای لازم را بیاموزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلافات خانوادگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

انواع اختلافات خانوادگی کدام اند؟

اختلافات خانوادگی به دلایل و اشکال مختلفی رخ می‌دهند.برای مثال شاید اختلاف میان والدین، فرزندان، والدین با فرزندان و یا اعضای دو خانواده مختلف باشد.

برای حل اختلافات خانوادگی باید چه کرد؟

برای حل اختلافات خانوادگی با یکدیگر گفت و گوی موثر داشته باشید؛ از روش های راه حل محور استفاده کرده و به مشاور خانواده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره