ازدواجزوج و خانوادهفوبیا و ترس

ترس از ازدواج | دلایل و درمان ترس از ازدواج در مردان و زنان

ترس از ازدواج موضوعی است؛ که بسیاری از جوانان با آن روبرو هستند. این ترس خطر کمبود و پیری جمعیت را در اجتماع افزایش می‌دهد. گرچه غایت ازدواج فقط فرزندآوری نیست اما از اهداف مهم آن محسوب می‌شود. افراد به دلایل متفاوتی از ازدواج امتناع می‌کنند. باید گفت اصرارهای خانواده و دوستان هیچ تاثیری در تغییر تصمیم ندارد؛ حتی شاید فرد را منزجرتر کند. پس برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتما از روانشناسان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

ترس از ازدواج

امروزه شاهد پایین آمدن نرخ ازدواج در کشورمان هستیم. برخی افراد حتی از فکر کردن به ازدواج نیز، دچار ترس و استرس می‌شوند. اسم دیگر این شرایط را می‌توان گاموفوبیا گذاشت. این نوع از فوبیا جوانان را بر سر دوراهی تشکیل خانواده و دوری قرار می‌دهد که روزی باید یکی را انتخاب کنند. دختران و پسران به دلایل مختلفی دچار این ترس می‌شوند، اما متاسفانه خانواده ها با بی‌توجهی به دلایل آن فقط اصرار کرده و آن ها را بیش از پیش دچار ترس از ازدواج می‎کنند. برای تغییر این وضعیت توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

برای مشاهده نتایج اصرار خانواده به ازدواج کلیک کنید.

علل ترس از ازدواج

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ عوامل زیادی در شکل گیری گاموفوبیا نقش دارند. گاه عواملی که فرد در شکل گیری آنها هیچ نقشی نداشته است، ولی در حال حاضر زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترس از ازدواج معمولا تا حدی است که آنان حتی از تعهد و رابطه طولانی مدت نیز واهمه دارند و به اشکال مختلف از چنین رابطه ای دوری می‌جویند. شاید این رفتارها در نظر بقیه غیر طبیعی باشد، اما با خواندن دلایل آن درک بهتری درباره ترس از ازدواج دختران و پسران خواهید داشت.

?تجارب تلخ گذشته

یکی از مهم ترین دلایل ترس از ازدواج، تجارب تلخ گذشته در مورد خود فرد یا حتی خانواده اوست. کسی که در ازدواج قبلی اش شکست خورده یا شاهد طلاق والدین خود بوده؛ معمولا تنهایی را ترجیح می‌دهد. شاید فرد موفق به ازدواج با کسی که به او علاقه زیادی داشته؛ نشده است. و حالا دیگر تمایلی به ازدواج با هیچکس را ندارد.

برای پیشگیری از عواقب ازدواج بدون عشق این مقاله را مطالعه کنید.

?ترس از مسئولیت پذیری

ازدواج، ملزم به پذیرفتن مسئولیت زیادی است. در زندگی مشترک، افراد علاوه بر مشکلات خود باید قادر به حل مشکلات دیگری نیز باشند. بسیاری از افراد توان چنین کاری را ندارند؛ به همین دلیل ترس از ازدواج بر آن‌ها غلبه می‌کند.

?مشکلات مالی و اقتصادی | ترس از ازدواج

توقعات غیرواقعی از همسر و تجمل گرایی در امر ازدواج، عامل دیگری است که جوانان را از ازدواج می‌ترساند. فراهم کردن امکانات اولیه برای زندگی ضروری است ولی برای چیزهای بیشتر، به استطاعت مالی همسر خود نیز توجه کنید. علت بسیاری از طلاق ها، همین مورد است.

?دلبستگی ناایمن به خانواده

سبک های دلبستگی افراد در ازدواج خود را نشان خواهد داد و گاهی سبب مشکلاتی می‌شود. وابستگی زیاد به خانواده باعث ترس از ازدواج می‌شود. آنها نمی‌توانند ار خانواده خود برای مدت زمان طولانی دور باشند. و در تمام مسائل باید از خانواده مشورت بگیرند.

?باورهای غلط از ازدواج

تصورات اشتباهی که افراد از زندگی مشترک دارند؛ یک مانع روانی برای ورود به زندگی مشترک است. آنها فکر می‌کنند ازدواج محدودیتی دائمی در زندگی است. همیشه باید درحال خدمت گذاری به همسر خود باشند و ازدواج را با دوران برده داری اشتباه می‌گیرند. به تصور آنها ازدواج آنان را از اهداف شان دور می‌کند.

?مقاومت در برابر تغییر شرایط

معمولا بعد از یک سن مشخص، تغییر برای افراد سخت می‌شود. آن‌ها به شرایط زندگی خود عادت می‌کنند و دیگر تمایلی برای تقسیم آن با فردی دیگر ندارند. زندگی با فردی دیگر، نیاز به انعطاف پذیری و آمادگی ذهنی دارد. فکر کردن به ازدواج تمام محاسبات ذهنی این افراد را برای آینده به هم می‌زند. پس حتما برای جلوگیری از پشیمانی از ازدواج کلیک کنید.

عوارض ترس از ازدواج

قطعا این نوع ترس به دلیل اینکه هیچ منطقی پشت آن نیست؛ در دسته فوبیا ها قرار می‌گیرد و عوارضی دارد. این افراد از اینکه به شخصی علاقه دارند ولی نمی‌توانند با او ازدواج کنند؛ احساس سرخوردگی می‌کنند. اجتناب از ارتباط با افراد، با این تصور که روزی به ازدواج منجر خواهد شد نیز کار درستی نیست. عوارض ترس از ازدواج به شرح زیر است.

?افسردگی

?اضطراب اجتماعی

?اختلالات جنسی

?افکار خودکشی

?سومصرف موادمخدر یا الکل

غلبه بر ترس از ازدواج

برای غلبه بر ترس از ازدواج علاوه بر یک روانشناس به حمایت خانواده و دوستان نیز، احتیاج دارید. نیازی نیست خود را مجبور به ازدواج کنید اما فرار دائمی از آن هم کار درستی نیست.

✅روان درمانی

در روان درمانی با تحلیل اشتباهات گذشته در زمینه ازدواج و تصحیح باورهای شما در این مورد، جنبه های جدیدی از زندگی مشترک را نشان خواهد داد. این روش به شما کمک خواهد کرد گذشته را بپذیرید و برای آینده برنامه ریزی درست تری داشته باشید.

✅دارو درمانی

اگر شدت این اختلال برای شما عوارضی مثل افسردگی یا اضطراب، به وجود آورد؛ برای درمان با تجویز متخصص دارو مصرف کنید. دارو درمانی روش موثر برای درمان فوبیا ها محسوب می‌شود.

✅درمان شناختی رفتاری

در این رویکرد درمانی با تغییر افکار شما در مورد ازدواج، به شما تکنیک هایی برای برقراری رابطه ای سالم تر آموزش داده می‌شود. این روش تعهد در رابطه را به شما خواهد آموخت و تعریف درستی از مسئولیت پذیری ارائه خواهد داد.

✅خود شناسی

شما وقتی همسر بهتری خواهید بود که فرد مفید و سالمی در زندگی خود باشید. قبل از ازدواج حتما ازعلائق و ترس های خود آگاهی پیدا کنید. شما با شناختن خود می‌توانید مناسب ترین فرد را برای زندگی خود برگزینید. بلوغ فکری در زمان ازدواج از مهم ترین فاکتورهای زندگی مشترک است.

سخن پایانی

ازدواج فرایند آسانی نخواهد بود. طبیعی است که درجریان تشکیل خانواده دچار تردید و شک هایی بشویم. اما ترس از ازدواج و دوری از آن مقوله ای جداست. با تفکر کافی در این مورد و تعیین هدف هایی قابل دسترس در ازدواج، این امر برایتان ساده تر خواهد شد. اگر با وجود این ترس باز هم تصمیم به ازدواج گرفته اید؛ حتما در این زمینه از مشاوران زوج و خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

با روش هایی مثل روان درمانی، درمان شناختی-رفتاری، خودشناسی و دارو درمانی می‌توان ترس از اردواج را از بین برد.

علت ترس از ازدواج چیست؟

خاطرات بد گذشته، مشکلات مالی و اقتصادی، ویژگی های شخصیتی، باورهای اشتباه در مورد ازدواج و… از دلایل ترس از ازدواج هستند.

عوارض گاموفوبیا چیست؟

افکار خودکشی، اختلالات جنسی، اضطراب اجتماعی، افسردگی و… از عوارض ترس از ازدواج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره