خیانتزوج و خانواده

بخشش خیانت | معایب و مزایای بخشیدن خیانت

بخشش خیانت چه زمانی ضروری است؟ واکنش شما در برابر خیانت‌همسرتان چیست؟ تجربه خیانت اعتماد زن و مرد را از بین می‌برد. و بر تمام ابعاد زندگی مشترک تأثیرات منفی عمیقی می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین مسائل برای بازسازی رابطه، بخشش خیانت است. بعد از فاش شدن موضوع، تصور بخشش غیرممکن به نظر خواهد رسید. زیرا طرفی که خیانت دیده، درد و رنج زیادی متحمل شده است. اما احتمالا کم‌کم با گذر زمان، او برای نجات زندگی‌ مشترکشان به بخشش فکر خواهد کرد. خیلی اوقات بخشش خیانت آرامش را به رابطه باز می‌گرداند. اما بخشش چگونه ممکن است؟ با کمک مشاوره خیانت می‌توانید تصمیمات منطقی در این باره بگیرید.

بخشش خیانت

حتما همه این پند حکیمانه که می‌گویند “ببخش و فراموش کن”، را شنیدید. اما به نظر می‌رسد این پند در مورد خیانت زیاد هم حکیمانه نباشد. چرا؟ چون ممکن است بتوانید ببخشید ولی فراموش کردن سخت است. در ارتباط با اعتماد هم، این طرز فکر که می‌گویند باید اعتماد را به دست آورد، کاملاً اشتباه می‌باشد. زیرا در نهایت این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید، به کسی اعتماد کنید یا نه.

انسان با توجه به قلب و احساسات خود و بر اساس عقل سلیم و نیز تجربیات زندگی، تصمیم می‌گیرد که زندگی مشترک را با کسی شروع کند. و اغلب ازدواج اولین باری است که فرد، دیگری را به زندگی خود راه می‌دهد و اعتماد می‌کند. او حتی بعد از خیانت دیدن هم شاید بخواهد دوباره به فردی که یکبار قلبش را شکست و اعتمادش را زیر پا گذاشت، اعتماد کند. انتخاب با خودتان است اگر می‌توانید ببخشید.

مزایای بخشش خیانت

گذشته از تصمیم نهایی، بهتر است نکات مثبت بخشیدن خیانت همسر، را هم بدانید. مزایای بخشش به اندازه اثرات منفی خیانت، مهم است. اگر در نظر شخصی، مزایای بخشش بیشتر از موارد منفی است (یا بالعکس)؛ این موضوعی کاملاً شخصیست و به خود فرد بستگی دارد. با این وجود، هر فردی باید در مورد روابط خود کاملا آگاهانه و با توجه به نکات مثبت و منفی تصمیم بگیرد. از نکات مثبت بخشیدن خیانت همسر موارد زیر را بخوانید.

از احساسات منفی آزاد خواهید شد

مهم‌ترین نکته قوت هر فرد، توانایی کنار گذاشتن خشم و کینه و بخشش است که با بخشش خیانت شوهر یا همسر بیشتر حس می‌شود. طبیعی است که بعد از تجربه خیانت، احساس صدمه دیدن، خشن یا حتی کینه دارید. وقتی این احساسات به طور سازنده پردازش یا آزاد نشوند، مشکلات بیشتری به دنبال خواهند داشت. درگیر احساسات منفی بودن و نگه داشتن آن حس هیچ دردی را درمان نمی‌کند و همیشه حالتان را بدتر خواهد کرد. توانایی رها کردن حس منفی و کینه، با حرکت رو به جلو در زندگی، مهارت بسیار ارزشمندی است که با یادگیری آن می‌توانید آرامش بیشتری کسب کنید و از عمل خود لذت ببرید.

رفع مشکلات در یک رابطه

بیشتر اوقات، با وقوع خیانت در یک رابطه، متوجه مشکلات اساسی در زندگی مشترک می‌شوید که قبل از آن نمی‌دانستید. البته که هیچ کس شایسته خیانت نیست. ولی با بخشش خیانت همسرتان، کمک می‌کنید که مشکلات ریشه‌ای‌تر موجود در رابطه‌تان حل و فصل گردد. با خیانت، دلایل آن نیز پیدا می‌شوند، و می‌توانید برای رفع دلایل خیانت در رابطه تلاش کنید و این امر موجب شکل‌گیری مشارکت بهتر و سالم‌تری بین شما خواهد شد. بدیهی است که در این راه هر دو طرف رابطه باید مایل باشند. در حقیقت رابطه‌ای به درستی پیش خواهد رفت که هر دو نفر فعالانه حضور به هم رسانند و کارهای لازم برای حفظ رابطه را با هم انجام بدهند.

مضرات بخشش خیانت

بحث معایب بخشیدن خیانت شوهر یا زن در جامعه بیشتر مطرح است. در حالی که افرادی برای کنار آمدن با خیانت و بخشش آن تلاش می‌کنند، دیگرانی هم هستند که خیانت را گناه بزرگی می‌دانند که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به عقیده آنها بخشش و سکوت در برابر خیانت، معایبی دارد که بهتراست نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

ممکن است دوباره اتفاق بیفتد

آشکارترین اشکالی که بخشش خیانت دارد امکان تکراردوباره خیانت است. البته نمی‌گوییم که در همه افراد و همه شرایط تکرارخیانت یکسان است. در هر حال این ترس وجود دارد که وقتی کسی یک بار روی تعهد خود به وفاداری به همسر و زندگیش پا بگذارد، ممکن است این رفتار اشتباه برایش عادی شود و دوباره تکرار کند. از این جهت اعتماد کردن بعد از خیانت خیلی سخت است و بخشیدن راحت خیانت مردیازن می‌تواند به معنای پذیرش خیانت باشد. حتی می‌توان گفت هر موقع کسی ترجیح دهد خیانت همسرش را ببخشد، در معرض احتمال افزایش خطر خیانت قرار می‌گیرد.

یادآوری خیانت و حس بد بعد از آن

بعد از بخشش خیانت ، بازسازی رابطه کار سختی است. شاید با بخشش خیانت همسر و ادامه رابطه با او مضرات فوق العاده‌ای برای خود فراهم کنید. مدام این فکر اذیتتان خواهد کرد که او به من قول تعهد داد ولی این قولش را شکست، این اصلا حس خوبی برایتان نیست. هر چقدر هم همسرتان عذرخواهی کند و قول دهد که دیگر تکرار نکند، برای جبران اشتباهش اقداماتی انجام دهد، ولی باز این حقیقت در ذهنتان هست و او هرگز نمی‌تواند اشتباه گذشته‌اش را پس بگیرد.

شما شایسته رابطه بهتری هستید

بخشش خیانت همسر و ماندن با او شاید فرصت یک رابطه سالم و عاشقانه با فرد دیگری را که هرگز به شما خیانت نخواهد کرد، را از شما بگیرد. در واقع افراد زیاد دیگری در این دنیا هستند و امکان داشتن یک رابطه سالم و بدون خیانت، هیمشه در جای دیگر برای شما وجود دارد. شاید باورش برایتان سخت باشد، مخصوصا اگر به هر دلیلی قربانی خیانت شدید. اما این را بدانید که گاهی، جدا شدن و ترک یک رابطه ناسالم، فرصت‌های بهتری برایتان پیش می‌آورد.

مراحل رسیدن به بخشش خیانت

ممکن است تصمیم به بخشش خیانت برایتان در یک لحظه انجام‌پذیر باشد، اما بدانید که بخشش آنی و بدون تأمل، درد و رنج شدیدتری به دنبال خواهد داشت. اگر آسیب‌های خیانت درمان یا کاهش یابد، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم به بخشش خیانت کمک کند. ولی مساله این است که همسرتان چقدر برای جبران این آسیب‌ها با شما همراهی می‌کند. زیرا بعضی افراد خیانتکار نه تنها ابراز پشیمانی نمی‌کنند، بلکه با بهانه مشکلات روابط زناشویی، حق را با خود می‌دانند. بخشش خیانت این افراد باید با دقت نظر بیشتری انجام گیرد. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم به بخشش، به مراحل زیر توجه کنید.

1- تصمیم آنی نگیرید

هر آدمی گاهی تحت تأثیر احساسات، تصمیمات نامعقول و آنی می‌گیرد. سعی کنید بخاطر بد عهدی همسرتان بدون فکر و یهویی تصمیم به جدایی از او نگیرید. به خودتان زمان دهید، از یک مشاور یا فرد متخصص در این حوزه کمک بگیرد. بگذارید مراحل درمان خیانت طی شود سپس با توجه به شرایط جدید، تصمیم قطعی‌تان را در مورد بخشش یا جدایی بگیرید. با بخشش آنی امکان دارد بعدها دوباره خیانت را تجربه کنید و حتی تاثیرات منفی بیشتری بر روح و روانتان خواهد گذاشت.

2- آگاهی از دلایل شروع و تداوم خیانت

با همسرتان راجب چرایی بد عهدی و خیانتش صحبت کنید، زیرا هر قدر شما به مسئله نپردازید و سکوت کنید، مشکلات پیچیده‌تر خواهند شد. اگر علت و دلایل خیانت همسرتان را بدانید، بهتر می‌توان مراحل بحرانی بعدش را سپری کرد. انگیزه‌های اصلی که منجر به خیانت همسرتان می‌شود را شناسایی کنید و تلاش در رفع آن نمایید. در غیر این صورت احتمال تکرار دوباره قضیه وجود دارد.

3- نامه‌ای به فرد خیانتکار بنویسید

نامه نوشتن راهی برای درمان استرس، خشم و ناراحتی است و به پردازش هیجانات شما کمک می‌کند. بعد از پی بردن به خیانت همسر، راجب احساسات خود و ضربه‌ای که خوردید برایش بنویسید. پس از چند روز، نامه را دوباره بخوانید. حتما لازم نیست نامه را به همسرتان بدهید. نوشتن این نامه فقط برای کاهش استرس و احساسات منفی شماست. با نوشتن، آرام می‌شوید و اگر جای بخشش دارد، راحت‌تر می‌بخشید.

4- همدلی

همدلی یکی از رفتارهای حمایتی می‌باشد که به افراد کمک می‌نماید تا مراحل بحرانی زندگی را در کنار هم به خوبی سپری کنند. مهارت همدلی یعنی این که بتوانید خودتان را در موقعیت همسرتان که خیانت کرد، قرار دهید و از دیدگاه او به قضیه نگاه کنید. سپس ببینید شرایط او چگونه بود که بر اساس آن تصمیم گرفت خیانت کند. وقتی همدلی کنید شاید بفهمید که شما هم در ایجاد زمینه خیانت بی‌تقصیر نیستید. سهم خودتان را در خیانت مشخص کنید. در این صورت می‌بینید که میل بیش‌تری برای بخشش خیانت در شما ایجاد می‌شود. برای نجات و حفظ رابطه‌ای که از تجربه خیانت آسیب می‌بیند، همدلی هردو نفر نیاز است.

5- تمرین ذهن آگاهی

سعی کنید در حال زندگی کنید، با خود بگویید خیانت چیزی است که در گذشته اتفاق افتاد و تمام شد. در واقع با اشتباهات گذشته زندگی نکنید و ذهن خود را بر زمان حال متمرکز کنید. در طول روز این ذهن آگاهی را تمرین نمایید.

سخن آخر

خيانت یک مسئله جدی در زندگی زناشویی است. زیرا احیای دوباره رابطه و اعتمادی که بین زوجین از دست برود  کار آساني نمی‌باشد. برخی خیانت‌ها قابل درمان و بخشش است، از طرفی بخشش بعضی خیانت‌ها نیز ممکن است سخت باشد و با بخشیدن هم فرد خیانتکار، مثل گذشته متعهد نشود. شما می‌توانید با کمک مشاوران و روانشناسان، تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشش خیانت از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره