خانوادهزوج و خانواده

دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟

دعوا با مادر یکی از مشکلاتی است که در هر خانواده ای پیش می‌آید. اختلاف نسل و دیگر عوامل باعث بروز تعارضات و چالش هایی میان والدین و فرزندان می‌شود. معمولا فرزندان زمان بیشتری را با مادر خود می‌گذرانند؛ بنابراین بیشتر احتمال دارد که با او دچار اختلافاتی شوند. اما در هر صورت فرزندان باید به والدین خود احترام گذاشته و مشکل خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. قطعا مادران همیشه به فکر فرزندان خود هستند؛ و صلاح آن‌ها را می‌خواهند. اما ممکن است که در مسائلی دچار اشتباه شوند. احترام مفهومی دو طرفه است و والدین نیز باید برای فرزند خود احترام و شخصیت قائل شوند. در ادامه جوانب مختلف دعوا با مادر را بررسی کرده‌ایم.

دعوا با مادر

دلایل دعوا با مادر

افراد به دلایل مختلفی با مادر خود به دعوا می‌پردازند. دعوا با مادر یکی از موضوعاتی است که در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. البته همیشه احتمال بروز آن وجود دارد. در این شرایط آگاهی و واکنش درست مادران بسیار اهمیت دارد. قطعا باید از شدت گرفتن یا تکرار شدن دعوا، جلوگیری کرد چراکه این موضوع تاثیر زیادی در آینده فرزندان خواهد داشت. در این مقاله به بررسی علل و واکنش درست در مقابل آنها خواهیم پرداخت.

علل دعوا با مادر

همانطور که گفته شد؛ دعوا با مادر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. نمی‌توان در این شرایط دنبال مقصر بود. بلکه باید شرایط خانواده را به گونه ای محیا کرد که افراد برای خواسته ها و مشکلات خود با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند. برخی از علل دعوا با مادر، شامل موارد زیر می‌شود.

⭕سخت گیری مادرها

همه مادرها علاقه به داشتن فرزندی قانونمند و منظم دارند. اما گاهی به آنها فشار زیادی وارد می‌کنند و با وضع قوانین سخت گیرانه و غیرمنطقی سبب بروز مشکلاتی می‌شوند. معمولا مادرها به دلیل اینکه احساس مسئولیت بیشتری در قبال فرزندان می‌کنند؛ حساسیت آنها نیز بیشتر است. اما قبل از این باید حس مسئولیت پذیری را در فرزندان خود تقویت کنند. دعوا با مادر گاهی برای ایستادگی در مقابل این قوانین است. مادران باید در کنار دادن آزادی عمل و استقلال به فرزندان شان در کنار آنان بوده و از آنها مراقبت کنند. برای آشنایی بیشتر با والدین سخت گیر کلیک کنید.

⭕اختلاف نظر از دلایل دعوا با مادر

بسیاری از مشاجرات به دلیل اختلاف نظر و تفاوت سلیقه ها به وجود می‌آیند. مخصوصا وقتی تفاوت سنی مادر با فرزندش زیاد باشد؛ بیشتر احتمال دعوا با مادر وجود دارد. معمولا فرزندان با مفاهیم جدیدتری در جامعه روبرو می‌شوند که والدین هیچ درکی از آنها ندارند. فرزندان مخصوصا در سنین پایین تر نمی‌توانند به درستی سبک زندگی مناسب خود را انتخاب کنند یا الگوهای نامناسبی را برمی‌گزینند. همین موضوع سبب بروز چالش هایی در خانواده خواهد شد. البته در بیشتر موراد این شرایط موقت است و جای نگرانی نیست.

⭕پایبند نبودن به سنت های خانوادگی

طبیعی است فردی که تصمیم به انجام کارهای جدیدی می‌گیرد؛ با مخالف روبرو شود. دعوا با مادر هم به همین دلیل اتفاق می‌افتد. والدین حداقل به یک نسل قبل از ما تعلق دارند و معمولا تغییر برای آنها دشوار خواهد بود. اما برای افرادی که شخصیت آنها به تازگی در حال شکل گیری است؛ انعطاف داشتن رایج تر است. والدین باید نسبت به درستی سنت های خانوادگی آگاه باشند و فرزند خود را مجبور به تکرار آنها نکنند.

⭕عادت های نامناسب

گاهی فرزند از ویژگی های اخلاقی خوبی برخوردار است؛ اما به دلیل عادت های نامناسبی که دارد دعوا با مادر خود را تجربه می‌کند. برخی از عادت های مخرب شامل مصرف سیگار، نامنظمی، رژیم غذایی نامناسب، رانندگی پرخطر، پوشش نامناسب و… می‌شود. شاید فرزند تصور کند که برای زندگی شخصی و بدن خود مختار است. اما رفتار اعضای خانواده بریکدیگر تاثیرگذاشته و آنها را مستعد بروز رفتارهای مختلف می‌کند. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

⭕احترام نذاشتن به حریم خصوصی

همه افراد در زندگی خود نیاز به حریم خصوصی دارند. البته این به معنای تنها ماندن برای مدت زمان طولانی یا جداشدن از خانواده نیست. مادر و فرزند، هر دو باید به حریم یکدیگر احترام گذاشته و در مورد آن مراقب باشند. دانستن همه مسائل ضرورتی ندارد. دعوا با مادر گاهی به همین دلیل اتفاق می‌افتد. در واقع مادران به دلیل حس دلسوزی تمایل دارند فرزند خود را از خطرات احتمالی حفظ کنند. همین موضوع گاهی باعث می‌شود که بدون اجازه به حریم خصوصی او وارد شوند.

برای جلوگیری از دعوا با مادر باید چه کرد؟

جلوگیری از دعوا با مادر

فراموش نکنید که همیشه احتمال بروز دعوا با مادر وجود دارد. این موضوع اجتناب ناپذیر است. اما می‌توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد. وقتی تنش در محیط خانواده و بین اعضا زیاد می‌شود؛ عواقبی به همراه خواهد داشت. گاهی این عوارض جبران ناپذیراند و فرزند را وارد مسیرهای خطرناکی می‌کند. در این قسمت برخی از راهکارهای موثر در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

💠کمک گرفتن از مشاورخانواده

گاهی رابطه بین فرزند با مادر، به قدر فرسایشی می‌شود که آنها دیگر قادر به صحبت کردن هم با یکدیگر نیستند. در این زمان حضور یک روانشناس ضروری خواهد بود. مشاور دلیل مشکلات را به صورت عمقی تر پیدا کرده و با حل آنها از بروز دعوا مادر جلوگیری می‌کند. درمان هریک از آنها به تنهایی یا حتی یک طرف دعوا، کمک بزرگی خواهد کرد. به طور کلی افراد برای داشتن روابطی سالم تر با دیگران باید به روانشناس مراجعه کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

💠گفت وگوی موثر

با اینکه بیشتر گفت و گوها در نهایت به دعوا با مادر منجر می‌شود؛ اما افراد نباید از آن صرف نظر کنند. درواقع در ابتدا باید خود تلاش به حل مشکل کرده و در قدم بعدی به روانشناس مراجعه کنند.برخورداری از مهارت حل مساله و ارتباط موثر با دیگران، در این زمینه بسیار موثر است. در گفت و گو، دنبال مقصر نباشید و با آرامش به حرف های طرف مقابل نیز گوش دهید. اجازه دهید گفت و گو دوطرفه باشد و انتقادپذیر باشید. از دیگر اعضای خانواده هم بخواهید که مشارکت داشته و شما را راهنمایی کنند. برای داشتن مکالمه ای اثربخش اجازه دهید خشمتان فروکش کند و همه جوانب را در نظر بگیرید. از عذرخواهی کردن نترسید و با لحنی آرام صحبت کنید.

💠ترک محل

بعد از امتحان کردن راه های مختلف، هر زمان که حس کردید؛ دعوا با مادر در حال وقوع است؛ مکان را ترک کنید تا از بروز بی احترامی جلوگیری کنید. البته اجازه ندهید که مشکلات حل نشده باقی بمانند و بعد از کنترل خشم در مورد موضوع پیش آمده، به طور منطقی صحبت کنید. اجازه ندهید که دخالت اطرافیان اوضاع را در خانواده شما بدتر کند. پس با خانواده خود همدل بوده از بروز دعوا جلوگیری کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در بیشتر موارد دعوا با مادر به دلایل کوچک و بی اهمیت اتفاق می‌افتد و تنها راه حل آن صحبت کردن و فراهم کردن فضایی امن در خانه است. سعی کنید روحیه بخشش را در خود تقویت کرده و حتی اگر مادر شما مقصر است بازهم با او با ملایمت رفتار کنید. باتوجه به مطالبی که گفته شد؛ حفظ رابطه فرزندان با والدین بسیار اهمیت دارد به همین دلیل حتما از یک مشاور کمک گرفته و اوضاع را مدیریت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

دعوا با مادر به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

معمولا دعوا با مادر به دلیل اختلاف سنی زیاد، اختلاف نظر و عقیده، احترام نذاشتن به حریم خصوصی و عادات نامناسب اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره