خانوادهزوج و خانواده

دوران بازنشستگی | روزهای بازنشستگی را چطور بگذرانیم؟

دوران بازنشستگی را چطور بگذرانیم؟ این سؤال اضطراب زیادی را در خیلی از خانم‌ها و آقایان به وجود می‌آورد. وقتی مدت طولانی را درگیر کار و فعالیت بوده‌ایم کنارگذاشتن ناگهانی آن‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد. وقتی کاری برای انجام‌دادن نداشته باشیم مشکلات بسیاری را نیز تجربه خواهیم کرد. این مشکلات از مسائل ساده‌ای مثل سر رفتن حوصله تا اتفاقات جدی‌تری مثل افسردگی و احساس بی‌ارزشی را شامل می‌شود. به همین خاطر باید به دنبال راه حلی برای شرایط موجود باشیم. یا به‌عبارت‌دیگر باید واقعاً به این سؤال پاسخ بدهیم که دوران بازنشستگی را چطور بگذرانیم؟ ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا پاسخ‌های مختلفی را برای این سؤال ارائه کنیم. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که یک راه‌حل مناسب برای برنامه‌ریزی‌کردن این دوره از زندگی این است که از یک مشاوره تلفنی متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

دوران بازنشستگی

بازنشستگی دوره‌ای از زندگی است که همه ما دیریازود وارد آن خواهیم شد. شاید خیلی از روزهایی که سرکار بوده‌اید به این دوران فکر کرده باشید. خیلی اوقات، وقتی فشار کاری بالا می‌رود ما آرزو می‌کنیم که ای‌کاش در دوران بازنشستگی بودیم. اما آیا واقعاً برای این دوره از زندگی آماده هستید؟ بازنشستگی زمانی است که شما دیگر فشار و استرس‌های کاری را تجربه نخواهید کرد؛ و این موضوع قطعاً آن را شیرین خواهد کرد. بااین‌حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری‌های روحی در همین دوران می‌توانند شما را درگیر خودشان بکنند.

بسیاری از افراد وقتی احساس می‌کنند کاری برای انجام‌دادن ندارند فکر می‌کنند که دیگر مفید نیستند. این موضوع به‌تدریج مشکلاتی مانند ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس، احساس بی‌ارزشی و افسردگی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که شما با آگاهی و برنامه‌ریزی مناسب وارد این دوره شوید. این کار باعث خواهد شد که واقعاً از روزهای بازنشستگی‌تان لذت ببرید.

چرا باید برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی بکنیم؟

بالاخره روزی با این سوال مواجه خواهید شد. مطمئنا شما در جوانی برای بازنشستگی اقداماتی کرده یا در حال انجام آن هستید. اما حتما از خود بپرسید آیا کافی است؟ هرچه اندوخته های روانی و مادی شما بیشتر باشد دوران سالمندی آسوده تری خواهید داشت. فراموش نکنید که مساله فقط پول نیست. کافی است با بازنشسته ها صحبتی بکنید؛ می بینید که بزرگ ترین دغدغه آن ها بی دغدغگی است. به همین دلیل احتمال ابتلا به افسردگی و ناامیدی در سالمندان بیشتر است.

بنابراین شما باید برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی داشته باشید. این گونه نه تنها زندگی برای شما و همسرتان تمام نشده. بلکه می‌توانید از فصل جدید زندگی تان لذت هم ببرید.

دوران بازنشستگی را چطور بگذرانیم؟

اگر منتظر این هستید که همسر و فرزندان تان برای شما کاری بکنند، سخت در اشتباهید. بله شما اکنون تمام وقت تان آزاد است و آن ها فرصت بیشتری برای با شما بودن دارند. اما هنوز هم این شما هستید که باید برای زندگی تان برنامه ریزی نمایید.

مدیریت اقتصادی

بازنشستگی یکی از دوره‌های پرخرج زندگی ماست. در این دوران احتمالاً شما منبعی برای کسب درآمد بیشتر ندارید. و باید با حقوق دوران بازنشستگی خود زندگی کنید. این درحالیست که هزینه‌های ما در این روزها بیشتر خواهد شد. هزینه‌های درمانی، ازدواج فرزندان یا خرید هدیه برای عروس، داماد و نوه‌ها از جمله مخارجی هستند که در این دوران خواهید داشت. پس مدیریت شرایط اقتصادی یکی از موضوعاتی است که در این دوران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

فعال باشید

همان‌طور که گفتیم بیکاری‌های دوران بازنشستگی می‌توانند بسیار مشکل‌آفرین باشند. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که فعالیت خود را حفظ کنید. برای خودتان برنامه‌های ساده‌ای داشته باشید که شما را همچنان پویا و فعال نگه دارند.

روابط اجتماعی خود را حفظ کنید

دوستان همسنی که شرایط مشابهی دارند و دوره بازنشستگی را می‌گذرانند یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. این دوستان شرایط اجتماعی و فکری مشابهی با شما دارند. به همین خاطر می‌توانید لحظات خوبی را در کنار آن‌ها بگذرانید. به‌علاوه شما می‌توانید از راهکارهایی که آنها در زندگی استفاده می‌کنند کمک بگیرید.

ارتباط با خانواده را تنظیم کنید

بازنشستگی زمانی است که شما فرصت بیشتری برای بودن در کنار خانواده خواهید داشت. این می‌تواند بسیار جذاب و خواستنی باشد. بااین‌حال همین موضوع می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. شما حالا زمان بیشتری کنار هم هستید. این می‌تواند دلیل بروز بسیاری از اختلافات نیز باشد. آیا برای این شرایط آماده هستید؟

بهتر است ارتباطات خود با خانواده را به شکلی تنظیم کنید که این مشکل پیش نیاید. برای مثال شاید لازم باشد مهارت‌های ارتباط با خانواده و همسر را یاد بگیرید. یا شاید بهتر باشد زمان کنار آنها بودن را مدیریت کنید. برای برنامه‌ریزی این شرایط می‌توانید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

انجام‌دادن کارهای لذت‌بخش

اکنون زمان آن است تا فعالیت‌هایی که همیشه آرزوی انجام آن را داشتید به پایان برسانید. در این دوران وقت بیشتری برای انجام بسیاری از کارها دارید. یک لیست از فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش است و به آن علاقه دارید تهیه کنید و سعی کنید تمام آن‌ها را انجام دهید.

اهمیت یادگیری‌های جدید

یکی از برنامه‌هایی که می‌توانید برای دوره بازنشستگی داشته باشید این است که به دنبال یادگیری‌های جدید بروید. این کار زمان شما را پر خواهد کرد. به‌علاوه احساس توانمندی و باارزش بودن خواهید کرد. در کنار همه این‌ها یادگیری یک فعالیت جدید ذهن شما را فعال نگه می‌دارد. باتوجه‌به اینکه شما در سنین رو به سالمندی قرار دارید فعالیت‌های مغزی بیشتر یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به آن نیاز دارید.

تفریح کنید

خانه‌نشینی و نداشتن تفریح می‌تواند مشکلات بسیاری را برای روحیه شما به همراه داشته باشد. این کار باعث می‌شود که شما درگیر روزمرگی و یکنواختی در زندگی شوید. بهتر است برنامه‌هایی برای تفریح در نظر بگیرید. برای این کار فهرستی از کارهایی که به شما احساس آرامش می‌دهد تهیه کنید. و این کارها را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

ورزش منظم

یکی از مسائلی که به سلامت جسم و روان فرد بازنشسته کمک می‌کند ورزش و فعالیت روزانه و مداوم است. هیچگاه فعالیت بدنی خود را قطع نکنید و همیشه ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. بااین‌حال توجه داشته باشید که ورزش‌هایی را انجام دهید تا به سلامت جسم و روان شما کمک کند و منجر به آسیب رساندن به بدنتان نشود. ورزش صحیح و منظم باعث می‌شود تا از دوران بازنشستگی و سالخوردگی خود لذت ببرید.

دوران بازنشستگی و اهمیت مشاوره

همان‌طور که در ابتدای این بحث هم گفتیم بازنشستگی دوره‌ای است که شما می‌بایست برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند مشکلات و بیماری‌های روحی بسیاری را به همراه داشته باشد. بااین‌حال خیلی از ما با اصول برنامه‌ریزی برای زندگی آشنا نیستیم. یا شاید شما از نیازها و ویژگی‌های دوره‌ای که وارد آن می‌شوید آگاهی کافی نداشته باشید.

به همین خاطر گفته می‌شود که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص در این شرایط می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاور به شما کمک خواهد کرد تا با درنظرگرفتن جنبه‌های مختلف دوران جدید زندگی‌تان برای آن برنامه‌ریزی کنید.

برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی در زمینه دوران بازنشستگی از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور از بیماری‌های روحی بعد از بازنشستگی پیشگیری کنیم؟

سعی کنید تا جای ممکن خودتان را فعال نگه دارید. انجام کارهای مختلف، برعهده گرفتن مسئولیت‌ها، ارتباط با دیگران و کمک گرفتن از یک مشاور متخصص همگی می توانند بسیار مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره