ازدواجروابط زناشوییزوج و خانواده

اضطراب جنسی را چطور کاهش دهیم؟

اضطراب جنسی نوعی از اضطراب بوده که در حین و یا حتی با فکر کردن در مورد رابطه جنسی ایجاد خواهد شد. مفهوم اضطراب در روانشناسی، حوزه های مختلفی را در برمی‌گیرد؛ که رابطه جنسی نیز در آن قرار دارد. این نوع از استرس بر کیفیت رابطه جنسی بین زوجین تاثیر منفی دارد و آنها را در معرض بروز مشکلات دیگری قرار می‌دهد.

معمولا حوزه های مختلف اضطراب بر هم تاثیر داشته و عوارضی را برای افراد ایجاد می‌کند. باورهای اشتباه زوجین در مورد رابطه جنسی و یا وجود مشکلاتی در رابطه باعث ایجاد این موضوع می‌شود. البته این اختلال درمان پذیر بوده و جای نگرانی وجود ندارد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

اضطراب جنسی

اضطراب جنسی، اصولا یک نوع اختلال جنسی شایع بوده که معمولا نادیده گرفته می‌شود و یا افراد واکنش درستی نسبت به آن ندارند. از آنجایی که رابطه جنسی همواره با مفهوم لذت همراه بوده، برخی از افراد نمی‌توانند ابتلا به اضطراب را در این هنگام درک کنند. به همین دلیل به شریک خود فشار زیادی آورده و اوضاع را بدتر می‌کنند. این موضوع افراد را هم از لحاظ روانی و هم از نظر جسمانی درگیر می‌کند. حتی در مواردی سبب جدایی و یا تصمیم به عدم ارتباط تا پایان عمر، خواهد شد. برای اطلاع از عوامل موثر بر اولین رابطه جنسی کلیک کنید.

علت ایجاد اضطراب جنسی

علل-ایجاد-اضطراب-جنسی

این نوع از اضطراب، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. و تا زمانیکه فرد تصمیمی برای برقراری رابطه جنسی نداشته باشد؛ خود را بروز نخواهد داد. البته بعد از اطلاع از این موضوع قطعا افراد حتی از فکرکردن در مورد فعالیت جنسی نیز، دچار استرس می‌شوند. شدت اضطراب جنسی در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از دلایل وجود این استرس، به شرح زیر خواهند بود.

ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر

ابتلا به بیماری های جنسی مختلف مثل، اختلال نعوظ، زودانزالی، واژینیسموس و… ( رابطه بین ابتلا به اختلالات جنسی با اضطراب دو طرفه است. چرا که با وجود این مشکلات فرد در حین رابطه جنسی شده و از طرفی دیگر ابتلا به اضطراب جنسی، خود باعث شکل گیری اختلالات جنسی خواهد شد.)

سابقه مورد تجاوز قرارگرفتن

وجود باورهای اشتباه در مورد رابطه جنسی

اعتیاد به خودارضایی و یا تماشای فیلم پورن

تصور بدنی منفی

تاثیر اضطراب جنسی بر رابطه

فراموش نکنید که اضطراب جنسی به هر دلیلی که رخ دهد؛ تاثیرات منفی بر رابطه خواهد داشت. رابطه جنسی یکی از بخش های مهم رابطه محسوب می‌شود که با وجود استرس در آن، دچار مشکلاتی خواهد شد. پس بر رابطه خارج از اتاق خواب نیز تاثیر خواهد داشت. وجود هرگونه اضطرابی منجر به برهم خوردن تعادل هورمون ها و آسیب به سیستم ایمنی بدن خواهد شد. از طرف دیگر همسر نیز دچار بی میلی جنسی شده و به فکر راه های دیگری برای برطرف کردن نیاز جنسی خود می‌افتد. به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد مشکلات شدید تر در رابطه، باید به موقع برای درمان این موضوع اقدام کرد.

علائم اضطراب جنسی

وجود اضطراب جنسی در افراد، قطعا سبب بروز نشانه های جسمانی و روانی زیادی خواهد شد. با مشاهده آنها در خود و یا شریک جنسی تان، بهتر است در مورد این موضوع صحبت کرده و علت ان را پیگیری کنید. این علائم از نظر شدت متفاوت بوده و همچنین زمان بروز آنها نیز فرق می‌کند. این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

زودانزالی و یا عدم ارگاسم

تعریقو لرزش حین رابطه

احساس تنگی نفس

مشکل در ایجاد و حفظ نعوظ

بی میلی جنسی

احساس درد

بالارفتن ریتم قلبی

خشکی واژن

درمان اضطراب جنسی

درمان-اضطراب-جنسی

مهم ترین اقدام در جهت درمان اضطراب جنسی، شناسایی علت آن و بالابردن خودآگاهی است. با شناخت بیشتر از خود و همسر می‌توان واکنش بهتری به این موضوع نشان داد و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کرد. در برخی موارد احساس این استرس خود باعث ایجاد ترس بیشتری در مورد مسائل مختلفی با همسر می‌شود. این چرخه تا زمانی که با روش درست متوقف نگردد؛ تاثیر خود را خواهد داشت. برای اطلاع از روش های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

صحبت با همسر

تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آنند که در بیشتر موارد، صحبت کردن با همسر در این مورد، سبب برطرف شدن اضطراب جنسی می‌شود. و دیگری نیازی به انجام روش های دیگر نیست. گاهی افراد برای غلبه بر این استرس، خود را مجبور به رابطه جنسی می‌کنند؛ که همین مورد، اوضاع را بدتر خواهد کرد. علت اضطراب خود را با همسر در میان گذاشته و اگر باهم قادر به حل مشکل نیستید؛ از یک روانشناس یا سکستراپیست کمک بگیرید.

صحبت با روانشناس

مراجعه به روانشناس یا سکستراپیست علاوه بر اینکه علت این اضطراب را شناسایی می‌کند؛ به افراد برای داشتن ارتباط بهتر نیز کمک می‌کند. آموزش روش های ذهن آگاهی و شناخت بدن، همچنین تغییر باورهای اشتباه در مورد رابطه جنسی، اضطراب جنسی را از بین می‌برد. برای درمان این مشکل تکنیک های زیادی وجود دارند که افراد باید با یکدیگر همکاری داشته و در این مسیر به یکدیگر کمک کنند.

تغییر سبک زندگی

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا بهتر است خود نیز از راهکارهایی در در طول روز استفاده کنند. برای مثال در طول روز به مسائل جنسی فکر کرده و ذهن خود را برای آن آماده کنید. همچنین ورزش و مراقبه از روش های بسیار موثر برای کاهش اضطراب جنسی هستند. مصرف دخانیات و الکل نیز عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که با ترک و یا کاهش مصرف آنها می‌توان این موضوع را تا حد زیادی کنترل کرد.

دارودرمانی

داروهایی که برای درمان اضطراب جنسی تجویز می‌شوند؛ عموما برای کاهش استرس بوده و بر مشکلات جنسی تاثیری ندارند. اط رفی مصرف برخی از داروها نیز خود باعث بروز بالارفات اضطراب و یا مشکلات جنسی می‌شود. به همین دلیل پزشک با تغییر دوز و یا تغییر دارو ها به درمان این مشکل می‌پردازند. برای مصرف دارو در این زمینه حتما با پزشک مشورت کرده و از مصرف خودسرانه خودداری کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع داروهای ضداضطراب کلیک کنید.

سخن پایانی

طبیعی است که عوامل زیادی سبب بروز اضطراب شوند. بروز استرس و اضطراب در مواردی طبیعی است. اما نباید اجازه داد این موضوع فراگیر شده وهمه جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی جنسی افراد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به حفظ سلامت آن اهمیت داد. برای افرادی که به تازگی وارد زندگی مشترک شده اند و یا برای اولین بار رابطه جنسی را امتحان می‌کنند؛ تا حدی این استرس عادی است. اما در صورت ادامه دار شدن آن باید از یک روانشناس کمک گرفت. در این دوران با شریک خود همراه بوده و به او کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تاثیر اضطراب بر روابط زناشویی چگونه است؟

اضطراب جنسی علاوه بر رابطه جنسی، بر جنبه های مختلفی از رابطه زناشویی تاثیر خواهد داشت. قطعا با طولانی شدن این مشکل زوجین دچار بی میلی جنسی شده و حتی شاید به جدایی نیز فکر کنند. به همین دلیل باید با مشاهده علائم آن، سریعا برای درمان اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره