اختلالات روانیافسردگی - دوقطبیخانوادهزوج و خانواده

مادر افسرده | 5 تاثیر مهم مادر افسرده بر کودک

مادر افسرده هرگز مادر مناسبی برای تربیت فرزندان با سلامت روانی مناسب نیستند. به دلیل اینکه غم فراوان و رنج حاصل از افسردگی باعث جلوگیری از تعاملات مثبت با کیفیت بالا در تربیت فرزندان می‌شود. مادران افسرده فرد مناسبی برای فرزند پروری نمی‌باشند. تصور کنید که کودکی مادر افسرده دارد و هر زمان که با شوق و اشتیاق به سوی مادر قدم برمی‌دارد؛ با انرژی کم، بی حالی و بی‌ حوصلگی مادر روبرو می‌شود. و اگر چند بار چنین رفتاری را انجام دهد واکنش مناسبی دریافت نخواهد کرد. بنابراین سعی می‌کند که در تنهایی خود به بازی بپردازد. مادر افسرده از رشد فرزند خود ناآگاه می‌ماند و در آینده در صورت درمان از کودکی فرزند خود اطلاعی ندارد. که به چه شیوه‌ای رشد یافته است.
مادران همیشه الگو برای فرزندان هستند و افراد بسیاری از رفتارها کردار و واکنش‌ها را از مادر آموزش می‌بیند. در صورتی که چنین آموزش‌هایی با خلل مواجه باشد؛ تربیت فرزند نیز به خوبی صورت نگرفته است. اما زمانی که مادر افسرده نسبت به اختلال خود آگاهی پیدا کرد؛ فورا باید به درمان بپردازد. تربیت فرزندان با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد. بنابراین کمک از روانشناس را دریغ نکنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

مادر افسرده کیست؟

مادر افسرده کیست؟

مادران تنها همدم و الگوی کودکان هستند. این مادران هستند که فرزندان خود را تربیت می‌کنند. و بسیاری از چیزها را به آنها آموزش می‌دهند. اگر مادر افسرده باشد، تربیت آموزش‌های او کامل نخواهد بود. در نهایت فرزندان محبت و توجه مناسبی از سوی والدین دریافت نخواهند کرد. که همین امر باعث آسیب‌های فراوانی در آنها خواهد شد.
مادر افسرده باید نشانه‌های خود را شناسایی کند و برای درمان حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرد. در صورتی که درمان انجام نشود؛ خود مادران هستند که باید آسیب‌های رفتاری فرزندان خود را تحمل کنند و با آنها کنار بیایند. چه بسا به دنبال راه درمان گذشته رفتاری خود در فرزندان باشند. والدین نقش بسیار پررنگی در تربیت کودکان خود دارند. به همین دلیل باید به رفتار و کردار خود توجه بسیاری داشته باشند.

تاثیرات مادر افسرده بر کودک چیست؟

تاثیرات مادر افسرده بر کودک چیست؟

مادر افسرده تاثیرات بسیار پررنگی بر کودک خود می‌گذارد. که در این بخش مقاله سعی کرده‌ایم راجع به این تاثیرات و عواقب صحبت کنیم.

🟠 بروز اختلالات روانی

یکی از عواقب و تاثیرات مهم مادر افسرده بر کودک، بروز اختلالات روانی است. کودک آیینه رفتار مادر را انجام می‌دهد؛ و از او تقلید می‌کند. و زمانی که واکنش های مثبت محبت و لذت جویی را در خانه از مادر دریافت نمی‌کند، شادی کمتری را تجربه می‌کند. در نهایت تربیت کودک فاقد روش‌های تشویقی است. و تمامی این رفتارهای مادر افسرده باعث بروز افسردگی، اضطراب، نافرمانی و پرخاشگری در کودک می‌شود. همچنین این کودکان در سنین بالاتر همدلی کمتری را از خود نشان می‌دهند.

🟢 روابط اجتماعی آشفته

مادر افسرده، روابط اجتماعی آشفته را به کودک خود آموزش می‌دهد. و بر خلقیات او تاثیر منفی زیادی می‌گذارد. کودکان با مادر افسرده نتوانستند تعاملات مثبتی را با دیگران داشته باشند و به دلیل این شیوه تربیتی، خود را فردی مزاحم و دوست نداشتنی تلقی می‌کنند، و به مراتب منزوی می‌شوند. در نهایت اعتماد به دیگران برای آنها سخت می‌شود و با کاهش عزت نفس روبرو هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید. 

🟡 اختلال شخصیت وابسته

یکی از عوامل تاثیرگذار مادر افسرده بر کودک، ابتلا کردن فرزند به شخصیت وابسته می‌باشد. مادر افسرده حس تنهایی و طرد شدگی را در کودک افزایش می‌دهد. بنابراین افرادی که وابسته هستند به احتمال زیاد مادرانی افسرده داشتند. و در تلاش هستند که محبت دیگران را از زندگی خود کم نکنند. در نهایت خود را نادیده می‌گیرند تا دیگران از آنها راضی باشند.

🔴 مشکلات تحصیلی 

از تاثیرات مهم مادر افسرده بر کودک، می‌توان به مشکلات تحصیلی فرزند اشاره کرد. مادران افسرده توانایی مشارکت در رشد و پرورش فرزندان خود ندارند. و همین امر باعث می‌شود که کودکان انگیزه و انرژی کافی برای تحصیل نداشته باشند. و در نهایت با افت تحصیلی مواجه هستند.

🟣 پناه به روابط اجتماعی اشتباه 

یکی از بدترین تاثیرات مادر افسرده بر کودک، پناه بردن او به روابط اجتماعی غلط می‌باشد. فرزندانی که به دست مادران افسرده پرورش یافته‌اند؛ در گدایی محبت دیگران اسیر هستند. همیشه کمبود عاطفی را احساس می‌کنند و در نهایت به شخص مقابل مورد اعتماد برای دریافت محبت توجه می‌کنند.

ویژگی‌های مادر افسرده

مادر افسرده از ویژگی‌هایی برخوردار است که در این بخش مقاله راجع به آن صحبت کرده‌ایم. چنین مادرانی نسبت به بیماری خود آگاهی چندانی ندارند. اما با توجه به نشانه‌ها و تغییرات ظاهری آنها می‌توان به افسردگی شان پی برد. بر اساس تحقیقات مشخص شده که رایج‌ ترین علائم مادر افسرده، تحریک پذیری، حساسیت روانی زیاد، تمایل به انزوا و محدودیت برای پرورش نظم، انضباط و ناتوانی در ایجاد قوانین به فرزندان می‌باشد. در واقع مادر افسرده نیاز شدیدی به تنهایی و خلوت دارد و با فرزندان خود بازی نمی‌کند. در نهایت کودک یاد می‌گیرد که در تنهایی با خود سپری کند. زیرا از مادر واکنش مثبت و تشویقی دریافت نکرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید. 

کلام آخر

همانطور که راجع به مادر افسرده صحبت شد، متوجه شدید که چنین مادرانی بیش از آنکه به تربیت و واکنش مثبت فرزندان بپردازند؛ علاقه به انزوا و تنهایی دارند. به همین دلیل فرزندان آنها تا بزرگسالی به دنبال محبت و جلب توجه هستند. مادر افسرده نسبت به بیماری و اختلال خود بینش چندانی ندارد. اما با رفتارهای ناشی از این اختلال آسیب‌های فراوانی را به کودک خود وارد می‌کند. بنابراین اگر در اطراف خود با مادر افسرده در ارتباط هستید، او را برای روان درمانی تشویق کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر افسرده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

تاثیرات مادر افسرده بر کودک چیست؟

از تاثیرات مهم مادر افسرده بر کودک می‌توان به بروز اختلالات روانی، روابط اجتماعی آشفته، اختلال شخصیت وابسته، مشکلات تحصیلی و پناه به روابط اجتماعی غلط اشاره کرد.

ویژگی مادر افسرده چیست؟

مادران افسرده علاقه زیادی به انزوا و تنهایی دارد. با کودکان خود بازی نمی‌کنند و کودک خود را تعلیم نمی‌دهد.

یک دیدگاه

  1. به نظرم آدم باید به خاطر شوهر جوجو اش اگه می تونه شاد باشه اگه هم عیبی هست با هم حل کنن چه زن و جه حر هرچند بعضی آقایون بی فرهنگن یه گپ منطقی رو نمی تونن کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره