روابط زناشوییزوج و خانوادهسلامت زنان

دستگاه تناسلی زنان | 4 بیماری رایج دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان از چند اندام مختلف تشکیل شده است و وظایف مهمی برعهده دارد. به طور کلی دستگاه تناسلی در هر دو جنس از اهمیت بالایی برخوردار است و شناخت آن از شروط اصلی سلامت و بهداشت جنسی است. کارکرد صحیح این دستگاه سلامت جنسی و حتی روانی افراد را تضمین می‌کند.

دستگاه تناسلی زنان شامل بخش های خارجی و داخلی است. این بخش ها شامل واژن، رحم، لوله های فالوپ، دهانه رحم، تخمدان و سرویکس می‌باشد. در این مقاله به طور کل راجع به آلت تناسلی خانم ها صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه‌تناسلی زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دستگاه تناسلی زنان چیست؟

دستگاه تناسلی زنان چیست؟

دستگاه تناسلی زنان از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. شناخت بیشتر دستگاه تناسلی توسط زنان به آنها در درک بیشتر شرایط کمک خواهد کرد و دانش جنسی آنها را بالا خواهد برد. کارایی این دستگاه نیز به عوامل و دستگاه های دیگر بدن وابسته است که آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از وظایف این دستگاه می‌توان به بارداری و زایمان، قاعدگی و رابطه جنسی اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارگاسم زنان کلیک کنید.

آناتومی دستگاه تناسلی زنان

همانطور که گفته شد؛ دستگاه تناسلی زنان از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است. اما به دلیل موقعیت قرارگیری این اندام، به راحتی قادر به مشاهده بخش خارجی نخواهیم بود. در این بخش مقاله راجع به آناتومی بخش داخلی و خارجی توضیح داده ایم.

🟣 بخش داخلی

دستگاه تناسلی زنان بخش داخلی دارد که وظیفه اصلی را ایفا می‌کند. این بخش خود به بخش های کوچکتری تبدیل می‌شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم. بخشی از این دستگاه که در داخل بدن قرار گرفته است شامل دهانه رحم، رحم، واژن، تخمدان ها و لوله فالوپ است.

🔹 رحم

یکی از بخش های خارجی دستگاه تناسلی زنان، رحم است. رحم اندامی گلابی شکل است که به صورت مورب در داخل شکم قرار گرفته است و جنین 9 ماه در آن زندگی و تغذیه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عفونت واژن کلیک کنید.

🔹 دهانه رحم

دهانه رحم بخش داخلی دیگری از دستگاه‌تناسلی زنان است. این بخش همانطور که از نامش مشخص است؛ پایین ترین بخش رحم است. خون قاعدگی از آن خارج می‌شود و باری بارداری اسپرم از طریق آن وارد رحم می‌شود. در زایمان طبیعی نیز کودک از قسمت دهانه رحم متولد می‌شود.

🔹 واژن

واژن یکی از اعضای داخلی دستگاه‌تناسلی زنان می‌باشد. این اعضا در واقع مجرا یا کانالی است که دهانه رحم را به بخش بیرونی وصل می‌کند. واژن مخاطی ترشح می‌کند که وظیفه پاکسازی دستگاه تناسلی را به عهده دارد و دخول را آسان تر می‌سازد. حالت ارتجاعی دارد که در فرایند زایمان نیز موثر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترشحات واژن کلیک کنید.

🔹 تخمدان ها و لوله فالوپ

از دیگر بخش داخلی دستگاه تناسلی زنان می‌توان به تخمدان اشاره کرد. تخمدان ها دو عضو بیضی شکل هستند که با لوله فالوپ به رحم متصل می‌شوند و وظیفه آزاد سازی تخمک ها و برخی از هورمون ها به عهده آنها می‌باشد. لقاح معمولا در لوله های فالوپ صورت می‌گیرد و تخمک باور شده به وسیله مژک ها و بافت درون لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند.

🟣بخش خارجی

بخش خارجی و قابل لمس دستگاه تناسلی زنان شامل لابیای ماژور، لابیای مینور، کلیتوریس، هایمن یا بکارت و دهانه مجرای ادرار می‌شود. شناخت و کشف بخش خارجی توسط زنان بسیار مهم است. چرا که نشانه های برخی از اختلالات در دستگاه تناسلی، ابتدا در بخش خارجی بروز می‌کند. در ادامه به بخش های خارجی این دستگاه اشاره کرده ایم.

🔸 لابیای ماژور

لابیلای ماژور در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد. این قسمت همان لبه های بزرگی است که از زمان بلوغ موهای زائد روی آن شروع به رشد می‌کنند و غددی برای ترشح عرق و چربی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شستشوی واژن کلیک کنید.

🔸 لابیای مینور

از دیگر بخش خارجی دستگاه‌تناسلی زنان، لابیای مینور است. بعد از لابیای ماژور دو لبه دیگر اطراف دهانه واژن را احاطه کرده اند که در زنان مختلف، شکل های متفاوتی دارند. این بخش پایین مجرای ادرار نیز قرار دارد و از پوست نازکی برخوردار است. امروزه بسیاری از زنان برای شکل ظاهری این ناحیه دست به عمل های جراحی زیبایی می‌زنند.

🔸 کلیتوریس

کلیتوریس تحریک پذیر ترین بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان می‌باشد. کلیتوریس در بالای لابیای مینور قرار دارد و یکی از نقاط تحریکی زنان محسوب می‌شود. بسیار بافت حساسی دارد و معادل آلت تناسلی مردان است.

🔸 پرده بکارت

پرده بکارت از دیگر بخش های خارجی دستگاه تناسلی زنان است. هایمن یا پرده بکارت پوششی ارتجاعی است که در جلوی دهانه رحم قرار دارد. به دلیل خروج خون قاعدگی از این بخش، پرده بکارت نمی‌تواند کاملا بسته باشد. لذا اگر زنی به طور مادرزادی این اختلال را داشته باشد باید قبل از سن بلوغ به ترمیم آن با عمل جراحی اقدام کند. پس اصطلاح بکارت جنبه علمی دارد.

🔸 مجرای خروج ادرار

مجرای خروج ادرار، منفذی بین کلیتوریس و لابیای مینور است که ادرار از آن دفع می‌شود. به دلیل وجود این مجرا در این ناحیه بهتر است به رعایت بهداشت بخش خارجی توجه کنید. مقعد نیز در نزدیکی بخش خارجی قرار دارد که در مواردی عامل عفونت های واژینال است. بنابراین مجرای خروج ادرار از دیگر بخش های خارجی دستگاه تناسلی زنان است.

دستگاه تناسلی زنان چگونه عمل می کند؟

همانطور که پیش تر اشاره شد با همکاری بخش داخلی و خارجی دستگاه تناسلی زنان، رابطه جنسی انجام می‌گیرد و در صورت وجود اسپرم در روز های تخمک گذاری، تخمک آزاد شده از تخمدان بارور می‌شود و در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند. اگر بارداری رخ ندهد دیواره رحم فرو می‌ریزد و قاعدگی هر ماه رخ می‌دهد. در یائسگی نیز، تخمک گذاری به دلایل مختلفی متوقف می‌شود که حتی در مواردی فرد رحم را به دلایل مختلف از بدن خارج می‌کند. تولید هورمون و سلول های جنسی نیز از دیگر وظایف دستگاه‌تناسلی زنان است.

بیماری های رایج دستگاه تناسلی زنان

بیماری های رایج دستگاه تناسلی زنان

در مردان تولید سلول های جنسی نر از زمان بلوغ آغاز می‌شود؛ اما در زنان، تخمک ها از زمان تولد در بدن بوده اند و تا سن بلوغ که فرد قدرت بارداری پیدا می‌کند در معرض تعششات و بیماری های مختلف قرار گرفته‌اند. همین عامل احتمال بروز بیماری های زنانه دستگاه تناسلی زنان را افزایش می‌دهد.

📌 سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

یکی از بیماری های دستگاه تناسلی زنان، سندرم تخمدان است. این اختلال زمانی روی می‌دهد که تخمدان ها و غدد آدرنال بیش از هورمون های مردانه تولید می‌کنند که با دارو قابل کنترل است. در این اختلال موهای زائد روی پوست فرد رشد می‌کند و کیست های کوچک در تخمدان به وجود می‌آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خشکی واژن کلیک کنید.

📌 سرطان های زنانه

ایجاد توده های سرطانی در رحم و تخمدان ها یکی از سرطان های شایع دستگاه تناسلی زنان است که علت دقیق آن مشخص نیست اما ژنتیک نقش مهمی در آن ایفا می کند.

📌 اندومتریوز و دیسپارونیا

رشد سلول های آستر در رحم و اطراف آن باعث بروز دردهایی در ناحیه شکم یا دخول دردناک می‌شود. یکی دیگر از علل دخول دردناک، دیسپارونیا یا واژینسموس است که می‌تواند ریشه فیزیکی داشته باشد. بنابراین اندومتریوز و دیسپارونیا از دیگر بیماری های دستگاه تناسلی زنان است.

📌 عفونت های واژینال

یکی از رایج ترین بیماری های قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان که بخش داخلی را نیز تخت تاثیر قرار می‌دهد؛ عفونت های واژینال است که به دلایل مختلفی مثل عدم بهداشت در دوران قاعدگی رخ می‌دهد و با مصرف دارو کاملا قابل درمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سوزش واژن کلیک کنید.

بهداشت دستگاه تناسلی زنان

بهداشت دستگاه تناسلی زنان بسیار حائز اهمیت است چرا که زندگی جنسی آنان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. رعایت بهداشت در زمان قاعدگی مثل تعویض به موقع پد بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی و استفاده از شوینده های مناسب از نکات مهم این دوران است. استفاده از لوبریکانت هایی که بر پایه آب هستند، ضدعفونی کردن ابزارهای جنسی و برقراری رابطه جنسی در محیط بهداشتی نیز موثر هستند.

مراجعه دوره ای به متخصص زنان و انجام تست ها و آزمایش های مربوطه نیز به بهبود عملکرد دستگاه‌تناسلی زنان، کمک خواهد کرد. محیط مربوط بستر رشد قارچ ها و عفونت های مختلف را فراهم می‌کند به همین دلیل لباس زیر را مرتب عوض کنید و دوش بگیرید. با اصلاح به موقع موهای زائد خود از بروز این عفونت ها می‌توانید جلوگیری کنید.

سخن پایانی

به دلیل حساسیت بیشتر دستگاه تناسلی زنان، بیماری های بیشتری آنها را تهدید می‌کند. اختلال در دستگاه تناسلی علا‌ه بر تاثیر بر زندگی جنسی سلامت باروری آنان را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. زنان به دلیل احساس شرم و عدم اطلاعات کافی معمولا بیشتر در معرض بیماری های مختلف هستند. پیشنهاد می‌شود حتما نشانه ها را جدی بگیرید و درمان را پشت گوش نیندازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه‌تناسلی زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره