اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

افسردگی مالیخولیایی | نشانه ها ، علت و درمان افسردگی ملانکولیک

افسردگی مالیخولیایی یا افسردگی ملانکولیک در کسانی رخ می‎دهد که علائم افسردگی‌اساسی دارند. شاید در اطرافیان خود کسانی را دیده‌اید که با مشاهده آن‌ها از لفظ افسرده استفاده کرده‎اید. افرادافسرده از اختلال خواب، اختلال تغذیه، خستگی مفرط، اضطراب و استرس شدید رنج می‎برند که در ادامه در رابطه با نشانه‌های این اختلال توضیح داده‎ایم. اما افسردگی‌مالیخولیایی علائم شدیدتر جسمی نسبت به اختلال افسردگی‌اساسی دارد. افسردگی‌مالیخولیایی می‎تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و شما دیگر از انجام کارهای مورد علاقه‌تان لذت نبرید. در این بیماری افراد مبتلا به خودکشی فکر می‎کنند و میل به انجام این کار دارند. برای درمان این بیماری از روان‌درمان و دارو‎درمانی به صورت همزمان استفاده می‌کنند. در ادامه نشانه ها، تشخیص و درمان افسردگی مالیخولیایی را شرح داده‎یم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

مالیخولیا چیست؟

مالیخولیا ریشه در زبان یونانی دارد. مردم یونان باستان از این اصطلاح به عنوان حالات فرد افسرده استفاده می‌کردند. از منظر آن‌ها کسی که دچار غم و ناراحتی شدید می‌شد مبتلا به مالیخولیا بود. مالیخولیا صدها سال در توصیف پزشکی برای غم شدید استفاده می‌شد، اما امروزه آن را زیر مجموعه افسردگی قرار داده‌اند.

برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

افسردگی مالیخولیایی

افسردگی مالیخولیایی نوعی اختلال افسردگی‌اساسی است که با نشانه‌های مالیخولیا ظاهر می‌شود. در افسردگی‌مالیخولیایی علائم بدنی شدیدتر از افسردگی‌اساسی است. اختلال افسردگی‌اساسی یک بیماری روانی با احساس شدید غم و ناراحتی به طور همیشگی است. افسردگی‌اساسی در زمینه‌های تحصیلی، کار و روابط مختلف اختلال ایجاد می‌کند. در کارهای روزمره دچار مشکل می‌شوند. از کارهایی که در گذشته انجام می‌دادند دیگر لذت نمی‌برند. میل به خودکشی در این افراد زیاد است. برخی از افرادی که اختلال افسردگی اساسی دارند همراه با این اختلال سندرم مالیخولیا نیز تجربه می‌کنند. با دارودرمانی و روان درمانی نشانه های این اختلال کاهش می‌یابد. در ادامه در رابطه با نشانه ها و تشخیص افسردگی مالیخولیایی صحبت کرده‌ایم.

نشانه های افسردگی مالیخولیایی

نشانه های افسردگی مالیخولیایی به شرح زیر است:

  • احساس اضطراب و استرس
  • نداشتن انگیزه برای انجام کارهای مورد علاقه گذشته
  • احساس خستگی و کمبود انرژی
  • تفکر ناراحت کننده و غمگین شدید
  • اختلال در وعده غذایی (کم خوری یا پرخوری)
  • اختلال در خواب (کم خوابی یا پرخوابی)
  • تغییرات جسمی به دلیل اضطراب شدید
  • اختلال در حافظه، مکالمه و تفکر
  • صحبت راجع به خودکشی
  • میل به خودکشی

ویژگی‌های بالا نشانه های اختلال افسردگی‌اساسی هستند. در ادامه نشانه های اختصاصی افسردگی مالیخولیایی را شرح داده‌ایم:

  • نگرانی قبل یا بعد انجام کارها
  • کاهش وزن شدید
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی
  • بدبینی نسبت به اتفاقات و اخبار
  • احساس گناه بی دلیل
  • اختلال خواب
  • احساس بی‌ارزشی و ناامیدی
  • احساس ناراحتی هنگام بیدار شدن و شروع روز در این اختلال شدیدتر است

تشخیص افسردگی مالیخولیایی

افسردگی مالیخولیایی از نظر سازمان روانشناسی آمریکا دیگر یک تشخیص جدا نیست و زیر مجموعه اختلالات افسردگی قرار گرفته است. برای تشخیص اختلال افسردگی‌مالیخولیایی متخصص روانشناس از شما سوالاتی از این قبیل می‌پرسد:

1. آیا شروع صبح و از جا بلند شدن برای شما دشوار است؟

2. آیا حال شما در شروع صبح بدتر از عصر است؟

3. عادات خواب شما به چه صورت است؟

4. آیا چرخه خواب شما دچار مشکل شده است؟

5. یک روز معمولی شما به چه صورت است؟

6. آیا اخیرا ریتم زندگی روزمره شما تغییر کرده است؟

7. آیا از انجام کارهای مورد علاقه گذشته‌تان همچنان لذت می‌برید؟

8. آیا نسبت به گذشته تمرکزتان تغییر کرده است؟

9. چه اتفاقی باعث بهبود حال شما می‌شود؟

درمان افسردگی مالیخولیایی

برای درمان افسردگی مالیخولیایی از دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان استفاده می‌کنند. بنابراین شما باید تحت نظر روانشناس و روانپزشک باشید. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

دارو درمانی

در دارو درمانی از داروهای ضد اضطراب متفاوتی برای کاهش علائم اضطراب و استرس استفاده می‌کنند.

افسردگی مالیخولیایی را با داروهای ضد افسردگی از جمله فلوکستین، سیتالوپرام، پاروکستین و ونلافاکسین می‎توان درمان کرد. البته ممکن است افراد دارای این اختلال به داروهای 3 حلقه ای ضد افسردگی پاسخ بهتری بدهند. این داروها سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهند و فرد مبتلا احساس خوبی را تجربه می‌کند. گاهی شاید از داروهای ضد روان پریشی غیر معمول (آریپیپرازول) برای تقویت اثرات ضد افسردگی استفاده کرد.

روان درمانی

روان درمانی ارتباط منظم بیمار با درمانگر است. درمانگر برای مراجعه کننده از روش‌های نوین در رابطه با افسردگی مالیخولیایی استفاده می‎کند. روان درمانی به شما کمک می‌کند که احساس اضطراب و استرس را کنترل کنید. احساس رضایت از زندگی، مهارت‌های ارتباطی، سازگاری با محیط پر استرس، حل مساله، کنترل زندگی و افزایش عزت نفس در روان درمانی صورت می‎گیرد.

زمانی که دیگر درمان های افسردگی پاسخ مثبت نداد، الکترو شوک درمانی یا ECT توصیه می‎شود.

کلام آخر

در این مقاله افسردگی مالیخولیایی به شما اطلاعاتی در رابطه با این اختلال دادیم. شاید به این نتیجه رسیده باشید که خود یا اطرافیانتان نیاز به درمان داشته باشید. اما باید از برچسب زدن بپرهیزید و هرگز شروع به خود درمانی نکنید. روان درمانی به همراه دارو درمانی بهترین نوع درمان است. متخصصین مرکز مشاوره آواژه به شما کمک می‎کنند روند بهبودی‌تان سرعت بخشد. می‎توانید از خدمات مرکز مشاوره ما به صورت حضوری و تلفنی بهره‌مند شوید. برای ارتباط، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی مالیخولیایی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره