اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

ناامیدی در سالمندان | علت ناامیدی آدم ها مسن

ناامیدی در سالمندان یکی از مشکلات اساسی در هر جامعه ای محسوب می‌شود. طبیعی است که افراد در دوران سالمندی و مخصوصا بعد از دوران بازنشستگی، مشکلات زیادی را از لحاظ روانی تجربه می‌کنند. اما گاهی این موضوع شدت یافته و عملکرد سالمند را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. سالمندان در این سنین احتمالا با مشکلات جسمانی مواجه شده و احساس ناکارآمدی می‌کنند. در حقیقت این موضوع بیشتر ناشی از گذشته و ناراضی بودن از عملکرد خودشان است. اما گاهی به دلیل اتفاقات و تغییرات ناگهانی که در این دوره برای فرد ایجاد می‌شود؛ او چنین احساسی دارد. به هر حال اطرافیان باید در این مورد اطلاعات کافی داشته و به سالمند خانواده خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناامیدی در سالمندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ناامیدی در سالمندان

گاهی ناامیدی در سالمندان به قدری شدت می‌یابد که تبدیل به افسردگی شده و به طور کلی آنها را گوشه نشین و منزوی می‌کند. در واقع ناامیدی حالتی موقتی است که اگر برای طولانی مدت ادامه یابد؛ می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری در حوزه روان و یا حتی جسمانی گردد. معمولا این موضوعات با بروز نشانه هایی همراه است که اطرافیان با دقت به آنها می‌توانند تا حد زیادی از آن پیشگیری کرده و یا حتی آن را درمان کنند. اما به هر حال همه سالمندان در دوره ای از زندگی این موضوع را تجربه کرده و به شکل های مختلفی با آن مقابله می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران بازنشستگی کلیک نمایید.

علل ناامیدی در سالمندان

علل ناامیدی در سالمندان

همانطور که به آن اشاره شد؛ عوامل مختلفی سالمند را در معرض ناامیدی قرار می‌دهد. حتی گاهی مسائل شخصی و کاری نیز در مورد ناامیدی در سالمندان موثر است. اما برخی از عوامل میان افراد مشترک بوده که شامل موارد زیر می‌شوند.

💠مرور زندگی

یکی از دلایل عمده ناامیدی در سالمندان، مرور زندگی و گذشته است. در این شرایط، آنان به دلیل اینکه زمان بیشتری در اختیار دارند؛ بیشتر از همیشه به زندگی خود فکر کرده و بیشتر بر نکات منفی تاکید می‌کنند. شاید در حین صحبت کردن با یک فرد سالمند متوجه شده باشید؛ که او به طورمداوم به گذشته اشاره کرده و حسرت کارهای نکرده خود را می‌خورد.

💠نزدیک شدن به مرگ

یکی دیگر از دلایل ناامیدی در سالمندان، نزدیک شدن به زمان مرگ است. آنان تصور می‌کنند که زمان کمی در اختیار داشته و حتی گاهی به این دلیل خود را از لذت بردن از زندگی محروم می‌کنند. ترس از مرگ منجر به بروز ناامیدی شده و مشکلات زیادی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

💠بیماری های جسمانی

همچنین طبیعی است که با بالارفتن سن، افراد دچار بیماری های جسمانی مختلفی می‌گردند. در این شرایط احساس ناتوانی کرده و دیگر تمایلی به حضور در جمع ها ندارند. به همین دلیل در بیشتر موارد ناامیدی در سالمندان با درمان بیماری های جسمانی، تا حدی کاهش می‌یابد. در این شرایط آنها قطعا حس خوبی به خود نداشته و حتی نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

روش های مقابله با ناامیدی و افسردگی در سالمندان

از آنجایی که ناامیدی در سالمندان، به افسردگی نیز منجر می‌شود. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که این موضوع کنترل شده و افراد در این مورد کاری کنند. در واقع بعد از مدتی این ناامیدی با نشانه های بیشتری همراه شده و یا نشانه های قبلی تشدید می‌شوند تا جایی که سالمند به طور کامل از کار افتاده می‌شود. بهتر است اطرافیان فرد را تشویق به پیگیری و درمان کرده و به او کمک کنند.

نشانه های ناامیدی در سالمندان

قبل از هرچیز باید نشانه های ناامیدی در سالمندان را به خوبی بررسی نماییم. توجه داشته باشید که همه این نشانه ها به طور همزمان در یک نفر ظاهر نمی‌شوند. از طرفی شدت آنها نیز یکسان نیست. بهتر است برای پرداختن به این موضوع سابقه پزشکی فرد را نیز در نظر داشته و همچنین از متخصص کمک بگیرید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل پرخاشگری در سالمندان کلیک نمایید.

احساس ناراحتی و غم

لذت نبردن از زندگی و حتی چیزهایی که در گذشته جالب بوده اند

اختلال در اشتها و خواب

احساس بی ارزشی

نداشتن اعتماد به نفس

کمبود انرژی

اختلال در تمرکز

داشتن تفکرات خودکشی

پیشگیری از ناامیدی در سالمندان

پیشگیری از ناامیدی در سالمندان

با اینکه ناامیدی در سالمندان زندگی آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما راه های مختلفی برای پیشگیری و یا حتی کنترل این موضوع وجود دارد. فراموش نکنید که این بدان معنا نیست که همه افراد در دوران سالمندی دچار ناامیدی و افسردگی می‌شوند. اما بهتر است برای این شرایط آماده بود. برای آشنایی بیشتر با دلایل افسردگی سالمند کلیک کنید.

◀افزایش فعالیت جسمانی

بهتر است سالمندان برای پیشگیری از ناامیدی در این دوران، فعالیت بدنی خود را افزایش داده و به سلامت جسمانی خود اهمیت دهند. اینکار به آنها احساس شادابی و مفید بودن داده و همچنین یکی از درمان های اصلی افسردگی نیز هست. بهتر است در ابتدا به خود فشار نیاورده و یا ورزش های راحت تر شروع کنید.

◀داشتن اهداف جدید

همچنین افراد می‌توانند برای مقابله با مقابله با ناامیدی در سالمندان، اهداف جدیدی برای این افراد تعیین کنند. در واقع آنها را تشویق به انجام تجربیات جدید کرده و برای آنها انگیزه ایجاد کنند. امید تا حد زیادی به بهبود کیفیت سالمندان کمک می‌کند.

◀فعال بودن در اجتماع

در بسیاری از موارد ناامیدی در سالمندان به دلیل دوری از اجتماع و دیگران به وجود می‌آید. که در این حالت باید دوستانی جدید پیدا کرده و در مکان های مختلفی حضور یابند. معاشرت کردن با دیگران در این سنین، می‌تواند بسیار برای سالمندان لذت بخش و موثر باشد.

◀یادگیری

یادگیری مهارت های جدید نیز یکی دیگر از را های غلبه بر ناامیدی سالمندان است. در واقع در این شرایط آنها می‌توانند دوباره احساس کارایی کرده و عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین بخشی از زمان آنها نیز به شکل مفیدی سپری می‌شود.

◀کمک گرفتن از روانشناس

یکی از موثرترین راهکارها در مورد ناامیدی سالمندان، کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع مشاور می‌تواند به صورت دقیق تر این موضوع را بررسی کرده و راهکارهای بهتری به سالمند ارائه دهد. با اینکه احتمالا افراد در چنین شرایطی، از مراجعه به مشاور امتناع کنند؛ اما بهتر است آنان را تشویق کرده و برای آنان انگیزه ایجاد کنید.

برای آشنایی بیشتر با راه های درمان ناامیدی از زندگی کلیک کنید.

سخن پایانی

راه حل های زیادی برای غلبه بر ناامیدی سالمندان وجود دارد. اما انجام آنها برای برخی از افراد میسر نیست. و یا به طور کلی با رسیدن به این دوره تصور می‌کنند که با رسیدن به این دوره زندگی به پایان رسیده و دیگر نمی‌توانند تلاشی برای این مورد بکنند. اما با مراجعه به روانشناس، حل این مشکل کمی آسان تر شده و افراد می‌توانند این موضوع را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناامیدی در سالمندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره