اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

مراحل سوگ بعد مرگ و از دست دادن نزدیکان

مراحل سوگ شامل پنج مرحله می‌شود که در شرایط مختلف آنها را تجربه می‌کنیم. مدت زمان دقیقی برای هر مرحله وجود ندارد اما معمولا ترتیب آنها یکسان است و بدون گذراندن یکی نمی‌توان به مرحله بعد رفت. برای همه ما شرایط سختی در زندگی روی می‌دهد که مواجهه با آنها آسان نیست و احتمالا دوران بدی را سپری می‌کنیم. اما همیشه شرایط یکسان نمی‌ماند و در نهایت چاره ای به جز پذیرفتن و کنارآمدن نداریم. با اینکه احتمالا در پایان این دوران شخص یا چیزی را از دست داده ایم که بسیار برایمان مهم بوده است؛ اما به طور کلی تجربه این دوران اجتناب ناپذیر است. دانشمندان مختلفی در این زمینه به تحقیق و پژوهش پرداخته اند و نظریات متفاوتی نیز ارائه داده اند. در این مقاله به بررسی سوگ و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل سوگ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مراحل سوگ

کنارآمدن با ناراحتی و همچنین پشت سر گذراندن سختی ها برای هر فردی متفاوت است. افراد احتمالا احساسات مختلفی را تجربه کرده و همپنین استراتژی های متفاوتی نیز برای مواجهه با آن دارند. اما مراحل سوگ معمولا برای همه افراد یکسان است. کوبلر راس نظریه پرداز این مراحل عنوان می‌کند که شاید برخی از افراد در نهایت نتوانند با غم خود کنار بیایند از طرفی این مراحل با یکدیگر تداخل و همپوشانی های زیادی دارند.

همچنین برخی از افراد احتمالا همه مراحل سوگ را به طور کامل تجربه نکنند. اما قطعا افرادی که می‌توانند احساسات خود را مدیریت کنند؛ بعد از گذشت بحران، از حال روحی بهتری برخودار خواهند شد. برای اطلاع از راه های فراموش کردن عشق کلیک کنید.

انواع مراحل سوگ

انواع مراحل سوگ

مراحل سوگ امروزه در دنیا از طرف افراد و همچنین نهادهای مختلف پذیرفته شده؛ با این حال همچنان برخی از افراد قادر به شناسایی احساسات مختلف در مورد خودشان نیستند و همین موضوع در شرایط مختلف، آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند. در این قسمت به توضیح مراحل مختلف سوگواری می‌پردازیم.

📌انکار

انکار اولین مرحله از مراحل سوگ است و دقیقا قبل یا بعد از اتفاق ناگوار روی می‌دهد. انکار شامل احساس ترس، بی حسی عاطفی و شوک است. وقتی افراد عزیزی را از دست می‌دهند و یا اتفاق ناگواری برایشان روی می‌دهد؛ در ابتدا به راحتی نمی‌توانند آن را بپذیرند. طبیعی است که مغز ما به زمانی نیاز دارد تا واقعیت را پذیرفته و با آن کنار بیاید. در این دوران برای بهتر شدن حال روحی ما مدام دست به انکار زده و فرایند پردازش اطلاعات را کند می‌کند.

📌خشم

واکنش خشم نسبت به اتفاقات ناگوار طبیعی است و تقریبا همه ما آن را تجربه می‌کنیم. خشم واکنش شدید و افراطی است که به دلیل مواجهه با احساسات دردناک بروز می‌کند. در این شرایط احتمالا خود و یا دیگران را مقصر دانسته و سعی در جبران داریم. اما گاهی جبران امکانپذیر نیست. بهتر است در این دوران احساسات خود را سرکوب نکرده و به روش درست آن را بروز دهیم. تحریک پذیری، انزوا، تنهایی، گریه کردن و آشفتگی از ویژگی های بارز این مرحله است.

📌چانه زنی

چانه زنی سومین مرحله از مراحل سوگ است که نسبت به سایر مراحل کوتاه تر بوده و زودتر به پایان می‌رسد. در این مرحله فرد به صورت مداوم با دیگران و حتی با خودش کلنجار می‌رود تا شاید بتواند اوضاع را به حالت قبل برگرداند. شاید حتی تلاش ما به خاطر آن فرد نیز نباشد بلکه برای خودمان است. ما به هرروشی متوسل می‌شویم تا از درد خود بکاهیم. افراد معمولا در این شرایط به دنبال نیرویی بزرگ تر و یا مهم تر هستند تا به آنها کمک کند.

📌افسردگی

بعد از گذراندن تمام مراحل ذکر شده؛ افکار افراد آرام گرفته و یک شروع به بررسی دقیق شرایط می‌کنند. در این مرحله افراد فشار روانی زیاد و غم را تجربه می‌کنند. آنها فقدان را به صورت عمیق تر و گسترده تر احساس کرده و احتمالا رفتارهای خصمانه ای از خود بروز می‌دهند.

از طرفی افسردگی باعث انزوا و گوشه گیری افراد شده و عملکرد آنها را در جنبه های مختلف زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دوران طبیعی است اما نباید به آن اجازه طولانی شدن داد. برای اطلاع از نشانه های دلتنگی برای همسر سابق کلیک کنید.

📌پذیرش

اخرین مرحله از مراحل سوگ، پذیرش است. در این مرحله افراد با عبور احساسات و مراحل مختلف، شرایط را پذیرفته و با آن کنار می‌آیند. در این برهه دیگر تلاش نمی‌کنیم و یا حتی ناراحت نیستیم. مقابل واقعیت مقاومت نکرده و آن را مواجه می‌شویم. این مرحله برای برخی از افراد سریعتر رخ می‌دهد. چراکه آنها از سلامت روانی بالاتری برخوردار بوده و می‌توانند مسائل را از یکدیگر تفکیک کنند.

عوامل موثر بر گذراندن مراحل سوگ

عوامل موثر بر مراحل سوگ

همانطور که گفته شد؛ گذراندن مراحل سوگ برای همه افراد یکسان نیست. افراد بسته به شرایط روانی و همچنین تجربیاتی که در زندگی کسب می‌کنند با شرایط سخت کنار می‌آیند. مدت زمان گذراندن این مراحل و همچنین شدت آنها به برخی از موارد زیر مربوط می‌شود.

💠نحوه از دست دادن

حادثه ای که در اثر آن دچار احساس ناراحتی و فقدان می‌شویم؛ بسیار اهمیت دارد. در برخی مواقع اصلا انتظار چنین حادثه ای را نداشته ایم و یا این شرایط به طرز ناگواری رخ داده است. برای مثال شخصی که بیماری صعب العلاجی دارد و برای مدت زمان طولانی در بستر بیماری بوده است احتمالا اطرافیان به از دست دادن آن فکر کرده اند. اما فردی که به طور ناگهانی می‌میرد و یا بدون دلیل ما را رها می‌کند؛ شرایط سخت تری را به وجود می‌آورد. برای اطلاع از روش های کنارآمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر کلیک کنید.

💠میزان نزدیکی

طبیعی است که در اثر فقدان عزیزانمان بیشتر احساس ناراحتی می‌کنیم. هرچه نسبت به فرد به ما نزدیکتر باشد و یا احساسات قوی تری نسبت به آن داشته باشیم؛ احتمالا بعد از دست دادن آن فشار روانی بیشتری را متحمل می‌شویم.

💠کیفیت سلامت روان افراد

به طور کلی افرادی که از وضعیت روانی بهتری برخودار هستند؛ بهتر می‌توانند با شرایط بحرانی روبرو شوند. از اهمیت برخورداری از بهداشت روانی در چنین مواقعی مطلع می‌شویم. به همین دلیل بهتر است به سلامت روان خود اهمیت داده و خود را برای شرایط سخت آماده کنیم.

برای چه اتفاقاتی مراحل سوگ را طی می‌کنیم؟

برخی تصور می‌کنند که مراحل سوگ را تنها در مرگ اطرافیان پشت سر می‌گذاریم. اما این موضوع می‌تواند برای هر از دست دادنی باشد. برای مثال حتی طلاق و جدایی از شریک عاطفی نیز نیاز به سوگواری دارد. از دست دادن یک شغل، مرگ حیوان خانگی یا گم شدن او، ابتلا به یک بیماری سخت و… همگی برای ما شرایطی را ایجاد می‌کند که نیاز به ناراحتی و افسردگی دارد.

اهمیت گذراندن مراحل سوگ در سلامت روان

گذراندن مراحل سوگ برای حفظ سلامت روان مهم و ضروری است. همانطور که ما نیاز به استراحت و شادی و دیگر احساسات داریم؛ غم نیز یکی از هیجانات مهم است. ما بدون تجربه ناراحتی نمی‌توانیم احساس خوشحالی کنیم. یا حتی قدردان دارایی های خود باشیم. به همین دلیل بسیار مهم است که چنین وضعیتی را تجربه کرده و از احساسات خود در مراحل مختلف آگاه باشیم. اگر این وضعیت را به درستی پشت سر نگذاریم احتمالا تا پایان عمر افکاری به صورت حل نشده و نامفهوم در وجود ما باقی می‌مانند. برای اطلاع از روش های قطع رابطه با دوست دختر کلیک کنید.

سخن پایانی

مراحل سوگ احتمالا فراز و نشیب های زیادی خواهد داشت. همچنین افراد به دلایل مختلفی آن را تجربه می‌کنند. نمی‌توان به دلیل تجربه احساس ناراحتی شخصی را مقصر دانست و یا آن را سرزنش کرد. همچنین هیچ مدت زمان مشخصی نیز نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

در این شرایط اطرافیان می‌توانند نقش مهمی در پشت سرگذاشتن این دوران داشته باشند. فرد به حمایت دیگران نیاز داشته و باید خود نیز انگیزه و اراده داشته باشد. همچنین افراد می‌توانند برای طی کردن این مراحل از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. درمانگر به آنها برای پذیرش و حتی شناسایی احساسات مختلف کمک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل سوگ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره