اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

علائم افسردگی شدید

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟ این روزها افسردگی آن‌قدر شیوع پیدا کرده که به آن بیماری قرن گفته می‌شود. به همین خاطر جواب دادن به سؤال بالا اهمیت بسیاری دارد. شناخت هرچه سریع‌تر علائم و نشانه های افسردگی به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر برای درمان آنها اقدام کنیم. نشانه‌هایی مثل احساس غم، بی‌انگیزه شدن نسبت به فعالیت‌های مختلف، کاهش تمرکز و همین‌طور تغییر الگوی خواب‌وخوراک از جمله نشانه‌های افسردگی هستند. بااین‌حال یک نکته بسیار  مهم این است که علائم و نشانه‌های افسردگی در همه افراد یکسان نیست. به همین خاطر بهتر است برای گرفتن تشخیص درست و آشنایی با راه‌های درمان از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

علائم و نشانه های افسردگی کدام است

زمان، در درمان‌افسردگی اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر هرچقدر زودتر علائم افسردگی را تشخیص بدهید و برای درمان آن اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. به همین خاطر مشاورین معتقدند شناخت علائم و نشانه های افسردگی اهمیت بسیاری دارد. بااین‌حال دقت داشته باشید که قرار نیست همه افراد، همه این نشانه‌ها را داشته باشند. بلکه هرچه تعداد این نشانه‌ها در یک فرد بیشتر باشد با قطعیت بیشتری می‌توانیم از افسردگی صحبت کنیم. برای آشنایی با نشانه های افسردگی پنهان کلیک کنید.

احساس غم و ناراحتی

غم، ناراحتی و گریه کردن شناخته‌شده‌ترین علامت‌های افسردگی هستند. بیماران افسرده غم سنگین و معمولاً بی‌دلیلی را تجربه می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که همه چیز در مقابل چشمان‌شان سیاه شده و دیگر رنگ خوشحالی را نخواهند دید.

لذت نبردن از زندگی

بسیاری از مواقع افسردگی خود را با احساس غم نشان نمی‌دهد. بلکه بیمار انگیزه و علاقه خود به مسائل مختلف را از دست می‌دهد. این بیماران متوجه خواهند شد فعالیت‌ها و مسائلی که تا قبل از این به نظرشان جذاب می‌آمده دیگر اهمیتی ندارند.

تغییر الگوی خواب و خوراک

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی اختلال در خواب‌وخوراک است. بسیاری از بیماران افسرده از بی‌خوابی شکایت می‌کنند. آن‌ها معمولاً شب‌ها به‌سختی به خواب می‌روند. یا ممکن است صبح‌ها خیلی زودتر از زمانی که باید، از خواب بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند. بااین‌حال شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید پرخوابی هم می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. این دسته از بیماران معمولاً زمان زیادی را در طول روز می‌خوابند. بااین‌حال احساس خستگی آنها برطرف نخواهد شد.

علاوه بر خواب، غذا خوردن نیز در بیماران افسرده به هم می‌ریزد. بعضی از این بیماران به‌طورکلی اشتهای خود را از دست می‌دهند. برخی دیگر نیز افزایش اشتها پیدا می‌کنند. مشاورین معتقدند افسرده‌هایی که دچار پرخوری و پرخوابی هستند نوع خاصی از این بیماری به نام افسردگی آتیپیک را تجربه می‌کنند. برای آشنایی با نشانه‌های بی اشتهایی ناشی از افسردگی کلیک کنید.

کاهش اعتمادبه‌نفس از علائم افسردگی

آیا به‌تازگی اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اید؟ این موضوع می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. بیماران افسرده معمولاً به توانایی‌های خودشان باور ندارند. آن‌ها اتفاقات خوب زندگی را به شانس نسبت می‌دهند و اصلاً باور نمی‌کنند که با تلاش‌های خودشان به چیزی دست یافته‌اند. برای جلوگیری از گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

کاهش توانایی‌های ذهنی

یکی از علائم افسردگی که معمولاً از آن صحبت نمی‌شود ضعف در توانایی‌های ذهنی است. بیماران افسرده معمولاً دقت و توجه خود را از دست می‌دهند. به‌علاوه تصمیم‌گیری برای این افراد سخت خواهد شد. به همین خاطر اگر این نشانه را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید شاید بهتر باشد از یک مشاور راجع به آن کمک بگیرید.

ناامیدی

بیمار افسرده هیچ امیدی به هیچ‌چیز ندارد. دیدگاه آن‌ها راجع به خودشان، دیگران و همین‌طور آینده بسیار منفی است. به همین خاطر ناامیدی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. اگر با یک فرد افسرده صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها همه درها را به روی خود بسته می‌بینند. به همین خاطر معمولاً انگیزه‌ای برای تلاش کردن نیز ندارند.

افکار منفی

یک فرد افسرده بیشتر ساعات روز را درگیر فکرهای منفی است. افکاری راجع به اینکه خودش به‌اندازه کافی خوب نیست؛ دیگران او را دوست ندارند؛ قرار است اتفاق بسیار بدی بیفتد و مسائلی ازاین‌دست از جمله باورهای یک بیمار افسرده هستند.

افکار خودکشی

فکرکردن به خودکشی یا آسیب‌زدن به خود و همین‌طور تلاش برای انجام‌دادن این کار یکی از جدی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. این نشانه معمولاً در شخصیت‌هایی دیده می‌شود که بیماری آن‌ها بسیار شدید است. بااین‌حال داشتن افکار خودکشی یکی از نشانه‌هایی است که باید آن را کاملاً جدی گرفت و خیلی سریع برای درمان آن اقدام کرد.

افسردگی بالینی یعنی چه؟

همه ما در زندگی روزهایی را می‌گذرانیم که خسته و بی انرژی می‌شویم. حتی شاید برای چند روز نیاز به استراحت داشته باشید و نخواهید که خودتان را درگیر فعالیت‌های زندگی کنید. اما آیا به این احساسات افسردگی می‌گویند؟ واقعیت این است که خیر؛ اگرچه در میان مردم استفاده از این اصطلاح رواج بسیاری پیدا کرده بااین‌حال نمی‌توانیم همه کسانی که دچار غم می‌شوند را افسرده بدانیم. افسردگی بالینی نام یک بیماری مشخص است که نشانه‌ها و علائم آن برای مدت حداقل دو هفته طول می‌کشد. در ادامه راجع به این نشانه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با آثار جسمی افسردگی کلیک کنید.

تفاوت علائم و نشانه های افسردگی در افراد مختلف

تقریباً تمامی بیماران افسرده وقتی دچار این بیماری می‌شوند نشانه‌های بالا را از خودشان نشان می‌دهند. بااین‌حال گاهی اوقات نیز ممکن است که شما با نشانه‌های متفاوتی مواجه شوید. برای مثال کودکان به خاطر اینکه نمی‌توانند راجع به احساسات خود صحبت کنند؛ و همین‌طور شناخت کمی که از هیجانات مختلف دارند، در عوض بهانه‌گیر می‌شوند. یا آقایان به این خاطر که نشان‌دادن غم و ناراحتی را علامت ضعف می‌دانند معمولاً افسردگی خود را به صورت پرخاشگری نشان می‌دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که به رفتار اطرافیان خود دقت داشته باشید. هرگونه تغییر در رفتار فرد که برای مدتی ادامه پیدا می‌کند می‌تواند دلیلی برای وجود افسردگی باشد که باید از یک مشاور کمک بگیرید.

علائم و نشانه های افسردگی را جدی بگیرید

یکی از سؤالاتی که باید به آن جواب بدهیم این است که شناخت علائم و نشانه‌های افسردگی چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما دقتی به این نشانه‌ها نداریم. شاید فکر کنید اتفاقی مانند شکست عشقی، مشکلات کاری و مسائلی ازاین‌دست باعث ناراحتی شده و دیریازود خوب می‌شوند. اما واقعیت این است که افسردگی در اکثر مواقع یک بیماری مزمن است. این یعنی حتی اگر پس از مدتی علائم افسردگی شما برطرف شوند باید انتظارش را داشته باشید که دیریازود این بیماری مجدداً به سراغتان بیاید.

به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان این بیماری حساس باشید. در طی جلسات مشاوره درمانگر به شما کمک می‌کند که راه‌های کنترل افسردگی را یاد بگیرید. و در نتیجه از این به بعد خواهید توانست شرایط روحی خود را کنترل کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

اصلی‌ترین علامت افسردگی چیست؟

احساس غم و ناراحتی یا بی‌تفاوت شدن نسبت به موضوعات مختلف یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که باید در افسردگی حضور داشته باشد.

چه زمانی برای نشانه‌های افسردگی باید به مشاور مراجعه کرد؟

بهتر است زمانی که این نشانه‌ها را برای مدتی در خود می‌بینید از یک مشاور کمک بگیرید. بااین‌حال زمانی که نشانه‌ها برای مدت طولانی باقی می‌ماند و یا هنگامی که شدت نشانه‌ها به حدی است که شما را اذیت می‌کند می‌بایست هرچه سریع‌تر از یک مشاور کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره