اختلالات روانیاضطراب و استرس

داروهای ضد اضطراب

مصرف داروهای ضد اضطراب با افزایش استرس و اضطراب در زندگی های امروزی جزء جدانشدنی زندگی انسان‌ها شده است. تمامی جنبه‌ها زندگی انسان تحت تاثیر استرس قرار دارد. همه شکل‌ها استرس و اضطراب زیان‌بار نیستند و وجود کمی اضطراب و استرس در زندگی مفید بوده و به پیشرفت کارها کمک می‌کند.

داروها ضد اضطراب بسیاری در بازار دارویی و داروخانه‌ها موجود هستند. تجویز داروها ضداضطراب توسط پزشک یا روان‌پزشک صورت می‌گیرد. این گروه‌ها دارویی به کاهش و تعدیل علائم اضطراب کمک می‌کنند و نمی‌توانند اضطراب را کاملا از بین ببرند.

پزشک متخصص ممکن است در ابتدا شروع درمان اختلالات اضطرابی و درمان استرس‌ها از داروها ضد اضطراب برای بیمار استفاده کند. کمک گرفتن از داروها در مراحل اولیه شروع درمان این امکان را فراهم می‌کند که بیمار حاضر به ادامه درمان و حضور در جلسات درمانی شود.

علاوه بر استفاده از داروها ضداضطراب برای درمان اختلالات اضطرابی می‌توان از روش‌ها روان‌شناختی و شرکت در جلسات مشاوره و ملاقات با روان‌شناس بهره برد. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

انواع دسته‌ها داروهای ضد اضطراب

خانواده‌ها دارویی بسیاری در برابر اضطراب وجود دارد که همه انواع آن‌ها به کاهش علائم اضطراب کمک می‌کنند. بنزودیازپین‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، باربیتورات‌ها، کاربامات‌ها، ضد افسردگی‌ها و ضد دردها اپیوئیدی از جمله داروها ضد اضطراب هستند.

بتا بلاکرها مانند آتنولول و پروپرانولول در حقیقت داروها قلبی هستند اما در اختلالات اضطرابی نیز کاربرد دارند. اثر دسته بتا بلاکرها بر استرس همان کاهش نشانه‌ها استرس و اضطراب مانند تپش قلب و افزایش ضربان قلب است.

برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

بنزودیازپین‌ها

رایج‌ترین گروه دارویی مورد استفاده در شرایط اضطراب بنزودیازپین‌ها هستند. داروها موجود در این خانواده شامل اگزازپام (سراکس)، دیازپام (والیوم)، آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، کلردیازپوکساید (لیبریوم)، لورازپام، نیترازپام و … می‌شود.

تجویز نوع دارو و تعیین دوز بر عهده پزشک یا روان‌پزشک است. علاوه بر خاصیت ضد اضطرابی، بنزودیازپین‌ها اثرات دیگری چون خواب‌آوری، ضد تشنجی، شل‌کننده عضلات و آرام‌بخشی نیز دارند.

هنگام استفاده از این داروها مراقب عوارض جانبی آن‌ها باشید. یکی از مهم‌ترین اثرات جانبی بنزودیازپین‌ها وابستگی دارویی و ایجاد تحمل نسبت به دارو است. ایجاد تحمل دارویی ممکن است موجب افزایش دوز دارو بنزودیازپین شود.

داروی های ضد اضطراب | آنتی‌هیستامین‌ها

دیفن‌هیدرامین، هیدروکسی‌زین، کلرفنیرامین از جمله داروها آنتی‌هیستامین و ضد حساسیت هستند که علاوه بر کاربرد آن‌ها در شرایط آلرژی و حساسیت، در مقابل اختلالات اضطرابی جهت کاهش علائم اضطراب نیز به کار می‌روند.

هیدروکسی‌زین نسبت به دو دارو دیگر و هم‌چنین بنزودیازپین‌‌ها عوارض جانبی کمتری دارد. به دنبال ایجاد توهم و خواب‌آلودگی به دنبال مصرف دیفن‌هیدرامین و کلرفنیرامین، از این دو دارو کمتر استفاده می‌شود.

باربیتورات‌ها

برای درمان کوتاه مدت اضطراب و بی‌خوابی را می‌توان از گروه باربیتورات‌‌ها استفاده کرد. تنها زمانی که استفاده از بنزودیازپین‌ها میسر واقع نشد، باربیتورات‌هایی مانند فنوباربیتال، پنتوباربیتال و آموباربیتال تجویز می‌شوند.

بابیتورات‌ها با مهار کردن اضطراب، آرامش را برای فرد فراهم می‌کند. از آن‌جا که خطر سوء مصرف این دارو بالاست، مراقب مصرف آن باشید.

داروهای ضد اضطراب | کاربامات‌ها

مپروبامات نوعی دارو از دسته کاربامات‌ها است. مصرف آن‌ها نسبت به استفاده از باربیتورات‌ها ایمن‌تر و مطمئن‌تر است. توجه کنید که استفاده از کاربامات‌ها به صورت خودسرانه و با دوز نامناسب می‌تواند موجب مسمومیت و اوردوز با دارو شود.

ضد افسردگی‌ها

معمولا افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، افسرده نیز هستند. هم‌چنین داروها ضد افسردگی به انواع متعددی تقسیم می‌شود که همه انواع آن علاوه بر بهبود خلق افسرده، علائم اضطراب را کاهش می‌دهند.

سیتالوپرام، سرترالین، ایمی‌پرامین، نورتریپتلین چند مثال از داروها ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) و ضد افسردگی‌ها سه حلقه‌ای (TCA) هستند.

ضد دردها اپیوئیدی

همه داروها اپیوئیدی ضد درد هستند. مطالعات نشان می‌دهد این داروها علاوه بر خاصیت ضد دردی برای درمان افسردگی، اضطراب و وسواس نیز استفاده می‌شوند.

احتمال وابستگی و اعتیاد به این داروها بالا است و معمولا به دلیل ایجاد حالت سرخوشی و توهم توسط پزشک تجویز نمی‌شود. دسترسی به این داروها برای درمان اختلالات اضطرابی غیر قانونی است. اغلب افراد به نسخه تغییریافته از ضد دردها اپیوئیدی در بازار آزاد دارویی دسترسی دارند.

آیا استفاده از داروهای ضد اضطراب اثر دائمی دارند؟

اضطراب در طبقه بیماری‌ها روانی قرار می‌گیرد که برای درمان آن بیشتر داروها اعصاب و روان تجویز می‌شود. متاسفانه درمان قطعی اضطراب با مصرف این داروها حاصل نمی‌شود.

استفاده طولانی مدت از این داروها موجب بروز عوارض جانبی و در مواردی وابستگی دارویی ایجاد می‌کند؛ بنابراین معمولا داروها ضد اضطراب در کوتاه مدت تجویز می‌شوند. قطع دارو نیز ممکن است موحب برگشت نشانه‌ها بیماری شود.

توصیه می‌کنیم علاوه بر دارودرمانی از روش‌ها درمانی دیگر مانند روان‌درمانی، مشاوره و … کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره