اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

قرص ونلافاکسین | عوارض ، ترک و قطع داروی ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین چه کاربردی دارد؟ افسردگی‌یکی از بیماری‌های روانی رایج در جامعه امروز به شمار می‌رود. درمان‌های مختلفی از جمله روان درمانی، مشاوره، حمایت خانواده و استفاده از داروها برای معالجه افسردگی وجود دارد. اما بهتر است داروهای ضدافسردگی در کنار سایر درمان‌های غیر دارویی به کار گرفته شود تا اثرات درمانی مطلوب‌تری داشته باشد. ونلافاکسین یکی از داروهای موثر در درمان‌افسردگی است که به صورت قرص و کپسول در داروخانه‌ها موجود است. تجویز قرص‌ونلافاکسین در موارد ابتلا به افسردگی‌های شدید صورت می‌گیرد. قبل از مصرف این قرص توصیه می‌کنیم با کاربرد، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و نکات مهم استفاده از قرص ونلافاکسین آشنا شوید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص ونلافاکسین

بیشترین کاربرد قرص ونلافاکسین (Venlafaxine) برای افسردگی‌های شدید، اختلال اضطراب فراگیر، حملات پانیک و اختلال اضطراب اجتماعی شناخته شده است. دیگر کاربردهای این قرص شامل اختلال دوقطبی، ترس یا فوبیا از محیط‌های باز، OCD یا اختلال وسواسی_جبری است. هم‌چنین گرگرفتگی‌های ناشی از یائسگی در زنان و گرگرفتگی‌های مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت هورمون درمانی هستند با کمک قرص ونلافاکسین درمان می‌گردد.

مکانیسم اثر ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین در دسته داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRI) قرار دارد. این دارو با اثر خود بر دو ماده شیمیایی سروتونین و نوراپی‌نفرین اثرات درمانی خود را نشان می‌دهد. مهار جذب مجدد این دو ماده شیمیایی موجب افزایش آن‌ها در مغز و سیستم عصبی شده و در نتیجه علائم و نشانه‌های افسردگی بهبود می‌یابد.

عوارض جانبی قرص ونلافاکسین

در صورت بروز عوارض جانبی دارو با پزشک خود مشورت نموده و از قطع ناگهانی دارو خودداری کنید. البته عوارض جانبی قرص ونلافاکسین در همه افرادی که از آن مصرف می‌کنند، بروز نیافته و برخی افراد عوارض جانبی را تجربه می‌کنند. به هرحال درمان‌های دارویی در کنار اثرات مفید، معایبی مانند عوارض جانبی و تداخلات دارویی نیز دارند.

اشکال در بینایی

لرزش اندام‌ها

ضعف و خستگی

سردرد و سرگیجه

تعریق شدید

خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری

تغییرات رفتاری: اضطراب، تحریک‌پذیری، عصبی شدن

ناهنجاری‌های خواب: مانند بی‌خوابی، کابوس دیدن

اختلالات قلبی و عروقی: تپش قلب، بالا رفتن فشارخون

مشکلات گوارشی: حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست، کاهش ترشح بزاق و خشک شدن دهان، تغییرات وزن و اشتها

تغییرات جنسی: کاهش میل و عملکرد جنسی، ناتوانی در انزال، آنورگاسمی یا اشکال در رسیدن به ارگاسم

برای آشنایی با نشانه ها و علائم افسردگی کلیک کنید.

تداخلات دارویی قرص ونلافاکسین

مصرف همزمان قرص‌ونلافاکسین با برخی از داروها می‌تواند شدت اثر آن‌ها را تغییر دهد و از طرف دیگر موجب بروز عوارض جانبی خطرناکی در فرد شود.

هنگام مراجعه به پزشک راجع‌به بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلایید و داروهایی که مصرف می‌کنید، گزارش دهید تا پزشک تصمیم درستی برای تجویز دارو بگیرد. تداخلات دارویی مهم قرص ونلافاکسین عبارت است از:

ترامادول

سایمتیدین

ضد دردها

ضدتشنج‌ها

ضد اضطراب‌ها

خواب‌آورها: زولپیدم، آلپرازولام

ضد التهاب‌ غیر استروئیدی (NSAIDs): ناپروکسن، بروفن

داروهای اعصاب و روان: لیتیم، بوسپیرون

آنتی‌هیستامین‌ها: دیفن‌هیدرامین، سیتریزین

ضد انعقادهای خوراکی: وارفارین، دابیگاتران

تسکین‌دهنده‌های سردردهای میگرنی: سوماتریپتان، زولمی‌تریپتان

سایر داروهای ضد افسردگی: فلوکستین، دولوکستین، تریپتوفان

الکل، ماری‌جوانا

موارد منع مصرف قرص ونلافاکسین

افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی، ریوی، اختلالات تیروئید، دیابت، فشارخون، چربی‌خون، مشکلات قلبی، تشنج باید هنگام مراجعه به پزشک، این بیماری‌ها را به اطلاع پزشک برسانند. هم‌چنین استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

به دنبال مصرف قرص ونلافاکسین ممکن است نتیجه تست اعتیاد مثبت کاذب شود. پیش از انجام آزمایش، نوع داروی مصرفی خود را به اطلاع کارشناس آزمایشگاه و مسئول مربوطه برسانید.

برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

دانستنی‌های مربوط به مصرف ونلافاکسین

استفاده از قرص‌ونلافاکسین موجب خواب‌آلودگی و اشکال در تمرکز می‌شود. از انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی و کار با ابزارهای حرفه‌ای که نیاز به تمرکز دارند، اجتناب کنید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، دوز بعدی مصرف را دوبرابر نکنید و همان مقدار معمول را استفاده کنید.

قرص‌ونلافاکسین را بعد از غذا مصرف کنید. از خرد کردن، له کردن و جویدن این قرص بپرهیزید و آن را به طور کامل ببلعید.

نوشیدنی‌های الکلی را با قرص ونلافاکسین استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص Venlafaxine می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره