اضطراب و استرس

مشاوره استرس

مشاوره استرس و اضطراب از جمله درمان های شناخته شده در این حیطه است. استرس یا فشار روانی معضلی است که تشدید آن مشکلات روحی و جسمی جدی را برای فرد به وجود می‌آورد. در نتیجه از بین بردن فشار روانی و جستجوی راهی برای کاهش استرس یکی از ضروری ترین اقدامات می‌باشد. با این وجود بعضی وقت ها استرس به راحتی ما را رها نمی‌کند. شرایط خانوادگی، مشکلات پیچیده زندگی، مسائل مربوط به فرزندان و… چیزهایی نیستند که بتوان نادیده گرفت. از طرفی شما برای مقابله با این شرایط اگر مهارت و واکنش مناسب را ندانید آن وقت عواقب بدتری برای تان به دنبال خواهد داشت. در ادامه به معرفی فرایند مشاوره استرس پرداخته ایم. 

مشاوره استرس

با توجه به اینکه استرس تبدیل به جزئی از زندگی ما شده است مشاوره استرس و اضطراب یکی از مهم‌ترین خدمات روان‌شناسان است. با توجه به حساس و پیچیده بودن درمان استرس انجام این مشاوره توسط هرکسی امکان‌پذیر نیست. و می‌بایست توسط روان‌شناسان متخصص انجام شود. شما می‌توانید در شرایط زیر از یک مشاور برای رفع استرس کمک بخواهید. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

دائم احساس نگرانی داشتن

بعضی از ما همیشه درگیر اضطراب و استرس هستیم. این افراد هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند نگران هستند. آن‌ها از این می‌ترسند که شاید کار را به‌خوبی که باید انجام ندهند. یا دائماً درگیر قضاوت دیگران هستند. این شرایط تا حد زیادی روی عملکرد آن‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. و شرایط روحی آن‌ها را نیز به هم خواهد ریخت. به همین خاطر در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور برای کم‌کردن استرس و نگرانی کمک بگیرید.

به خاطر شرایط خاصی دچار استرس شده اید

بعضی از افراد فقط در شرایط خاصی دچار استرس می‌شوند. برای مثال سخنرانی کردن در یک جمع، دیدار با فردی که به او علاقه دارید و یا هر موضوع دیگری می‌تواند دلیلی برای نگرانی این افراد باشد. همان‌طور که گفتیم استرس در این شرایط باعث می‌شود که شما نتوانید آن‌طور که باید عمل کنید. به همین خاطر بهتر است قبل از هر اقدامی از یک مشاور برای کاهش استرس کمک بگیرید.

فرق استرس و اضطراب

استرس یا فشار روانی یک احساس روحی ناخوشایند است. این احساس معمولاً زمانی به وجود می‌آید که شما درگیر یک چالش شده باشید. اما این به معنای آن نیست که استرس همیشه موضوعی منفی است. استرس به دو دسته مفید و ناخوشایند تقسیم می‌شود. بخشی از استرس که باعث می‌شود شما احساس کنید باید کاری انجام بدهید مفید است.

برای مثال استرس یک دانش‌آموز برای امتحان فردا باعث می‌شود که او شروع به درس‌خواندن کند. اما زمانی که شدت استرس به میزانی برسد که فرد احساس ناراحتی کرده یا عملکرد او ضعیف بشود می‌توان گفت که این فرد استرس ناخوشایند را تجربه می‌کند.

اما اضطراب احساس منفی نسبت به وضعیتی مبهم است. در این شرایط احساس خالی بودن، دل پیچه، سوزش معده، بی قراری و … همراه شماست اما دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

جلسه مشاوره استرس و اضطراب

برای بعضی از ما جالب است که بدانیم روان‌شناسان در اتاق درمان چه می‌کنند. شاید برای بسیاری از ما سؤال باشد که مشاوره استرس چه کمکی به من خواهد کرد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که این مشاوره‌ها نمی‌تواند فایده‌ای داشته باشد. به همین خاطر در این قسمت بخشی از گفت‌وگوی داخل جلسه مشاوره استرس و اضطراب را با هم بررسی می‌کنیم.

مشاور: وقتی دچار استرس می‌شوی چه احساساتی را تجربه می‌کنی؟

مراجع: احساس دل‌شوره و اضطراب دارم؛ فکر می‌کنم قرار است اتفاق بسیار بدی بیفتد. بعد افکار منفی در ذهنم شروع می‌شوند و استرس من چند برابر می‌شود.

مشاور: در این شرایط برای کم‌کردن استرس چه کاری انجام می‌دهی؟

مراجع: وقتی استرس شروع می‌شود هیچ کاری از دستم برنمی‌آید.

مشاور: در هفته گذشته زمانی بوده که دچار استرس شده باشی؟

مراجع: بله؛ برای یک سخنرانی کلاسی اضطراب بسیاری داشتم.

مشاور: می‌خواهم چشمانت را ببندی و خودت را در آن شرایط تصور کنی. سطح استرست الان از یک تا ده چقدره؟

….

وقتی مراجع شرایط استرس‌زا را در ذهنش مرور کرد مشاور به او کمک خواهد کرد تا با روش‌هایی مانند تنفس عمیق و یا غرقه سازی دورکردن افکار منفی از ذهنش را تمرین کند. تمرینات آن‌قدر در جلسه تکرار می‌شوند تا مشاور مطمئن شود که بیمار می‌تواند در بیرون از جلسه نیز آن‌ها را به کار بگیرد. برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

تعداد جلسات برای مشاوره استرس و اضطراب چقدر است؟

این که شما به چند جلسه مشاوره برای درمان استرس نیاز داشته باشید با توجه به میزان استرس، سال‌هایی که شما درگیر استرس بوده‌اید، روش کار مشاور و بسیاری از مسائل دیگر مشخص می‌شود. به همین خاطر نمی‌توانیم از یک قانون کلی برای این موضوع صحبت کنیم. اما معمولاً جلسات مشاوره استرس بین 10 تا 15 جلسه هستند. هر جلسه باتوجه‌به تمریناتی که در آن انجام می‌شود بین 45 دقیقه تا یک ساعت ادامه خواهد داشت.

چه زمانی باید مشاوره استرس و اضطراب گرفت؟

برای خیلی از ما این سؤال پیش می‌آید که بهترین زمان برای مراجعه به روان‌شناس کی هست؟ برای جواب دادن به این سؤال باید به یک نکته توجه داشته باشید. “بیماری‌های روحی تقریباً هیچ‌وقت به‌خودی‌خود درمان نمی‌شوند، به‌علاوه هرچقدر زمان بیشتری با فرد باقی بمانند به‌صورت مزمن درآمده و درمان آنها سخت‌تر می‌شود”. به‌علاوه دست‌وپنجه نرم کردن مداوم با استرس می‌تواند مشکلات دیگری را نیز برای شما ایجاد کند.

برای مثال وقتی یک نفر برای صحبت‌کردن با دیگران دچار استرس می‌شود معمولاً سکوت می‌کند. یا حتی وقتی شروع به صحبت می‌کند مشکلاتی مثل لرزیدن صدا را تجربه می‌کند. این شرایط باعث می‌شود که بیمار به‌طورکلی اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهد. در نتیجه از این به بعد او علاوه بر استرس مشکل اعتمادبه‌نفس نیز خواهد داشت. و این مشکلات دائماً یکدیگر را تقویت می‌کنند. به همین خاطر وقتی به این نتیجه می‌رسید که درگیر اضطراب و استرس هستید بهتر است هرچه سریع‌تر به یک مشاور متخصص مراجعه کنید. توصیه می کنیم حتما درباره عوارض استرس بخوانید.

بهترین متخصص برای مشاوره استرس

وقتی متوجه اهمیت مشاوره استرس می‌شویم سؤال دیگری هم برای ما پیش می‌آید. بهترین مشاور برای درمان استرس چه کسی است؟ برای پاسخ‌دادن به این سؤال شما می‌بایست مرکزی را انتخاب کنید که از نظر سابقه و همین‌طور مجوزهای قانونی بدون مشکل باشد. مرکز روان‌شناسی آواژه یکی از مراکز مشاوره با سابقه و همین‌طور مورد تأیید ارگان های مربوطه است. به‌علاوه شما در این مرکز می‌توانید انواع خدماتی که برای درمان لازم است مانند مشاوره یا انجام تست‌ها و همین‌طور خدمات مشاوره تلفنی را در کنار هم داشته باشید. در نتیجه لازم نیست برای رسیدن به هرکدام از این خدمات به مراکز مختلف مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و استرس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا در مشاوره استرس دارو هم تجویز می شود؟

استرس و اضطراب ریشه در باور ها و افکار دارند و با تغییر آن ها می‌توان به کاهش و بهبود نشانه های استرس امید داشت. داروها تنها موجب کاهش نشانه ها شده و در کوتاه مدت موثر هستند و درمان قطعی محسوب نمیشوند. متخصص با توجه به نیاز مراجع در شرایطی دارو تجویز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره