اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از آینه | اسپکتروفوبیا یا آینه هراسی

ترس از آینه یا اسپکتروفوبیا یکی دیگر از انواع فوبیاها بوده که تقریبا شیوع زیادی نیز میان افراد دارد. اینکه برخی از افراد به دلیل اضافه وزن و یا تغییرات ناگهانی در چهره شان تمایلی به نگاه کردن در آینه ندارند؛ طبیعی است. اما گاهی این موضوع برای افراد به قدری شدید است که تبدیل به فوبیا شده و در زندگی شخصی و اجتماعی آنها اختلال ایجاد می‌کند. چنین افرادی با وجود اینکه هیچ مشکلی در ظاهر و یا حتی اندامشان ندارند؛ اما بازهم از نگاه کردن در آینه وحشت دارند. این موضوع اصلا طبیعی نبوده و حتی بسیار جدی است. چرا که در بیشتر موار منجر به بروز دیگر مشکلات روانی نیز در افراد می‌گردد. از این رو پیگیری آن ضرورت دارد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوبیا آینه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از آینه

ترس از آینه در افرادی که مبتلا به این اختلال هستند؛ محدود به دیدن خود در آینه نمی‌شود؛ بلکه این افراد گاهی تصور می‌کنند که اشیای ماوراء الطبیعی را در آینه می‌بینند و از این موضوع وحشت دارند. به طور کلی ابتلا به و فوبیاهای مختلف افراد را در معرض مشکلات دیگری نیز قرار می‌دهد. همچنین نشانه های آن ناتوان کننده بوده و زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. فردی را تصور کنید که هیچگاه خود را در آینه نمی‌بیند. این موضوع هم برای خود او و برای دیگران آزاردهنده خواهد بود. افراد می‌توانند این موضوع را تا حدی کنترل نمایند و در این زمینه از روانشناس کمک بگیرند.

نشانه های ترس از آینه

نشانه های ترس از آینه

به طور کلی نشانه های ترس از آینه و همچنین شدت آنها در افراد مختلف، متفاوت است. اما ترس اصلی این افراد آینه و یا هرگونه شی است که تصویر آنان را بازتاب کند. برخی از علائمی که این افراد تجربه می‌کنند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

بروز رفتارهای اجتنابی در موارد دیگر

بروز حملات پنیک در هنگام نگاه کردن در آینه

تعریق

بالارفتن ضربان قلب

افزایش ریتم تنفسی

آشفتگی و پریشانی

پایین بودن کیفیت زندگی

اعتماد به نفس پایین

تشخیص ترس از آینه

برای درمان ترس از آینه، افراد باید در ابتدا تشخیص دقیقی دریافت نمایند. از آنجایی که گاهی نشانه های این اختلال با دیگر بیماری ها همزمان می‌شود؛ به همین دلیل تشخیص دقیق آن دشوار بوده و تنها از عهده روانشناس و یا روانپزشک برمی‌آید. متخصص در ابتدا مدت زمان و همچنین شدت نشانه ها را در فرد بررسی کرده و با توجه به ملاک های تشخیصی کتابچه راهنمای تشخیصی آماری تشخیص نهایی را انجام می‌دهند. سپس به با توجه به این موضوع راه های درمانی را به فرد پیشنهاد می‌دهند.

اختلالات همزمان با ترس از آینه

همانطور که گفته شد؛ معمولا همراه با ترس از آینه، اختلالات دیگری نیز همراه با آن بروز می‌کند. در بیشتر موارد همراه با ترس از آینه اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و همچنین سومصرف مواد مخدر همراه است. از این رو بهتر است افراد نشانه های این اختلال را کنترل کرده و آن را درمان کنند.

دلایل ابتلا به ترس از آینه

همچنین یافتن علت بروز ترس از آینه نیز می‌تواند در پیشگیری درمان آن نیز موثر باشد. این موضوع هم ریشه ژنتیکی داشته و هم به دلیل مسائل محیطی اتفاق می‌افتد. برای مثال در مشاهده مغز افرادی که مبتلا به این اختلال هستند؛ مشخص گردید که آمیگدالای این افراد فعال تر از حالت عادی است. همچنین کودکانی که در سنین کم در معرض موقعیت های جدید و یا ترسناکی قرار می‌گیرند نیز احتمالا به این اختلال مبتلا می‌شوند. عوامل ژنتیکی نیز در این مورد موثر بوده و افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به ترس آینه و یا یکی از فوبیاهای دیگر هستند؛ بیشتر احتمال دارد که مبتلا به این اختلال شوند.

انواع مختلف ترس از آینه

ترس از آینه انواع مختلفی داشته و بر بخش های مختلفی از زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. در این بخش به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌تصویر بدنی

یکی از انواع ترس از آینه، ترس افراد از دیدن خود در آینه است. در واقع افرادی که نسبت به بدن خود احساس خوبی ندارند و یا مبتلا به اختلال خود زشت انگاری هستند؛ بیشتر احتمال دارد که به ترس از آینه مبتلا شوند.

📌فوبیا از بازتاب

عده ای دیگر ترس از بازتاب خود و یا اشیای دیگر در آینه دارند. برای مثال آنها حتی از عینک دودی نیز که تصورشان را بازتاب می‌کند نیز می‌ترسند. چرا که بازتاب دراصل واقعیت را تحریف کرده و این موضوع آنان را می‌ترساند.

📌فوبیای اجسام غیرواقعی

از آنجایی آینه ارتباط نزدیکی با اجسام غیرواقعی دارد و مسائل خرافی دارد؛ به همین دلیل افراد تصور می‌کنند که با دیدن آینه این موجودات را می‌بینند. به همین دلیل ترس از آینه را تجربه می‌کنند. همچنین دیدن روح نیز یکی دیگر از باورهای این افراد در مقابل آینه است.

روش های درمانی ترس از آینه

خوشبختانه برای ترس از آینه روش های درمانی مختلفی نیز وجود دارد. افراد بهتر است در این زمینه حتما از متخصص کمک گرفته و از روش های نامناسب و خودسرانه استفاده نکنند. همچنین بهره گیری از روش های دارودرمانی و روان درمانی به طور همزمان بسیار مهم است. برای اطلاع از روش های درمان فوبیاها کلیک کنید.

💠دارودرمانی

ترس از آینه به تنهایی نیازی به مصرف دارو ندارد. مگر در مواردی که این بیماری بسیار شدید باشد. اما به دلیل اینکه معمولا با بیماری های دیگری همراه می‌گردد؛ افراد باید از داروهای ضداضطراب و همچنین ضدافسردگی استفاده نمایند. فراموش نکنید که مصرف دارو باید حتما تحت نظر متخصص صورت گیرد.

💠روان درمانی

اصلی ترین درمان برای ترس از آینه ، روان درمانی و شرکت در جلسات درمانی است. معمولا متخصصین برای درمان فوبیاهای مختلف از روش هایی مانند شرطی سازی، مواجه درمانی، غرقه سازی و حتی تکنولوژی های جدید مانند واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. فرایند درمان باید همراه با تکنیک های تنفسی و همچنین آرام سازی عضلات باشد.

پیامدهای ناشی از فوبیای آینه

پیامدهای ناشی از ترس از آینه

ترس از آینه منجر به مشکلات مختلفی در زندگی افراد می‌شود. چرا که حتی در حین راه رفتن در خیابان نیز زمانی که در کنار شیشه های مغازه های مختلف رد می‌شوند و تصویر خود را مشاهده می‌کنند؛ دچار احساسات بدی می‌گردند. از این رو معمولا ماندن در خانه را ترجیح داده و منزوی می‌شوند. از طرفی به دلیل استرس هایی که تجربه می‌کنند؛ دچار مشکلات زیادی نیز می‌شوند.

سخن پایانی

به دلیل مشکلات زیادی که ترس از آینه برای افراد ایجاد می‌کند؛ افراد بهتر است در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده و همچنین از یک مشاور کمک بگیرند. از طرفی از بروز و یا تشدید این فوبیا در خود نیز پیشگیری نمایند. این موضوع به تنهایی امکانپذیر نیست و افراد به کمک دیگران مخصوصا متخصصین نیز نیاز دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوبیای آینه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره