اختلالات روانیافسردگی - دوقطبیخانواده

افسردگی سالمند و نحوه برخورد با سالمند افسرده

افسردگی سالمند در دوره ای از زندگی او که احتمالا بعد از دوره بازنشستگی است بیشتر رخ می‌دهد. سالمندی دورانی پر چالش است و معمولا افراد با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. پذیرش دوران پیری برای همگان آسان نیست. به همین دلیل احتمالا افسردگی و یا اضطراب را تجربه می‌کنند. اما با تغییر زاویه دید نسبت به این موضوع می‌توان با آن کنار آمد. در واقع بروز نشانه هایی از ناراحتی با شروع این دوران طبیعی است. اما اگر این احساسات برای مدت زمان طولانی ادامه یابند؛ افراد باید علت دقیق آن را پیدا کرده و برای درمان اقدام کنند. ناامیدی سالمند، نشانه ضعف او نیست؛ بلکه فقط احساسات گذرایی است که بعد از مدتی آن را پشست سر می‌گذرانند.

افسردگی سالمند

افسردگی سالمند، مشکلی شایع است و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. افراد نیز در مواجهه با آن واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. معمولا با شروع دوران پیری، افراد احساس از کارافتادگی و ناکارآمدی دارند. که این موضوع زندگی شخصی و گاها حرفه ای آنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این احساسات منفی، گاهی تا حدی پیش می‌رود که آنان را در معرض انواع افسردگی قرار می‌دهد. آنها معمولا خود را بیشتر از هر زمان دیگری نزدیک به مرگ احساس کرده و از این بابت دچار اضطراب و ناامیدی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با تغییرات دوران بازنشستگی کلیک کنید.

دلایل افسردگی سالمند

دلایل-افسردگی-سالمند

علت افسردگی سالمند در هر بازه زمانی متفاوت است. سن تعیین کننده حال روحی افراد نیست و در واقع باورها و احساسات ما در این موضوع دخیل هستند. اما به هر حال برخی از عوامل زمینه ساز برای این مشکل وجود دارند. بهتر است اطرافیان و یا خود فرد، این موارد را شناسایی کرده و از بروز آنها جلوگیری کنند.

💠سابقه خانوادگی

در مورد افسردگی سالم، یکی از عوامل بسیار موثر، سابقه خانوادگی است. تحقیقات حاکی از آنند که وقتی یکی از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی باشد؛ بیشتر احتمال دارد که افراد دیگر نیز به افسردگی مبتلا شوند. همچنین این اختلال در سنین مختلفی خود را نشان می‌دهند. شاید فردی حتی با وجود ابتلا اعضای خانواده اش به افسردگی، تا اواخر عمر خود علائمی از این بیماری را نشان ندهد. اما به هر حال احتمال ابتلا آن بیشتر از افراد عادی است.

💠از دست دادن عزیزان و تنهایی

احتمالا در دوران سالمندی، افراد بیشتر شاهد مرگ عزیزان و یا حتی ازدواج و مهاجرت آنان خواهند بود. برای مثال یکی از دلایل عمده افسردگی سالمند ازدواج فرزندان و رفتن آنها از خانه پدری است. در چنین شرایطی، فرد بیشتر احساس تنهایی کرده و یا حتی از این موضوع می‌ترسد. با بالارفتن سن و دیدن فوت اطرافیان، او مدام به مرگ فکر کرده و یا خود را برای آن آماده می‌کند. اطرافیان در این موقعیت، نقش مهمی داشته و باید سالمند را تنها نگذرانند. بسیار احتمال دارد که آنان به افکار خودکشی نیز داشته باشند.

💠اضطراب

اضطرابی که افراد در سنین تجربه می‌کنند بیشتر به علت رفتن به خانه سالمندان، تنهایی و مشکلات مالی است. در واقع اضطراب یکی از بیماری های روان است که سبب افسردگی سالمند نیز می‌شود. افراد باید در این دوران فقط استراحت کرده و از تنش به دور باشند. آنان بسیار آسیب پذیر و حساس می‌شوند؛ به همین از محرک ها کوچک نیز احساس اضطراب می‌کنند. برای جلوگیری از بروز نگرانی از آینده کلیک کنید.

💠تغییرات جسمانی

دوران سالمندی با تغییرات جسمانی زیادی همراه خواهد بود. برخی در این مورد بسیار حساس بوده و یا در برابر آن مقاومت می‌کنند. اما فراموش نکنید که این تغییرات اجتناب ناپذیر هستند و همه افراد آن را تجربه خواهند کرد. آنها احتمالا به دلیل ضعف جسمانی ناراحت هستند و یا به این دلیل احساس شرم دارند. همین مورد می‌تواند باعث افسردگی سالمند شده و او را انجام بسیاری از کارها باز دارد. همچنین ابتلا سالمند به برخی از بیماری ها نیز در این دوران او را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد. پایین آمدن میزان ترشح هورمون ها در دوران پیری و همچنین زوال عقل نیز، از تغییراتی هستند که احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهند.

نشانه های افسردگی سالمند

شروع افسردگی سالمند، با نشانه هایی همراه است که اطرافیان باید آنها را جدی بگیرند. همچنین از آنجایی که تشخیص افسردگی در این سنین، به آسانی تشخیص در دوران جوانی نیست؛ علائم آن نیز کمتر مشهود است. به همین دلیل سالمندان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری خواهند داشت. برخی از نشانه های این اختلال در دوران پیری، شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل پرخاشگری در سالمندان کلیک کنید.

🔽احساس پوچی و بی هدفی

🔽خستگی مفرط

🔽شروع دردهای عضلانی، بدون دلیل جسمانی

🔽اختلال در خواب و اشتها

🔽انزوا وگوشه گیری

🔽زودرنج شدن

🔽کند شدن فعالیت های حرکتی

🔽اختلال در فعالیت های شناختی مثل قضاوت و تصمیم گیری

شدت این علائم و همچنین ماندگاری آنها متفاوت است. همچنین نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت هستند. به همین دلیل برای تشخیص دقیق و شروع فرایند درمان، حتما به متخصص مراجعه کنید.

انواع افسردگی سالمند

افسردگی انواع مختلفی دارد. اما معمولا افسردگی سالمند به دو صورت کلی بروز می‌کند. آنان یا افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند و یا مبتلا به اختلال افسرده خویی می‌شوند. در مورد اختلال افسرده خویی، علائم باید تقریبا تا دو سال پایدار باشند. اما در مورد افسردگی اساسی نیز، افراد این نوع از افسردگی را احتمالا در دوره های مختلف زندگی، چند بار تجربه می‌کنند. هر دو نوع تقریبا علائم یکسانی داشته و فقط مدت زمان ماندگاری آنها متفاوت است.

درمان افسردگی سالمند

درمان-افسردگی-سالمند

انواع افسردگی، حتی در موارد شدید آن نیز، قابل درمان است. برای درمان افسردگی سالمند نیز راه هایی وجود دارد که فرد می‌تواند با مراجعه به متخصص و یا انجام برخی از فعالیت ها، از آنها بهره گیرد. درمان این نوع از افسردگی، از فردی به فردی دیگر متفاوت است و افراد باید روش مناسب خود را انتخاب کنند. همچنن به کار گیری روش های روان درمانی و دارو درمانی در کنار هم اثربخشی بیشتری دارد.

📌دارودرمانی

دارودرمانی برای افسردگی سالمند، به تعادل میزان هورمون ها کمک کرده و همچنین استرس آنها را کاهش می‌دهد. تاثیرگذاری این دارو تقریبا دو الی چهار هفته طول می‌کشد و علائم را در طول این مدت، کاهش می‌دهند. همچنین احتمالا برخی از داروهایی که سالمند برای مشکلات جسمی خود مصرف می‌کند؛ نیز در او باعث بروز مشکلات خلقی خواهد شد. که پزشک متخصص می‌تواند با تغییر دوز و یا قطع کردن آنها، این مشکل را برطرف کند. افراد برای مصرف داروهای روان، حتما باید از روانپزشک کمک بگیرند و از مصرف خودسرانه، خودداری کنند. همچنین باید برای مصرف داروها به افراد سالمند کمک کرد و روند درمان آنها را پیگیری نمود.

📌رواندرمانی

احتمالا سالمندان برای مراجعه به روانشناس، مقاومت کرده و یا لزومی برای انجام این کار نمی‌بینند. اما به طور کلی در صورت بروز افسردگی سالمند، بهتر است حتما برای شروع جلسات درمانی اقدام کرده و آنها را همراهی کرد. درمان شناختی رفتاری یکی از تکنیک های موثر در این دوران است که یا تغییر دیدگاه سالمند، علائم افسردگی نیز کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

سالمندان نباید از فعالیت های روزانه خود دست کشیده و یا آنها را محدود کنند. تغییراتی در سبک زندگی آنها مثل انجام مرتب ورزش، تغذیه سالم، دوری از مصرف دخانیات و… همگی می‌توانند از بروز افسردگی سالمند جلوگیری کنند. این دوران نیز بخشی از زندگی است که افراد باید آن را پذیرفته و اقداماتی در این زمینه انجام دهند. اطرافیان نیز می‌توانند نقش موثری داشته باشند و با تنها نگذاشتن فرد سالمند از بروز افسردگی پیشگیری کنند. کمک گرفتن از روانشناس نیز قدم بزرگی در این جهت خواهد شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی سالمند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره