اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص آسنترا

قرص آسنترا (Asentra) یا زلفت (Zoloft) به عنوان یک داروی‌ضدافسردگی در دسترس است. قرص آسنترا در گروه ضد افسردگی‌های مهارکننده بازجذب سروتونین طبقه‌بندی می‌شود. اشکال دارویی آسنترا قرص‌های خوراکی و کپسول‌ها هستند. دوز قرص‌های خوراکی موجود در بازار دارویی ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم و کپسول‌های آستنرا در دوز‌های ۵۰و ۱۰۰ میلی‌گرم در دسترس است. علاوه بر خاصیت ضدافسردگی، قرص آسنترا کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته دارودرمانی تنها راه درمان افسردگی نیست و شما می‌توانید از دیگر راه‌‌‌های درمان مانند مشاوره و روان درمانی استفاده کنید. اگر از جمله کسانی هستید که از عوارض دارویی می‌ترسند، بهتر است از مشاوره کمک بگیرید. روان درمانی و مشاوره در کنار تجویز دارو اثرات مثبت‌تری دارد. برای شروع درمان روی مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص آسنترا برای چیست ؟

آسنترا از خانواده مهارکننده‌های بازجذب سروتونین اغلب در درمان افسردگی استفاده می‌شود. مکانیسم عمل آن در بدن به صورت جلوگیری از بازجذب سروتونین توسط سلول‌ها بوده و در نتیجه افزایش سروتونین در مغز، علائم افسردگی بهبود می‌یابد.

هم‌چنین قرص آسنترا در درمان و کنترل حملات پانیک یا هراس، اختلال اضطراب اجتماعی، OCD یا اختلال وسواسی_جبری، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال PMS و درمان زودانزالی کاربرد دارد.

گاهی از آسنترا برای درمان بیش‌فعالی (ADHD)، کاهش اشتها یا پرخوری که زمینه عصبی دارد، تغییرات میل جنسی و کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود.

قرص آسنترا به چه روشی در بدن عمل می‌کند؟

در ابتدا اشاره کردیم قرص آسنترا یک داروی ضدافسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین هستند. بنابراین از طریق سروتونین و سازوکار آن در بدن اثر خود را نشان می‌دهند. وقتی بازجذب سروتونین توسط سلول‌ها مهار شود، مقدار آن در مغز بالا می‌رود. افزایش سروتونین در مغز نیز موجب بهبود علائم افسردگی، اضطراب و وضعیت خلقی فرد می‌شود.

سروتونین ماده‌ای شیمیایی است که تقریبا بر همه قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد و از اسید‌آمینه‌ای به نام تریپتوفان ساخته می‌شود. تریپتوفان از طریق رژیم غذایی و با مصرف خوراکی‌هایی مانند آجیل، گوشت قرمز وارد بدن می‌شود. کاهش ترپتوفان منجر به کاهش سروتونین و در نهایت تغییرات خلقی و افسردگی ایجاد می‌کند. پس بهتر است برای جلوگیری از ایجاد افسردگی و هم‌چنین عدم مصرف داروها رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

عوارض قرص آسنترا

تقریبا عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آسنترا نسبت به دیگر داروها کمتر است، اما باز هم ممکن است مصرف آن در برخی افراد با عوارض جدی همراه باشد. از میان عوارض دارویی قرص آسنترا برخی نیاز به مداخله فوری پزشک دارند و در مقابل برخی دیگر به مرور از بین می‌روند و نیاز به مداخله پزشکی ندارند.

عوارض جانبی نیازمند به مداخله آسنترا

کاهش میل جنسی

اختلالات عملکرد جنسی مانند عدم ترشح مایع منی، ناتوانی در نعوظ

تشنج

تعریق شدید

خشک شدن دهان و افزایش تشنگی

مشکلات پوستی مانند کهیر، خارش و قرمزی

حساسیت پستان‌ها و ترشح غیر عادی شیر در زنان

گیجی و از دست دادن هوشیاری

به هم خوردن سیکل قاعدگی زنان

عوارض جانبی بدون نیاز به مداخله فوری

این دسته عوارض ممکن است خودبه‌خود و در طول دوره درمان از بین بروند. بعضی از این عوارض عبارتند از:

تغییرات اشتها

ترش کردن و سوزش سر دل

تغییرات بینایی

اسهال یا یبوست

مشکلات خواب

عصبی بودن

هر کدام از عوارض جانبی را تجربه کردید حتما با پزشک خود در میان بگذارید. البته کمک گرفتن از مشاوره به جای دارودرمانی می‌تواند از بروز عوارض جانبی جلوگیری کند.

برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

نحوه مصرف قرص آسنترا

تعیین دوز دارو و چگونگی مصرف آن را متخصص برای بیمار مشخص می‌کند. اما معمولا دوزهای مصرفی آسنترا ۵۰ یا ۱۰۰ میلی‌گرم و یک بار در روز هست. معمولا در ابتدا دوز ۵۰ میلی‌گرمی قرص‌آسنترا تجویز می‌شود و چنانچه پاسخ درمانی مناسب ایجاد نگردد، به تدریج دوز دارو افزایش داده خواهد شد. حداکثر دوز مصرفی روزانه قرص آسنترا ۲۰۰ میلی‌گرم است. دوزهای پایین‌تر آسنترا مثلا دوز ۲۵ میلی‌گرمی آن برای درمان و کنترل حملات پانیک به کار می‌رود.

اثرات درمانی آسنترا از چه زمانی شروع می‌شود؟

بلافاصله پس از مصرف قرص آسنترا نمی‌توانید شاهد اثرات آن باشید. علائم بهبودی افسردگی و بهبود شرایط خلقی فرد ظرف چند ماه پس از مصرف دارو خود را نشان می‌دهد.

نشانه‌ های مسمومیت با قرص آسنترا

هنگامی که مقدار بیش از حد آسنترا را استفاده کنید با علائم اوردوز و مسمومیت دارویی مواجه خواهید شد. در این شرایط به ویژه پس از مشاهده اختلالات تنفسی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. نشانه‌های مهم‌تر مسمومیت با قرص آسنترا عبارت است از:

حالت تهوع، اسهال، استفراغ

سرگیجه شدید

از حال رفتن و غش کردن

بی‌قراری و آشفتگی

پرش ناگهانی عضلات

مصرف همزمان قرص آسنترا با داروهای دیگر می‌تواند موجب تشدید اثرات آسنترا و مسمومیت با آن شود. جهت جلوگیری از تداخلات دارویی بهتر است قبل از تجویز دارو توسط پزشک، او را در جریان بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود قرار دهید.

تداخلات دارویی آسنترا

مهار‌کننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (MAO): متیلن‌بلو، لینزولید، فنلزین، پروکاریسین

سایر داروهای ضد افسردگی: ونلافاکسین، فلوکستین، دالوکستین

آنتی‌هیستامین‌ها: دیفن‌هیدرامین، سیتریزین

بنزودیازپین‌ها: دیازپام، آلپرازولام، زولپیدم

الکل، ماری‌جوانا، داروهای ضد پارکینسون، آسپرین، ضد تجمع پلاکت‌ها مانند اسویکس، مسکن‌ها مانند کدئین و بروفن و ناپروکسن

قرص آسنترا

عده‌ای قرص آسنترا را شادی‌آور می‌دانند اما حقیقت این است که این دارو با برطرف کردن علائم و نشانه‌های افسردگی و اضطراب، خلق‌وخو شما را بهبود بخشیده و احساسات خوبی برای شما همراه دارد.

تغییر در اشتها یکی از عوارض جانبی قرص آسنترا محسوب می‌شود. این تغییر در برخی افراد به صورت افزایشی و در برخی دیگر کاهشی است. همین امر موجب شده تا برخی افراد برای چاقی یا لاغری از این دارو سوء استفاده کنند. استفاده از زولوفت با هدف چاقی یا لاغری اشتباه بوده و می‌تواند عوارض جانبی خطرناک‌تری به دنبال داشته باشد.

تجویز آسنترا در سالمندان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های کبدی و تیروئیدی، افراد تشنجی با احتیاط و کنترل‌شده صورت می‌گیرد.

قرص آسنترا در کودکان و کسانی که افکار خودکشی دارند، ممنوعیت مصرف دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص آسنترا می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره