ازدواجزوج و خانواده

فواید ازدواج از نظر روانشناسان برای خانم ها و آقایان چیست

فواید ازدواج بسیار زیاد است. به طور کلی ازدواج یکی از تصمیماتی در زندگی جوانان است که به ادامه مسیر آنها معنای تازه ای داده و حتی از بروز برخی از مشکلات جلوگیری می‌کند. از طرفی این تصمیم آسان نیست و افراد باید در مورد آن نکات زیادی را در نظر بگیرند. ازدواج موقعیتی شخصی محسوب شده اما اهمیت اجتماعی دارد. همچنین در ادیان مختلف بسیار به آن سفارش شده است و معمولا خانواده ها نیز در این زمنیه کمک های زیادی به فرزندان می‌کنند. ملاک های هر فردی برای ازدواج متفاوت است؛ اما این تفاوتی در آثار آن ایجاد نمی‌کند. افراد بعد از ازدواج به دستاوردهای زیادی در زمینه های مختلف می‌رسند که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فواید ازدواج

تحقیقات حاکی از آنند که افراد متاهل نسبت به افراد مجرد از سلامت روحی و جسمی بالاتری برخوردار بوده و همچنین در اجتماع نیز به شکل موثرتری ظاهر می‌شوند. همچنین آمار مرگ و میر نیز میان افراد مجرد در مقایسه با افراد متاهل بالاتر است. افراد برای زندگی خود تصمیمات مختلفی اتخاذ می‌کنند. اما ازدواج یکی از تصمیماتی است که نتایج آن نه تنها برای خود فرد؛ بلکه برای اطرافیان او نیز هست.

اگر افراد قبل از ازدواج به خوبی فکر کرده و شرایط مختلف را در نظر بگیرند؛ این آثار در بیشتر موارد مثبت بوده و همچنین طولانی مدت هستند. خانواده و موجود یک مشاور در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. برای اطلاع از شرایط آمادگی برای ازدواج کلیک کنید.

فواید ازدواج از نظر جسمانی و روانی

فواید ازدواج از نظر جسمانی

همانطور که گفته شد فواید ازدواج بسیار زیاد هستند. شاید این موارد در تصمیم گیری نهایی افراد نقش داشته و برای آنها انگیزه بیشتری برای ازدواج ایجاد کند. بهتر است افراد قبل از ازدواج با توجه به این موارد و همچنین وضعیت شخصی خود برای ازدواج و میزان علاقه در این زمینه تصمیم بگیرند. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از فواید ازدواج سنتی کلیک کنید.

⭕استقلال

طبیعی است که فرزندان قبل از ازدواج به والدین خود وابسته بوده و نیاز به استقلال شخصیتی، مالی و… دارند. این موارد با ازدواج حاصل شده و سبب مستقل شدن افراد می‌شود. آنها باید در تصمیم گیری ها به تنهایی عمل کرده و خود تعیین کننده قوانین و مقررات باشند. این مورد سبب باعث افزایش احساس مسئولیت پذیری آنان می‌شود. احتمالا مجبور هستند در زمینه های مختلف خود را تغییر داده و به شکل موثر تری عمل کنند. همچنین روحیه همکاری آنان نیز تقویت می‌شود.

⭕احتمال کمتر برای ابتلا به اختلالات روانی

سرکوب احساسات مختلف و همچنین بیان نکردن آنها منجر به بروز افسردگی در افراد می‌شود. در زندگی مشترک افراد باید با یکدیگر محبت کرده و همچنین احساسات خود را بیان کنند. این موضوع تا حد زیادی از بروز افسردگی و دیگر بیماری های روانی جلوگیری کرده و از فواید ازدواج است. البته هیچ رابطه کاملی وجود ندارد؛ اما احتمالا بعد از ازدواج، زوجین اضطراب کمتری نیز در زمینه های مختلفی تجربه کنند. همین موضوع تا حد زیادی در سلامت روان آنها تاثیر دارد.

⭕ بالا رفتن کیفیت خواب از فواید ازدواج

از آنجایی که افراد استرس کمتری در زندگی مشترک دارند همچنین ترشح هورمون سروتونین به طور چشمگیری در این شرایط بالا تر است؛ افراد خواب بهتری دارند. این موضوع تا حد زیادی به رضایت زناشویی وابسته است. در پژوهشی که بر روی زنان انجام شد؛ مشخص شده است که زنانی که رضایت زناشویی بالاتری دارند؛ از کیفیت خواب بالاتری برخوردار هستند. این موضوع همچنین با زنانی که طلاق گرفته اند و یا مجرد هستند نیز مورد مقایسه قرار گرفت و همین نتایج حاصل شد.

⭕عمر طولانی تر

قطعا سلامت روانی و جسمانی بالاتر به طول عمر طولانی تر منجر می‍شود. این مورد یکی از فواید ازدواج بوده و در زمینه های مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته است. برای مثال در مطالعه ای مشخص شد که ازدواج و وضعیت تاهل، شاخص خوبی برای اندازه گیری میزان امید به زندگی و همچنین مبارزه با بیماری های صعب العلاج مثل سرطان است. افراد متاهل بیشتر احتمال دارد که از سرطان جان سالم به در ببرند و این به دلیل حمایت اجتماعی است که از همسر خود دریافت می‌کنند.

⭕احتمال کمتر بروز رفتارهای پرخطر

یکی دیگر از فواید ازدواج، تغییر رفتار افراد به سمت الگوهای سالم تر و بهتر است. افراد مجبور هستند که در زندگی مشترک به طور بهتری عمل کرده و شخص دیگری را نیز در نظر بگیرند. به گفته دانشمندان افراد متاهل با احتیاط بیشتری زندگی کرده و سنجیده تر عمل می‌کنند. برای مثال چنین افرادی کمتر احتمال دارد که به اعتیاد گرایش پیدا کنند و یا دست به خودکشی بزنند. البته همیشه استثناهایی نیز وجود دارند و برخی از این الگو پیروی نمی‌کنند. برای اطلاع از راه های از بین بردن ترس از ازدواج در افراد کلیک کنید.

فواید ازدواج از نظر اجتماعی

فواید ازدواج از نظر اجتماعی

ازدواج از نظر اجتماعی نیز فوایدی دارد. همانطور که گفته شد ازدواج علاوه بر یک تصمیم شخصی در زندگی، ابعاد اجتماعی نیز دارد. این موارد هم برای زنان و هم برای مردان است. طبیعی است که سبک زندگی افراد بعد از ازدواج تغییر کرده و این موضوع زندگی اجتماعی آنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

🔷فرزندآوری و تولید مثل

فرزندآوری و تولید مثل از دیگر فواید ازدواج از نظر اجتماعی هستند. به هر جمعیت جامعه به ازدواج و تولید مثل آنها بستگی دارد. همچنین موضوع تربیت فرزندان نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد. از طرفی ازدواج، اصلی ترین راه برای برطرف کردن نیازهای جنسی است. در این فرایند، زوجین باید به کامل کردن خانواده خود و همچنین اضافه کردن فردی دیگر به جامعه نیز فکر کنند. برای اطلاع از هدف زنان از ازدواج کلیک کنید.

🔷 کاهش خشونت از فواید ازدواج

خشونت خانگی یکی از معضلات اجتماعی است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما به طور کلی براساس آمارها زنان متاهل در مقایسه با زنانی که در رابطه هستند اما هنوز ازدواج نکرده اند؛ کمتر در معرض خشونت خانگی قرار می‌گیرند. این موضوع تنها از طرف همسر نبوده و اعضای خانواده نیز می‌توانند منجر به آسیب برای فرد شوند. اما از طرف دیگر مردانی متاهل کمتر از مردان مجرد مرتکب رفتارهای خشونت آمیز و بزهکارانه می‌شوند. این موضوع به خوبی فواید ازدواج را از نظر اجتماعی نشان می‌دهد.

🔷درآمد زایی

داشتن درآمد و ثروت نیز از دیگر ابعاد اجتماعی فواید ازدواج است. معمولا افراد متاهل از وضعیت مالی بهتری نسبت به افراد مجرد برخوردار هستند. حتی اگر دو نفر هم مشغول به کار نباشند؛ اما قناعت بیشتری در زندگی کرده و همچنین برای هزینه ها و مخارج برنامه ریزی دارند. از طرفی صاحبین کسب و کار نیز برای افراد متاهل حقوق و مزایای بیشتری در نظر می‌گیرند.

سخن پایانی

فواید ازدواج در جنبه های مختلفی از زندگی موثر هستند. فراموش نکنید که در ازدواج نیز مشکلاتی وجود دارد که زوجین باید برای آنها آماده باشند. اما به طور کلی فواید آن بیشتر از معایب است. بهتر است افراد قبل از ازدواج به خوبی در مورد آن فکر کرده و شرایط شخصی و اجتماعی خود را در نظر بگیرند. داشتن آمادگی برای ازدواج بسیار مهم است. افراد باید در زندگی مشترک با یکدیگر همکاری کرده و در موضوعات مختلف به هم کمک کنند. همچنین کمک گرفتن از یک مشاور نیز می‌تواند قدم موثری برای تصمیم گیری برای ازدواج و یا ادامه زندگی مشترک باشد. برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره