افسردگی - دوقطبیخانوادهزوج و خانواده

دلداری دادن به سوگوار | 7 توصیه برای دلداری دادن به سوگوار

دلداری دادن به سوگوار برای همه انسان ها اندکی دشوار است. اینکه چه چیزی بگویند تا داغ دل او تازه‌تر نشود؛ یا چه رفتاری داشته باشند که فرد عزادار آن‌ها را مانند تکیه گاه بداند. این رفتار سخت و دشوار است که برای انجام آن به درستی باید سهمی از غم عزادار را کاهش دهید. حضور در مراسمات خاکسپاری و روزهای عزاداری به شدت ضروری است و دلگرمی برای صاحب مجلس است.

برای دلداری دادن به سوگوار باید حمایت و حضور خود را نشان دهید تا عاملی برای فرد داغدیده باشید. هرچقدر به عزادار نزدیک‌تر باشید، دلداری شما بیشتر به کاهش غم و اندوه او کمک می‌کند. دلداری به سوگوار راه و روشی دارد که بهتر است این مهارت را از روانشناس آموزش ببینید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ و افسردگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلداری دادن به سوگوار

دلداری دادن به سوگوار چیست؟

دلداری دادن به سوگوار و عزادار یکی از سخت ترین کارها در زندگی است. اینکه حرف هایی بزنیم که خانواده سوگوار ناراحت نشوند و به آرامش برسند. اغلب افراد وقتی که در موقعیت دلداری به عزادار قرار می‌گیرند؛ هول می‌شوند و گاه حرف هایی می‌زنند که خجالت زده می‌شوند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد؛ بهتر است که در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید و با فکر باز شروع به مکالمه کنید.

زمانی که قصد دلداری دادن به سوگوار و عزادار را دارید نباید احساسات او را مورد سرزنش قرار دهید. زمانی که احساسات فرد سوگوار را سرزنش می‌کند، هیجانات منفی بروز پیدا می‌کند که در دراز مدت فرد عزادار را به مشکلات روحی و روانی دچار می‌کند. که اصلی ترین و بزرگ ترین عارضه، افسردگی است. در این مقاله برای کمک به انسان ها توصیه هایی برای دلداری دادن به سوگوار را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بحران روحی کلیک کنید.

توصیه هایی برای دلداری دادن به سوگوار

توصیه هایی برای دلداری دادن به سوگوار

همانطور که گفته شد؛ دلداری دادن به سوگوار یک مهارت است و نیاز به آموزش دارد. برای اینکه فرد سوگوار را دلداری بدهید باید به برخی از نکات توجه کنید. توجه به این نکات بسیار ضروری است و در این بخش مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

📌 در ابتدا شنونده خوبی باشید | دلداری دادن به سوگوار

اولین قدم برای دلداری دادن به سوگوار این است که در وهله اول شنونده خوبی باشید. فرد دلداری دهنده باید مهارت شنوایی داشته باشد و با صبر به صحبت های فرد سوگوار گوش دهد. فردی که عزیز خود را از دست می‌دهد؛ علاقه دارد تا به صورت آزادانه با دیگران درد و دل کند. شما به عنوان فرد دلداری دهنده به می‌تونید به سوگوار کمک کنید تا غم خود را بروز دهد و احساس سبکی داشته باشد.

📌 احساسات فرد سوگوار را سرزنش نکنید

یکی از کارهایی که باید برای دلداری دادن به سوگوار انجام داد، سرزنش نکردن است. سوگواری چرخه روانی است که فرد باید احساسات مختلفی را تجربه کند و به پذیرش برسد. احساساتی که فرد سوگوار باید تجربه کند سرشار از غم، اضطراب، خشم و … است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ کلیک کنید.

📌 از نصحیت و راه حل دادن پرهیز کنید

در دلداری دادن به سوگوار باید از نصیحت پرهیز کنید. پرهیز از نصیحت و گوش شنوا بودن اصل مهم دلداری دادن است. در شرایطی که عزادار به شدت تحت فشار است؛ با نصیحت های بیجا و فشار های روانی، او را با عذاب وجدان و حال بد رها خواهید کرد. در نهایت باید فرد عزادار افسرده داشته باشید. به همین دلیل هرگز دلداری دادن به سوگوار را همراه با نصیحت نداشته باشید.

📌  در رابطه با افسردگی بعد از سوگ اطلاعات کسب کنید

جدا از دلداری دادن به سوگوار، باید نسبت به سوگ تاخیری و افسردگی بعد از سوگ اطلاعات کسب کنید. نشانه ای پریشانی روانی را بدانید و به رفتار های فرد عزادار با دقت نگاه کنید. تا اگر شاهد علائم خطرناک بودید، حتما برای جلوگیری از پیشرفت پریشانی روانی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

📌 کمک عملی داشته باشید

کمک عملی راهی برای دلداری دادن به سوگوار است. در کارهای خانه، مراسمات، مسجد و نیازها کار عملی کنید. از فرد عزادار بخواهید که بدون خجالت از نیازهای خود صحبت کند تا شما برای رفع آن تلاش کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دادن خبر فوت کلیک کنید.

📌 برای بهبود روحیه به فرد سوگوار فرصت دهید

برای دلداری دادن به سوگوار باید برای بهبود روحیه فرصت داد. انتظار نداشته باشید که فرد عزادار بعد از 2 روز به حال قبلی خود بازگردد. ممکن است که این حال بد تا مدت ها همراه او باشد. به فرد سوگوار اجازه دهید که احساسات منفی خود را تخلیه کند و حتما از روانشناس کمک بگیرد تا به مرور زمان روحیه اش بهبود یابد.

📌 حمایت خود را بروز دهید | دلداری دادن به سوگوار

برای دلداری دادن به سوگوار باید حمایت و پشتیبانی خود را به خوبی نشان دهید. از فرد بخواهید که در صورت نیاز روی کمک شما حساب کند. کمک های عملی، روحی، روانی و … را به شما اطلاع دهد تا برای حمایت و پشتیبانی به کمک او بروید.

📌 از روانشناس کمک بگیرید

یکی از روش های مهم برای دلداری دادن به سوگوار، کمک از روانشناس است. با کمک روانشناس می‌توانید حال روحی فرد را خوب کنید. بهتر است که برای پیشگیری از سوگ جا مانده و افسردگی های بعد از سوگ؛ فرد عزادار را به روانشناس ببرید و به او کمک کنید تا روان خود را بهبود بخشد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، دلداری دادن به سوگوار روش های گوناگونی دارد. اما رفتاری سخت و دشوار است که باعث اذیت خود فرد می‌شود. اغب افراد هنگام دلداری هول می‌شوند و توان استفاده از کلمات مناسب را ندارند. به همین دلیل با جمله بندی های نامناسب و رفتارهای اشتباه خجالت زده می‌شوید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ و افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره