ازدواجزوج و خانواده

بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج و تصمیم گیری در این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع هیچگاه نمی‌توان سن دقیقی را برای ازدواج و شروع زندگی مشترک در نظر گرفت؛ چرا که برای ازدواج علاوه بر سن، باید مسائل دیگری را نیز در نظر داشت. این موضوع از فرد به فرد متفاوت است. ممکن است فردی در سنی مشخص به بلوغ عاطفی و روانی رسیده و برای ازدواج آمادگی داشته باشد و فردی دیگر در همان سن، آمادگی لازم را برای ازدواج نداشته باشد. از این رو بهتر است افراد در این مورد بیشتر به شرایط شخصی خود توجه داشته و از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای پی بردن به بهترین سن ازدواج خودتان حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بهترین سن ازدواج

بیشتر افراد در سن جوانی ازدواج کرده و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که بعد از جوانی نتوان ازدواج کرد. اما در این دوران افراد آمادگی و توانایی بیشتری برای شروع یک زندگی مشترک دارند. بعد از این دوران افراد کمی سخت گیر تر شده و به شرایط عادت می‌کنند. از طرفی از ازدواج در سنین بالاتر ممکن است با پختگی بیشتری همراه بوده و سرانجام بهتری داشته باشد. به همین دلیل نمی‌توان یک سن دقیق را برای ازدواج به همه افراد پیشنهاد کرد. سن و یا حتی ملاک های دیگر هیچکدام به تنهایی نمی‌توانند پیش بین قطعی برای یک ازدواج موفق باشند. از طرفی به دلیل بیشتر شدن آمار عدم تناسب سنی میان افراد در ازدواج، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با معیار های انتخاب همسر کلیک نمایید.

بهترین سن مناسب ازدواج در اسلام

اسلام ازدواج در سن پایین را برای جلوگیری از ابتلا به گناه پیشنهاد می‌کند. اما به طور کلی سن خاصی را برای اینکار در نظر نمی‌گیرد. در متون دینی و اسلامی، با رسیدن به بلوغ جنسی، افراد از نظر جسمانی برای ازدواج آماده شده و می‌توانند اینکار را انجام دهند. در واقع سن 9 سالگی برای دختران و 15 سالگی پسران، بهترین‌سن ازدواج برای افراد شمرده می‌شود. اما به دلیل اینکه شرایط زندگی در جوامع امروزی به طور کامل دگرگون شده است؛ این سن دیگر نمی‌تواند مناسب ترین سن برای شروع زندگی مشترک باشد.

بهترین سن ازدواج در فرهنگ ایرانی

از آنجایی که کشور ما یک کشور اسلامی است؛ در ایران باستان نیز بر اساس قوانین اسلام، سن مناسب برای ازدواج بسیار پایین بود. اما این موضوع با گذر زمان کمرنگ تر شده و امروزه بهترین سن برای ازدواج دیگر در دوران کودکی و یا نوجوانی نیست. این سن در ایران، در بیشتر موارد بعد از 25 سالگی و بعد از اتمام تحصیل، سربازی و پیدا کردن شغل مناسب است.

سن مناسب ازدواج در کشورهای غربی

بهترین ازدواج در کشورهای غربی

کشورهای غربی به دلیل اینکه به طور کلی  فرهنگ متفاوتی در مورد ازدواج و تشکیل زندگی دارند؛ بهترین سن برای ازدواج کمی متفاوت تر است. برای مثال در آمریکا این سن برای دختران 25 سالگی و برای پسران 27 سالگی عنوان شده است. اما این سن در کشورهای اروپایی، کمتر بوده و افراد در این کشورها زودتر ازدواج می‌کنند. حداقل سن برای ازدواج در اروپا 16 سالگی و برای پسران 17 سالگی است. البته این اعداد همگی میانگین بوده و بدان معنا نیست که همگی در این سنین ازدواج می‌کنند.

مزایا و معایب ازدواج در سن کم

اما بهتر است قبل از عنوان کردن یک سن مشخص برای بهترین سن برای ازدواج، مزایا و معایب شروع زندگی مشترک در سن بالا و پایین را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در بیشتر موارد ازدواج در سنین کم توصیه نمی‌شود. چرا که در این دوران افراد تحت تاثیر احساسات و هیجانات بوده و از مهارت های لازم و حتی بلوغ عاطفی برخوردار نیستند. اما از طرفی توقعات افراد از ازدواج و همسرشان پایین تر بوده و زمان بیشتری هم برای فرزندآوری دارند. افراد باید احتمال پشیمانی و دلزدگی زناشویی را نیز در نظر گرفته و بر این اساس تصمیم گیری نمایند. برای آشنایی بیشتر با دلایل ازدواج زودهنگام کلیک نمایید.

مزایا و معایب ازدواج در سن بالا

با توجه به اینکه امروزه سن مناسب برای ازدواج در بیشتر فرهنگ ها افزایش یافته و حتی برخی از افراد به طور کلی میل خود را به شروع زندگی مشترک از دست داده اند؛ باید از مزایا و معایب ازدواج در سنین بالا نیز مطلع شد. با بیشتر شدن سن، توقع افراد از طرف مقابل افزایش یافته و همچنین به زندگی در شرایط مجردی نیز عادت می‌کنند. اما از طرف دیگر پختگی و تجربیات آنها نیز بیشتر شده است. به همین دلیل عملکرد بهتری در زندگی مشترک خواهند داشت. کمتر شدن احتمال باروری را نیز باید در نظر گرفت. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

بهترین سن ازدواج و رابطه آن با فرزندآوری

در مورد بهترین سن ازدواج باید به موضوع فرزندآوری نیز توجه داشت. برای بسیاری از افراد این موضوع حائز اهمیت است و با اینکه میلی به ازدواج ندارند؛ اما به آن فکر می‌کنند. بهترین زمان باروری برای زنان تقریبا تا سن 35 سالگی است و بعد از احتمال بروز مشکلات مختلف در دوران بارداری و بعد از آن به شدت افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ قدرت باروری زنان در سن 20 تا 24 سالگی در اوج است و بعد از این زمان، کمتر می‌شود. همچنین با اینکه مردان تا پایان عمر قدرت بارور سازی دارند؛ اما بعد از دوران میانسالی، عملکرد اسپرم ها نیز رو به افول می‌گذارد. برای اطلاع از پیامدهای اختلاف سنی زیاد در ازدواج کلیک نمایید.

عوامل موثر درسن مناسب ازدواج

عوامل موثر در بهترین سن ازدواج

همانطور که در قسمت های پیشین هم گفته شد؛ علاوه بر بهترین سن ازدواج باید به موضوعات دیگری نیز اهمیت داد. در این قسمت قصد داریم تا به توضیح برخی از آنها بپردازیم.

برخورداری از سلامت روانی و جسمی: در هر سنی که افراد برای ازدواج اقدام می‌کنند؛ باید از سلامت جسمانی و روانی برخوردار بوده و حتی این موضوع را در همسر خود نیز مورد بررسی قرار دهند.

استقلال: همچنین از نظر مالی، روانی و عاطفی نیز افراد در سنین مختلفی به استقلال کامل از خانواده خود می‌رسند.

خودشناسی: داشتن شناخت نسبی از خود در زمان های متفاوتی در افراد حاصل می‌شود.

داشتن هدفی مشخص از ازدواج: افراد باید علاوه بر سن به این موضوع نیز توجه داشته باشند که هدفشان از ازدواج چیست و یا این هدف چقدر با اهداف همسر همسو است!

رابطه سن مناسب ازدواج با آمار طلاق

این نکته را فراموش نکنید که طلاق و جدایی در ازدواج ممکن است در هر سنی بروز کند. و از طرفی این آمار بستگی به آمار سن مناسب ازدواج در هرجامعه دارد. اما بر اساس داده ها آمار طلاق در میان افرادی که در سنین بالا ازدواج کرده اند؛ به دلیل داشتن روحیه تنوع طلبی بیشتر است.

سخن پایانی

با اینکه در نظر گرفتن میانگین و آمارها در زمینه بهترین سن ازدواج ، می‌تواند تا حدی به ما در تصمیم گیری در این مورد کمک کرده و روشن کننده برخی از مسائل باشد؛ اما ملاک قطعی برای این موضوع نیست. به همین دلیل بهتر است افراد علاوه بر سن به شرایط فردی خود و طرف مقابل توجه داشته و حتما در این مورد از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره