انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

استعدادیابی کودک دو ساله آیا امکان پذیر است؟

استعدادیابی کودک دو ساله برای برخی از کودکان که دارای رشد شناختی یا حرکتی سریع تری بوده اند امکان پذیر است. معمولا والدینی که نسبت به تربیت و آموزش فرزندشان توجه زیادی دارند، حتی از دو سالگی او به دنبال آموزش اصولی و تربیت صحیح او هستند. اگر شما هم جزو این دست والدین هستید، می‌توانید برای قدم نهادن در مسیری درست از خدمات استعدادیابی کودکان مجموعه آواژه بهره مند بشوید. این مجموعه با سابقه چندین و چند ساله خود در زمینه دریافت تست های هوش و روانی از کودکان در سنین مختلف توانسته جایگاه تخصصی خود را به دست آورد. شما نیز برای دریافت مشاوره کودک و کشف استعداد کودکان خود می‌توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

اهمیت استعدادیابی کودک زیر دو سال چقدر است؟

متخصصان بر این باورند که بهترین سن برای استعدادیابی سال‌های اولیه کودکی است، زیرا در این زمان هنوز به طور رسمی تحت تعلیم آموزش‌های حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند.

در نتیجه ذهن آن‌ها کاملا بکر و دست نخورده است. استعدادیابی در این شرایط به والدین کمک می‌کند تا با توانمندی‌های منحصر به فرد کودک خود آشنا شوند و در ادامه یعنی در دوران تحصیل فرزندشان بتوانند راهنمایی‌های بهتری در اختیار او قرار دهند. این امر کمک می‌کند تا افراد جامعه به شیوه مناسب‌تری هدایت شده و در نهایت شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

چگونه برای کودک دو ساله استعدادیابی انجام می شود؟

کودک دو ساله تازه در حال آشنایی با دنیای کلمات است و نمی‌تواند به درستی آنچه در ذهن دارد را با دیگران در میان بگذارد. از همین رو استعدادیابی به طور تخصصی و از طریق آزمون‌های تخصصی هوش چندان امکان پذیر نیست. متخصصان در این دوره بیشتر سعی می‌کنند از رویکردهای مشاهده محور استفاده کرده و در جریان بازی‌ها به استعدادهای کودکان پی ببرند.

بیشتر بخوانید : سن استعدادیابی کودکان

توصیه هایی به والدین برای استعدادیابی کودک دوساله

هر چقدر شناخت‌تان از کودک بیشتر باشد، بهتر می‌توانید او را پیش بینی کرده و به خصوصیات درونی او پی ببرید. چرا که متخصصان کودک علاوه بر انجام تست‌ها و مشاهدات خودشان به شناختی که از فرزندتان دارید نیز توجه می‌کنند. پس قبل از مراجعه به متخصص کودک به موارد زیر توجه کنید. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- توجه به رفتارهای ساده و جزئی کودک

مشاهده دقیق رفتارهای کودک مهم‌ترین ابزاری است که برای استعدادیابی کودک دو ساله در اختیار دارید. از همین رو باید جزئی نگرتر باشید و به رفتارهای ساده فرزندتان نیز دقت کنید. برای مثال ببینید او بیشتر تحت تاثیر چه چیزهایی قرار می‌گیرد؟ به چه موضوعاتی واکنش نشان می دهد؟ یا در چه صورت هیجانات بیشتری ابراز می‌کند؟

2- توجه به سلیقه و انتخاب های کودک

باید همواره در مورد سلایق منحصر به فردی که کودک از خود نشان می‌دهد هشیار باشید و ببینید او چه ترجیحاتی دارد. برای مثال ممکن است کودک‌تان از همان سنین پایین از شنیدن کلام آهنگین استقبال کرده و با موسیقی آرام شود؛ این گونه رفتارها زمینه‌ای از استعدادهای کودک‌تان هست.

3- قرار ندادن کودک زیر فشار و تنش

دو سالگی هنوز برای استعدادیابی به صورت حرفه‌ای و تخصصی زود است. در نتیجه برای پرورش هوش و توانمندی‌های فرزندتان به او فشار نیاورید. برخی پدر و مادرها تلاش می‌کنند که بالاجبار از فرزندان خود نابغه بسازند! همین مسئله باعث می‌شود که از سنین بسیار پایین آموزش را شروع کرده و کودک را در معرض حجم وسیعی از اطلاعات قرار دهند. این در حالی است که آموزش زمانی بیشترین بازدهی را دارد که متناسب با سن کودک باشد و به شیوه‌ای صحیح ارائه شود.

4- توجه به سرعت رشد و یادگیری های کودک

سرعت رشد کودک در ابعاد مختلف نیز می‌تواند نشانه بسیار مهمی در فرایند استعدادیابی او باشد. برای مثال کودکانی که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند در یادگیری مهارت‌های حرکتی سریع‌تر از دیگران حرکت می‌کنند یا کودکانی که به طور ذاتی استعداد کلامی بیشتری دارند، زودتر از بقیه حرف زدن را شروع می‌کنند.

5- صحبت با متخصص کودک

برای اینکه در جریان رشد فرزندتان از استعدادهای او باخبر شوید، بهتر است همواره با یک مشاور کودک در ارتباط باشید. مشاور به شما کمک می‌کند تا بتوانید به روش‌های درستی توانمندی‌های فرزندتان را کشف کرده و او را در بهترین مسیر هدایت نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن برای استعدادیابی کودک چه زمانی است؟

طبق نظر کارشناسان سنین 3 تا 6 سالگی بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان محسوب می شود.

آیا نتایج آزمون های استعدادیابی در گذر زمان تغییر می کند؟

استعداد امری است که به طور ذاتی و زیستی در انسان نهفته است، در نتیجه نتایج آن اغلب در سنین مختلف مشابه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره