کودککودک و سبک زندگی

بهترین سن برای بچه دار شدن | چه زمانی بچه دار بشیم؟

بهترین سن برای بچه دار شدن به شرایط مختلفی بستگی دارد. به طور کلی زوجین برای بچه دار شدن باید علاوه بر سن موضوعات دیگری را نیز در نظر داشته باشند. اما این موضوع نیز در باروری هم زنان و هم مردان بسیار نقش دارد. به بالا رفتن سن، شرایط زندگی مشترک تغییر کرده و احتمالا افراد به مسائل دیگری نیز به جای بچه دار  شدن فکر می‌کنند. با اینکه امروزه علم بسیار در این زمینه پیشرفت کرده است و افراد تا مدت زمان بیشتری شانس بچه دار شدن را دارند؛ اما به هر حال باید در این مورد مسائلی را در نظر گرفت. کمک گرفتن از متخصص نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن برای بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بهترین سن برای بچه دار شدن

بهترین سن برای بچه دار شدن در مردان و زنان متفاوت است. مردان معمولا تا پایا عمر قدرت باروری داشته و می‌توانند بچه دار شوند. اما مدت زمان برای زنان کوتاه تر است. البته باید به بیماری ها و مشکلاتی که افراد در میان نیز دچار می‌شوند نیز توجه کرد. همچنین این بدان معنا نیست که افراد بعد از گذر از یک سن خاص دیگر نمی‌توانند بچه دارد شوند و یا حتما کودک آنها دچار مشکلاتی می‌گردد. اما در این شرایط ریسک بارداری بالاتر می‌شود. به همین دلیل اگر زوجین قصد فرزندآوری دارند؛ در نظر گرفتن زمان بچه دار شدن نیز حائز اهمیت است. برای اطلاع از راه های راضی کردن همسر برای بچه دار شدن کلیک کنید.

زمان مناسب برای بچه دار شدن

بهترین زمان برای بچه دار شدن تنها مربوط به سن افراد نیست بلکه زوجین باید شرایط روانی، وضع اقتصادی، شرایط خانوادگی و چنین مسائلی را در نظر داشته باشند. تصمیم برای بچه دار شدن، یکی از تصمیمات مهم در زندگی است که زوجین باید به مسائل زیادی توجه داشته باشند. بهتر است در این مورد ابتدا با یکدیگر و در قدم بعدی با یک مشاور صحبت کنند.

اهمیت انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن

اهمیت انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن

در بین همه عواملی که بر فرزندآوری موثر است؛ بهترین سن برای بچه دار شدن، از همه مهم تر است. این موضوع مخصوصا در مورد زنان بیشتر به چشم می‌خورد. چرا که بعد از سن 35 سالگی احتمال بروز مشکلات جدی در دوران بارداری، بالارفته و از طرفی بعد از یائسگی نیز آنها به طور کلی قدرت باروری خود را از دست می‌دهند. همچنین هر چه سن زوجین بالاتر رود؛ حتی اگر از لحاظ جسمانی آماده فرزندآوری باشند اما احتمالا از نظر روانی دیگر تمایلی به این کار نخواهند داشت. معمولا متخصصین بهترین سن را برای زنان قبل از 35 سالگی در نظر می‌گیرند اما از زمان اولین قاعدگی تا زمان یائسگی زنان قادر به باروری هستند. برای اطلاع از بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

دلایل بالارفتن بهترین سن برای بچه دار شدن

امروزه شاهد بالا رفتن سن بچه دار شدن بین زوجین هستیم. همچنین در مواردی آنها به طور کلی بچه دار نشدن را انتخاب می‌کنند. این موضوع دلایل زیادی دارد که برخی از آنها بین همه طوجین مشترک است. از طرفی این موضوع یک تصمیم کاملا شخصی بوده و نمی‌توان افراد را مجبور به فرزندآوری کرد. اما زوجین باید عوامل اجتماعی و جمعیتی را نیز در گرفته در این مورد به خوبی فکر کرد.

معایب دیر بچه دار شدن

بعد از گذر از بهترین سن برای بچه دار شدن و دیر شدن این موضوع، مشکلاتی برای زوجین ایجاد می‌شود. که هم بر سلامتی خودشان و هم بر سلامتی کودک تاثیر دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

📌احتمال سقط جنین

با بالا رفتن سن مادر، احتمال سقط جنین بسیار بالا رفته و کودک یا زودتر از موعد به دنیا آمده و نارس می‌گردد و یا به طور کلی مرده متولد می‌شود. این سقط در بیشتر موارد در سه ماهه اول بارداری رخ داده و حتی برای سلامتی مادر نیز خطرناک است. در واقع با سقط جنین، سلامت مادر در بارداری های بعدی نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد.

📌احتمال ابتلا به بیماری های مختلف در مادر و کودک

با به پایان رسیدن دوران بهترین سن برای بچه دارد شدن، در دوران بارداری و حتی اقدام برای بارداری، مادر و جنین هر دو دچار بیماری های مختلفی می‌گردد. بر اساس پژوهش های انجام شده در این زمینه بعد از سن 35 سالگی در مادران، آنها بیشتر احتمال دارد که دچار ناهنجاری های کروموزومی شوند. همچنین خود مادر نیز در این دوران به بیماری های مختلفی مانند دیابت و فشار خون مبتلا می‌شود. احتمال بروز مسمومیت دوران بارداری و کبد چرب نیز هست.

فواید دیر بچه دار شدن

با اینکه دیر بچه دار شدن مشکلات جسمانی زیادی را برای مادر و فرزند به همراه دارد. اما از طرفی از لحاظ روانی، بعد از تولد فرزند می‌تواند مزایایی نیز داشته باشند. همه افراد تصور می‌کنند که با بالاتر رفتن سن حوصله و انرژی افراد برای مراقبت از کودک کاهش می‌یابد. اما براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص گردید که والدینی که در سن بالا بچه دار شده اند؛ بیشتر برای آنها وقت گذاشته و همچنین کمتر خشمگین می‌شوند. در واقع کمتر احتمال دارد که کودک خود را تنبیه کرده و یا به او آسیب بزنند. البته باورهای اشتباهی نیز در این مورد وجود دارد که هیچ اثبات علمی نداشته و بهتر است افراد در درجه اول سلامت کودک را در نظر داشته باشند.

گزینه های باروری با بالا رفتن سن

عوامل موثر بر بهترین سن برای بچه دار شدن

همچنین با سپردی شدن بهترین سن برای بچه دار شدنف گزینه های بارداری برای افراد متفاوت می‌شود. از آنجایی که احتمال دارد که کیفیت اسپرم ها تغییر کند و یا حتی مادر قدرت باروری خود را تغییر دهد؛ روش های مختلفی وجود دارد  که خطرات ناشی از این موضوع را به حداقل می‌رساند. در این شرایط زوجین می‌توانند از روش هایی مانند فریز کردن تخمک ها و یا    استفاده کنند. در روش فریز کردن تخمک، زنان می‌توانند تخمک های خود را در شرایط خاصی و با کمک متخصص فریز کرده و هر زمان که بخواهند در آینده از آنها برای باروری استفاده کنند.

بهترین سن برای بچه دار شدن در مردان

بهترین سن برای بچه دار شدن در مردان کمی طولانی تر از زنان است. معمولا متخصصین این سن را تا 40 سالگی برای مردان در نظر می‌گیرند. اما با این وجود حتی بعد از این سن هم مردان قدرت باروری دارند. اما احتمال دارد که قدرت و همچنین غلضت اسپرم های آنان کاهش یاید. سلامت جسمانی مردان نیز در باروری بسیار حائز اهمیت بوده که موارد مختلفی بر آن تاثیر دارند. برای مثال استعمال سیگار می‌تواند قدرت باروری را حتی در سنین پایین تر هم کاهش دهد.

سخن پایانی

به طور کلی عوامل متعددی بر بهترین سن برای بچه دار شدن موثر هستند. وقتی افراد از این مسائل مطلع باشند؛ بیشتر به سلامتی خود اهمیت داده و همچنین زودتر برای فرزندآوری اقدام می‌کنند. بهتر است افراد قبل از اینکار از سلامت جسمانی خود و همسر مطلع شده و حتی مسائل ژنتیکی را نیز در نظر داشته باشند. از طرفی از یک متخصص کمک گرفته و در این مورد با او مشورت کنند. در نهایت زوجین هستند که در این مورد تصمیم نهایی را می‌گیرند. اما به هر حال باید نظر مشاورین را نیز در این مورد در نظر گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن برای بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره