انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

کودک باهوش در محیط های مختلف به سرعت این ویژگی خود را بروز داده و دیگران را متوجه آن می‌کند. همه والدین فرزندان خود را باهوش و خاص تلقی می‌کنند. اما تنها بخشی از کودکان واقعا از هوش زیاد برخوردار بوده و از دیگران متمایز هستند. اما داشتن هوش به تنهایی کافی نبوده و کودک و والدین باید بتوانند این موضوع را در کودک تقویت کرده و به درستی از آن استفاده نمایند. هوش بخش های مختلفی داشته و تا حدی تغییر پذیر است. از این رو می‌توان با انجام اقداماتی به کودکان در این زمینه بیشتر کمک کرده و آنان را در مسیر درست تری قرار داد. بهترین والدین در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک متخصص کمک می‌گیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک باهوش می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت شناسایی کودک باهوش

شناسایی هوش کودک در زمان درست و با روش مناسب، از آنجایی اهمیت دارد که می‌تواند در آینده کودک نقش بسزایی داشته باشد. از طرفی در این حالت کودک فرایند رشد خود را به صورت طبیعی پشت سر گذاشته و حتی می‌تواند از موضوعاتی بهره مند شود که بسیاری از کودکان هیچ درکی از آنها ندارند. امروزه مدارسی جداگانه برای کودکان باهوش طراحی شده اند و حتی کلاس های جانبی زیادی نیز برای آنان برگزار می‌گردد. از این رو امکانات لازم برای شناسایی این ویژگی و بهره گیری از آن تقریبا در همه جا وجود دارد. تنها نیاز است که والدین در این زمینه به کودکان خود کمک کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله هوش کودک را هم بخوانید.

نشانه های کودک باهوش

نشانه های کودک باهوش

در ابتدا باید با نشانه های کودک باهوش در مکان های مختلف آشنا شویم.اگرچه برخی معتقدند که کودک باهوش در محیطی که قرار گیرد می‌تواند از پتانسیل های خود استفاده کرده و استعداد خود را بروز دهند. اما در هرصورت نیازهای به پیش زمینه هایی نیز هست و گاهی محیط به قدری فقیر است که کودک نمی‌تواند اصلا از توانمندی های خود استفاده نماید. اگر شاهد چنین نشانه هایی در فرزد خود هستید؛ بهتر است تا حد امکان امکانات لازم را برای او فراهم کرده و از روانشناس نیز کمک بگیرید. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

برخورداری از حافظه عالی

داشتن مهارت های خواندن اولیه

کنجکاوی در کودکان

داشتن حس شوخ طبعی

استعداد در موسیقی

توقعات بالا

صحبت کردن با بزرگسالان

دقت کردن به اطراف

ارتباط دادن اطلاعات مختلف با یکدیگر

زودتر از کودکان دیگر شروع به صحبت کردن می‌کند

سخت خوابیدن

احساساتی  بودن

فعالیت زیاد

استقلال

هوش هیجانی بالا

تشخیص الگوهای مختلف

مشکلاتی که کودک باهوش با تجربه می‌کند

از طرفی کودکی که از لحاظ هوشی سرآمدتر از سایرین باشد؛ مشکلاتی را نیز تجربه می‌کند. چرا که او دیگر نمی‌تواند مانند همسالانش رفتار کرده و یا حتی با آنها ارتباط سالمی بگیرد. این موضوع گاهی کودک را منزوی کرده و باعث می‌شود تا از همه فاصله بگیرد. یا حتی تلاش کند که از هوشش استفاده نکرده و تنها یک کودک عادی باشد. از طرفی گاهی والدین به قدری در این زمینه به کودک فشار وارد می‌کنند که او دچار خستگی شده و احساسات منفی را تجربه می‌کند. در این قسمت به ذکر برخی از این مشکلات پرداخته ایم.

مشکلاتی در رابطه با عزت نفس او

کمالگرایی

حساسیت و تحریک پذیری

خسته شدن در محیط مدرسه

اختلال در توجه

نحوه برخورد صحیح با کودک باهوش

برخورد با کودک باهوش

سوال اصلی والدین کودک باهوش این است که با چنین کودکی باید چطور رفتار کنیم؟ در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودک باهوش، شرایط عادی نداشته و نباید مانند سایرین با او رفتار شود. او نیز به امکانات و به طور کلی واکنش های متفاوت تری نسبت به سایر کودکان دارد. در این زمینه بهتر است حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

تعیین سبک یادگیری

یکی از ابتدایی ترین کارهایی که باید در این مورد انجام دهید؛ این است که در ابتدا سبک یادگیری کودک را تعیین کنید. برای مثال به این موضوع توجه کنید که او بیشتر از طریق بینایی مسائل را می‌آموزد و یا با گوش کردن. این موضوع در ادامه فرایند تقویت هوش و یادگیری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کتاب خواندن برای آنها

برای آنها از سن کم کتاب های مختلفی خوانده و خود نیز اینکار را انجام دهید. زمانی که کودک شاهد کتاب خواندن والدینش به صورت مکرر باشد؛ بیشتر به اینکار علاقه پیدا می‌کند.

استفاده از خلاقیت

برای جذب کودک به یادگیری مسائل مختلف و به طور کلی تعلیم و تربیت، نیاز به خلاقیت دارید. کودکان به راحتی حاضر نیستند تا به حرف های شما گوش داده و تابع شما باشند. از این رو باید از روش های خلاقانه ای استفاده کنید تا آنان را ترغیب نمایید.

پخش کردن موسیقی برای آنها

موسیقی ظرفیت روانی کودکان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. از طرفی منجر به تقویت هوش موسیقیایی نیز در آنان می‌گردد. برای آنان از سن کم موسیقی های بی کلام و یا متناسب با سن شان پخش کرده و حتی گاها موضوعات مختلف را به وسیله موسیقی به آنان آموزش دهید. برای آشنایی بیشتر با هوش موسیقیایی کلیک نمایید.

یادگیری زبان های مختلف

یک کودک باهوش توانایی یادگیری زبان های مختلفی را دارد. زمانی که شاهد نشانه های رفتاری کودک باهوش خود هستید؛ زمان آن رسیده که علاوه بر زمان مادری شروع به آموزش زبان های دیگر کنید. البته اینکار باید به درستی و طبق قوانینی خاص صورت گیرد. در این مورد به فرزند خود فشار زیادی وارد نکنید.

سفر کردن و قرار دادن کودک در محیط های جدید

بهتر است کودک را در محیط های جدید قرار دهید. سفر منجر به بروز چالش هایی می‌شود که کودک هرگز در خانه با آنها روبرو نبوده است. از این رو در طول سفر مسائلی را به صورت خود به خود آموخته و روحیه او نیز بهتر می‌شود.

کمک گرفتن از مشاور

یکی دیگر از اقدامات ضروری در مورد کودک باهوش ، کمک گرفتن از روانشناس کودک است. روانشناس بهترین فردی است که می‌تواند با توجه به نشانه های کودک و صحبت های والدین به هوش کودک و حتی نوع آن پی برده و منجر به تقویت آن شود.

امکانات لازم را در اختیار کودک قرار دهید

همانطور که گفته شد؛ شکوفایی استعداد و محیطی که کودک در آن قرار می‌گیرد؛ رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. از این رو باید بعد از اینکه از متوجه هوش سرشار کودک خود شدید؛ امکاناتی را در اختیار او قرار دهید. حتی گاهی این محیط است که منجر به بروز نشانه های هوش در کودک می‌گردد.

سخن پایانی

همه والدین تمایل دارند که کودک باهوش داشته باشند وحتی در این مورد تلاش زیادی می‌کنند. اما بروز هوش و یا برخورداری از آن مستلزم برخی از زیرساخت های دیگر است که خانواده مسئول برخی از آنها هستند. از این رو هر زمانی که متوجه هوش کودک خود شدید؛ بهتر است از یک روانشناس کمک گرفته و اقدامات لازم را به موقع انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک باهوش می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

آیا نمره هوشی کودک همیشه ثابت است؟

در مجموع نمره هوشی که کودک دریافت می‌کند تا حدی به نوع آزمون انجام شده و ارزیابی روانشناس بستگی دارد. با این حال ممکن است در طول زمان تغییرات اندکی در هوش بهر کودک به وجود بیاید اما این تغییرات به میزان زیاد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره