کودککودک و سبک زندگی

گریه کودک | گریه بی دلیل کودک

گریه کودک به عوامل زیادی بستگی دارد. گریه کردن در کودکان یک واکنش طبیعی است که در بیشتر موارد برای برطرف کردن نیازهای اولیه آنها رخ می‌دهد. مخصوصا نوزادانی که هنوز قادر به صحبت کردن نیستند؛ بیشتر از این رفتار استفاده می‌کنند. خانواده ها نباید از گریه بی دلیل کودک نگران شوند؛ چرا که این شرایط موقت بوده و کودک به زودی آرام خواهد شد. اما اگر این شرایط برای مدت زمان طولانی ادامه یافت؛ والدین باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت را جویا شوند. از هر روشی برای توقف گریه کودک خود استفاده نکنید و اجازه دهید او احساسات خود را تخلیه کند. در بعضی موارد این گریه ها منشا روانی دارند و به علل گوناگونی اتفاق می‌افتند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

گریه بی دلیل کودک

جالب است بدانید؛ گریه در هر سنی اگر به جا و بیش از اندازه نباشد؛ می‌تواند مفید باشد. کودکان نیز گاهی به گریه کردن نیاز دارند. طبق مطالعات اخیر، گریه به کودک کمک می‌کند تا حس بهتری داشته باشد. پس گریه بی دلیل کودک خود را تبدیل به فاجعه نکنید. پیدا کردن دلیل گریه کودک، شاید در ابتدا برای شما دشوار باشد؛ مخصوصا اگر او، اولین فرزند شما باشد. اما با گذشت زمان، از فرزند خود و نیازهای او شناخت بیشتری پیدا خواهید کرد. برای جلوگیری از بروز دلبستگی ناایمن در کودک کلیک کنید.

دلایل گریه کودک

دلایل گریه کودک

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ کودکان به دلایل زیادی گریه می‌کنند. حتی این دلایل تا سن مشخصی هم یکسان است. برای مثال تا سن 5 سالگی با اینکه کودک قادر به صحبت کردن هم هست اما برای بیان کردن نیازهای خود همواره از گریه کردن استفاده می‌کند. برخی از دلایل گریه کودک به شرح زیر می‌باشند.

🔶گرسنگی

قطعا اولین دلیلی که برای گریه کودک به ذهن والدین می‌رسد؛ گرسنگی اوست. والدین می‌توانند با شناختن علائم گرسنگی در کودک خود قبل از شروع گریه در کودک، از آن جلوگیری کنند. برخی از نشانه های گرسنگی در کودکان شامل خارج کردن صداهایی از دهان و یا بهانه گیری می‌شود. این رفتار حتی در بزرگسالان هم مشاهده می‌شود که با گرسنگی بداخلاق می‌شوند. کودکان فعالیت های زیادی دارند و میزان سوخت و ساز بدن آنها بیشتر است به همین دلیل فاصله زمانی میان وعده های غذایی آنها باید کوتاه تر باشد.

🔶خستگی و خواب آلودگی

خستگی و خواب آلودگی کودک، یکی از دلایل رایج برای گریه کودک است. این عامل گاهی باعث گریه های زیاد و عصبانیت در کودکان می‌شود. کودکان نیاز به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند؛ به همین دلیل باید والدین برای زمان استراحت و فعالیت آنها برنامه ریزی داشته باشند. گاهی والدین برای زمان بیداری کودک فعالیت های زیادی را در نظر می‌گیرند یا مانع خوابیدن آنها می‌شوند؛ همین عامل آنها را وادار به گریه کردن برای بیان خستگی می‌کند.

🔶جلب توجه یکی از دلایل گریه کودک

کودکان و نوزادان نیاز به توجه زیادی از طرف والدین خود دارند. گاهی علت گریه کودک بی توجهی به اوست. کودک برای گرفتن توجه شروع به گریه بی دلیل می‌کنند همچنین رفتارهایی مثل جیغ کشیدن یا پرخاشگری از خود نشان می‌دهند. هر گونه واکنشی نسبت به این گریه ها، کودکان را تشویق به انجام دوباره آنها یا ادامه دادن می‌کند. برای اطلاع از دلایل بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

🔶مشکلات جسمانی دلیل گریه کودک

برخی از مشکلات جسمانی و یا دردهای حاصل از آنها، دلیل گریه کودک هستند. طبیعی است که کودک نسبت به دردهای خود گریه کند. والدین باید علت درد را پیدا کرده و برای درمان آنها اقدام کنند. مخصوصا این واکنش در کودکان یک تا سه ساله قادر به صحبت کردن نیستند؛ بیشتر دیده می‌شود. ریفلاکس معده، گوش درد، دل درد و دردهای شایع در این سنین هستند که معمولا کودکان برای بیان آنها از گریه استفاده می‌کنند.

🔶محرک های محیطی

قرارگیری طولانی مدت در معرض محرک های محیطی باعث بروز گریه کودک خواهد شد. برای مثال حضور در مکان های شلوغ یا گوش کردن موسیقی با صدای بلند، دیدن افراد غریبه، دوری از والدین و… همگی می‌توانند کودک را هیجان زده کرده و بترسانند. کودک در این شرایط از خود واکنش هایی مثل گریه کردن نشان می‌دهد. در واقع گریه بی دلیل کودک در چنین شرایطی نشان دهنده ی نیاز تو برای انتقال به مکان آرام تری است.

برای رفع گریه کودک چه کنیم؟

رفع گریه کودک

بعد از پیدا کردن علت گریه کودک، باید برای آرام کردن اقداماتی انجام دهیم. گریه های طولانی مدت و شدید برای سلامت کودک خوب نیست و او را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. به همین دلیل والدین باید از مهارت هایی برای آرام سازی او برخوردار باشند. در این قسمت برخی از این روش ها را ذکر خواهیم کرد.

✅برنامه ریزی برای زمان خواب و تغذیه

والدین باید از زمان غذا خوردن و استراحت فرزند خود مطلع بوده و برای آن برنامه ریزی داشته باشند. برای مثال اگر کودکی تازه از خواب بیدار شده و یا مدتی از آخرین باری که غذا خورده است؛ گذشته، والدین باید به فکر تغذیه او باشند. و یا اجازه خوابیدن بیش از حد و یا کمتر از حد را به او ندهند. تنظیم زمان غذا و استراحت از بروز گریه کودک جلوگیری خواهد کرد.

✅مهارت های آرام سازی کودک

گریه هر کودکی با روش مخصوص به او، پایان می‌یابد. برای مثال برخی از کودکان با شنیدن موسیقی خاص و یا صدای مادر خود آرام می‌شوند. یا برخی دیگر با در آغوش گرفتن عروسکی خاص، دست از گریه برمی‌دارند. والدین باید این عوامل را شناسایی کرده تا در هنگام گریه کودک، از آنها استفاده کنند. این روش ها به والدین کمک زیادی برای کنترل این موقعیت خواهند کرد.

✅مدیریت هیجانات کودک

اگر کودک شما برای جلب توجه و یا به دلیل کاهش استرس خود، گریه می‌کند؛ به او روش های دیگری را برای بیان احساسات و هیجاناتش آموزش دهید. کاهش استرس به کمک یک روانشناس کودک، گریه بی دلیل کودک را از بین خواهد برد. اگر برای حل مشکلاتش دچار مشکلش است و احساس خود را با گریه نشان می‌دهد؛ مهارت های حل مساله را به او آموزش داده و در انجام کارهای مختلف به او کمک کنید. همچنین اگر عواملی باعث برانگیختگی او می‌شود؛ آنها را از کودک دور کرده و آرامش را برای ا محیا کنید. برای مدیریت هیجانات کودک می‌توان از یک روانشناس نیز کمک گرفت.

✅کودک را شرطی نکنید

بسیاری از افراد با شروع گریه کودک، تسلیم او شده و خواسته های او را فراهم می‌کنند. اما با اینکار کودک شرطی شده و هر بار برای رسیدن به اهدافش، از گریه کردن استفاده می‎‌‌کند. در هنگام گریه کردن به دعوا و مشاجره با او نپردازید و به آموزش دهید تا با روش های دیگر، توجه شما را به خود جلب کند. واکنش های افراطی شما، اوضاع را بدتر خواهد کرد و این رفتار نیز در کودک ماندگار خواهد شد.

سخن پایانی

گریه کودک بدون دلیل خاصی، مخصوصا برای مدت زمان طولانی، والدین را خسته و کلافه می‌کند. اما نباید به راحتی تسلیم شد؛ بلکه باید علت گریه های کودک شناسایی شود. نادیده گرفتن گریه کودک برای والدین کار سختی خواهد بود. از طرف دیگر گاهی با نگرانی های بیش از حد، باعث تشدید مشکل می‌شوند. با واکنش به موقع و درست نسبت به این موضوع و کمک گرفتن از مشاور از بروز گریه های بی دلیل کودک خود جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گریه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد چیست؟

برای گریه کودک دلایل زیادی وجود دارد. برخی از آنها شامل گرسنگی، خستگی، قرارگیری در معرض محرک های محیطی برای طولانی مدت، خستگی و خواب آلودگی و… برخی از این دلایل هستند که در متن به توضیح آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره