سلامت کودککودک

کودکان دیرآموز | ویژگی ها و درمان کودک دیر آموز

کودکان دیرآموز شامل کدام دسته می شوند؟ همانطور که از اسم آنها مشخص است در فرایند یادگیری دچار مشکلات مختلفی می‌گردند. در واقع آنها عملکردی مشابه با همسالان خود در زمینه یادگیری نداشته و با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. از طرفی این موضوع تنها به مسائل تحصیلی محدود نمی‌گردد. بلکه آنها حتی در زمینه های دیگر مانند ارتباط با دیگران و انجام کارهای شخصی نیز دچار چالش هایی هستند.

این موضوع به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. همچنین احتمالا این کودکان نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که والدین می‌توانند با شناسایی آنها از این موضوع جلوگیری کرده و یا به آنها کمک کنند. البته مواجهه با این مورد، نیازمند مهارت والدین و همچنین کمک های تخصصی است که تنها با کمک متخصص امکانپذیر است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان دیر آموز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کودکان دیرآموز

معمولا به دلیل اینکه والدین با شروع دوران مدرسه به نشانه های کودکان دیرآموز پی می‌برند؛ در این سنین به دنبال راهکارها هستند و یا تصور می‌کنند که فرزندان شان به تازگی دچار چنین مشکلی شده است. اما این موضوع به طور کامل درست نبوده و تنها به دلیل مواجهه جدی و مستقیم افراد با مفاهیم یادگیری است.

اما اگر والدین به گذشته کودک خود با دقت بیشتری نگاه کنند؛ متوجه خواهند شد که آنان در زمینه های دیگر نیز دچار مشکلاتی بوده اند. چنین کودکانی نیازمند روش های مخصوص و همچنین مراقبت و حمایت ویژه هستند. اگر خانواده ها به موقع اقدام کنند؛ احتمالا این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و کودکان می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع کودکان استثنایی کلیک کنید.

دلایل عدم یادگیری کودکان دیرآموز

عدم یادگیری کودکان دیرآموز

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ نشانه ها و مشکلات کودکان دیرآموز، به دلایل مختلی بروز می‌کند. برخی از این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل بروز اختلال تیک در کودکان کلیک کنید.

◀اختلالات حسی حرکتی

برخی از کودکان دیرآموز نابینا یا ناشنوا بوده که به دلیل محدودیت در دریافت های حسی، دچار دیرآموزی می‌گردند. رشد مهارت های حرکتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت اختلال در هر یک آنها، کودک در یادگیری چالش های مختلفی را تجربه می‌کند. رشد کامل این مهارت ها و همچنین تقویت آنها از سنین کودکی، بسیار مهم است و والدین باید در این زمینه بسیار تلاش کنند.

◀اختلال در زبان و کلامی

یکی از اصلی ترین دلایل برای بروز نشانه های کودکان دیرآموز، اختلال در مهارت های کلامی و زبانی آنهاست. برای مثال کودکانی که دیرتر زبان باز می‌کنند؛ فرایند رشد آنها کندتر بوده و احتمالا در آینده نیز در زمینه یادگیری مسائل مختلف دچار مشکلاتی می‌گردند. چنین کودکانی در تصویرسازی کلمات، فهمیدن معانی آنها و یا حتی ارتباط گرفتن با معلم خود دچار مشکل هستند.

◀مشکلات یادگیری

یکی دیگر از مشکلات کودکان دیرآموز، اختلالات یادگیری هستند. ابتلا به این اختلالات در میان کودکان بسیار شایع بوده و در زمینه های مختلفی نیز بروز می‌کند. اختلالاتی مانند خواندن و یا اختلال در یادگیری ریاضی که معمولا هم از سن شروع مدرسه آغاز می‌گردد؛ پدیده ای به اسم کودکان  دیرآموز را باعث می‌شود. این مفاهیم بر میزان تمرکز و همچنین علاقه به یادگیری در دانش آموزان بسیار موثر هستند. برای اطلاع از روش های آموزش ریاضی به کودکان کلیک کنید.

◀محیط و ژنتیک

گاهی به دلیل محیط نامناسب اطراف کودکان دیرآموز آنها قادر به یادگیری مسائل مختلف نیستند. کودکان از زمانی که متولد می‌شوند نیازمند آموزش های درست توسط والدین خود و همچنین استفاده از ابزارهای مختلف هستند. اگر خانواده ای نتواند این موارد را برای کودک خود مهیا کند؛ طبیعی است که باید انتظار دیرآموزی کودک خود را نیز داشته باشد. از طرفی برخی از کودکان به دلیل مسائل ژنتیکی دیرآموز می‌شوند. برای مثال یکی از اعضای خانواده ها نیز در دوران کودکی مبتلا به چنین مشکلی بوده است.

نشانه های رفتاری کودکان دیرآموز

در این قسمت به ذکر برخی از نشانه ها و علائمی که کودکان دیرآموز از خود بروز می‌دهند؛ می‌پردازیم.

یادگیری با سرعت کمتر و کیفیت پایین تر از همسالان خود برای مدت زمان طولانی

بروز واکنش های حرکتی دیرتر از دیگران

افت تحصیلی و نمرات پایین

اختلالاتی در زمینه صحبت کردن

ناتوانی در برقراری ارتبط با دیگران و محیط

ناتوانی در انجام کارهای خود به طور مستقل

بروز علائم ظاهری مانند تنه و اندام های شل

محدودیت در فعالیت های حرکتی

چالش های کودکان دیرآموز

کودکان دیرآموز معمولا در مواجهه با محیط اطراف و مخصوصا همسالان خود، چالش های زیادی را پشت سر می‌گذارند. آنها احتمالا دوره های اضطراب و افسردگی را تجربه کرده و در مقایسه با دیگران تلاش بیشتری کرده؛ اما نتیجه ضعیف تری دریافت می‌کنند. این کودکان از این بابت دچار انزوا و گوشه گیری شده و نیاز به توجه و محبت بیشتری دارند. به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در این زمینه برای خانواده ها و معلمین و همچنین سرزنش نکردن آنها ضروری است.

تشخیص افتراقی کودک دیرآموز با دیگر بیماری ها

برخی از افراد کودکان دیرآموز را با کودکان اوتیستیک و همچنین افرادی که مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی هستند؛ اشتباه می‌گیرند. اما همیشه دیرآموزی به معنی ابتلا به این اختلالات نیست. اوتیسم یک اختلال رشدی عصبی بوده که یکی از نشانه های آن دیرآموزی است. از طرفی اختلال بیش فعالی کمبود توجه نیز، تنها در میزان انرژی و همچنین تمرکز کودکان، اختلالاتی ایجاد می‌کند.

انواع ویژگی های کودکان دیرآموز

کودکان دیرآموز همچنین دارای ویژگی هایی هستند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند. این ویژگی ها می‌تواند تا حد زیادی در فرایند تشخیص و درمان اثرگذار باشند. چنین افرادی در زمینه های رشدی، اجتماعی،شخصی،آموزشی و… تفاوت هایی با دیگران دارند. برای مثال آنها حواسپرت بوده و نیاز به تکرار و تمرین بیشتری در زمینه آموزشی دارند. همچنین از لحاظ اجتماعی نیز با کودکان کوچک تر از خود ارتباط بهتری می‌گیرند. معمولا برچسب درونگرایی به آنها زده می‌شود، با اینکه کنترل کمتری بر احساسات خود دارند.

روش های درمانی برای کودکان دیرآموز

درمان کودکان دیرآموز

در این قسمت به بررسی برخی از روش هایی که افراد باید در زمینه برخورد با کودکان دیرآموز انجام شود؛ می‌پردازیم.

💠گفتار درمانی و کاردرمانی

یکی از روش هایی که حتما باید برای درمان کودکان دیرآموز استفاده شود؛ گفتاردرمانی و کاردرمانی است. آنها باید بر مهارت های کلامی و زبانی خود و همچنین فعالیت های حرکتی، به کمک متخصص کار کرده و آنها را تقویت کنند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی در فرایند یادگیری آنها موثر باشد.

💠کمک گرفتن از مشاور

همچنین در این دوران، افراد باید از یک مشاور نیز کمک گرفته و مسائل کودک را با روانشناس مطرح کنند. حتی خانواده ها نیز می‌توانند از روش های روانشناختی برای بالا بردن کیفیت سلامت روان خود بهره گیرند. طبیعی است که آنها فشار و نگرانی زیادی را در این مورد تجربه می‌کنند که با کمک درمانگر می‌توان آنها را برطرف نمود.

💠روش های آموزشی متفاوت

از طرفی کودکان دیرآموز باید تحت روش های آموزشی متفاوتی نسبت به دیگران قرار گیرند. حتی گاهی به مدارس جداگانه رفته و یا معلم های بیشتری در اختیار آنان قرار گرفته می‌شود. همراهی آنها با کودکانی که در شرایط عادی قرار دارند مزایا و معایب خود را دارد که بهتر است در این زمینه با توجه به شرایط کودک عمل کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که کودکان دیرآموز دچار مشکلات زیادی در زمینه های مختلفی هستند؛ بهتر است والدین فشار بیشتری بر آنها وارد نکرده و صبوری کنند. به طور کلی برخورد و حتی آموزش به این کودکان نیازمند انرژی و زمان زیادی است. به همین دلیل والدین باید با یکدیگر همکاری کرده و همچنین از کمک های تخصصی نیز برای فرزندشان استفاده کنند. این فرایند نیازمند برنامه ریزی و تلاش والدین و خود فرزندان است. بهتر است افراد برای گذر از این دوران و کاهش و همچنین از درمان نشانه های دیرآموزی عجولانه و بر اساس احساسات عمل نکنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان دیر آموز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره