ازدواجزوج و خانواده

ازدواج موفق

ازدواج موفق در پی انتخابی مدبرانه شکل می‌گیرد. مطمئن باشید ازدواج موفق تصادفی نیست، بلکه با برنامه ریزی و حرکت بر اساس آینده نگری های منطقی قابل دستیابی است. برای به دست آوردن یک زندگی دلخواه باید تلاش کنید، نشستن کاری را به پیش نمی‌برد. پس اگر می‌خواهید عشق، تعهد، شادی و سلامت روانی را تجربه کنید، باید بتوانید معنا و طریقه رسیدن به آن‌ها را هم درک کرده و به دنبال کسی باشید که بتواند آنچه که نیاز هست را به شما بدهد. متاسفانه جوانان امروزی راه مشخصی برای به دست آوردن خواسته های‌شان از ازدواج را نمی‌شناسند. پس بدون آن که درک درستی از یکدیگر داشته باشند، عاشق شده و خیلی زود از آن فارغ می‌شوند. توصیه می‌شود که حتما برای دریافت مشاوره ازدواج اقدام کنید و در ادامه همراه ما باشید.

ازدواج موفق

معیارهای یک ازدواج موفق پلی برای داشتن یک زندگی سالم است. مهم‌ترین قدم برای ازدواج موفق رسیدن به خودآگاهی می‌باشد. قبل از هر انتخابی فرد باید نقاط مثبت و منفی خود را بشناسد و اهداف و ارزش‌های زندگی‌اش را مشخص کند و طبق آن یک انتخاب شایسته انجام دهد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ انسانی کامل نیست بنابراین حداقل می‌توان شخصی را انتخاب کرد که به ایده‌آل‌های هر فرد نزدیک باشد. ازدواج موفق باید طبق معیارهای حقیقی صورت گیرد. برای این منظور بِهتر است که قبل از ازدواج با مشاورین متخصص و باتجربه مشورت شود. پایه و اساس ازدواج باید بر مبنای معیارهای عقلانی استوار شده باشد. مهم‌ترین معیارها برای داشتن یک ازدواج موفق عبارتند از:

  • رشد عاطفی وفکری
  • تشابه علایق و طرز فکر
  • تشابه مذهبی
  • تشابه طرز فکر نسبت به امور جنسی
  • تشابه تحصیلی و طبقاتی

تشابه علاقه به زندگی، سُرعت عمل در کارها و رابطه با خانواده‌ها از مهم‌ترین معیار‌های یک ازدواج موفق می‌باشد. در صورتی که مسائلی هست که مانع از برقراری رابطه مثبت با همسرتان می‌شود، بهتر است هر چه زودتر آن را حل نمایید. خوشبختانه شما در کوتاه ترین زمان حتی از طریق تلفن خود می‌توانید با مشاوران خانواده در ارتباط باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت گذشته همسر را مطالعه نمایید.

لازمه ازدواج موفق

برای کسب مهارت‌های لازم بهتر است افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند یا زوج‌های جوان، مطالبی که باعث آسیب رساندن به رابطه‌شان می‌شود را به‌خوبی بررسی کرده و مواردی را که باعث استحکام رابطه‌شان می‌شود را یاد بگیرند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که بقا و تداوم زندگی مشترک در گرو مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی است که زوجین باید آن‌ها را کسب کنند. این مهارت‌ها عبارتند از:

1. رسیدن به خود آگاهی

آگاهی از خود و خصوصیات مختلف خود باعث می‌شود تا هر فرد نقاط مثبت و منفی خود را به خوبی بشناسد و در برخورد با طرف مقابل و مسائل عمیق‌تر بهترین خود را نشان دهد. 

2. توانایی همدلی با دیگران

همدلی به برقراری ارتباط عمیق و صمیمی بین افراد کمک بسیاری می‌کند. افراد زیادی بر این باورند که تفاهم به معنای هم فکر بودن است در حالی ‌که این فکر درست نیست زیرا هیچ گاه نمی‌توان دو انسان را یافت که کاملا شبیه به‌هم باشند اما آنچه که می‌تواند این اختلافات و تفاوت‌ها را قابل درک سازد همان همدلی است که منجر به ازدواج موفق می‌شود.

3. توانایی حل و پیدا کردن راه حل برای تعارضات

بدون توهین وتندی و پرخاشگری با یکدیگر صحبت کنید، از به کار بردن سخنان ناامیدکننده و منفی خودداری کنید. به محض احساس اختلاف یا سوءتفاهم در صدد حل آن باشید، احساس شرم، گناه و خجالت را برای طرف مقابل بوجود نیاورید. ناراحتی‌های خود را عنوان کنید بدون اینکه همدیگر را قضاوت و سرزنش نمایید. در زمان حل اختلاف چنانچه متوجه اشتباه خود شدید فوراً عذرخواهی کرده ومسئله را ختم بخیر کنید. برای هر مشکل یک جلسه را اختصاص دهید و هر بار فقط یک موضوع را مطرح کنید زیرا درهم‌پیچیدگی ناراحتی‌ها فقط دامنه اختلافات را زیاد می‌کند.

در صورتی که قصد ازدواج دارید و به دنبال جوابی درباره آینده ازدواج‌تان هستید، حتما مقاله پیش گویی موفقیت در ازدواج را بخوانید.

نحوه شکل گیری ازدواج موفق

یک ازدواج موفق در واقع فرایندی است که در بلند مدت به کمک زن و شوهر به وجود می‌آید. هر طرف باید نسبت به خواسته ها و نیازهای همسرش هشیار باشد. در بالا ملزومات شکل گیری چنین ارتباطی را ذکر کرده‌ایم، اما کافی نیستند؛ چرا که زندگی پیچیدگی های زیادی دارد و شما باید نسبت به مسائل انعطاف نیز داشته باشید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

 تحقیقات نشان می‌دهند که با ثبات‌ترین ازدواج‌ها آن‌هایی هستند که زن و شوهر بیشترین شباهت‌ها را باهم داشته باشند. طبق بررسی‌های انجام شده شباهت‌های اخلاقی و شخصیتی زن و شوهر روی موفقیت ازدواج آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. میزان بی‌ثباتی و طلاق در زوج‌هایی که کمتر شبیه به هم هستند بیشتر مشاهده می‌شود. از نظر روانشناسان هرچقدر تشابه بین زوجین بیشتر باشد به همان نسبت احتمال اینکه دچار بحران شوند کم خواهد شد.

تاثیر مشاوره برای ازدواج موفق

مشاورین قبل از ازدواج کمک می‌کنند تا بسیاری از حقایق برای زوجین روشن شود تا بعد از ازدواج به مشکل برنخورند و نقاط ضعف و قدرت یکدیگر را به ‌خوبی بشناسند. به شرط اینکه از همان ابتدای کار پنهان ‌کاری وجود نداشته باشد و با صداقت کامل با مشاور مشورت داشته باشند در غیر این صورت مشاوره قبل از ازدواج هم نمی‌تواند کمک چندانی به این‌گونه افراد بکند. چنین افرادی قطعا در زندگی مشترک‌شان شکست می‌خورند.  برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

ازدواج چه تغییراتی در زندگی و رابطه زوجین ایجاد خواهد کرد؟

برخی از مردم فکر می‌کنند که با ازدواج رابطه دونفر باهم تغییر می‌کند و برخی هم فکر می‌کنند همه چیز طبق روال گذشته باقی می‌ماند. اما زوجین باید بدانند که با ازدواج مسئولیت ‌پذیری و تعهد بیشتری شکل می‌گیرد و زوجین باید برای استحکام زندگی زناشویی‌شان بیشتر تلاش کنند تا یک ازدواج موفق داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره