اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از رانندگی | 4 روش رفع ترس از رانندگی

ترس از رانندگی یکی از رایج ترین انواع ترس هاست. معمولا این افراد از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و هر بار که می‌خواهند رانندگی کنند دچار استرس و اضطراب می‌شوند. ترس از رانندگی یکی از ترس‌های بسیار رایج می‌باشد؛ که در درجه خفیف تا شدید قرار دارد. برخی از افراد در موقعیت‌های خاص در رانندگی مانند آب و هوای نامساعد هراس دارند. استرس در رانندگی تقریبا در تمامی جوانب زندگی اثرگذار است. در واقع فرد در صورت لزوم و استفاده از ماشین دچار اضطراب می‌شود. اما با تمرین و تکرار تعدادی نکات و با راهنمایی‌های درمانگر می‌توان بر این ترس غلبه کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

ترس از رانندگی چیست؟

ترس از رانندگی چیست؟

احتمالا در اطراف خود کسانی را مشاهده کرده‌اید که به فوبی از رانندگی مبتلا هستند. و یا کسانی را می‌شناسید که با رانندگی حالشان خوب می‌شود. افراد مبتلا به فوبیای استرس در  رانندگی حتی حاضر به امتحان رانندگی نیز نیستند. همانطور که گفته شد ترس از رانندگی نیز به عنوان یک فوبیا شناخته می‌شود.

افراد مبتلا به این فوبیا اضطراب و استرس زیادی را هنگام رانندگی تجربه می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که ترس از رانندگی یک بیماری یا اختلال نیست حتی این ترس بسیار رایج می‌باشد. و گاه با علائم خفیف تا شدید نشان داده می‌شود. برای درمان این فوبیا حتما از یک روانشناس و متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 شرایط خاص در بروز ترس‌از رانندگی چیست؟

برای بعضی از افراد شرایط خاصی باعث بروز ترس از رانندگی می‌شود. که عبارتند از

🔻 سرعت بالا

🔻 از دست دادن کنترل

🔻یاد گرفتن رانندگی

🔻 رانندگی به تنهایی

🔻 رانندگی در شب

🔻گیر کردن در یک ترافیک

🔻 رانندگی در هوای خراب و نامساعد

🔻 رانندگی در کنار ماشین‌های سنگین

🔻رانندگی در محیط‌های ناشناخته

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید

چه عواملی باعث ایجاد ترس از رانندگی می‌شود؟

به طور کلی عواملی وجود دارد که باعث بروز فوبیای ترس از رانندگی شده است. در این بخش مقاله راجع به عوامل موثر در بروز چنین رفتاری توضیح داده ایم.

🟡 اضطراب جهت پیش بردن یک کار و عملکرد

یکی از علل بروز ترس از رانندگی، اضطراب جهت پیش بردن یک کار و عملکرد می‌باشد. همه ما انسان‌ها از مسئولیت‌های مختلف در برخی از موقعیت‌ها می‌ترسیم. بعضی از این مسئولیت‌ها ممکن است نقش امنیتی داشته باشد؛ که این ترس را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد در اعتماد به تواناییی‌ها با مشکل روبرو هستند؛ که همین امر باعث بروز این فوبیا می‌شود.

🟢 تجربه بد در ترس از رانندگی

از دیگر علل بروز ترس از رانندگی، تجربه بد می‌باشد. این تجربه می‌تواند برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده باشد. مثلا شاهد یک تصادف خطرناک بوده و یا خودشان در این تصادف حضور داشتند. که باعث پدیداری خاطره بد در ذهن فرد می‌شود.

🔴 ترس از سفر

یکی از بارزترین دلایل ترس از رانندگی، ترس از سفر می‌باشد. این افراد معمولاً از مسیر و حرکت هراس دارند علاقه‌ای به کشف چیزهای جدید نیز ندارند.

🔵 ترس از پلیس

ترس از پلیس از دیگر عوامل بروز ترس از رانندگی می‌باشد. بسیاری از افراد فوبیای مواجه با پلیس را دارند؛ و رانندگی یکی از مواردی است که آنها را با پلیس روبرو می‌کند. به همین دلیل به چنین فوبیایی مبتلا هستند.

🟤 ترس از تصادف

هیچ انسانی تصادف را دوست ندارد. اما ترس از تصادف، یکی از دلایل بروز ترس از رانندگی می‌باشد. افرادی که از این ترس به شدت رنج می‌برند؛ نمی‌توانند پشت فرمان بنشینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مواجهه درمانی کلیک کنید

🟣فوبیا فضای تنگ در ترس از رانندگی

برای دیگر عوامل فوبی رانندگی، می‌توان به فوبیای فضای تنگ اشاره کرد. که این دلیل یکی از رایج‌ترین دلایل می‌باشد. مخصوصا زمانی که فضای داخل ماشین بسیار تنگ باشد و مسافر داخل آن قرار داشته باشد.

علائم ترس از رانندگی چیست؟

ترس از رانندگی علائمی دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔹 خشکی دهان

🔹 تنگی نفس

🔹از یاد بردن جهات

🔹 پریدن پلک چشم

🔹 عرق کردن کف دست

🔹تپش قلب زیاد

🔹 سرگیجه

🔹 سردرگمی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص کلونازپام کلیک کنید

برای رفع ترس‌ از رانندگی چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

برای رفع ترس‌از رانندگی چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

همیشه راهکاری برای اختلالات وجود دارد. جهت رفع ترس از رانندگی نیز روش هایی وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها پرداخته ایم.

📌 کنترل استرس

همانطور که گفته شد؛ یکی از دلایل ترس از رانندگی، استرس و اضطراب است. به همین دلیل برای رفع این ترس بهتر است که روش‌های مدیریت و کنترل استرس را آموزش ببینید. از تکنیک‌های استانداردی مانند استراحت حین کار، یوگا، مدیتیشن و ورزش کمک بگیرید.

📌 از مصرف کافئین پرهیز کنید

مصرف کافئین باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و همانطور که گفته شد؛ یکی از علائم ترس از رانندگی، افزایش تپش قلب می‌باشد. به همین دلیل برای رفع این مشکل قبل از رانندگی از مصرف کافئین پرهیز کنید. به مقدار کافی استراحت کنید و با خواب کافی پشت فرمان بنشینید.

📌 اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

یکی از روش‌های درمان فوبی رانندگی، افزایش اعتماد به نفس است. افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند؛ بیشتر به ترس از رانندگی دچار می‌شوند. و همیشه احساس می‌کنند که رانندگی خوبی ندارند. که همین امر باعث بروز اضطراب و تنش می‌شود. بنابراین برای کاهش این فوبیا حتما از یک روانشناس جهت افزایش اعتماد به نفس کمک بگیرید.

📌 از روانشناس کمک بگیرید

برای درمان ترس از رانندگی حتما باید از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به شما کمک می‌کنند تا مدیریت استرس و اضطراب خود را آموزش ببینید. و در صورت لزوم از این راهکارها استفاده کنید تا بتوانید رانندگی امنی را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به ترس از رانندگی که یکی از رایج‌ترین فوبیاها می‌باشد؛ صحبت کردیم. متوجه شدیم که افراد مبتلا به این فوبیا هنگام رانندگی با ترس‌های فراوانی روبرو هستند. که به عوامل و دلایل مختلفی مرتبط می‌باشد. برای درمان این فوبیا حتماً باید از یک روانشناس و متخصص در این زمینه راهنمایی بگیریم. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع ترس ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره