اختلالات روانیاختلالات شخصیت

درمان شخصیت نمایشی

درمان شخصیت نمایشی با استفاده از روش های غیردارویی اثبات شده است. ریشه ناراحتی افراد هیستریونیک در ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها، باعث می‌شود درمان این افراد کمی پیچیده و طولانی شود. بااین‌حال نباید این موضوع را بهانه‌ای برای رها کردن مبتلایان به این اختلال در نظر گرفت. امروزه روش‌های متنوعی برای درمان شخصیت نمایشی وجود دارد. آشنایی با این شیوه‌های درمانی، می‌تواند انگیزه‌ای برای تغییر و بهبود نشانه‌های آسیب‌زا در این افراد ایجاد کند.

تشخیص گذاری اولیه برای درمان شخصیت نمایشی

شخصیت نمایشی یا هیستریونیک در دسته B از اختلالات شخصیتی قرار می‌گیرد که ویژگی اساسی آن، ابراز عواطف اغراق‌آمیز و رفتارهای هیجانی است. این موارد باعث به وجود آمدن مشکلات بین فردی زیادی برای مبتلایان به این بیماری می‌گردد. بااین‌حال، آن‌ها علت بروز چنین ناراحتی‌هایی را در نحوه واکنش‌های خود نمی‌دانند. به همین دلیل اغلب، به خاطر شکایت از ناراحتی‌های دیگر به روانشناس مراجعه می‌کنند.

معمولاً اولین بار، هنگامی‌که درمانگر از فرد آزمون‌های شخصیتی می‌گیرد، متوجه حضور این اختلال می‌شود. اغلب، رفتارهای اغواگرانه و ظاهر فریبنده این اشخاص ابتدایی‌ترین نشانه‌ها را برای تشخیص گذاری این اختلال به ذهن درمانگر می‌آورد. وی در ادامه و با اقدام به مصاحبه‌های تشخیصی، می‌تواند به‌طورقطع در مورد وجود یا نبود این اختلال شخصیتی در فرد نظر بدهد.

تشخیص صحیح اختلال هیستریونیک، اولین پله درمانی برای تغییر و اصلاح مبتلایان به آن حساب می‌شود. در مرحله بعدی لازم است این موضوع به شیوه‌ای مناسب با مراجع در میان گذاشته شود. اکثر افراد، هنگامی‌که می‌فهمند شخصیت و رفتارشان، علت بروز مشکلات روانی‌شان است؛ دچار خشم نسبت به درمانگر می‌شوند. بااین‌وجود، وظیفه روان‌شناس است تا با توضیح این اختلال و روش‌هایی برای بهبود آن، شخص را مجاب به پذیرش موضوع کنند. این امر برای شروع هر چه سریع‌تر روند درمانی و بهبود وضع زندگی افراد لازم است. برای آشنایی با ویژگی ها و علائم اختلال شخصیت نمایشی کلیک کنید.

آیا اختلال شخصیت نمایشی درمان‌پذیر است ؟

بسیاری از کسانی که دارای شخصیت هیستریونیک هستند، ناراحتی‌های روحی دیگری نیز دارند. ازجمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • عزت‌نفس پایین
  • احساس حقارت درونی
  • داشتن نگاه سیاه‌وسفید به دنیا
  • اختلالات اضطرابی

این موضوع باعث می‌شود تا درمان کامل این افراد نیازمند صرف زمان و دقت بالایی باشد. طولانی بودن مدت دوره درمانی این بیماران، گاهی این حس را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که هرگز بهبود نخواهند یافت.

همچنین، با افزایش سن این شخصیت، برخی نشانه‌های بیماری در آن‌ها کاهش می‌یابد. درنتیجه، تمایل بسیاری از آن‌ها برای ادامه درمان‌شان کم می‌شود. بااین‌وجود لازم است به خاطر داشته باشیم که از بین رفتن نشانه‌ها، صرفاً دلیلی برای حل مشکل زیر بنایی نیست.

باوجود تمام این مسائل، هنوز هم درمان این اختلال شخصیتی امکان‌پذیر است؛ البته به‌شرط داشتن پشتکار و انگیزه برای اصلاح خود.

برای آشنایی با ویژگی های کلی اختلالات شخصیت دسته B کلیک کنید.

هدف‌های درمانی برای اختلال شخصیت نمایشی

پژوهش‌های مختلفی در خصوص درمان اختلال شخصیت نمایشی انجام‌گرفته است. بسیاری از این گزارش‌ها بر اهمیت تمرکز بر روابط بین فردی مشکل‌ساز اشاره دارند. کسانی که دچار شخصیت هیستریونیک هستند، معمولاً با ابراز هیجان‌های افراطی، استفاده از جذابیت‌های جسمی، اغواگری‌های جنسی و گله گذاری سعی می‌کنند بر دیگران تسلط بیابند. آن‌ها با این روش به دنبال ارضای لحظه‌ای نیازهای خود هستند. لذا، روانشناسان باید تلاش کنند تا ارزش استفاده از راه‌های بهتر برای رفع نیازها و ایجاد وقفه برای یافتن زمانی مناسب‌تر را به آن‌ها نشان دهند.

درمان شخصیت نمایشی

شیوه‌های مختلفی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد. هر یک از این روش‌ها بر اساس ویژگی‌های مراجع و نیز صلاح‌دید درمانگر، می‌تواند مؤثر واقع شود. برخی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای شخصیت هیستریونیک عبارت‌اند از:

دارودرمانی

در برخی بیماران، بر اساس شدت نشانه‌های آسیب‌زا، استفاده از بعضی داروهای روان‌پزشکی ضرورت پیدا می‌کند. برای مثال، درصورتی‌که افراد دچار مشکلاتی از این قبیل باشند، احتمال دارد برای درمان مؤثرتر، به دارودرمانی نیاز پیدا کنند:

  • اضطراب شدید
  • علائم افسردگی
  • تنش بیش‌ازاندازه
  • افکار خودکشی
  • باورهای سایکوتیک

توجه: دارودرمانی تنها برای کاهش و کنترل نشانه هاست و درمان قطعی شخصیت نمایشی محسوب نمی‌شود و حتما باید برای روان درمانی به روانشناس به طور مرتب مراجعه نمود.

گروه‌درمانی

یکی از اصلی‌ترین اهداف درمانی برای بیماران با شخصیت نمایشی ، بهبود روابط میان فردی است. بر این اساس، گروه‌درمانی می‌تواند تأثیر مثبت زیادی برای درمان این افراد داشته باشد. البته باید توجه داشت استفاده از این درمان زمانی توصیه می‌شود که فرد به‌طورجدی درصدد انجام ندادن رفتارهای بیمار گون خود باشد.

درمان شناختی-رفتاری

باورهای تحریف‌شده در افراد دچار شخصیت هیستریونیک، ازجمله علل بروز نشان‌های این بیماری به شمار می‌رود. به همین دلیل، درمان شناختی-رفتاری می‌تواند برای اصلاح این عقاید در شخصیت های نمایشی بسیار مؤثر واقع شود. در این رویکرد درمانی، تلاش می‌شود تا به مراجعان آموزش داد که چطور افکار سازگارانه تری را برای مواجهه با دنیا به کار ببرند.

خانواده‌درمانی

زندگی با کسی که شخصیت نمایشی دارد، برای اطرافیان او، به‌ویژه اعضای خانواده‌اش نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل خانواده‌درمانی می‌تواند جهت بهبود روابط میان آن‌ها پرفایده باشد. در این روش، تلاش می‌شود تا عوامل برانگیزاننده تعارض و نیز کارهایی که منجر به تداوم روابط ناسالم و نمایشی میان اعضا می‌شود، شناسایی شود. آنگاه سایر جلسات درمانی به انجام تکلیف‌هایی جهت بهبود این مسائل، جلو می‌رود.

روان تحلیل گری

در این رویکرد، هدف اصلی درمان بر شناخت مشکلات درون فردی بنیادین قرار می‌گیرد. درمانگر تلاش می‌کند با کشف تعارضات اساسی بین نیازهای فرد، وی را به سمت شکل دادن شخصیتی متعادل‌تر پیش ببرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره