اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

افسردگی در مردان | 3 روش درمان افسردگی در مردان

افسردگی در مردان به اندازه زنان شایع نیست؛ اما پنهان تر است. معمولا مردان به دلیل وجود انگ های اجتماعی از بروز احساسات و صحبت در مورد آن‌ها خودداری می‌کنند. وجود کلیشه های جنسیتی نیز در این مرد بی تاثیر نیستند.

افسردگی در مردان با خشونت و دعوا بروز می‌کنند. حتی برای بروز افسردگی در آقایان روش های خطرناک نیز نمایان می‌شود. حتی میل به مصرف مواد در مردان افسرده بیشتر از خانمهاست. هر زمانی که نیازمند درمان افسردگی بودید دیر نیست. برای درمان حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

افسردگی در مردان

افسردگی در مردان چگونه است

 

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. که علائم شناختی، هیجانی و رفتاری دارد. از بیشترین انواع آن در مردان‌اختلال افسردگی اساسی، افسردگی‌دائمی، افسردگی‌ناشی از مصرف مواد و ناشی از عوامل پزشکی است. وقتی از افسردگی در مردان صحبت می‌کنیم باید حواسمان به میزان مسئولیت و فشار وارده به آنها نیز باشد. مردان افسرده در مواجه با مشکلات از تحریک پذیری بیشتری برخوردارند. و بخش اعظم این فشار خود خواسته است. مردان به دلیل مشغله بیشتر توجه کمتری به سلامت روان خود دارند. و گاها درمان آن را پشت گوش می‌اندازند.

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان و زنان تفاوت آشکاری ندارد. اما معمولا در مردان با شدت بیشتری بروز می‌کند. در این بخش مقاله راجع به علائم افسردگی در‌مردان توضیح داده ایم.

? خشمگینی و افسردگی

از بارز ترین علائم افسردگی در مردان، بروز خشم است. گاها مردان اضطراب خود را به شکل خشم بروز می‌دهند. یا احساس ضعف خود را پشت ماسک خشم پنهان می‌کنند. حساسیت آنها در این شرایط بالاتر می‌رود و با کوچک ترین موردی از کوره در می‌روند.

? درد های جسمانی | افسردگی در مردان

اغلب مردان افسرده دچار دردهای عصبی می‌شوند. که هیچ علت جسمانی برای آنها وجود ندارد. در نهایت زندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال معده درد، سردرد های میگرنی، دردهای عضلانی و … از علل افسردگی در مردان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

? فعالیت های خطرناک

طبق تحقیقات مردان با خلق افسرده بیشتر سراغ فعالیت های خطرناک می‌روند. و به یک بار تجربه موقعیت ها راضی نمی‌شوند. و به انجام آنها اعتیاد پیدا می‌کنند. خود را در معرض موقعیت های پرخطر قرار می‌دهند که باعث آسیب به سلامت روان آنها می‌شود.

? بی قراری و عدم لذت  از زندگی

معمولا بارز ترین نشانه افسردگی در مردان عدم لذت از زندگی است؛ که مردان از آن مستثنی نیستند. بی قراری و احساس ناکارآمدی حتی در روابط یا موقعیت های شغلی از علائم افسردگی است.

? بی میلی جنسی | افسردگی در مردان

بی میلی جنسی یکی از اولین علائم افسردگی در مردان است. این مورد برای مردان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل آنها را نسبت به این اختلال آسیب پذیر تر می‌کند.

? شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت

یکی از نشانه های افسردگی در مردان، فرار از مسئولیت پذیری است. این خستگی روانی و افسردگی آنها را مجبور می‌کند در شغل خود، وظایف را پشت گوش  بی‌اندازند. یا حتی در زندگی شخصی از رویارویی با مشکلات فرار کنند.

? مصرف موادمخدر یا الکل

مردان افسرده بیشتر به مصرف مواد مخدر یا الکل روی می آورند. و یا حتی میزان مصرف خود را بعد از افسردگی افزایش می‌دهند. که این مورد عوارض زیادی برای سلامت آنها دارد. افسردگی در مردان با درصد بالایی آنها را به سوی مواد مخدر سوق می‌دهد.

? علائم جسمانی | افسردگی در مردان

علائمی مثل پرخوری، افزایش وزن، بی اشتهایی، اختلال در خواب، کاهش تحرک و گریه از علائم مشهود افسردگی در مردان هستند.

علل شکل گیری افسردگی در مردان چیست؟

علل بروز افسردگی در مردان به دلایل مشابهی با زنان بروز می‌کند. عوملی مثل شکست عاطفی یا طلاق، محیط خانوادگی آشفته، کمبود هورمون دوپامین در مغز، فقدان مهارت های ارتباطی و سابقه آزار جنسی یا بزهکاری از عوامل بروز افسردگی هستند. درصد زیادی از‌مردان در دوران بیکاری یا دوران بازنشستگی به افسردگی مبتلا می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

میزان شیوع

به طور کلی 30 درصد از مردان در زندگی خود افسردگی‌را تجربه می‌کنند. که از این میزان فقط 9 درصد به امکانات درمانی دسترسی دارند. تقریبا کمتر از نیمی از مردان‌افسرده بیشتر از آنچه گزارش کردند؛ احساس افسردگی می‌کردند. و بخش اعظمی از آنها معتقد بودند که افسردگی آنها در طول زمان درمان می‌شود. بیشترین میزان افسردگی در مردان در سنین 25 تا 35 سالگی دیده می‌شود. اما شاید تا سن 40 یا 50 سالگی با علائم روبرو نشوند. از طرفی دیگر افسردگی‌در مردان میانسال بازنشسته نیز شایع است. که به دلیل دوره جدید در زندگی آنها به وجود می‌آید.

درمان افسردگی در مردان

درمان افسردگی در مردان

درمان افسردگی با ملاحضات جنسیتی بیشتر موثر خواهد بود. اما به طور کلی تفاوت آشکاری برای درمان مردان و زنان افسرده وجود ندارد. افسردگی کاملا قابل درمان است و روش های درمانی زیادی برای این اختلال وجود دارد که شامل دارو درمانی، مشاوره، درمان شناختی- رفتاری و در مواردی گروه درمانی می‌شود. در درمان مردان افسرده اولین قدم ترغیب آنها به صحبت و مکالمه است. در ادامه روش های درمانی افسردگی در مردان را توضیح داده ایم.

? دارو درمانی

برای درمان افسردگی در مردان، داروهای مختلف وجود دارد. که با توجه به شرایط و عوارض آنها توسط روانپزشک تجویز می‌شود. بیشتر آنها با تاثیر بر هورمون هایی مثل دوپامین، سروتونین و انتقال دهنده گابا به درمان این اختلال می‌پردازند. فلوکستین، گاباپنتین و مهارکننده های باز جذب سروتونین نمونه هایی از این دارو ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

?روان درمانی | افسردگی در مردان

در کنار دارو درمانی، مشاوره با یک روانشناس نیز پیشنهاد می‌شود. چرا که فرد افسرده نیاز به بیان احساسات و صحبت در مورد نگرانی های خود دارد. درمان های شناختی- رفتاری، درمان پذیرش و تعهد با آموزش تکنیک های رفتاری و کنترل هیجانی؛ درمان های موثری برای افسردگی در مردان هستند. گاهی افسردگی ناشی از اختلالات دیگری است که در این مورد فرد باید در ابتدا به درمان اختلال قدیمی تر بپردازد. و علل آن را برطرف کند.

? ورزش

یکی از موثرترین روش درمان افسردگی در مردان، فعالیت ورزشی است. فعالیت بدنی به بهبود اعتماد به نفس افراد کمک می‌کند. و آنها را در مواجه با مشکلات یاری می‌رساند.

سخن پایانی

افسردگی ممکن است یکی از فصول زندگی آقایون باشد که با بی توجهی به آن و لجبازی پی در پی سلامت شان را به خطر بی‌اندازد. مسائل روان برای مردان مثل یک تابو است که از صحبت در مورد آن نیز خجالت می‌کشند. با حساسیت نسبت به نشانه ها و خود مراقبتی می‌توان به راحتی از این چالش نیز گذر کرد. و با کمک از یک متخصص نیز کیفیت زندگی را بالا تر برد.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی در مردان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متدوال

علائم افسردگی در مردان متاهل چیست؟

بی میلی جنسی، گوشه گیری و انزوا، رفتارهای خشونت آمیز و فعالیت های خطرناک از علائم افسردگی در مردان است.

علل بروز افسردگی در مردان چیست؟

عوامل محیطی مختلف و حتی شیمی مغز در بروز افسردگی مردان موثر هستند. که در مقاله به طور مفصل راجع به آن توضیح داده ایم.

درمان افسردگی در مردان میانسال چگونه است؟

مردان میانسال در دوران بازنشستگی به دلیل احساس ناکارآمدی یا تنهایی دچار افسردگی می‌شوند. که با روش های فوق مثل مصرف دارو یا مشاوره می‌توانند به درمان بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره