تربیت نوجواناننوجوان

سن تنها بیرون رفتن | 4 مهارت برای تنها بیرون رفتن

سن تنها بیرون رفتن فرزندان، از آن دسته چالش‌هایی است که دیر یا زود با آن مواجه خواهید شد. دختر یا پسر شما با رسیدن به سنین نوجوانی می‌خواهد خودش را به‌عنوان یک شخصیت بزرگسال و مستقل ثابت کند. به همین خاطر بسیاری از مواقع شما این استدلال را از آنها می‌شنوید که می‌گویند “من دیگر بزرگ شده‌ام! “.

مشکل در رابطه والدین و فرزندان زمانی پیش می‌آید که شما به‌ اندازه خود نوجوان بزرگ‌ شدنش را باور ندارید. به همین خاطر احتمالا به او اجازه نخواهید داد که به‌ تنهایی از خانه خارج شود. اما بالاخره این اجازه را باید به او بدهید. اگر در حال خواندن این متن هستید یعنی همین حالا هم با این چالش روبرو شده‌اید. پس در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات بیشتری راجع به مناسب‌ترین سن تنها بیرون رفتن بچه‌ها را با شما در میان بگذاریم.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سن تنها بیرون رفتن 

سن تنها بیرون رفتن فرزندان

نوجوانی یک مرحله طبیعی از رشد فرزند شما است. آنها در این مرحله تفاوت‌های بسیاری با دوران کودکی خواهند داشت. به همان اندازه که فرزند شما در سال‌های کودکی حرف‌شنو بود و برای انجام کارهایش از شما کمک می‌خواست، نوجوان در کارهایش سرکشی کرده و دلش می‌خواهد تنها و مستقل باشد. یکی از زمینه‌هایی که نوجوانان دوست دارند در آن مستقل باشند این است که به‌تنهایی و با دوستانشان بیرون بروند. در واقع آنها می‌خواهند این را تجربه کنند که دیگر کسی به دنبال آنها نمی‌آید. و این در مقابل دوستانشان معنی بزرگ‌شدن را به همراه می‌آورد. اگر در زمینه رفتار با نوجوان چالش های زیادی را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم که از روانشناس نوجوان راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید. 

مزایای مستقل بیرون رفتن فرزند شما

اولین باری که از فرزندتان شنیدید می‌خواهد مستقل از شما بیرون برود چه احساسی داشتید؟ احتمالا خیلی از این موضوع خوشحال نشده‌اید. اما شاید برایتان جالب باشد که تنها بیرون رفتن اگر به‌ درستی مدیریت شود می‌تواند نتایج مثبت بسیاری برای فرزندتان به همراه بیاورد که احتمالا شما نمی‌توانید این نتایج مثبت را با وابسته کردن او به خودتان به دست بیاورید. از جمله مزایای تنها بیرون رفتن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. اما در کنار همه این موارد سن تنها بیرون رفتن فرزند خود را بر اساس شخصیت و توانایی های او مشخص کنید. 

✨ یادگیری مهارت‌ها و استقلال

حتما شما هم در طول دوران تحصیل یا هر زمان دیگری که قرار بود کاری را یاد بگیرید متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی خودتان یک کار را انجام بدهید بهتر یاد خواهید گرفت تا زمانی که فقط از حرف دیگران یا کتاب‌ها راجع به آن بخوانید. در ارتباط با آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی شدن فرزندتان هم قطعا همین‌طور خواهد بود. دختر یا پسر شما باید از یک جایی به بعد با آنچه از شما راجع به اخلاق و مهارت زندگی یاد گرفته به طور عملی روبرو بشود. در واقع این زمانی است که فرزند شما یادگیری‌هایش را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این شرایط شما باید از دور مراقب فرزندتان باشید و به‌ دقت بررسی کنید که آیا او واقعا آنچه را آموزش دیده به کار می‌برد؟ سپس سن تنها بیرون رفتن او را مشخص کنید. 

برای مثال همه ما این جمله را به فرزندمان یاد می‌دهیم که اگر غریبه‌ای در خیابان دید نباید همراه او برود. اما تا زمانی که این یک حرف باشد شما نمی‌دانید فرزندتان آن را یاد گرفته یا خیر. راهکار این است که اجازه بدهید او وارد جامعه بشود، با درخواست‌هایی که به شکل‌های مختلف مطرح می‌شوند آشنا شود و سپس از تعالیم و نصیحت‌های شما استفاده کند. اما یادتان باشد این موضوع هرگز به معنای آن نیست که فرزندتان را در جامعه رها کنید تا از طریق آزمون‌ و خطا یاد بگیرد. بلکه همان‌طور که گفتیم شما می‌بایست دورادور از نوجوان مراقبت کنید و هرجایی که احساس می‌کنید خطری او را تهدید کرده یا او نیاز به یادآوری تعالیم و همراهی شما دارد بلافاصله وارد عمل بشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حریم خصوصی نوجوان کلیک کنید.

✨ اعتماد به‌ نفس و سلامت روان بالاتر

سن تنها بیرون رفتن را بر اساس اعتماد به نفس او مشخص کنید. وقتی بر اساس آنچه در بالا گفتیم رفتار کنید این باور را در ذهن فرزندتان ایجاد خواهید کرد که او توانایی فعالیت در جامعه را دارد. با ایجاد این باور شما شخصیتی را تربیت می‌کنید که اعتمادبه‌نفس و سلامت روان بالایی دارد. او در آینده و در تمام طول زندگی خودش بر اساس این باور عمل خواهد کرد. به همین میزان وقتی شما دائما به فرزندتان هشدار بدهید که محیط بیرون خطرناک است و بهتر است او بدون شما وارد این فضا نشود.

در حقیقت اعتمادبه‌نفس و همین‌طور توانایی اعتمادکردن فرزندتان به جامعه را از بین خواهید برد. در چنین شرایطی احتمالا فرزند شما حتی در سنین بزرگسالی هم نمی‌تواند به‌درستی با اجتماع ارتباط برقرار کند. زیرا اولا مهارت‌های لازم را یاد نگرفته؛ ثانیا شما به او القا کرده‌اید که جامعه پر از خطر است. و او به‌ تنهایی نمی‌تواند در این جامعه دوام بیاورد.

✨ بهترین سن تنها بیرون رفتن

درست است که نوجوان دلش می‌خواهد به‌تنهایی از خانه بیرون برود اما آیا والدین این اجازه را به او می‌دهند؟ در بسیاری اوقات جواب منفی است. حداقل برای مدتی میان والدین و فرزندشان بر سر این موضوع اختلاف پیش خواهد آمد و این اختلاف دیریازود با کوتاه‌آمدن یکی از طرفین برطرف می‌شود. به همین خاطر است که بسیاری از والدین از روان‌شناسان خانواده راجع به سن تنها بیرون رفتن می‌پرسند. آنها در واقع به دنبال این هستند که بدانند دقیقا از چه زمانی می‌توانند با خیال راحت به فرزندشان اجازه بدهند که از خانه بیرون برود.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم روان‌شناسان در پاسخ به این سؤال هیچ سن دقیقی را نمی‌توانند بیان کنند. در حقیقت تنها و مستقل بیرون رفتن چیزی نیست که از یک سن مشخص به بعد برای فرزند شما عادی بشود. این مسئله مهارتی است که شما می‌بایست به‌تدریج و با کمک‌کردن به فرزندتان در ابعاد مختلف زندگی‌اش، او را برای برعهده گرفتن آن آماده کنید. پس این کاملا برعهده شماست که می‌خواهید چه زمانی فرزندتان را برای روبروشدن با دنیای واقعی آماده کنید. بنابراین سن تنها بیرون رفتن فرزند را بر اساس توانایی های او بسنجید.

سن تنها بیرون رفتن| مهارت‌هایی که باید به فرزندتان آموزش بدهید

بعد از اینکه سن تنها بیرون رفتن فرزندتان را مشخص کردید؛ زمان آن رسیده که مهارت های لازم برای مستقل شدن را آموزش ببیند. در این مقاله راجع به این مهارت ها توضیح داده ایم.

🎀 تصمیم‌ گیری در بحران

علت اصلی این که ما می‌ترسیم فرزندمان به‌تنهایی از خانه بیرون برود چیست؟ والدین معمولاً فکر می‌کنند دختر یا پسرشان هنوز به‌قدری بزرگ نشده که بتواند از خودش دفاع کند؛ و به همین خاطر از پس خطرهای جامعه برنمی‌آید. اما اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم تا زمانی که شما این مهارت را به فرزندتان آموزش ندهید تنها با بالارفتن سن او چیزی عوض نخواهد شد. در این حالت شما تنها یک بزرگسال بی مهارت خواهید داشت. پس در اولین قدم بعد از تعیین سن تنها بیرون رفتن؛ توانایی مدیریت بحران، حل مسئله و تصمیم‌گیری صحیح را به آنها آموزش بدهید. برای مثال یادشان بدهید اگر مشکلی پیش آمد اول باید از چه کسی کمک بخواهند؟ اگر در خیابان کسی مزاحم آنها شد بهترین واکنش چیست؟ و…

🎀 قدرت نه گفتن

خیلی از مشکلات در جامعه به این خاطر ایجاد می‌شوند که فرد نمی‌تواند به‌راحتی با دیگران مخالفت کند. این شخصیت‌ها معمولا به راحتی به خواسته دیگران تن می‌دهند. به همین خاطر مشکلات بسیاری مثل استفاده از مخدرها، برقراری روابط نامتعارف یا حتی درگیری با قانون برایشان ایجاد خواهد شد. اگر شما در زمان تعیین سن تنها بیرون رفتن به فرزندتان آموزش بدهید که به‌راحتی و بدون خجالت به دیگران نه بگوید او را از بسیاری از مشکلات دور کرده‌اید.

🎀 آموزش اصول اخلاقی

یکی از مسائلی که قبل از تعیین سن تنها بیرون رفتن باید آموزش دهید؛ اصول اخلاقی است. آنچه را که به‌عنوان اخلاقیات یا قوانین خانواده قبول دارید با دلایل و منطق به فرزندتان آموزش بدهید. بسیاری از پدر و مادرها می‌گویند که فرزندشان قدرت تشخیص بد و خوب را ندارد. در این شرایط توصیه مشاورین این است که شما می‌بایست بد و خوب را به فرزندتان آموزش بدهید. در غیر این صورت نمی‌توانید از آنها انتظار داشته باشید مطابق میل شما رفتار کنند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان در محیط اجتماع رفتار بالغانه‌ای داشته باشد باید این شکل از رفتار را در خانه به او یاد بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای نوجوان کلیک کنید.

🎀 آداب اجتماعی | سن تنها بیرون رفتن

آموزش آداب اجتماعی از مهم ترین موارد قبل از تعیین سن تنها بیرون رفتن است. اگر قرار است فرزند شما به‌ تنهایی وارد جامعه شود پس باید قوانین و مقرراتی که بر جامعه و اعضای آن حاکم است را به‌ خوبی بشناسد. این موضوع باعث می‌شود که او به‌راحتی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. از آنها کمک بخواهد و در واقع بسیاری از مشکلات و مسائلی که شما برایش نگران هستید را به این شکل حل خواهد کرد.

برای تنها بیرون رفتن فرزندتان به این نکات توجه داشته باشید

نکات سن تنها بیرون رفتن

بعد از اینکه سن تنها بیرون رفتن را مشخص کردید؛ باید به نکات بسیار مهمی نیز توجه داشته باشید. در این بخش مقاله به این نکات مهم اشاره کرده ایم.

📌 نوجوان را رها نکنید

سن تنها بیرون رفتن جدا از رهایی یهویی نوجوان است. همان‌طور که گفتیم فرزند شما برای مستقل شدن و به‌تنهایی بیرون رفتن نیاز دارد که مهارت‌هایی را یاد بگیرد. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این مهارت‌ها یک‌ شبه به دست نمی‌آیند. پس شما هم نمی‌توانید فرزندی را که تا امروز همیشه در خانه بوده و هیچ استقلالی نداشته ناگهان در جامعه رها کنید. بهتر است این کار را آرام‌آرام و به‌ تدریج انجام بدهید. اجازه بدهید این جدایی به‌مرور زمان و با تثبیت یادگیری‌ها اتفاق بیفتد.

📌 از فرزندتان بخواهید با شما در تماس باشد

شاید مجبور باشید که سن تنها بیرون رفتن را پایین بیاورید. در این شرایط باید ارتباط خود را با او نزدیک کنید. برای فرزندتان یک تلفن همراه تهیه کنید. زمان‌هایی که او بیرون است با وی تماس بگیرید. یا اگر این کار احساس بدی به او می‌دهد از نوجوان بخواهید خودش هر از چند گاهی با ارسال پیامک یا زنگ‌زدن شما را در جریان وضعیت خودش قرار بدهد.

📌 بیرون رفتن در گروه‌های دوستی

یادتان باشد که حضور دوستان فرزند شما در کنار او خطر بروز مشکلات را کمتر می‌کند. برای مثال اگر یک نفر مزاحم نوجوان تنهای شما بشود احتمال اینکه بتواند به او آسیب برساند به‌مراتب بیشتر از زمانی است که فرزند شما در کنار دوستان خودش باشد. پس اگر فرزندتان به دنبال مستقل شدن است ابتدا جمع‌های دوستانه را به او پیشنهاد بدهید و سپس به سراغ بیرون رفتن‌های یک‌ نفره باشید. اما به این موضوع دقت داشته باشید که شما می‌بایست دوستان فرزندتان را بشناسید. قطعا همه ما این را می‌دانیم که ارتباط با هر گروهی نمی‌تواند به سلامت فرزند ما کمک کند. و شاید رشد و سن تنها بیرون رفتن را تحت تاثیر قرار دهد. 

📌 قوانین و مقررات مشخص داشته باشید

فرزند شما در حدومرز و چهارچوبی که شما تعیین می‌کنید می‌تواند مستقل رفتار کند. پس یکی از راهکارهایی که باید در سن تنها بیرون رفتن به آن توجه جدی داشته باشید این است که قوانین خاصی را برای رفت‌وآمد فرزندتان در نظر بگیرید. این قوانین می‌توانند در مورد هر چیزی باشند. برای مثال ساعت رفت‌وآمد، نوع پوشش، تعداد دفعاتی که در طول هفته فرزندتان می‌تواند بیرون برود یا هر موضوع دیگری که به نظرتان می‌رسد. اما به خاطر داشته باشید که بر سر این قوانین با فرزندتان هم صحبت کنید. او نباید احساس کند که شما قوانین را با زور به او تحمیل می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

📌 دسترسی‌پذیری مقصد

آیا جایی که فرزندتان قرار است برود قابل‌دسترسی است؟ شما آن منطقه را می‌شناسید؟ آیا شخص راهنما یا بزرگ‌تری آنها را همراهی می‌کند؟ دسترسی به اورژانس، پلیس یا سایر خدمات موردنیاز وجود دارد؟ جواب شما به این سؤالات و سؤال‌های مشابه با آن بسیار مهم است. در واقع این سؤال‌ها میزان خطر موقعیتی که فرزندتان قرار است وارد آن بشود را ارزیابی کرده و تصویری واقع‌بینانه به شما ارائه خواهد کرد. بنابراین جدا از تعیین سن تنها بیرون رفتن، دسترسی پذیری مقصد را نیز مورد توجه قرار دهید. 

📌 سن تنها بیرون رفتن و اهمیت مشاوره

سن تنها بیرون رفتن چالشی است که دیریازود بین همه والدین و فرزند نوجوان آنها شروع می‌شود. اینکه شما چطور با این چالش برخورد کنید اهمیت بسیاری خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم نتیجه این موضوع می‌تواند به استقلال و سلامت روان فرزند شما حتی در آینده و بزرگسالی نیز ارتباط پیدا کند. پس بهتر است راجع به مدیریت چالشی به این مهمی از یک متخصص کمک بگیرید. روان‌شناس باتجربه به‌خوبی می‌تواند شرایط را ارزیابی کرده و به شما و فرزندتان کمک کند تا تصمیمی بگیرید که هردویتان را راضی نگه دارد.

کلام آخر

برای تعیین سن تنها بیرون رفتن فرزندان حتما از مشاور و راهنما کمک بگیرید. مشاور ابتدا سطح مهارت‌ها و توانایی‌های فرزند شما را بررسی خواهد کرد. سپس به شما آموزش می‌دهد که باتوجه‌به سطح توانایی‌های فرزندتان بهتر است چه راهکارهایی را در نظر بگیرید. به‌علاوه او می‌تواند اختلاف‌هایی را که در اثر ارتباط اشتباه میان شما و نوجوان به وجود آمده مورد بررسی قرار دهد و برای حل‌وفصل آنها به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور به دخترم بفهمانم بیرون رفتن او با گروه دوستانش از نظر من پذیرفته نیست؟

شما نمی‌توانید به‌طورکلی مانع استقلال و بیرون رفتن فرزندتان بشوید. با این راهکار تنها باعث خواهید شد که میان خود و دخترتان اختلاف پیش بیاید. اگر به‌طورکلی از تنها بیرون رفتن فرزندتان می‌ترسید بهتر است مهارت‌هایی که گفتیم را به او آموزش بدهید. اما اگر تنها از دوستان او خوشتان نمی‌آید بهتر است نگرانی خود را در یک فضای آرام و دوستانه با دخترتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره