تربیت نوجواناننوجوان

تربیت نوجوان | بهترین روش های تربیت نوجوانان

تربیت نوجوان حتما باید به دلیل چالش های دوران بلوغ رخ دهد. دوران بلوغ برای اکثریت والدین چالش برانگیز است. فرزندان در سنین نوجوانی از والدین حرف شنوی ندارند، بیش از هر زمانی سرپیچی می‌کنند و در جستجوی استقلال خود هستند. از جمله مشکلات نوجوانان می‌توان به اعتیاد، دوستان ناباب و … اشاره کرد. اگر تربیت نوجوان به شیوه اصولی و براساس علم روانشناسی نباشد باعث آسیب های جدی در آینده او خواهد شد. تربیت نوجوان پایبند به نکات و شخصیت نوجوان است. والدین برای رفتار با فرزندان خود در وهله اول باید دانش خود را بروزرسانی کنند. روز به روز با پیشرفت علم تربیت نوجوانان نیز گسترش می‌یابد. برای دریافت راهنمایی از متخصصین حتما برای مشاوره نوجوان کلیک کنید.

تربیت نوجوان

چگونگی تربیت نوجوان

دوران نوجوانی همراه با مشکلات و مسائل گوناگون است. بلوغ، مسئل مالی، مسائل اجتماعی، مسائل روانی و هویتی از جمله اصلی‌ترین مشکلات دختران و پسران نوجوان می‌باشد. تجربیات و تصمیم گیری ها در این دوره سنی با سرمایه گذاری در بزرگسالی همراه است. و آینده فرزند مشخص می‌شود. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و تضمین آینده فرزندان باید در تربیت آن‌ها کوشا باشید.

تربیت نوجوان بسیار حائز اهمیت است. زمانی که فرزندتان را به درستی تربیت کرده باشید جان و روح او را از آسیب ها حفظ خواهید کرد. تربیت نوجوان به شیوه صحیح مساوی با تضمین آینده است. در جهت تربیت نوجوانان خود از روانشناسان کمک بگیرید. برخی از روش های تربیتی نادرست موجب بدتر شدن شرایط و آسیب به فرزندتان می‌شود.

روش های تربیت نوجوان

روش های تربیت نوجوان

نوجوانان برای کسب اطلاعات نیاز به راهنمایی دارند. تربیت نوجوانان باید به شیوه ای صحیح و منطقی انجام شود به طوری که نیازهای نوجوان را نیز در نظر بگیرد. تربیت نوجوان باید هوشمندانه و همه جانبه باشد. از این رو توصیه می‌کنیم در مورد نوجوانان مطالعه بیشتری داشته باشید. برای آشنایی با انواع مشکلات نوجوانان کلیک کنید.

1. دانش خود را افزایش دهید

برای تربیت نوجوان حتما باید والدین اطلاعات و آگاهی خود را بروزرسانی کنند. نوجوانان همیشه اولین افرادی هستند که تکنولوژی ها و برنامه های جدید شبکه اجتماعی را استفاده می‌کنند. راه ارتباطی نوجوانان با زمان های قدیم بسیار متفاوت است و با کمک برنامه ها با همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

چه خوب اگر والدین این برنامه ها را نصب کنند و نسبت به ابزاری که نوجوان از آن استفاده می‌کند آگاهی پیدا کنند. برای بررسی فرزندان خود بهتر است به جای کاووش علنی، به صورت مخفیانه دنبال کننده هایی که دارد را چک کنید. اگر با موضوع جدی روبرو شدید حتما از نوجوانتان توضیح بخواهید.

تربیت نوجوان با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند.

2. انگیزه نوجوان را زنده کنید

برای تربیت نوجوان باید بر اساس علایق آن پیش بروید. زمانی که نوجوان در کلاس های مختلف شرکت کند به تدریج استعداد و انگیزه خود را می‌یابد. برای شرکت در کلاس های مختلف او را محدود نکنید و در عوض از اشتیاق او برای یادگیری استقبال کنید. اما با کشف استعداد نوجوان دیگر تربیت نوجوان کنسل نمی‌شود.

جهت ایجاد انگیزه در نوجوان مسئولیت هایی به او بسپارید که علاقه دارد. یکی از مهم ترین روش های تربیت نوجوان، ایجاد حس مسئولیت پذیری است. سعی کنید در مسئولیت پذیری زیاد سخت گیر نباشد. تشویق پس از پایان مسئولیت را فراموش نکنید.

3. ارتباط خانوادگی را تقویت کنید

ارتباط خانوادگی نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی در تربیت نوجوان است. روابط خانوادگی برای تربیت نوجوان بسیار مفید است. از نوجوان بخواهید که زمانی را برای شما اختصاص دهد. شما نیز برای فرزند خود وقت اختصاص دهید. نوجوانان در این سنین معمولا علاقه شدیدی به در اتاق ماندن دارند. آنها را درک کنید و اجازه دهید تا زمان هایی را در اتاق به تنهایی سپری کنند. روابط خانوادگی به قدری پر اهمیت است که حتی اگر لازم بود گاه نوجوان را برای حضور در جمع اجبار کنید.

4. با دوستان فرزندتان آشنا شوید

شاید باورش آزاردهنده باشد، اما دوست نوجوان بیشتر از والدین روی او تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل برای تربیت نوجوان باید با دوستان او نیز آشنا شوید. برای آشنایی نیاز نیست که او را تحت فشار قرار دهید. بهتر است نوجوانتان را تشویق کنید تا دوستانش را به خانه دعوت کند.

در این بازه زمانی با همسالان نوجوان خود محاوره کنید. نام تک تک دوستان نوجوان خود را حفظ کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است به سرعت دوستان نوجوان شما تغییر کنند. نگران نباشید این اتفاق طبیعی است. نوجوان عاقل به دنبال دوستی با فردی است که افکار و عقاید یکسانی با او دارند.

5. استقلال را از فرزند خود نگیرید

نوجوان برای رشد نیاز به استقلال دارد. اما نباید به گونه ای باشد که شما از هیچ برنامه او اطلاعی نداشته باشید. همانطور که نوجوان شما رشد می‌کند، شما نیز در حال رشد و بزرگ تر شدن هستید. باید به فرزند خود استقلال داشتن را بیاموزید. از او بخواهید تمام کارهایش را خودش انجام دهد. بهتر است از کارهای خانه نیز به او بسپارید تا حس کانون خانواده و کمک به یکدیگر را تجربه کند. حتی گاهی جلوی شکست نوجوان را نگیرید. تربیت نوجوان یعنی روبرویی آن با شکست، انگیزه و پیشرفت دوباره.

برای تربیت نوجوان لازم است تا برخی اوقات رها کنید و آن ها را نادیده بگیرید. شاید از دست شما ناراحت شوند اما برای تربیت و فهماندن برخی چیزها لازم است.

6. نظارت غیرمستقیم داشته باشید

در دوران نوجوانی هم افراد به دنبال استقلال هستند. آنها علاقه ای ندارند تا دائما در حال کنترل باشند و برای این موضوع به شدت مقاومت می‌کنند. در حالی که نوجوانان هنوز به مراقبت والدین نیاز دارند. بنابراین برای کنترل و تربیت نوجوان از روش های غیر مستقیم استفاده کنید.

7. محیط آرام و امنی تامین کنید

برای تربیت نوجوان نیاز به محیط آرام و امن است. برای نوجوانان بسیار اهمیت دارد که محیط خانه و خانواده سرشار از آرامش و امنیت است. در این دوران نوجوانان همه وقت خود را صرف دوستان و شیطنت می‌کنند. اما تا کی؟ کل شبانه روز؟

بالاخره یک زمانی از روز همه افراد به آرامش نیاز دارند. نوجوانان نیز به آرامش بسیاری نیاز دارند. اگر محیط خانه امن و آرام باشد فورا به خانواده پناه می‌برند. اما اگر محیط خانه آرامش نداشته باشد، نوجوان به محیط دیگری که آرامش دارد پناه خواهد برد. بنابراین برای تربیت نوجوان وجود خانه آرام و امن بسیار مهم است.

کلام آخر

برای تربیت نوجوان روش های گذشته کاربرد ندارد. با پیشرفت جامعه، نوجوانان نیز پیشرفت می‌کنند. بنابراین تربیت آنها نیز باید پیشرفت کند. برای کاهش تنش های والد فرزندی، آسیب روح و روان، خطرات اجتماعی و … باید از روانشناس کمک بگیرید. البته که تربیت نوجوان کار آسانی نیست و نیاز به راهنمایی متخصص آگاه دارد.

پس مطالعه دائمی و آگاهی درباره شیوه های فرزندپروری توسط والدین و تربیت نوجوان حتما باید افزایش یابد. اما برای استفاده از راهکار های جدید و متناسب سن نوجوان از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه و به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره استرس با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره