اختلالات روانیاضطراب و استرسوسواس

مشاوره وسواس

مشاوره وسواس و درمان‌این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. وسواس یکی از اختلالات روانی است که امروزه زندگی بسیاری از افراد را به شکل های مختلفی تحت تاثیر قرار داده است. ریشه وسواس در اضطراب است و زندگی در دنیای امروزی نیز به شکل های مختلفی افراد را مضطرب کرده و تحت فشار قرار می‌دهد. از طرفی خود وسواس دو نوع فکری و عملی داشته که کمتر کسی تفاوت این دو را می‌داند و یا از ابتلا به آن مطلع است. اگرچه که شناخت این بیماری بازهم به درمان آن کمکی نمی‌کند. اما به هر حال باعث می‌شود که افراد آگاه شده و به خود کمک کنند. در این زمینه باید حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره وسواس می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت مشاوره وسواس

معمولا افرادی که مبتلا به اختلالات وسواسی هستند؛ بارها برای درمان تلاش کرده اما نمی‌توانند موفق شوند. آنان حتی گاهی در انتخاب درمانگر و استفاده از روش های درمانی نیز دچار وسواس می‌شوند. به همین دلیل روانشناس در فرایند درمان باید به این موضوع توجه کرده و آن را متوقف نماید. این موضوع را فراموش نکیند که توقف ناگهانی رفتارهای وسواسی نه امکانپذیر است و نه روش درستی است. از این رو بهتر است در این مورد خودسرانه عمل نکرده و یا فشار زیادی به خود وارد نکنید.

 برخی تصور می‌کنند که وسواس داشتن اختلال خوبی است که باعث می‌شود افراد در مورد همه چیز دقت و حساسیت زیادی داشته باشند. اما درمان این بیماری از آنجایی اهمیت دارد که  می‌تواند کل زندگی شخصی فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی روابط اجتماعی او را دچار مشکل کند. برای آشنایی بیشتر با علائم وسواس فکری کلیک نمایید.

در مشاوره وسواس چه نوع بیماری هایی درمان می‌شوند؟

مشاوره وسواس برای انواع بیماری

در قدم اول باید این نکته را بدانید که برای درمان چه نوع از وسواس هایی به روانشناس مراجعه کرده و مشاوره وسواس دریافت کنید. برخی از اختلالات وسواسی که باید برای آنها کمک دریافت کرد؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ابتلا به وسواس جنسی
  • داشتن وسواس آلودگی
  • وسواس داشتن در احساس گناه (چنین افرادی همه چیز را به خود ربط می‌دهند)
  • ابتلا به وسواس آسیب زدن به دیگران
  • وسواس خطر ( این افراد عادت دارند خود را در معرض خطر قرار دهند)
  • کمالگرایی
  • وسواس فراموشی
  • وسواس داشتن در امور مذهبی
  • وسواس عملی

این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع وسواس ها از انواع رایج این بیماری محسوب می‌شوند. اما به طور کلی هر فکر و یا رفتاری که به طور مرتب تکرار شود؛ نوعی وسواس محسوب شده و نیاز به درمان دارد.

آیا من به مشاوره وسواس نیاز دارم؟

از آنجایی که برخی از افراد اطلاعات کافی در این مورد ندارند؛ در مورد مراجعه به روانشناس و گرفتن مشاوره وسواس دچار شک و تردید می‌شوند. و از خود این سوال را می‌پرسند که آیا من مبتلا به وسواس هستم و یا باید به روانشناس مراجعه کنم؟ حتی خود این فکر نیز مدام در ذهن فرد تکرار می‌شود. اما افراد اگر یکبار تلاش کنند تا مشاوره وسواس بگیرند؛ متوجه خواهند شد که بیماری آنها در چه مرحله ای است و باید در مورد آن چه کاری انجام دهند.

چگونگی مشاوره وسواس

گاهی فرایند مشاوره وسواس و درمان است که مراجعین را می‌ترساند. اما با اطلاع از این موضوع که چه اتفاقی در انتظار آنان است و باید چه مراحلی را طی کنند؛ می‌توانند راحت تر با این مسئله کنار بیایند. در این قسمت به توضیح مراحل درمان و مشاوره وسواس می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های درمان وسواس کلیک نمایید.

ریشه یابی علت

در ابتدا باید روانشناس باید علت بروز این رفتار و یا افکار وسواس گونه را پیدا کند. در واقع ریشه یابی علت خود نیمی از مسیر درمان است. گاهی حتی خود مراجع هم به طور دقیق علت ابتلا به این بیماری را می‌داند. اما به طور کلی پیدا کرده ریشه و علت استرس افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.

آماده کردن ذهن برای ترک

مرحله بعدی در مشاوره وسواس ، آماده کردن ذهن افراد برای ترک است. ترک کردن یک رفتار و یا یک فکر نیاز به آمادگی ذهنی داشته و نمی‌توان به طور ناگهانی آن را انجام داد. در واقع در صورتی که افراد اینکار را بک شبه انجام دهند؛ احتمال شکست خوردن بسیار زیاد می‌شود.

کنترل و حذف عوامل محرک

همیشه عامل محرکی وجود دارد که افراد را برای انجام یک رفتار آماده کرده و یا منجر به تکرار فکری در ذهن آنها می‌شود. برای مثال یکی از مراجعینی که مبتلا به اختلال وسواس پوست کنی می‌گوید که هر زمان که تنها باشم اینکار را شروع کرده و یا آن را بیشتر انجام می‌دهد. پس تنهایی در اینجا محرک است که باید از بین برود.

دادن تمرین های جسمی و ذهنی

مراجعین مبتلا به وسواس نیاز به تمرین های عملی و ذهنی برای درمان دارند. مشاور بعد از اینکه مراحل قبلی را با موفقیت انجام داد؛ باید به مراجع خود تمیرینات مختلفی داده و انجام آنها را پیگیری کند.

مزایای انجام مشاوره وسواس

چرخه وسواس

انجام مشاوره وسواس و شروع فرایند درمان مزایای زیادی برای مراجع دارد. در واقع از همان مراحل ابتدایی، مراجع متوجه تغییراتی شده و به تدریج حال بهتری را تجربه می‌کند. برخی از فواید دریافت مشاوره وسواس شامل موارد زیر می‌شود.

آرامش خود فرد: افراد مبتلا به وسواس خود نیز از این موضوع در رنج بوده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. اما با شروع درمان حال آنها بسیار بهتر شده و از لحاظ روانی فشار کمتری را تجربه می‌کنند.

بهتر شدن روابط اجتماعی: ابتلا به وسواس روابط اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در مشاوره وسواس به افراد آموخته می‌شود که حساسیت را متوجه خود کرده و دیگری را نیازارند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی: در شدت های بالا وسواس، احتمال آسیب رسیدن به جسم افراد نیز وجود دارد. که در حین درمان از این موضوع پیشگیری می‌شود.

بهبود رفتار افراد: به طور کلی نگرش افراد و رفتارشان بعد از درمان متفاوت شده و حال خوبی را تجربه می‌کنند.

خدمات مرکز مشاوره آواژه در مورد درمان وسواس

مرکز مشاوره آواژه دارای بهترین و مجرب ترین درمانگران در حوزه وسواس است. آواژه با سالها تجربه در این زمینه می‌تواند به مبتلایان کمک کند تا حال بهتری را تجربه کرده و رفتارهای خود را تا حدی تغییر دهند. ما آماده خدمات رسانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در زمینه وسواس هستیم.

سخن پایانی

وسواس فکری عملی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که باورهای اشتباهی نیز در مورد آن وجود دارد. از طرفی فرد نیز به دلیل اینکه بارها در زمینه درمان شکست خورده است؛ دیگر تمایلی به انجام اینکار ندارد. اما بهتر است با مشاهده نشانه های وسواس در دیگری و یا خود حتما برای درمان مراجعه کرده و این فرایند را پیگیری کنید. در این زمینه می‌توانید از مشاورین آواژه نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره وسواس می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مشاوره وسواس چه اهمیتی دارد؟

وسواس اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود و در صورت بی‌توجهی به درمان این بیماری به‌مرورزمان شدت پیدا کرده و در شخصیت فرد تثبیت می‌شود. همچنین افکار وسواسی بخش زیادی از زمان روزانه فرد را اشغال کرده و باعث ناراحتی و عذاب وی می‌شود. به همین خاطر بهتر است برای درمان این بیماری اقدام نمایید.

آیا داروها می‌توانند وسواس را درمان کنند؟

درصورتی‌که درمانگر احساس کند شدت بیماری به میزانی است که شما باید از درمان‌های دارویی استفاده کنید برای شما دارو تجویز خواهد کرد؛ اما داروها صرفاً برای کاهش نشانه‌ها و افزایش توانایی انجام روان‌درمانی هستند و نمی‌توان از آن‌ها به‌تنهایی و برای درمان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره