اختلالات روانیاضطراب و استرسفوبیا و ترس

ترس از ارتفاع | علت و راه های درمان ترس از بلندی

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا به معنی ترس بیمارگونه از بلندی و ارتفاع است. بسیاری از افراد حتی وقتی به قرار گرفتن در ارتفاع نیز فکر می‌کنند؛ دچار هراس می‌شوند. به طور کلی ابتلا به فوبیاهای مختلف زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از افراد به دلیل ابتلا به کم خونی با قرار گرفتن در ارتفاع نشانه های جسمانی را تجربه می‌کنند که البته به معنی فوبیا نیست. اما ممکن است منجر به ترس از این حالت گردد. برخی تصور می‌کنند که ترس از بلندی تنها به معنی ناتوانی در قرار گرفتن در برج ها و یا حتی کوهستان است. اما گاهی این ترس در این افراد به قدری شدید است که از ایستادن بر روی یک صندلی نیز هراس دارند. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از ارتفاع می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع شاید برای عده ای کاملا غیرمنطقی به نظر برسد. چرا که آنها از قرار گرفتن در چنین موقعیتی لذت برده و دلیل برای ترسیدن نمی‌بینند. اما فوبیا به طور کلی به معنی ترس غیرمنطقی است که هیچ دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد. البته گاهی این موضوع به دلایل ثانویه اتفاق می‌افتد. در این شرایط حتی درمان و مقابله با این موضوع نیز راحت تر است. اما به طور کلی بهتر است افراد نشانه های این بیماری را شناخته و در این مورد اقداماتی انجام دهند. انجام این فرایند تنها با کمک روانشناس امکانپذیر است.

دلایل ترس از ارتفاع

دلایل ترس از ارتفاع

همانطور که گفته شد نمی‌توان دلیل مشخصی را برای ترس از بلندی در نظر گرفت؛ اما برخی از مسائل در این مورد بیشتر نقش دارند. محققین معتقدند که ترکیبی از محیط و ژنتیک فرد در مورد ابتلا به ترس از ارتفاع نقش دارد.

🔷تجربیات گذشته

اگر افراد در گذشته شاهد افتادن فردی از ارتفاع باشند و یا این اتفاق برای خودشان افتاده باشد؛ بیشتر احتمال دارد که به ترس از ارتفاع مبتلا شوند. همچنین گاهی به دلیل اینکه در چنین شرایطی دچار حمله پانیک شده اند؛ و هیچ فردی به آنها کمک نکرده است؛ از قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌ترسند.

🔷ژنتیک

به طور کلی ژنتیک نقش زیادی در شکل گیری فوبیاهای مختلف دارد. افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به ترس از ارتفاع مبتلا باشد؛ بیشتر احتمال دارد که به این مشکل دچار شوند. در واقع ژنتیک زمینه ساز بوده و عوامل محیطی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

نشانه های ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع با بروز نشانه هایی با قرار گرفتن در این موقعیت همراه است. افراد با قرار گرفتن در ارتفاع نشانه های جسمانی و روانی از خود نشان می‌دهند که این موضوع بیشتر هم آنها را نگران می‌کند. این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

📌جسمانی

بالارفتن میزان تعریق

افزایش ضربان قلب و تنگی نفش

لرزش در دست ها و پا ها و ناتوانی در راه رفتن

تغییر در سبک زندگی برای دوری از موقعیت های مرتفع

📌روانی

بروز حملا پانیک

بالارفتن میزان استرس و فشار روانی در صورت قرار گرفتن در ارتفاع

فکر کردن به این موضوع و تصور شرایط مختلف

بروز فشار روانی حتی با مشاهده تصاویر ارتفاع و همچنین فکر کردن به آن

تشخیص ترس از بلندی

با اینکه بروز ترس از بلندی با نشانه های بارز روانی و رفتاری همراه است. اما به هر حال تشخیص دقیق آن تنها از عهده متخصص برمی‌آید. در واقع نشانه های فوبیاهای مختلف بسیار مشابه است به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی در مورد آن نظر داد. متخصص در ابتدا شرایط بالینی و گذشته فرد را مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی آزمایش ها و تست هایی بر روی آن انجام می‌دهد. همچنین فرایند درمان نیز بر این اساس صورت می‌گیرد.

شیوع ترس از ارتفاع و بلندی

شیوع ابتلا به ترس از ارتفاع در مقایسه با سایر فوبیاها بسیار بیشتر است. تقریبا 2تا 5 درصد افراد به این فوبیا دچار هستند و زنان در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر این فوبیا را تجربه می‌کنند. شکل خفیف تری از این فوبیا نیز وجود دارد که با ناتوانی تحمل بصری شناخته می‌شود. این افراد کیفیت زندگی بالاتری در مقایسه با افراد مبتلا به ترس از بلندی دارند؛ اما از طرفی کمتر به دنبال درمان هستند.

راه های درمان ترس از ارتفاع

درمان ترس از ارتفاع

برای درمان ترس از ارتفاع روش های مختلفی وجود دارد که افراد بهتر است با کمک متخصص از آنها استفاده کنند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم. برای اطلاع از روش های درمان فوبیا ها کلیک کنید.

🔽مواجهه درمانی

یکی از اصلی ترین روش های درمان فوبیاهای مختلف و همچنین ترس از ارتفاع، مواجهه درمانی است. در این روش فرد را به طور تدریجی با موضوع ترس مواجهه کرده و در نهایت غرقه سازی می‌کنند. فراموش نکنید که این روش باید مرحله به مرحله صورت گیرد. برای آشنایی بیشتر با مواجهه درمانی کلیک کنید.

🔽درمان تدریجی ترس از ارتفاع

در درمان تدریجی به صورت گام به گام ترس فرد را از ارتفاع یا بلندی کاهش می‌دهند. این نوع از درمان نیاز به زمان زیادی داشته و مراجعین باید صبور باشند.

🔽بالا بردن سطح آگاهی در این زمینه

همچنین برای درمان ترس از ارتفاع افراد باید ازاطلاعات خود را در این زمینه بالا برده و نسبت به ترس خود شناخت پیدا کنند. با اینکار به مرور اضطراب فرد نیز کمتر شده و راحت تر با ترس خود مواجه می‌شود.

🔽هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی نیز گاهی برای درمان ترس از ارتفاع به طور شدید کاربرد دارد. این روش بیشتر در شرایطی استفاده می‌شود که ریشه ترس در ناخودآگاه فرد بوده و یا به گذشته دور برمی‌گردد.

🔽استفاده از واقعیت مجازی

در برخی از مواقع به طور واقعی نمی‌توان فرد را در شرایط مورد نظر قرار داد. به همین دلیل از دستگاهی به نام واقعیت مجازی استفاده می‌شود. این دستگاه موقعیت را برای فرد شبیه سازی کرده و باعث می‌شود تا خود را در آن موقعیت تصور کند.

🔽درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری ترس از بلندی با استفاده از تغییر باورها و نگرش فرد انجام می‌گیرد. با اینکار به مرور رفتارهای او نیز تغییر کرده و به شکل موثرتری در هنگام قرار گرفتن در ارتفاع عمل می‌کند.

🔽دارودرمانی

گاهی برای کنترل استرس و اضطراب فرد مبتلا به ترس از ارتفاع باید از دارودرمانی استفاده شود. افراد باید با مراجعه به روانپزشک داروهای ضداضطراب متناسب با بیماری خود دریافت کنند.

ترس از ارتفاع در کودکان

با اینکه کودکان مخصوصا در سنین پایین درک دقیقی از ترس ندارند؛ اما به طور کلی احتمال دارد که به این فوبیا نیز مبتلا شوند. در چنین شرایطی بهتر است در ابتدا علت آن را شناسایی کرده و در قدم بعدی به متخصص مراجعه کنند.

سخن پایانی

ترس از ارتفاع نیز مانند بسیاری دیگر از فوبیاها قابل درمان است. افراد باید در ابتدا از این ترس خود شناخت پیدا کرده و در قدم بعدی برای درمان اقدام کنند. این موضوع مستلزم داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین حمایت های اطرافیان است. فرد باید در طول درمان هم از روش های دارویی و هم روانشناختی به طور همزمان استفاده کرده و حتما از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از ارتفاع می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره