اختلالات روانیوسواس

وسواس جنسی | از بین بردن وسواس در رابطه

وسواس جنسی یکی از اختلالات جنسی محسوب می‌شود که تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل روانی است. در این شرایط شرایط جسمانی افراد باعث بروز این مشکل نشده و یا در روند درمان نیز تاثیر چندانی ندارد. اما فرد به دلایل مختلفی این نوع از وسواس مبتلا شده و علاوه بر آسیب به شریک جنسی و رابطه، سلامت روان خود را نیز دچار مشکلاتی می‌کند. ماهیت افکار وسواسی، حالت اجبارگونه و ناراحت کننده دارد. افراد از وسواس فکری عملی خود در رابطه جنسی و حتی افکار خود در این زمینه، به هیچ عنوان احساس لذت نمی‌کنند؛ اما کنترلی نیز بر روی آنان ندارند. رفتارهای وسواسی در رابطه جنسی حالت سلسه مراتبی داشته و نه برای خود فرد و نه شریک او منجر به لذت بیشتر نمی‌شود. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وسواس جنسی

برای صحبت کردن در مورد وسواس جنسی باید در ابتدا دو موضوع را از یکدیگر تفیکیک کنیم. رفتارهای وسواسی در عملکرد جنسی و همچنین افکار وسواس گونه در مورد رفتارهای جنسی. برخی افراد در رابطه جنسی خود دچار وسواس بوده و باید همه چیز را کنترل کنند. آنها پس از انجام دادن فعالیت های غیرضروری قبل از رابطه جنسی، بازهم از رابطه جنسی هیچ لذتی نبرده و تنها به پایان آن فکر می‌کنند.

از طرفی در مورد دوم نیز افراد در مورد افکار خود احساس گناه زیادی کرده اما از طرف دیگر خود را ملزم به فکر کردن در مورد آنها می‌دانند. افراد هر دو دسته نساز به درمان دارند. این اختلال نشانه ها و علل زیادی دارد؛ بهتر است افراد به کمک متخصص آنها را شناسایی کرده و درمان کنند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اضطراب جنسی کلیک کنید.

نشانه های وسواس جنسی

نشانه های وسواس جنسی

وسواس جنسی از انواع وسواس فکری محسوب شده که پیامدهای زیادی داردو از طرفی نشانه های آن به راحتی قابل تشخیص نیست. به همین دلیل فرد باید برای شناسایی دقیق آنها از یک متخصص کمک گرفته و برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر از متخصص کمک بگیرد. برخی از علائم این مشکل، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نشانه های علائم وسواس فکری کلیک کنید.

🔽افکاری مرتبط با رابطه جنسی با حیوانات و کودکان

🔽فرد در مورد رابطه جنسی با محارم خیالپردازی می‌کند

🔽داشتن افکار خیانت

🔽به طور کلی داشتن افکاری در مورد رابطه جنسی به روش های غیر معمول

🔽بی قراری و تحریک پذیری

🔽اضطراب بالا

🔽داشتن احساس گناه شدید و اعتماد به نفس پایین

🔽تعیین قوانین سخت گیرانه در مورد رابطه جنسی

🔽داشتن مراحلی مشخص و غیرقابل تغییر برای برقراری رابطه جنسی

🔽تلاش فرد برای خلاصی از این افکار و رفتارها به صورت مکرر

دلایل شکل گیری وسواس جنسی

وسواس جنسی به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند. زمینه خانوادگی و همچنین تجربیات خود فرد در زندگی بسیار موثر هستند. همچنین پیدا کردن علت شکل گیری این موضوع شاید در روند درمان و بهبودی تغییراتی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است افراد در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

📌ابتلا به دیگر اختلالات روانی

ابتلا به وسواس جنسی و به طور کلی وسواس فکری عملی در صورت وجود دیگر بیماری های روانی و شخصیتی بسیار محتمل است. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر هستند؛ ممکن است به وسواس فکری عملی نیز مبتلا شوند. به طور کلی ابتلا به بیماری های مختلف روان، تاثیر بسزایی در عملکرد و زندگی جنسی افراد دارد. به همین دلیل بهتر است افراد نسبت به این موضوع حساسیت به خرج داده و به درمان اختلالات روانی خود بپردازند.

📌تجربیات گذشته

تجربیات گذشته افراد نیز تا حد زیادی در شکل گیری وسواس جنسی، موثر است. برای مثال فردی که در روابط جنسی قبلی خود به بیماری های مقاربتی مبتلا شده؛ احتمالا در رفتارهای جنسی خود دقت بیشتری کرده و این موضوع را به شریک خود نیز منتقل می‌کند. این افراد معمولا از لحاظ تمیزی بسیار حساس شده و حتی زیاده روی می‌کنند. اما قطعا او از این موضوع خوشحال نیست و حتی از این موضوع احساس خجالت می‌کند. این مورد گاهی بسیار ریشه ای تر بوده و به دلیل رفتارهای سخت گیرانه ای است که والدین با آنها داشته اند.

پیامدهای وسواس جنسی در رابطه

همانطور که گفته شد؛ اگر علائم وسواس جنسی برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده و یا شدت یابد، زوجین مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. آنها دیگر تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند و همچنین از نظر عاطفی نیز از یکدیگر دور می‌شوند. به طور کلی وسواس بر جنبه های مختلف زندگی مشترک تاثیر گذاشته و افراد را مستعد بروز رفتارهای مختلف می‌کند. یکی از نگرانی های افراد مبتلا به وسواس جنسی، فکر کردن و یا برقراری رابطه جنسی با هر فردی است که آنها ملاقات می‌کنند. شاید آنها هرگز اینکار را انجام ندهند؛ اما این موضوع آنها را نگران می‌کند. آنها اضطراب و شرم زیادی را تجربه کرده و همین موضوع سلامت روان آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تفاوت وسواس جنسی با افکار جنسی

فراموش نکنید که وسواس جنسی با داشتن فانتزی های جنسی متفاوت است. افرادی که مبتلا به احرافات جنسی مختلف هستند و یا فانتزی های جنسی مختلفی دارند؛ از فکر کردن به این موضوعات احساس لذت کرده و با آن مشکلی ندارند. اما افراد مبتلا به وسواس جنسی، از افکار خود احساس ناراحتی می‌کنند. آنها بسیار خود را سرزنش کرده و فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند. همچنین اگر وسواس آنها جنبه عملی نیز داشته باشد؛ در برابر تغییر بسیار مقاوم بوده و حتی از آن می‌ترسند. اما افرادی که افکار جنسی دارند؛ تمایل به امتحان کردن روش های جدید در رابطه جنسی دارند.

درمان وسواس جنسی

درمان وسواس جنسی

وسواس جنسی نیز مانند دیگر انواع وسواس هاس فکری عملی، با روش مختلفی درمان می‌شود. در قدم اول افراد باید علت و نشانه های این اختلال را شناسایی کرده و در قدم بعدی برای درمان با کمک متخصص اقدام کنند. برخی از روش هایی که برای درمان وسواس استفاده می‌شوند شامل درمان شناختی-رفتاری، دارودرمانی، مواجهه درمانی و غرقه سازی است.

معمولا منشا همه وسواس ها اضطراب بوده؛ به همین دلیل افراد باید دلیل استرس را یافته و سعی در برطرف کردن آن داشته باشند. اینکار بهتر است توسط درمانگر انجام شود. روانشناس عوامل مختلف را پیدا کرده و متناسب با آن درمان را شروع می‌کند. برای دارودرمانی نیز افراد باید از روانپزشک کمک گرفته و از مصرف داروهای روان به صورت خودسرانه جلوگیری کنند. برای اطلاع از روش های درمان وسواس کلیک کنید.

سخن پایانی

افراد مبتلا به وسواس جنسی افکار آزاردهنده زیادی داشته و احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند. این موضوع زندگی جنسی آنها را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار داده و دچار مشکلات زیادی می‌کند. مهم ترین ویژگی این افکار و رفتارها ناخودآگاه و غیرارادی بودن آنهاست. حتی فرد در مورد آنها احساس خجالت کرده؛ اما نمی‌تواند آنها را متوقف سازد. به همین دلیل بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام کرده و آن را متوقف سازند. در این زمینه متخصصین روانشناس و روانپزشک می‌توانند به فرد کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره