اختلالات روانیاختلالات شخصیت

درمان شخصیت وابسته | موثرترین درمان برای اختلال شخصیت وابسته

درمان شخصیت وابسته بیشتر بر کاهش علائم و پیشگیری از تشدید تمرکز دارد. شخصیت وابسته یکی از اختلالات شخصیت است. این افراد وابستگی شدیدی به خانواده دارند. توانایی مالی ندارند. احساس ترس گسترده دارند. نداشتن اعتماد به نفس؛ احساس اضطراب و استرس؛ متکی به دیگران و ناتوان در تصمیم گیری از دیگر ویژگی‌های این شخصیت است. روان درمانی و درمان‌شناختی رفتاری نمونه درمان‌های موثر برای شخصیت‌وابسته است. در ادامه با توضیحات کامل تری همراه ما باشید.

مروری بر شخصیت وابسته

شخصیت وابسته خود را در مواجهه با مسائل زندگی و تصمیم گیری ها ناتوان می‌بینند. احساس ناتوانایی و بی‌مهارتی دارند. به مراقبت و سلطه دیگران نیاز دارند. در صورت نبود حامی دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. بی اعتماد به نفس و متکی به دیگران هستند. استعدادها و مهارت های خود را باور ندارند. از تنهایی هراس دارند. به شدت به خانواده وابسته اند. شغل های فراوانی تغییر می‎دهند. از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویژگی های اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

درمان شخصیت وابسته

درمان های متعددی برای شخصیت وابسته وجود دارد که روانکاوی و شناختی رفتاری از مهمترین درمان‌ها به شمار می‎روند. درمانگر با توجه به نیاز مراجع، درمان را انتخاب می‎کند. درمان طبق تشخیص درمانگر بر روی بیمار انحام می‎دهد.

روانکاوی

روانکاوی یکی از موثرترین روش‌های درمان برای شخصیت های وابسته است. در روانکاوی درمانگر به اطلاعات و خاطرات دوران کودکی مراجع دست پیدا می‌کند. روانکاوی ریشه یابی اختلال است. بیمار در طی روانکاوی به مسائلی در ناخودآگاه اش پی‌می‌‍‌برد که هرگز از وجودشان هم با خبر نبوده است. طول این درمان بسیار زیاد است. و برای دریافت نتیجه دلخواه بیمار باید به طور مرتب (حداقل هفته ای یکبار و در مواردی هفته ای سه بار) برای مدت طولانی به درمانگر مراجعه نماید.

یکی از تکنیک های رایج در روانکاوی برای دستیابی به ناخودآگاه تداعی آزاد است. مراجع بر روی یک مبل راحتی (cauch) دراز می‌کشد. درمانگر در نقطه ای خارج از دید او می‌نشیند. درمانجو هر آنچه که در فکردارد را شروع به بازگو می‌کند. روانکاو با تحلیل حرف های او ناخودآگاه او را واکاوی می‌کند.

روان درمانی شخصیت وابسته

روان درمانی اثربخش ترین درمان برای این اختلال است. در روان درمانی بر روی اعتماد به نفس، کاهش اضطراب، دست یابی به استقلال و تشکیل روابط اجتماعی سالم کار می‎کنند. روانشناسان از متدهای درمانی مختلفی استفاده می‌کنند. شما با مراجعه به درمانگران باتجربه دز زمینه درمان شخصیت وابسته می‌توانید به صورت گروه درمانی، انلاین، تلفنی و… تحت درمان قرار بگیرید.

شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یکی دیگر از روش های درمان شخصیت وابسته است. در این درمان فرد رویکردهای جدیدی در رابطه با رفتار خود بدست می‌آورد. یکی از تکنیک های درمانی شناختی رفتاری، به چالش کشیدن افکار و باورهای مراجع است. درمان شناختی رفتاری بیشتر بر زندگی حال فرد تمرکز دارد. طول درمان کوتاه‌تر از روش روانکاوی است. در این روش به عمق مساله و مشکلات کودکی شخصیت وابسته کمتر پرداخته می‌شود. شاید به همین دلیل تاثیر کمتری نسبت به دیگر روش های درمانی دارد.

یکی از مزایای این روش برای درمان شخصیت‌وابسته به صرفه‌بودن آن است. شما با این روش در کوتاه مدت تغییرات رفتاری را در زندگی تان احساس خواهید کرد. معمولا این روش بسیار بین درمانگران استفاده می‌شود.

دارو درمانی

همزمانی اختلالات دیگری مثل افسردگی و اضطراب با اختلال شخصیت وابسته تجویز دارو را ضروری می‌کند. روانشناس با بررسی شدت نشانه ها گاه دارو را برای ادامه روند رواندرمانی ضروری می‌داند. پس درماتنجو را به روانپزشک ارجاع می‌دهد. همزمان با دارو درمانی جلسات رواندرمانی نیز ادامه پیدا می‌کند.

هیچ دارویی جهت درمان شخصیت وابسته ابداع نشده است. داروها تنها برای کاهش عوارض بیماری های همزمان است. پس حتما برای بهبودی روند درمان خود نزد روانشناس را ادامه دهید.

تست اختلال شخصیت وابسته

تست های مختلفی برای اختلالات شخصیت وجود دارد. باتوجه به نیاز مراجعه کننده، روان سنج از مراجع تست های مخصوصی می‎گیرد. برای تحلیل و انجام تست ها نیاز به متخصص در حوزه روان سنجی می‎باشد.

کلام آخر

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با درمان شخصیت وابسته توضیح دادیم. درمان‎های متعددی در رابطه با این اختلال وجود دارد. با تشخیص درمانگر، از درمان ها برای سرعت روند بهبودی استفاده می‎کند. خود درمانی و تشخیص بر عهده متخصص روانشناس است. هرگز خود درمانی و دیگر درمانی نکنید. از برچسب زدن بر خود و دیگران بپرهیزید.

روانشناسان مرکز مشاوره آواژه کمک شایانی به شما در زمینه وابستگی می‎کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان با اختلال شخصیت وابسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره