اختلالات روانیوسواس

علائم وسواس فکری

علائم وسواس فکری شامل طیف وسیعی از نشانه هاست که زندگی افراد را مختل کرده و گاهی با نشانه های وسواس عملی اشتباه گرفته می‌شوند. در ابتدا باید بدانید که اختلال وسواس تنها مختص به حساسیت نسبت به تمیزی و آلودگی نیست. گاها افراد دچار افکار تکرار شونده و اجبارگونه ای می‌شوند که آنان را آزار داده و بعد از مدتی در رفتارشان نیز بروز می‌کند. برای همه ما پیش آمده است که بعد از خروج خانه به خاموش بودن گاز و یا قفل کردن در فکر کرده ایم. اما چنین افکاری برای افراد سالم بیش از چند دقیقه دوام ندارند. بنابراین اگر برای مدت زمان طولانی درگیر چنین نشانه هایی هستید؛ بهتر است با یک روانشناس مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره وسواس کلیک نمایید.

رای دریافت مشاوره در زمینه وسواس می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اختلال وسواس فکری

به طور کلی اختلال وسواس یکی از شایع ترین اختلالات روانی در بین افراد است که به شکل های مختلفی بروز می‌کند. این اختلال از میزان بالای استرس و اضطراب در افراد نشات گرفته و خود را به شکل افکار و یا رفتارهای تکرار شونده نشان می‌دهد. البته شروع همه انواع وسواس ها از وسواس فکری است که در ذهن آنها ایجاد می‌شود. به طور کلی مرز باریکی میان وسواس فکری و نشخوار ذهنی وجود دارد. اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت بوده و هریک اثرات مختلفی بر افراد دارند. به همین دلیل باید در مورد اختلال وسواس اطلاعات کافی را کسب کرده و در صورت مشاهده نشانه های آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید.  برای شناخت انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

علائم وسواس فکری شدید خواهند شد؟

وسواس یک اختلال پیش رونده محسوب می‌شود. بدین معنا که بعد از مدتی شدیدتر شده و به طور کلی کنترل آن از دست فرد خارج می‌گردد. در این حالت افراد هیچ اراده ای از خود نداشته و در هرلحظه و هر شرایطی افکار وسواس گونه به سراغ آنها می‌آید. در واقع آنان برای فکر کردن به چنین مسائلی احساس اجبار کرده و در صورتی که سعی کنند این افکار را از خود دور کنند؛ احساس گناه و استرس خواهند کرد. حتی بعد از مدتی دیگر چنین افکاری، ارضا کننده نیازهای فرد نخواهند بود و هیچ لذتی برای او ندارند. تنها پیش رفتن در آنها فرد را بیشتر ناراحت و اذیت می‌کند. در چنین حالتی فرد به انجام کارهای عملی روی آورده تا هیجان منفی خود را به شکلی تخلیه کند.

علائم وسواس فکری از چه سنی آغاز می‌شوند؟

سن بروز علائم وسواس فکری از دوران بلوغ و همراه با پیدایش صفات ثانویه جنسی است؛ اما در واقع شکل گیری این بیماری در افراد به دوران کودکی آنها برمی‌گردد. اما کمتر در کودکان شاهد ابتلا به وسواس فکری هستیم. دلایل ایجاد کننده این نوع وسواس نیز در سن بروز آنها موثر هستند. اما به طور کلی باید از سنین پایین از بروز این بیماری جلوگیری کرده و عوامل زمینه ساز را به حداقل رساند.

انواع علائم وسواس فکری

انواع علائم وسواس فکری

شناسایی علائم وسواس فکری به افراد کمک می‌کند تا زودتر این بیماری را در خود تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایند. البته تشخیص این بیماری و یا تمییز آن از سایر اختلالات کار ساده ای نیست و افراد در این زمینه باید به روانشناس مراجعه نمایند. اما به طور کلی توجه کردن به نشانه ها، شدت آنها طول مدت بروز و یا حتی عوامل ماشه چکان در روند درمان تاثیر زیادی دارد. برخی از انواع علائم وسواس فکری شامل موارد زیر می‌شوند.

  • بروز تکانه های ذهنی به صورت شدید و مکرر
  • استرس و اضطراب
  • حساسیت و تحریک پذیری بالا
  • ابتلا به افسردگی
  • انزوا و گوشه گیری از دیگران
  • داشتن تفکر وسواس گونه نسبت به کارهایی که در کودکی نسبت به انجام آنها ترغیب شده اند.

علائم فرعی وسواس فکر

برخی دیگر از علائم وسواس فکری که کمتر شناخته شده و به آنها پرداخته می‌شود نیز شامل موارد زیر هستند.

?تصورات افراطی در مورد وضعیت بدنی مانند چاقی یا لاغری

?عزت نفس پایین

?ابتلا به وسواس فکری در مورد مسائل مذهبی

?پرخاشگری

?تکرار برخی جملات

?محاسبه کردن همه چیز به طور مکرر

?فرد از اینکه به خود و یا دیگران آسیبی برساند؛ نگران است

علت بروز وسواس فکری

همانطور که گفته شد؛ در نظر گرفتن علت ابتلا به علائم وسواس فکری نیز مهم است. در این قسمت به توضیح دلایل ایجاد کننده این اختلال خواهیم پرداخت.

ژنتیک: افرادی که یکی از والدین آنها مبتلا به انواع وسواس بوده است؛ بیشتر احتمال دارد که درگیر این الگوی تکراری شوند.

تغییراتی در روند زندگی: تغییرات بزرگ و ناگهانی در زندگی به دلیل اینکه استرس و اضطراب زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند؛ منجر به وسواس فکری می‌شوند.

افراط در عادت های رفتاری: گاهی این عادات مخرب هستند که منجر به شکل گیری وسواس فکری در افراد می‌شوند. برای مثال فردی که عادت دارد به طور مکرر به حمام برود؛ احتمال بعد از مدتی افکار وسواس گونه پیدا خواهد کرد.

تروما: تروماهایی که افراد مخصوصا در دوران کودکی خود تجربه می‌کنند؛ بسیار در این مورد موثر هستند.

پیامدهای ناشی علائم وسواس فکری

موضوعی که در مورد علائم وسواس فکری وجود دارد این است که این افکار و تصورات هرگز به واقعیت تبدیل نشده و نخواهند شد. اما به قدری قدرتمند هستند و بر فرد اثر می‌گذارند که او را وادار به پیگیری کرده و مدام تکرار می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که فرد لحظه ای آرامش روانی را در زندگی اش تجربه نکرده و حتی از لحاظ جسمانی نیز دچار مشکلات زیادی گردد. از این رو درمان و کنترل این اختلال از اهمیت زیادی برخوردار است.

شیوع ابتلا به وسواس فکری

شیوع علائم وسواس فکری

وسواس فکری اختلالی شایع میان افراد محسوب می‌شود. حتی گاهی این موضوع به قدری برای افراد عادی می‌شود که برای درمان نیز اقدام نکرده و یا تصور می‌کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد. اما بر اساس آمارهای به دست آمده در این زمینه از هر پنجاه هزار نفر یک نفر به نسبت مساوی در مردان و زنان مبتلا به وسواس فکری می‌گردد. البته این آمار در مورد افرادی که در برهه ای از زندگی خود وسواس را تجربه کرده اند؛ بیشتر هم می‌شود.

چطور با افراد مبتلا به علائم وسواس فکری برخورد کنیم؟

این نکته را فراموش نکنید که افراد مبتلا به علائم وسواس فکری هیچ کنترلی بر رفتارها و حتی افکار خود ندارند. از این رو در وهله اول باید آنان را درک کرده و در مراحل بعدی به صورت مداوم در این مورد به آنها تذکر ندهید. تنها سعی کنید تا به روش های مختلف آنان را برای مراجعه به درمانگر ترغیب نمایید. چنین فردی را نباید بیش از حد تنها گذاشت تا غرق در افکارش شود. بلکه بهتر است در کنار او بوده و حواس او را از توجه کردن به محرک های محیطی پرت کنید. در مواردی دارودرمانی نیز تجویز می‌شود که در کنار روش های روانشناختی می‌تواند موثر واقع شود.

سخن پایانی

فشار روانی ناشی از علائم وسواس فکری بسیار زیاد بوده و منجر به بروز مشکلات مختلفی برای افراد می‌گردد. از این رو نباید به آنها اجازه پیش روی داد. انجام اقدامات لازم در این زمینه نیاز به کمک تخصصی و حتی حضور اطرافیان دارد و به تنهایی امکانپذیر نیست. از این رو بهتر است در حتما در این مورد از روانشناس کمک گرفته و در کنار دیگران باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

داروهای مناسب برای از بین بردن علائم وسواس چیست؟

وسواس در بسیاری از موارد با درمان های غیر دارویی بهبود می یابد. در نتیجه لازم است ابتدا به یک روانشناس مراجعه نمایید تا وضعیت سلامت روان شما را ارزیابی کند. در نظر داشته باشید که مصرف، ادامه و قطع هرگونه داروی روان پزشکی حتما باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره