اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از کنکور | راه های از بین بردن ترس کنکور

ترس از کنکور زندگی و شرایط روانی بسیاری از دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع بیشتر افراد قبل از هر امتحان و اتفاق مهمی در زندگی خود دچار استرس می‌شوند که تا حدی طبیعی است و حتی به افراد کمک می‌کند تا بیشتر تلاش کنند. اما گاهی این ترس در زندگی فرد اختلال ایجاد کرده و مانعی برای مطالعه است. استرس داشتن و یا حتی کمی ترسیدن از کنکور قابل قبول است. اما برخی از دانش آموزان و یا حتی اطرافیان آنها این موضوع را به قدری ترسناک جلوه می‌دهند که فرد حتی از سالها قبل از کنکور از آن واهمه دارد. این موضوع به دلایل مختلفی ایجاد شده و همچنین روش هایی نیز برای مقابله آن وجود دارد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از کنکور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترس از کنکور

در کشور ما کنکور یکی از آزمون های مهم در طول زندگی است. که امروزه بیشتر افراد هم در آن شرکت می‌کنند. همین متقاضیان زیاد و فضای رقابتی است که ترس از کنکور را باعث می‌شود. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شرایط برای همه یکسان است. در واقع اگر نتوانید بر این ترس غلبه کنید؛ به توانمندی های خود آسیب زده و نمی‌توانید به اندازه دیگران عملکرد خوبی داشته باشید. بسیاری دانش آموزان باهوش و ممتاز، تنها به دلیل همین ترس نمی‌توانند نتیجه خوبی در کنکور دریافت کنند. در واقع بهتر است دانش آموزان از این شرایط در جهت مثبت استفاده کرده و تلاش خود را در این مورد بیشتر کنند. برای پاسخ به سوال برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانیم کلیک کنید.

دلایل ترس از کنکور

دلیل ترس از کنکور

همانطور که به آن اشاره شد؛ ترس از کنکور به دلایل مختلفی ایجاد شده و مشکلات زیادی را هم برای افراد ایجاد می‌کند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند.

💠ابتلا به اختلالات اضطرابی

افرادی که به طور کلی به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند؛ بیشتر احتمال دارد که در این دوران ترس از کنکور را نیز تجربه کنند. نشانه های اختلالات اضطرابی پیامدهای بسیار بدی برای زندگی افراد ایجاد کرده و عملکرد آنها را در زمینه های مختلف مختل می‌کند. نمی‌توان به طور کلی نشانه های اضطراب را از بین برد. اما تا حدی می‌توان با آنها مقابله کرده و کنترل نمود.

💠شکست در کنکور در گذشته

افرادی که در گذشته در کنکور شکست خورده و نتیجه دلخواه را کسب نکرده اند نیز ترس از کنکور را تجربه می‌کنند. در واقع چنین افرادی شرایط گذشته خود را به حال تعمیم داده و همچنین از آن درس نمی‌گیرند. به همین دلیل همواره نگران هستند که موقعیت گذشته دوباره تکرار شود.

💠 ترس از کنکور برای فشارهای محیطی

یکی دیگر از عواملی که ترس از کنکور را ایجاد کرده و یا آن را تشدید می‎‌کند؛ فشارهای محیطی است. در برخی موارد اطرافیان به قدری این موضوع را بزرگ کرده و ترسناک جلوه می‌دهند که فرد نیز از هراس پیدا کرده و دچار مشکل می‌شود. فراموش نکنید که خود دانش آموز کنکوری به قدر کافی تحت فشار حجم زیاد مطالب و موضوعات درسی هست. او خود بعد از مدتی به حساسیت موضوع پی برده و تلاش را آغاز می‌کند. به همین دلیل نیازی نیست که این مورد را بغرنج کنیم.

💠ایده آل گرایی

ایده آل گرایی خود دانش آموزی نیز در مورد ترس از کنکور بسیار موثر است. برخی از دانش آموزان تصور می‌کنند روند پیشرفت و موفقیت آنها همواره باید صعودی باشد. به همین دلیل با بروز کوچک ترین مشکلی در این مورد ناامید شده و همه چیز را رها می‌کنند. اما این شرایط بسیار خطرناک است.

پیامدهای ترس از کنکور

ترس از کنکور اگر به موقع پیگیری نشود؛ می‌تواند باعث بروز پیامدهای زیادی هم برای دانش آموز و هم اطرافیان او گردد. دانش آموزان به دلیل استرس بالایی که تجربه می‌کنند دچار حالات جسمی و روانی غیرعادی شده که آنها را نگران می‌کند. حتی گاهی این موضوعات به قدری شدید می‌شود که فرد در این شرایط به خودکشی و یا ترک موقعیت فکر می‌کند. اختلال در خواب و اشتها، ابتلا به اضطراب مزمن، ریزش مو، کاهش و یا افزایش وزن، دردهای عضلانی و… همگی از عوارض جانبی این موضوع هستند.

عوامل بروز شکست در کنکور

در مورد ترس از کنکور عواملی وجود دارد که بیشتر افراد را دچار استرس کرده و در واقع عامل شکست بسیاری از دانش آموزان در این دوران است. شناسایی این موضوعات و پیشگیری از آنها می‌تواند تا حد زیادی اضطراب افراد را کاهش دهد. موضوعاتی که به شکست در کنکور منجر می‌شوند؛ شامل نداشتن هدفی مشخص، نداشتن پشتکار، اهمال کاری، برنامه ریزی نکردن، عجله، بی دقتی، توجه نکردن به نقاط ضعف، عدم اعتماد به نفس و… است. برای اطلاع از دلایل قبول نشدن در کنکور کلیک کنید.

روش های غلبه بر ترس از کنکور

غلبه بر ترس از کنکور

اما به طور کلی در مورد غلبه بر ترس از کنکور روش هایی وجود دارد که تا حد زیادی موثر بوده و به افراد در این مورد کمک می‌کند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم. برای اطلاع از روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

🔽در نظر گرقتن احتمالات مختلف

فراموش نکنید که باید شکست را به عنوان یک احتمال در نظر داشته باشید. اما از آن دچار استرس نشوید. همه افراد در زندگی خود شکست خورده و ناکامی هایی را تجربه می‌کنند. اوضاع همیشه تحت کنترل پیش نرفته و احتمال بروز اتفاقات زیادی وجود دارد. به همین دلیل از این عامل نباید دچار هراس شد.

🔽 غلبه بر ترس از کنکور | پیدا کردن نقاط ضعف

توجه به نقاط ضعف و رسیدگی به آنها نیز تا حد زیادی در مورد ترس از کنکور موثر هستند. در واقع هرچه زودتر افراد بتوانند ضعف های خود را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرند؛ سریعتر می‌توانند از شکست پیشگیری کنند.

🔽کمک گرفتن از روانشناس

یکی از مهم ترین و موثرترین روش ها برای غلبه بر ترس از کنکور، کمک گرفتن از روانشناس است. در این مورد افراد هم باید از یک مشاور تحصیلی کمک گرفته و هم روان درمانی را به طور مرتب انجام دهند. در این حالت هم سلامت روان آنها برای مقابله با ترس آماده تر است و هم از لحاظ درسی پیشرفت خواهند کرد.

🔽 غلبه بر ترس از کنکور با نظم و برنامه ریزی

برای مقابله با ترس از کنکور افراد باید  نظم و برنامه ریزی داشته و به صورت هدفمند پیش بروند. در این حالت احساس کنترل بیشتری بر شرایط داشته و راحت تر می‌توانند با این آزمون مواجه شوند.

🔽عدم مقایسه خود با دیگران

یکی از دلایلی که منجر به ترس از کنکور می‌شود؛ مقایسه خود با دیگران است. در واقع افرادی که اینکار را زیاد انجام می‌دهند؛ بیشتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند. فراموش نکنید که شرایط افراد با یکدیگر متفاوت بوده و همه افراد یک مسیر را برای موفقیت طی نمی‌کنند.

🔽تشویق خود

بهتر است پیشرفت های هرچند کوچک خود را در نظر گرفته و به خاطر آنها خود را تشویق کنید. این موضوع می‌تواند ترس از کنکور را تا حد زیادی کاهش داده و از طرف دیگر انگیزه شما را بیشتر کند.

🔽مثبت نگری

همچنین بهتر است باورهای خود را در مورد کنکور و حتی موفقیت تغییر داده برای از بین بردن ترس از کنکور مثبت نگری کنید. این به معنی خوش بینی سمی و هیچ کاری نکردن نیست. بلکه باید در کنار تلاش دید خوبی نیز نسبت به آینده داشته باشید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تحت تاثیر ترس از کنکور، دچار مشکلات زیادی شده و حتی به طور کلی از آن فرار می‌کنند. فراموش نکنید که کنکور نیز مانند همه آزمون های دیگر نیاز به تلاش و پشتکار داشته که ترس آنها را مختل می‌کند. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از یک مشاور تحصیلی و همچنین روانشناس کمک گرفته تا این موضوع را کنترل کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که شکست در کنکور به معنی به پایان رسیدن دنیا نبوده و همواره فرصت هایی برای موفقیت وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از کنکور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره