اختلالات روانیمشکلات خواب

خواب گردی | 3 شیوه برای درمان راه رفتن در خواب

خواب گردی به حالتی از اختلالات خواب گفته می‌شود. در این اختلال فرد رفتارهای پیچیده ای از خود بروز می‌دهد. گاهی در خواب حرف می‌زند؛ چشمانش باز است، اما به جای نا معلومی نگاه می‌کند. این اختلال اغلب در دوران کودکی رخ می‌دهد و در بزرگسالان به ندرت مشاهده می‌شود.

راه رفتن در خواب علت ژنتیکی دارد و در افراد یک خانواده مشاهده می‌شود. این اختلال در افراد با نشانه های مختلفی وجود دارد. عده ای در خواب گردی راه می‌روند، رانندگی می‌کنند، به حمام می‌روند، اشیا را پرتاب می‌کنند و لباس تعویض می‌کنند. در واقع ذهن فرد خواب است، اما بدن او بیدار می‌باشد. این موضوع در حیطه روانشناس مورد بررسی قرار گرفته است. و برای درمان آن می‌توانید از روانشناس و مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خواب گردی چیست؟

خواب گردی چیست؟

بر اساس آمار ها، حدود 16 درصد از کودکان به خواب گردی مبتلا هستند. و 87 درصد از افراد مبتلا جنسیت مذکر دارند. برخی از افراد در هنگام راه رفتن در خواب با چشم باز هستند؛ اما عده ای نیز با چشمان بسته این اختلال را سپری می‌کنند. افراد مبتلا به خواب‌ گردی از خود نشانه هایی مبنی بر اختلال در درک محيط، اختلال در قضاوت، برنامه ریزی، حل مساله و … از خود بروز می‌دهند.

در حال حاضر دلیل مشخصی برای بروز خواب گردی مشخص نشده است. اما به طور کل تاخیر در سیستم عصبی مرکزی، کمبود خواب، تب، خستگی، ژنتیک و … در این اختلال دخیل هستند. اغلب افرادی که به اختلال خواب گردی مبتلا هستند؛ دچار جراحات می‌شوند یا بعد از بیداری با آسیب ها و کوفتگی های بدن مواجه می‌شوند. در این مقاله تمام جوانب راه رفتن در خواب را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

آیا فردی که در حال خواب گردی است؛ باید بیدار کرد؟

بر اساس تحقیقات، فردی که در حال خواب گردی است، نباید بیدار کرد. بیداری این افراد خطرناک نیست اما بعد از اینکه بیدار می‌شوند، تا مدت ها دچار سردرگمی و گیجی می‌شوند. تصور رایجی که در رابطه با خواب گردی وجود دارد؛ فرد با آسیب روبرو نمی‌شود. اما زمین خوردن، عدم تعادل، تصادف و … از پیامدهای خواب‌ گردی است.

آیا کودک خواب گرد مشکل شدید دارد؟

شاید با مشاهده خواب گردی در کودکان، بسیار نگران شوید. اما اغلب کودکانی که به این عارضه دچار هستند، عاری از هر گونه مشکلات روانی و عاطفی می‌باشند. این اختلال به مرور زمان و اغلب در دوره بلوغ رفع می‌شود. اما به ندرت نیز تا سنین بیشتر ادامه پیدا می‌کند.

علت خواب گردی چیست؟

علل مختلفی در بروز خواب گردی وجود دارد. و وراثت از مهم ترین علل ها می‌باشد. در این بخش مقاله علل مختلف را ذکر کرده ایم.

🔹 عوامل وراثتی

🔹 تب یا بیماری

🔹مختل شدن خواب

🔹 فقدان خواب کافی

🔹 مصرف الکل و مواد مخدر

🔹خستگی بیش از اندازه

🔹 مصرف برخی داروها، مانند داروهای خواب آور

🔹 اضطراب و استرس

🔹خوابیدن با مثانه پر

🔹 لمس بدن

🔹 میگرن

🔹تغییر محیط خواب

🔹 صدا

🔹 آسیب به سر

🔹اختلال اضطراب

🔹 استرس پس از سانحه

🔹 پانیک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمبود خواب کلیک کنید.

علائم خواب گردی چیست؟

افرادی که به خواب گردی مبتلا هستند؛ از خود علائمی بروز می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به علائم خواب‌ گردی توضیح داده ایم.

🔸 پاسخ ندادن یا پاسخ های بی معنی

🔸 نشستن در تخت و مالیدن چشم ها

🔸نگاه مبهم به یک نقطه

🔸 دشواری در بیدار بودن

🔸 رفتارهای عجیب و از سر بی احتیاطی

🔸ادرار کردن در محل اشتباه

🔸 حرف زدن در خواب

🔸 دست فرد رو به جلو کشیده نشده باشد (بر خلاف فیلم ها)

🔸کودکان در 4 تا 5 سالگی به بی قراری خواب مبتلا هستند.

🔸 بیدار شدن در جایی که شب در آنجا نخوابیده بودید

🔸 انجام فعالیت های روزانه

🔸به یاد نیاوردن اتفاقات شب گذشته

🔸 احساس خستگی در صبح، بدن درد، کوفتگی بدن

راهکارهایی برای ایمن سازی محیط جهت خواب گردی کودک

راهکارهایی برای ایمن سازی محیط جهت خواب گردی کودک

خواب گردی به تنهایی عارضه خطرناکی نیست. اما اینکه پیامد هایی نیز به همراه دارد؛ باید احتیاط کرد. برای اینکه محیط را ایمن کنید؛ چند راهکار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

✨ جلوی در، راه پله ها و مکان های حساس نرده های ایمنی نصب کنید.

✨ موانع را از مسیر اتاق کودک دور کنید.

✨اشیای شکستنی را دور از دسترس کودک قرار دهید.

✨ کودک را در تخت دو طبقه نخوابانید.

✨درها و پنجره های اتاق را قفل کنید.

✨ کودک را به آرامی به سوی تخت راهنمایی کنید.

✨ کودک را از خواب بیدار نکنید؛ زیرا می‌ترسد و ممکن است فریاد بزند.

درمان خواب گردی چگونه است؟

برای درمان راه رفتن در خواب می‌توانید از راهکارهای ساده ای که در ادامه ذکر کرده ایم استفاده کنید.

🔻 منع مصرف مایعات در ساعت های خواب

🔻 آرام سازی محیط خواب

🔻کم کردن نور

🔻 نصب زنگ هشدار روی تمام در ها و پنجره ها

🔻 کاهش مصرف کافئین

🔻پرهیز از محرک های بصری و سمعی قبل خواب

🔻 خوابیدن در جای امن

🔻 تخلیه مثانه قبل از خواب

🔻خواب ناکافی

🔻 مدیتیشن قبل از خواب

🔵 بیداری پیش بینی شده

از روش های درمان خواب گردی، بیداری پیش بینی شده است. در این روش زمان خواب گردی فرد را در نظر می‌گیرند؛ سپس 10 تا 20 دقیقه قبل او را بیدار می‌کنند. و طول مدت این عارضه؛ فرد باید بیدار بماند.

🟢 دارو درمانی

یکی از روش های کنترل خواب گردی، دارو درمانی است. اما دارو درمانی در زمانی ضروری می‌شود که احتمال بروز آسیب جدی وجود داشته باشد؛ دیگر روش های درمانی بی فایده است، رفتار فرد موجب آزار اعضا شده باشد.

کلام آخر

خواب گردی با افزایش سن، به مرور و خود به خودی کاهش می‌یابد. معمولا نشان از مشکل جدی نیست اما بهتر است که اختلالات اضطرابی نیز بررسی شود. برای بررسی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره