اختلالات روانیمشکلات خواب

درمان خستگی بعد از خواب

درمان خستگی بعد از خواب یکی از مواردی است که بسیاری از افراد را دچار سردرگمی می‌کند. چرا که ما می‌خوابیم تا خستگی مان برطرف شده و انرژی بیشتری داشته باشیم. اما گاهی بعد از بیدار شدن به قدری خسته هستیم که تصور می‌کنیم اصلا نخوابیده ایم و یا نمی‌توانیم روز خوب داشته باشیم. کیفیت خواب بر سلامت روان و سلامت جسمانی تاثیر چشمگیری دارد. از این رو اهمیت دادن و و یا حتی پیدا کردن علت خستگی بعد از بیدار شدن مهم است. این موضوع می‌تواند سبک زندگی ما را تغییر داده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خستگی بعد از خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

درمان خستگی بعد از خواب

احتمالا همه ما این حالت را تجربه کرده ایم که بعد از بیدار شدن احساس خستگی و بی حوصلگی داشته ایم. این حالت در مواردی طبیعی است. زمانی که افراد به اندازه نمی‌خوابند و یا در خواب مدام بیدار می‌شوند؛ قطعا نمی‌توانند انرژی زیادی در هنگام بیداری داشته باشند. اما درمان خستگی بعد از خواب زمانی اهمیت دارد که این موضوع هیچ دلیل خاصی نداشته و همچنین برای مدت زمان طولانی تکرار شود. در چنین شرایطی به طور کلی زندگی شخصی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این زمینه راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اما بهتر افراد در قدم اول دلیل این موضوع را بیابند. برای آشنایی بیشتر با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

نشانه های خستگی بعد از خواب

نشانه های درمان خستگی بعد از خواب

معمولا خستگی بعد از خواب با نشانه هایی همراه است. همچنین این علائم گاهی به قدری واضح هستند که خود فرد متوجه آنها می‌شود. نشانه های جسمی این موضوع شامل کوفتگی و درد بدن، سر درد، تاری دید، عدم هماهنگی چشم ها و دست، اسهال، شکم درد ، یبوست و… و نشانه های روانی آن نیز شامل موارد زیر می‌شود.

احساس بی انگیزگی

خواب آلودگی

خستگی و کج خلقی

اختلال در تمرکز

نداشتن قدرت تصمیم گیری

نوسانات خلقی

چگونگی درمان خستگی بعد از خواب

چگونگی درمان خستگی بعد از خواب

همانطور که به آن اشاره شد؛ برای درمان خستگی بعد از خواب راه های زیادی وجود دارد. به دلیل اینکه شرایط خواب و بیداری هر فردی متفاوت است بهتر است افراد راه های مختلفی را امتحان کرده و در نهایت راه مناسب خود را انتخاب کنند. از طرفی در این زمینه کمک گرفتن از روانشناس نیز ضروری است. برای اطلاع از راه های تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

📌به تعویق نیانداختن آلارم

برای درمان خستگی بعد از خواب افراد بهتر است آلارم ساعت خود را به تعویق نیاندازند. برخی حتی معتقدند که اینکار خواب را برایشان خوشایندتر نیز می‌کند. اما باعث می‌شود بعد از بیداری عملکرد خوبی نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است خود را ملزم نمایید تا بعد از اولین زنگ بیدار شوید.

📌نوشیدن آب | درمان خستگی بعد از خواب

همچنین نوشیدن آب نیز بلافاصله بعد از بیداری از راه های موثر درمان خستگی بعد از خواب است. با اینکار به بدن اکسیژن کافی رسیده و همچنین هیدراته می‌شود. از این رو افراد راحت تر می‌توانند از تخت خواب خود جدا شوند.

📌انجام حرکات کششی

انجام حرکات ساده کششی و یا ورزش کردن شروع یک روز خوب است. زمانی که افراد بعد از بیداری شرو ع به حرکت کردن می‌کنند؛ مغز آنها سریعتر به کار افتاده و همچنین ماهیچه های بدن نیز از حالت کرختی خارج می‌شوند.

📌شستن صورت با آب خنک | درمان خستگی بعد از خواب

یکی دیگر از کارهای موثر برای درمان خستگی بعد از خواب شستن صورت با آب خنک است. تغییر دمای بدن به صورت ناگهانی خواب را از سرتان پرانده و باعث هوشیاری می‌شود. اگر حتی نمی‌توانید از تخت خواب خارج شوید تا صورت خود را بشویید؛ می‌توانید از یک آب پاش در کنار تخت خود استفاده کنید.

📌خوردن صبحانه مناسب

صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است. زمانی که صبحانه مناسبی بخورید علاوه بر اینکه انرژی مناسب برای انجام کارهای خود در ادامه روز را کسب می‌کنید؛ سلامت جسمانی شما نیز تضمین خواهد شد. فراموش نکنید که در این زمان پرخوری نکرده و همچنین غذاهای سنگین نخورید.

📌از خوردن شکر و خوراکی های شیرین پرهیز نمایید | درمان خستگی بعد از خواب

برخی تصور می‌کنند که تنها درمان خستگی بعد از خواب خوردن شیرینی و شکر است. جالب است بدانید که این حتی یک بیماری است که بعد از خواب هوس خوردن خوراکی های شیرین را می‌کنید. شکر به صورت برعکس عمل کرده و منجر به خستگی زودتر از موعد می‌گردد.

📌کمتر قهوه بخورید

با اینکه قهوه اصلی ترین درمان خستگی بعد از خواب است و منجر به بی خوابی می‌گردد؛ اما نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. چرا که کافئین اعتیادآور بوده و از طرفی بدن را نیز شرطی می‌کند. بعد از مدتی در صورتی که افراد نتوانند بعد از بیداری قهوه بخورند دیگر نمی‌توانند کارهای خود را به درستی انجام دهند. برای اطلاع از دلایل کمبود خواب کلیک کنید.

📌خارج شدن از خانه و قرار گیری در معرض نور آفتاب | درمان خستگی بعد از خواب

همانطور که گفته شد؛ داشتن فعالیت جسمانی بعد از بیدارشدن درمان خستگی بعد از خواب است. مخصوصا اگر افراد از خانه خارج شده و در معرض نور خورشید و هوای تازه قرار بگیرند. در این صورت قطعا روز بهتری خواهند داشت.

📌تمرین هوازی

از بین تمریناتی که صبح ها می‌توانید انجام دهید؛ یوگا و ورزش های هوازی برای درمان خستگی بعد از خواب مناسب ترند. از این رو زمانی را به این ورزش ها اختصاص داده خود را مقید به انجام آنها کنید. در ابتدا انجام اینکار دشوار است. اما بعد از مدتی تبدیل به عادتی خوب می‌شود.

📌به دغدغه های فکری خود توجه کنید | درمان خستگی بعد از خواب

گاهی افراد به دلیل درگیری های ذهنی که دارند بعد از خواب بسیار خسته و بی حوصله هستند و یا حتی تحت تاثیر این مسائل رویاهای بدی می‌بینند. از این رو بهتر است در بیداری به این موضوعات توجه کرده و مشکلات روانی خود را حل نمایند.

📌درمان بیماری های جسمانی

پرداختن به بیماری های جسمانی نیز در کیفیت خواب بسیار موثر است. درمان بیماری های ریوی، اختلالات خواب و یا مشکلات کبدی می‌تواند درمان خستگی بعد از خواب باشد.

📌پیدا کردن هدفی مناسب

زمانی که افراد هدف مناسب و مشخصی برای بیدار شدن نداشته باشند؛ به سختی از خواب بیدار شده و کارهای خود را آغاز می‌کنند. به همین دلیل حتما از شب قبل برای فردا برنامه ریزی کرده و وظایف مشخصی برای خود مشخص کنید.

📌نظم دادن به ساعت خواب و بیداری

حتما برای درمان خستگی بعد از خواب به ساعت خواب و بیداری خود نظم دهید. در این صورت می‌توانید به اندازه خوابیده و کمتر خستگی و بی حوصلگی را تجربه نمایید. برای اطلاع از میزان خواب کافی کلیک کنید.

سخن پایانی

به طور کلی طبیعی است که بعد از بیدار شدن از خواب به طور کامل نتوانید انرژی خود را بازیابی کنید. بهتر است بعد از بیدار شدن کمی به خود زمان داده، اصلا تلفن همراه خود را چک نکرده و همچنین نکاتی را که در قسمت قبل ذکر شد را نیز رعایت کنید. در این زمینه بهتر است از یک متخصص نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خستگی بعد از خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره