اختلالات روانیمشکلات خواب

تنظیم سیکل خواب | 8 روش تنظیم ساعت خواب

تنظیم سیکل خواب و رعایت بهداشت خواب علاوه بر اینکه سلامت جسمانی شما را تنظیم می‌کند، به سلامت روحی نیز می‌پردازد. زمانی که خواب مرتب و خوبی داشته باشید، فعالیت های روزانه خود را نیز به بهترین نحو انجام خواهید داد. این افراد حتی از خلق خوب و با کیفیت برخوردارند. اما کسانی که بهداشت خواب را رعایت نمی‌کنند و ساعات معینی برای خوابیدن ندارند؛ حال و انرژی خوبی برای ادامه فعالیت های روزانه خود ندارند. به همین جهت بسیار حائز اهمیت است که برای تنظیم سیکل خواب تلاش کنید. اگر در این زمینه با مشکل روبرو هستید و توانایی برنامه ریزی مناسب ندارید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنظیم سیکل خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تنظیم سیکل خواب چیست؟

تنظیم سیکل خواب چیست؟

خواب خوب و با کیفیت، روند زندگی را بهبود می‌بخشد. از فالکتور های مهم برای سلامت روان، تنظیم سیکل خواب است. امروزه متخصصان با بررسی های گوناگون به این نتیجه رسیده اند که انسان های موفق خواب بهتری نسبت به افراد معمولی دارند. در واقع زمانی که تنظیم سیکل خواب و بهداشت خواب وجود داشته باشد؛ می‌توانید فعالیت های روزانه خود را به بهترین نحو انجام دهید. اما افرادی که در این زمینه به خوبی رفتار نمی‌کنند و دچار بی خوابی هستند؛ هرگز افراد موفقی نخواهند شد. این افراد ساعات خواب بهم ریخته ای دارند و از خلق بهم ریخته رنج می‌برند.

اگر تنظیم سیکل خواب وجود نداشته باشد؛ فرد بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار دارد. بسیار تحریک پذیر است و عصبانی می‌شود. حتی این افراد در زمینه تمرکز و توجه از مشکل رنج می‌برند. به همین جهت اهمیت دارد که در این زمینه از روانشناس و متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید تا بتوانید به تنظیم سیکل خواب بپردازید. در این مقاله روش ها و توضیحاتی داده ایم که شما را راهنمایی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

برای تنظیم سیکل خواب چه کارهایی باید انجام داد؟

برای تنظیم سیکل خواب چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر ساعت خواب بهم ریخته ای دارید و در فعالیت های روزانه خود به دلیل خستگی، کند عمل می‌کنید، باید به تنظیم سیکل خواب بپردازید. خواب یکی از ارکان مهم کسب انرژی است که به شما در زمینه افزایش رضایت از زندگی کمک می‌کند. در این بخش مقاله راجع به تنظیم ‌سیکل خواب صحبت کرده ایم.

🔘 برای خواب و بیداری خود ساعت مشخص کنید

اولین کاری که باید در زمینه تنظیم سیکل خواب انجام دهید؛ برنامه ریزی ساعت خواب و بیداری است. اگر هر روز سر ساعت مشخصی به خواب بروید و سر ساعت مشخصی بیدار شوید. به مرور زمان به ساعت خواب و بیداری خود عادت خواهید کرد. که این موضوع به بهداشت خواب شما کمک خواهد کرد. سعی کنید برای تعیین ساعت خواب و بیداری خود؛ زود بخوابید و زود بیدار شوید. به شیوه ای که 7، 8 ساعت خواب را پر کنید.

🔘 بیش از اندازه نخوابید

یکی از کارهایی که باید برای تنظیم سیکل خواب انجام دهید؛ رعایت ساعت خواب است. به طور کلی نباید برای رعایت این موضوع فراتر از نیازتان به خواب بروید. انسان های بالغ 8 ساعت خواب نیاز دارند که اغلب بین 6 تا 7 ساعت نیز ساعت خوابشان تکمیل می‌شود. ساعت استراحت بسیار مهم است و باعث رفع خستگی شما می‌شود. اگر صبح ها نیاز به زود بیدار شدن ندارید؛ بازهم ساعت کوک کنید تا بیش از اندازه داخل تخت نمانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میزان خواب کافی کلیک کنید.

🔘 به مقدار مناسب کافئین مصرف کنید | تنظیم سیکل خواب

یکی از دلایل عدم تنظیم سیکل خواب، مصرف بیش از اندازه کافئین است. با مصرف کافئین فعالیت سیستم عصبی مرکزی شما افزایش می‌یابد و به طور کل سیکل خواب شما بهم می‌ریزد. به همین جهت برای تنظیم خواب خود باید به مقدار مناسب و کافی کافئین مصرف کنید. میزان مصرف این نوشیدنی را مخصوصا هنگام خواب تنظیم کنید.

🔘 به نور اتاق اهمیت دهید

برای تنظیم سیکل خواب باید نور اتاق را تنظیم کنید. در طول شب نور اتاق خود را کم کنید و به میزان حد اقل برسانید. زمانی که نور اتاق را زیاد نگه دارید؛ نمی‌توانید خواب خوبی داشته باشید. اگر ترس از تاریکی دارید نیز می‌توانید از چراق خواب های بسیار کمرنگ استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خوابیدن در روز به جای شب کلیک کنید.

🔘 غذاهای پر چرب مصرف نکنید

شاید شنیده باشید که اغلب افرادی که خواب های بد مشاهده می‌کنند یا به سختی به خواب می‌روند؛ شام از غذای پر چرب استفاده کرده است. بنابراین بهتر است که قبل از خواب از مصرف غذاهای پر چرب پرهیز کنید تا دستگاه گوارش شما هضم راحت تری پیش رو داشته باشد. بنابراین برای اینکه تنظیم سیکل خواب صورت بگیرد, غذاهای سبک قبل از خواب مصرف کنید که بهداشت خواب رعایت شود.

🔘 برنامه خواب خود را رعایت کنید

از دیگر روش های تنظیم سیکل خواب، رعایت برنامه خواب است. برنامه ریزی برای خواب، کار ساده ای نیست. همچنین رعایت برنامه خواب کار سخت تری است. به همین جهت باید به برنامه خود پایبند بمانید و این سختی را برای خواب خوب به جان بخرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی شبانه کلیک کنید.

🔘 صبور باشید | تنظیم سیکل خواب

از مهم ترین کارهایی که باید برای تنظیم سیکل خواب انجام دهید، صبر و تحمل است. تغییر ساعت خواب هرگز به راحتی رخ نمی‌دهد و شما برای تنظیم خواب خود باید از روز های اول برنامه خود را رعایت کنید. هرگز با عجله بهداشت خواب رعایت نمی‌شود. اما ایرادی ندارد؛ شما با صبر و حوصله می‌توانید سیکل خواب منظمی برای خود ترتیب دهید.

🔘 از روانشناس کمک بگیرید

به دلیل اینکه خواب از اهمیت بالایی برخوردار است و به راحتی نمی‌توان از آن گذر کرد؛ باید از متخصص راهنمایی بگیرید. مخصوصا افرادی که توانایی برنامه ریزی اصولی برای خواب خود نداشته باشند؛ می‌توانند با کمک روانشناس، سیکل منظمی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمبود خواب کلیک کنید.

چه عواملی بر ریتم خواب تاثیر دارند؟

  • ساعات خوردن غذا
  • نور اطراف
  • افکار و دغدغه های فکری
  • اضطراب و استرس
  • خواب بی وقت
  • عجول بودن

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ تنظیم سیکل خواب بسیار حائز اهمیت است. خواب نقش اساسی در سلامت روان و جسم ما دارد. اگر به آن دقت نشود؛ زندگی شما را به طور کلی مختل می‌کند. به همین جهت باید موضوع خواب را جدی بگیرید و حتما برای تنظیم و برنامه ریزی اصولی اقدام کنید. در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرید تا بر اساس نیاز شما، ساعت خواب منظمی را ترتیب دهد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنظیم‌ سیکل خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره