اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

تهدید به خودکشی را باید جدی گرفت

تهدید به خودکشی یکی از نشانه های هشداردهنده در رفتار افراد است. در واقع خودکشی به قدری موضوع حیاتی و مهمی است که حتی تهدید به آن نیز باید جدی گرفته شود. با اینکه بسیاری از افراد تنها در حد تهدید در این مورد صحبت می‌کنند و یا قصد گرفتن توجه از دیگران را دارند. اما نباید از کنار آن بی تفاوت رد شد. کسی که در این مورد صحبت می‌کند؛ در واقع در مورد آن فکر کرده و یا حتی برنامه هایی نیز در این زمینه دارد. به همین دلیل بهتر است حتما اطرافیان در این مورد اطلاعات کافی را داشته و اقدامات لازم را انجام دهند. گرچه در بیشتر موارد فردی که به طور جدی قصد انجام چنین کاری را داشته باشد؛ به ندرت در مورد آن صحبت می‌کند. اما بهتر است نشانه ها را جدی گرفته و از آنها جلوگیری شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید به خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تهدید به خودکشی

تهدید به خودکشی در بیشتر موارد در میان نوجوانان دیده می‌شود. آنها در دوره ای حساس از زندگی خود قرار داشته و از شدت این موضوع باخبر نیستند. حتی گاهی انجام اینکار برای آنها هیجان دارد. از این رو در مورد آن فکر کرده و حتی اقداماتی در این مورد انجام می‌دهند. فراموش نکنید که تهدید به خودکشی تنها در میان نوجوانان شایع نیست؛ بلکه بزرگسالانی که فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند و یا از سلامت روان برخوردار نیستند نیز اینکار را انجام می‌دهند.

براساس پژوهش هایی که در این مورد انجام شده است مشخص گردید بیشتر افرادی که دست به خودکشی می‌زنند؛ قبل از انجام، بارها در مورد آن صحبت کرده اند. به همین دلیل باید نسبت به این موضوع حساس بود. برای جلوگیری از خودکشی فرزند کلیک کنید.

علل تهدید به خودکشی

علل تهدید به خودکشی

افراد به دلایل مختلفی دیگران را تهدید به خودکشی می‌کنند. وقتی فشارهای زندگی بیش از توان و تحمل افراد می‌شود و یا تحت تاثیر یک اتفاق به طور کلی از زندگی خود ناامید می‌شوند؛ این افکار به سراغ آنها می‌آید. برخی از دلایل این اقدام، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

💠جلب توجه

یکی از دلایل تهدید به خودکشی جلب توجه اطرافیان است. افراد با اینکار قصد دارند تا به دیگران نشان دهند که تحت فشار زیادی هستند و یا به توجه نیاز دارند. فراموش نکنید که حتی اگر اینکار به قصد جلب توجه هم باشد و دلیل منطقی پشت آن نباشد؛ بازهم باید از آن پیشگیری نمود. برخی از افراد حتی به گونه ای به خود آسیب می‌زنند که احتمال مرگ آنها بسیار کم است. اما فردی که یکبار اینکار را انجام داده، بازهم احتمال دارد که آن را انجام دهد.

💠فکر کردن به این موضوع

یکی دیگر از دلایل تهدید به خودکشی فکر کردن در این مورد برای مدت زمان طولانی است. در واقع فرد در مورد خودکشی و حتی روش های آن بسیار فکر کرده و در نهایت تصمیم می‌گیرد تا آن را با دیگران در میان بگذارد و یا آنها را مطلع کند. در بیشتر موارد او اینکار را انجام می‌دهد تا دیگران به او راهکاری داده و یا به او کمک کنند.

💠فشار روانی

همانطور که به آن اشاره شد؛ افراد تحت تاثیر فشارهای روانی که تحمل می‌کنند گاهی دست به تهدید به خودکشی می‌زنند. داشتن سطح بالایی از استرس و اضطراب همیشه به معنی وجود مشکلات زیادی در محیط و زندگی شخصی نیست. گاهی افراد تاب آوری بسیار پایینی دارند. از طرفی مبتلا به برخی از اختلالات روانی هستند که آنها را مجبور به انجام چنین کاری می‌کند.

💠عوامل محیطی

از طرفی گاهی این محرک های محیطی هستند که فشار زیادی به افراد وارد کرده و آنها را وادار به تهدید به خودکشی می‌کند. در واقع او دیگر تحمل حضور در محیط پرهیجان را نداشته و به همین دلیل با اینکار به دیگران هشدار می‌دهد. در مواردی حتی فرد مقصر اتفاقات محیط هم نیست؛ تنها باید این شرایط را تحمل کند. برای مثال فرزندانی که والدین آنها در حال جدایی از یکدیگر هستند بسیار احتمال دارد که چنین کاری را انجام دهند.

نشانه های تهدید به خودکشی

افرادی که دیگران را تهدید به خودکشی می‌کنند در بیشتر موراد این مورد را به طور مستقیم بروز می‌دهند. اما در غیر این صورت فکر کردن در مورد خودکشی همواره با نشانه هایی همراه است که بهتر است دیگران به آنها توجه کنند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و علائم خودکشی کلیک کنید.

بخشیدن وسایل به دیگران

جست و جو برای وسایل پرخطر

نوشتن وصیت نامه و صحبت کردن با این مضمون

رفتارهای خودجرحی و آسیب به خود

انزوا و گوشه گیری از دیگران

پیامدهای بی توجهی به تهدید به خودکشی

فراموش نکنید که اگر تهدید به خودکشی را در افراد نادیده بگیرید و یا در این زمینه اقدامات لازم را انجام ندهید؛ مشکلات زیادی بروز خواهند کرد. علاوه بر اینکه فرد به طور واقعی دست به انجام اینکار می‌زند؛ از اطرافیان خود نیز ناامید شده و حتی در موارد دیگر نیز به آنها اعتماد نمی‌کند. خودکشی مانند بیماری مسری است که در یک خانواده شایع می‌شو. همچنین برای بازماندگان فشار روانی زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل نباید از کنار آن به راحتی گذشت.

تهدید به خودکشی در دوره های سنی مختلف

تهدید به خودکشی در دوره های سنی مختلف بروز کرده و می‌تواند طیف وسیعی از نشانه ها را شامل شود. البته به ندرت این موضوع در مورد کودکان پیش می‌آید. آمار این کار در میان نوجوانان و بزرگسالان بیشتر از هر سن دیگری است. البته خودکشی در میان افراد کهنسال نیز وجود دارد اما آمار آن نیز پایین است. بهتر در هر دوره سنی افراد در این مورد به روانشناس مراجعه کرده و مشکلات خود را برطرف نمایند.

راه های جلوگیری از تهدید به خودکشی

جلوگیری از تهدید به خودکشی

البته برای جلوگیری از تهدید به خودکشی نیز راه هایی وجود دارد. اطرافیان با این روش ها می‌توانند به فرد کمک کرده و این موضوع را برطرف نمایند. در این قسمت به بررسی این راهکارها می‌پردازیم. برای جلوگیری از بروز افکار خودکشی کلیک کنید.

◀صحبت کردن در این مورد به طور مستقیم

بهتر است به طور مستقیم از فرد در این مورد سوال بپرسید. آیا به خودکشی فکر می‌کنی؟ بسیاری از افراد حتی از مطرح کردن این سوال و یا شنیدن جواب آن هراس دارند. اما اطلاع از این موضوع تنها با اینکار امکانپذیر و حتی قابل اطمینان است.

◀کمک گرفتن از روانشناس

در قدم بعدی فرد باید برای مواجهه با این موضوع و پیدا کردن علت آن به روانشناس و روانپزشک مراجعه کند. بسیار مهم است که فرد در چنین شرایطی تحت نظر یک متخصص قرار گیرد.

◀توجه به نشانه ها

اطرافیان باید نشانه ها را زیر نظر گرفته و نسبت به پیشرفت فرد حساس باشند. این موضوع در روند درمان بسیار مهم است.

◀خانواده درمانی

در این مورد خانواده نیز باید مهارت هایی را کسب کرده و همچنین قادر به انجام اقدامات لازم باشند. گاهی این خانواده هستند که با حرف ها و رفتارهای خود اوضاع را بدتر می‌کنند.

◀کمک گرفتن از دوستان

باید در مورد تهدید به خودکشی، دوستان را نیز آگاه کرد و به اقداماتی را به آنها آموزش داد. افراد بسیار تحت تاثیر دوستان خود قرار دارند؛ از همین رو بهتر است آنان نیز در این مورد اطلاعاتی داشته باشند.

سخن پایانی

تهدید به خودکشی از اقداماتی است که به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. این موضوع تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل درونی است. گرچه محرک های محیطی نیز در این مورد موثر هستند. به همین دلیل بهتر است افراد در این مورد حتما از یک مشاور کمک گرفته و از آن پیشگیری کنند. این شرایط هم نیاز به تلاش و انگیزه خود فرد داشته و هم اطرافیان نیز باید در این مورد حمایتگر باشند. کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه از موثرین و ضروری ترین اقدامات است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید به خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره