مراقبت از نوزادنوزاد

تعویض پوشک نوزاد | 8 نکته مهم در تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد یکی از مهارت هایی است که والدین باید با آن آشنا باشند. پدر و مادر باید برای تعویض پوشاک زمانی را مشخص کنند تا پوست نوزاد در معرض آلودگی و حساسیت قرار نگیرد. به همین جهت عوض کردن پوشک مانند تغذیه، بهداشت و خواب کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر تعویض پوشک نوزاد را به تعویق بی‌اندازید؛ سلامت فرزندتان را تهدید کرده اید. این شرایط برای کودکانی که پوست حساس تری دارند؛ بیشتر پیش می‌آید. به عنوان والد باید بهداشت فرزندان را رعایت کنید و از زمان مناسب تعویض آگاه باشید. در کنار رعایت بهداشت، تربیت و رفتار با کودک را نیز باید بدانید تا سلامت روحی فرزندتان تامین شود. در این زمینه حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعویض پوشک‌ نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تعویض پوشک نوزاد چگونه است؟

تعویض پوشک نوزاد چگونه است؟

تا به حال پوشک نوزاد تعویض کرده اید؟ چه سختی هایی در این زمینه وجود دارد؟ اگر زمان مناسب تعویض پوشک‌ نوزاد را ندانیم؛ چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ برخی از والدین تازه کار تعویض پوشک‌ نوزاد را به دلایل مختلفی، سخت و دشوار تلقی می‌کنند. اما باید بدانید که اگر از نحوه تعویض مطلع باشید؛ این کار هرگز برای شما دشوار نخواهد شد. به مرور زمان مراحل این فرایند را متوجه می‌شوید و بعد از گذشت زمان می‌توانید در اتاق تاریک نیز این کار را انجام دهید.

تعویض پوشک نوزاد هیچ سختی ندارد و تنها مطلع شدن از فرایند آن می‌تواند شما را راحت کند. در این مقاله به زمان، روش و کلیه جوانب تعویض پوشک‌ نوزاد اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

زمان تعویض پوشک نوزاد

معمولا این سوال برای والدین پیش می‌آید که زمان تعویض پوشک نوزاد کی است؟ با توجه به بررسی ها، متخصصین اعلام کردند که هر 2 تا 3 ساعت باید پوشک‌ نوزاد را تعویض کنید. که این موضوع طی زمان افزایش می‌یابد. حتی عوض کردن پوشک نوزاد در روزهای متوالی به یک صورت نیست و باید بر اساس میزان ادرار کودک این فرایند را تکرار کرد.

تعویض پوشک نوزاد تازه متولد شده بین هر 1 تا 3 ساعت ادرار و 2 تا 5 بار مدفوع است. بنابراین به طور میانگین هر 8 تا 12 بار در روز کودک نیاز به تعویض پوشک دارد. بهترین راه زمان بندی برای تعویض پوشک‌نوزاد این است که یک بار قبل از شیر خوردن و یک بار بعد از آن پوشک ‌نوزاد را بررسی کنید. تا در صورت لزوم به تعویض آن بپردازید.

روش های تشخیص جهت تعویض پوشک نوزاد

روش های تشخیص جهت تعویض پوشک نوزاد

برای تعویض پوشک نوزاد روش هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند پوشک فرزند خود را عوض کنید. 2 نکته مهم علاوه بر بررسی پوشک نوزاد وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

📌 گریه های پی در پی نوزاد

از روش های تشخیص تعویض پوشک نوزاد، گریه های پی در پی نوزاد است. اغلب زمان هایی که نوزادان بی قرار هستند و احساس خوبی را تجربه نمی‌کنند، با گریه قصد دارند تا این موضوع را با خانواده در میان بگذارند. در صورتی که فرزند شما شروع به گریه و بی قراری کرد؛ پوشک او را بررسی کنید تا در زمان مناسب آن را تعویض کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 نشانگر پوشک فرزند خود را بررسی کنید

یکی از راه های تشخیص تعویض پوشک نوزاد، بررسی نشانگر است. اکثر پوشک ها روی خود نشانگر هایی دارد که با ادرار و مدفوع کودک، رنگ آن تغییر می‌کند. با تغییر رنگ والدین متوجه خواهند شد که زمان تعویض پوشک‌ نوزاد فرا رسیده است.

تعویض پوشک نوزاد در شب الزامی است؟

تعویض پوشک نوزاد در شب آنچنان مهم نیست و زمانی که کودک خواب است، توصیه می‌شود برای تعویض پوشک او را بیدار نکنید. بهتر است زمانی که کودک از خواب بیدار شد، این کار را انجام دهید. اما زمانی که نوزاد خواب بود و پوشک او به شدت کثیف شده بود؛ در زمان خواب به عوض کردن پوشک نوزاد بپردازید.

نکات مهم در تعویض پوشک نوزاد

🔸 هرچه کودک بزرگ تر می‌شود؛ به دلیل تحرک بیشتر باید تعویض پوشک نوزاد را در زمان های بیشتری انجام دهید.

🔸 با افزایش سن و مصرف غذاهای جامد، میزان تعویض پوشک کاهش می‌یابد. اما در این سن به دلیل مدفوع باید هر چند ساعت به تعویض پوشک‌ نوزاد بپردازید.

🔸اگر با تعویض پوشک ‌نوزاد متوجه سوختگی و قرمزی پوست فرزند شدید، از پماد های مخصوص در این شرایط کمک بگیرید. تا کودک دچار حساسیت نشود.

🔸هنگام تعویض پوشک‌ نوزاد پسر، آلت او را به سمت پایین قرار دهید تا ادرار به خارج از پوشک نریزد.

🔸 در زمان تعویض ‌پوشک اندکی صبر کنید تا بدن نوزاد خشک شود؛ سپس پوشک جدید را بپوشانید.

🔸برای تعویض پوشک‌ نوزاد، آن را به شیوه ای زیر پای نوزاد قرار دهید که چسب ها به صورت متقارن بسته شود. برای بستن چسب باید دو انگشت را بین پوشک و شکم نوزاد قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که خیلی شل و سفت نبسته اید.

🔸 تعویض پوشک‌ نوزاد دختر را پر اهمیت بدانید. زیرا انتقال آلودگی به مثانه و مجاری ادراری می‌تواند عفونت را در دختران ایجاد کند.

🔸 اگر فرزند شما یک روز ادرار کمتری به روز های قبل داشت؛ باید از میزان آب مصرفی او مطلع شوید. شاید بدن کودک کم آب است و بهتر است که مایعات بیشتری به او بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

کلام آخر

با اطلاع از زمان تعویض پوشک نوزاد، کودک خود را از سوختگی، حساست پوستی، التهاب و مشکلات پوستی دور خواهید کرد. حتی زمانی که والدین به صورت مشخص این کار را انجام دهند؛ از بروز مشکلاتی مانند عفونت مجاری ادرار نیز جلوگیری می‌کنند. به گفته محققان، 2 تا 3 ساعت یک بار عوض کردن پوشک نوزد را انجام دهید. اما اگر کودک زودتر پوشک خود را کثیف کرد، به سرعت به تعویض بپردازید. برای اطلاع از ترفند های بچه داری بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلیک کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعویض پوشک ‌نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره