سلامت نوزادنوزاد

بازتاب گونه | سن شروع و پایان بازتاب گونه

بازتاب گونه نوزاد از دیگر بازتاب های ضروری برای حفظ بقا، رشد و سلامت است. نوزادان بعد از تولد توان بروز حرکات ارادی ندارند. به همین جهت در واکنش به اعمال مختلف، از خود بازتاب ها و رفلاکس هایی را بروز می‌دهند. اگر این بازتاب ها وجود نداشته باشد؛ باید به مشکلات رشدی و عقلی کودک شک کرد. سن آغاز این رفلاکس ها و سن پایان آن ها متفاوت از یکدیگر است. 

بازتاب گونه معمولا در سن مشخصی به پایان می‌رسد و اگر تا بزرگسالی ادامه داشته باشد؛ عوارض زیادی به همراه خواهد داشت. اما بازتابی مانند بستن چشم هنگام ورود شی خارجی، تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. تمامی پدر و مادر ها باید نسبت به رفلاکس ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند سلامت فرزند خود را بسنجند. برای آگاهی از تمامی رفلاکس ها، از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب گونه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب گونه چیست؟

بازتاب گونه چیست؟

بازتاب گونه از مهم ترین بازتاب های کودک است. نوزادان با کمک این بازتاب می‌توانند سینه مادر را روی صورت خود احساس کرده و دهان را به سمت سینه ببرند. رفلاکس گونه بسیار برای رشد؛ بقا و سلامتی نوزاد حائز اهمیت است. اما به خاطر داشته باشید که این بازتاب با مکیدن تفاوت دارد و یکسان نیست. نام دیگر بازتاب گونه، بازتاب جستجو است.

این رفلاکس نیز مانند دیگر بازتاب ها سن شروع و پایان مشخصی دارد. شناخت این بازتاب ها برای والدین ضروری است و به آنها کمک می‌کند تا روش های آرام سازی فرزندان خود را به راحتی پیدا کنند. اگر بازتاب گونه وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی در زمینه مغز به وجود خواهد آورد. در این مقاله به طور کامل راجع به این بازتاب صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

بازتاب چیست؟

بازتاب چیست؟ رفلاکس ها به پاسخ های فطری، خودکار و غریزی اشاره دارد. رفلاکس ها برای رشد، بقا و سلامت پر اهمیت هستند و اگر وجود نداشته باشند، سلامت و رشد طبیعی کودک را مختل می‌کند. نوزادان قادر به تامین نیاز های اولیه خود نیستند و با کمک این بازتاب ها نسبت به محرک ها واکنش نشان می‌دهند. در واقع رفلاکس ها در تعامل کودک با نوزاد نقش مهمی را تعیین می‌کند. به شیوه ای که مادر با مشاهده واکنش فرزند خود نسبت به چگونگی پاسخ او پاسخ مناسبی را ایفا می‌کند. 

بازتاب گونه و مکیدن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که گفته شد؛ بازتاب گونه کودک را برای غذا خوردن یاری می‌رساند. این بازتاب ها هر دو کودک را برای غذا خوردن یاری می‌رساند. به شیوه ای که نوزادان با کمک بازتاب گونه سینه مادر را پیدا کرده، به نوزاد کمک کرده و بعد از تحریک سقف دهان، رفلاکس مکیدن فعال و نوزاد شروع به مکیدن می‌کند. در واقع بازتاب گونه به شیوه ای مقدمه برای بازتاب مکیدن است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعداد دفعات شیردهی کلیک کنید. 

روش های تحریک و پاسخ بازتاب گونه 

برای سنجیدن بازتاب گونه باید برخی از اعضای بدن نوزاد را لمس کرد. این اعضا شامل گونه، گوشه دهان و لب های نوزاد هستند. نوزاد باید توانایی یافتن محرک ها را داشته باشد تا دهانش را به سمت محرک حرکت دهد. با این روش می‌توانید گرسنه بودن نوزاد را تشخیص دهید. عدم وجود چنین رفلاکسی نشان از بیماری قطعی در نوزدان نیست. اما توصیه می‌شود که در صورت عدم مشاهده بازتاب گونه؛ حتما از پزشک راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.  

زمان شروع و پایان بازتاب گونه

زمان شروع و پایان بازتاب گونه

بازتاب گونه نیز مانند بازتاب های دیگر فقط برای دوران نوزادی است. بنابراین در یک زمان مشخص آغاز و در زمان مشخص نیز به پایان می‌رسد. زمانی که این رفلاکس از زمان موعد خود زودتر یا دیر تر وجود داشته باشد؛ باعث بروز آسیب و مشکلات بسیار زیادی می‌شود. در این موقعیت حتما باید به دنبال نشانه های مشکلات جدی تری باشید. این بازتاب تا 3 هفته بعد از تولد به وجود می‌آید و پس از مدتی به مرور زمان از بین خواهد رفت. نوزادان در هفته چهارم این توانایی را کسب خواهند کرد که به شیوه کاملا ارادی سر خود را حرکت دهند و به سوی سینه مادر بچرخانند.

برای آشنایی با سایر روش‎های بررسی نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ در این مقاله راجع به بازتاب گونه صحبت کرده ایم. این بازتاب مانند بازتاب های دیگر برای کودک الزامی است و اگر وجود نداشته باشد؛ نشان از مشکلات و آسیب های مغزی است. به همین جهت بسیار ضروری است که والدین نسبت به تمامی رفلاکس ها آگاهی داشته باشند. بازتاب ها سن مشخصی برای آغاز و پایان دارند. اگر از این سن عبور کنند؛ عدم وجود آنها نشان از آسیب های فراوان است. برای جلوگیری از این مشکلات حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. 

 مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب گونه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

بازتاب‌گونه چیست؟

بازتاب‌گونه از مهم ترین بازتاب های کودک است. نوزادان با کمک این بازتاب می‌توانند سینه مادر را روی صورت خود احساس کرده و دهان را به سمت سینه ببرند. رفلاکس گونه بسیار برای رشد؛ بقا و سلامتی نوزاد حائز اهمیت است. اما به خاطر داشته باشید که این بازتاب با مکیدن تفاوت دارد و یکسان نیست. نام دیگر بازتاب گونه، بازتاب جستجو است.

بازتاب‌گونه با مکیدن چه تفاوتی دارد؟

همانطور که گفته شد؛ بازتاب‌گونه کودک را برای غذا خوردن یاری می‌رساند. این بازتاب ها هر دو کودک را برای غذا خوردن یاری می‌رساند. به شیوه ای که نوزادان با کمک بازتاب گونه سینه مادر را پیدا کرده، به نوزاد کمک کرده و بعد از تحریک سقف دهان، رفلاکس مکیدن فعال و نوزاد شروع به مکیدن می‌کند. در واقع بازتاب گونه به شیوه ای مقدمه برای بازتاب مکیدن است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره