مراقبت از نوزادنوزاد

آروغ گرفتن نوزاد | 3 روش آورغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن نوزاد یکی از مهم ترین ترفند های بچه داری است. زمانی که به کودک شیر می‌دهید، باید هوا یا حباب هایی که داخل معده او شکل گرفته است را خارج کنید. اگر این اتفاق یا به اصطلاح آروغ‌ گرفتن نوزاد صورت نگیرد؛ ناراحتی برای او ایجاد می‌کند. با آروغ زدن مقدار زیادی از گازهای معده خارج می‌شود که در نهایت باعث کاهش گیجی و تف کردن نوزاد به دلیل کولیک می‌شود.

حالا که با اهمیت آروغ گرفتن نوزاد آشنا شده اید؛ این سوال مطرح می‌شود که چگونه این فرایند باید انجام شود؟ در برخی از نوزادان بسیار آسان است؛ تعدادی از آنهایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیازی به آروغ ندارند اما برخی نیز به سختی هوای معده را از طریق گلو خارج می‌کنند. این فرایند اصول خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آروغ گرفتن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

آروغ گرفتن نوزاد چگونه است؟

آروغ گرفتن نوزاد چگونه است؟

چرا باید آروغ نوزاد گرفته شود؟ آروغ نوزاد نقش بسیار مهم و اساسی در رهایی از باد و حباب معده دارد. این شرایط بسیار برای سلامتی کودک مفید است و او را از ناراحتی های معده دور می‌کند. میزان آروغ گرفتن نوزاد به نحوه تغذیه او نیز بستگی دارد. مثلا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ کمتر از کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند نیازمند رهایی از باد معده هستند.

البته نوع شیشه شیری که برای تغذیه کودک نیز در نظر می‌گیرید بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله راجع به آروغ ‌گرفتن نوزاد به طور کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علائمی که نشان دهنده آروغ گرفتن نوزاد است

نشانه هایی وجود دارد که کودک هشدار آروغ گرفتن می‌دهد. همه والدین باید از این نشانه ها و هشدار ها اطلاع داشته باشند تا فرزند خود را از این ناراحتی نجات دهند. البته که بعد از هر شیر خوردن باید آروغ نوزاد گرفته شود. اما برای آگاهی بیشتر شما، در ادامه به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

🔸 فشار آوردن روی شکم

🔸 کودک هنگام شیر خوردن ناراحت است

🔸بروز حرکات ناخوشایند مانند سخت راه رفتن

🔸 سخت به خواب رفتن بعد از شیر خوردن

🔸  خم شدن به چپ و راست

🔸علائم کولیک

🔸 گریه مداوم کودک بیشتر از 3 ساعت در روز

دلیل آروغ گرفتن نوزاد چیست؟

معمولا این سوال پیش می‌آید که چه لزومی برای آروغ گرفتن نوزاد است؟ آروغ یک روش طبیعی برای دفع هوا و حباب معده است. باد گلو یا آروغ هنگام شیر خوردن در کودکان تا 4 ماهگی رخ می‌دهد و تا زمانی که نوزاد به شیر خوردن عادت کند؛ این روند ادامه دارد. بیشتر هوای آروغ نوزاد قبل از رسیدن به معده از مری خارج می‌شود. زمانی که این باد از دهان خارج نشود، از دستگاه گوارش عبور می‌کند و باعث نفخ می‌شود. به همین جهت ضروری است که والدین آروغ نوزاد را بگیرند.

دلیل سخت آروغ زدن نوزاد

همانطور که گفته شد؛ آروغ گرفتن نوزاد ضروری است. اما برخی از نوزادان به سختی آروغ می‌زنند که این موضوع نیز دلیل مشخص خود را دارد. در ادامه به این دلایل اشاره کرده ایم.

🔻 کودک شما دچار قولنج یا کولیک شده است.

🔻 کودک شما آروغ ندارد.

🔻کودک شما هنگام شیر خوردن بسیار آرام است.

🔻 قلق آروغ زدن نوزاد را نمی‌دانید.

نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد

نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن نوزاد روش اصولی و خاص خود را دارد. اما در هر کودکی متفاوت است. به همین جهت والدین باید روش های مختلفی را امتحان کنند تا قلق آروغ زدن نوزاد را کسب کنند. در این بخش مقاله به نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد اشاره کرده ایم.

🎀 قرار دادن روی پا

قرار دادن روی پا یکی از روش های آروغ گرفتن نوزاد است. در این روش کودک خود را به حالت ایستاده روی پاهای خود قرار دهید؛ با یک دست شکم او را بگیرید و به سمت جلو خم کنید. با دست دیگر خود به پشت نوزاد آرام ضربه وارد کنید تا باد گلو خارج شود.

🎀 قرار دادن روی شانه

یکی از روش های آروغ گرفتن نوزاد، قرار دادن روی شانه است. در این روش باید کودک خود را بغل کنید، سر او را به سمت خود و روی شانه قرار دهید. دستتان را به حالت هلالی در بیاورید و آرام آرام به کمر نوزاد ضربه بزنید. در این روش راه بروید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

🎀 قرار دادن روی زانو

از دیگر روش های آروغ گرفتن نوزاد، قرار دادن و نشاندن نوزاد روی زانو است. در این روش باید یک پای خود را روی پای دیگر قرار دهید؛ شکم نوزاد را روی پا بگذارید و سر او را به سمت خود بگیرید. سپس آرام آرام به پشت کودک ضربه وارد کنید.

چه زمانی نیاز به مراجعه پزشک داریم؟

آروغ گرفتن نوزاد نیازی به مراجعه پزشک ندارد. اما اگر این روند به شیوه دیگری بود باید فرزند خود را نزد پزشک ببرید. اگر نوزاد مقدار زیادی شیر را با قدرت بالا استفراغ می‌کند؛ تب دارد، بدون هیچ دلیل گریه می‌کند، بیشتر از حالت طبیعی شیر می‌خورد و بی قرار است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

آروغ گرفتن نوزاد از روش های بسیار مهم برای تغذیه است. زمانی که آروغ کودک گرفته نشود؛ مدام به خود می‌پیچد و بی قرار است. حتی برخی از نوزادان بسیار گریه می‌کنند و به سختی به خواب می‌روند. شما به عنوان پدر و مادر باید نشانه های باد گلو نوزاد را بدانید و برای خروج آن اقدام کنید. در کنار سلامت جسمانی نوزاد، به سلامت روحی او نیز اهمیت دهید. روند تربیت کودک را با کمک روانشناس پیش ببرید تا کودکی سالم و شاد داشته باشید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آروغ گرفتن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره